کد خبر 631087
تاریخ انتشار: ۲۴ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۷

دستگاه سیاسی و اقتصادی و تیم مذاکره‌کننده به جای آنکه با شدت و جدیت پیگیر بدعهدی‌های طرف مقابل باشند وارد بازی خطرناک دیگری به نام FATF شده‌اند.

به گزارش مشرق، ابراهیم کارخانه رئیس کمیته هسته‌ای مجلس نهم طی یادداشتی با عنوان "چند پرسش کلیدی از مسئولان درباره FATF"  به برخی مباحث مهم این باره پرداخت.

متن این یادداشت به شرح زیر است:

مشاهده بدعهدی‌های آمریکا، مطالعه گزارش اخیر نظرات آژانس بین‌الملل انرژی اتمی و اینکه جمهوری اسلامی ایران مو به مو به تمامی تعهدات خود عمل کرده و کوچک‌ترین تخطی از خود نشان نداده است، یاد مذاکرات سخت کمیسیون برجام افتادم؛ بغض گلویم را فشرد و بسیار افسوس خوردم از اینکه چرا علیرغم آن همه فریادهای منتقدین و تاکیدات دقیق و راهبردی مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه "آمریکایی‌ها قابل اعتماد نیستند ... با هوشمندی و دقت و با چشم باز عمل کنید... من نگران بدعهدی و نیرنگ‌های آمریکایی‌ها هستم که از پشت خنجر نزنند"؛ اکنون در حالی که جمهوری اسلامی ایران کلیه تعهدات خود را انجام داده و بازرسان آژانس برای بار سوم مهر تایید نظارتی که با شیوه آژانس بر اجرای تعهدات طرف مقابل اعمال گردد و بصورت دوره‌ای میزان پایبندی دقیق آنها را به اجرای تعهدات همان در سطح بین‌الملل رصد و اعلام نماید.
 
مقام معظم رهبری این خلف صالح و هوشمند امام انقلاب برای پر کردن این خلأ تاکید فرمودند که بعلت سابقه بد عهدی امریکایی‌ها ابتداء طرف مقابل تعهدات خود را بصورت یکجا انجام بدهد و بعد از آن جمهوری اسلامی ایران تعهدات خود را عملیاتی نماید.

این تدبیر عالمانه و حکیمانه با توجیه تیم مذاکره‌کننده و تصمیم‌گیرندگان آن مواجه شد و عملاً اقدامی صورت نگرفت، بدنبال آن رهبری معظم انقلاب فرمودند اجرائیات را بصورت متناظر انجام و مسیر آن طوری که یک بخش را آنها انجام بدهند و در مقابل یک بخش را شما تا اطمینان حاصل شود که آنها به تعهداتشان عمل کرده‌اند، این اتفاق هم نیفتاد و باز هم با توجیه مواجه شد.
 
در کمیسیون برجام بارها تذکر داده شد که شما چه تضمینی دارید که طرف مقابل به تعهداتش عمل کند. پاسخ آنها این بود که ما مهر تایید شورای امنیت سازمان ملل متعهد را به توافق‌نامه می‌زنیم تا طرف مقابل پایبند به اجرای آن باشد که اگر تخطی کند در مقابل افکار عمومی کشورهای جهان پاسخگو باشد.

امروز شاهد شاهد هستیم بر خلاف ساده‌انگاری صورت گرفته آمریکایی‌ها به نحوی فریبکارانه همچنان تحریم‌ها حفظ کرده‌اند و از اقدام شورای امنیت هم خبری نیست و در مقابل این جمهوری اسلامی ایران است که در صورت عدم رعایت تعهدات می‌بایست در برابر آژانس و شورای امنیت سازمان ملل متعهد پاسخگو باشد! در این سخت شرایط دستگاه سیاسی و اقتصادی و تیم مذاکره کننده که امروز در جایگاه ناظر هم نشسته‌ است بجای آنکه با شدت و جدیت پیگیر بدعهدی‌های طرف مقابل باشند وارد بازی خطرناک دیگری به نام FATF شده‌اند.

اقدامی که موجب می‌شود تا همانگونه که آژانس به برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران نظارت دارد FATF نیز بر مبادلات بانکی بویژه ارزی جمهوری اسلامی ایران در راستای سیاست‌های امریکا نظارت عالیه و دقیق داشته باشد. در این صورت دیگر ضرورتی نخواهد داشت که امریکا با بکارگیری امکانات گسترده جاسوسی و نظارتی خود، جمهوری اسلامی ایران را برای دور زدن تحریم‌ها و حمایت‌های منطقه‌ای از محور مقاومت زیر نظر بگیرد! FATF بعنوان بازوی توانمند امریکا این کار را انجام خواهد داد!

جای تاسف است ستاد اجرای برجام به جای اینکه در پی رفع تحریم‌های امریکا باشد اکنون بزرگترین دغدغه آنها اجرای برنامه اقدام FATF است که برجام‌های بعدی 2 و 3 از دل آن بیرون خواهند آمد!

حال سوال این است که آیا مسئولین سیاسی و اقتصادی کشور تردید دارند از اینکه FATF یک اهرم توطئه سیاسی است در دست امریکا برای رصد مبادلات بانکی کشور‌هایی که با سیاست‌های شیطانی آمریکا و غرب همسو نیستند؟

در حالی که شجره خبیثه ملعونه آل سعود و رژیم سفاک صهیونیستی که پدر تروریسم در منطقه هستند نه اینکه در لیست سیاه FATF که مدعی مبارزه با پولشویی و تروریسم در جهان است قرار نگرفته‌اند بلکه بعنوان اعضاء ناظر FATF نیز برگزیده شده‌اند و در مقابل جمهوری اسلامی ایران با 17000 شهید ترور و حضور در خط مقدم مبارزه با تروریسم در لیست سیاه FATF و در ردیف کشورهای غیر همکار و پر خطر قرار گرفته است.

جای تاسف است که اکنون مدافعان FATF همان حرفهایی را می‌زنند که در مذاکرات برجام زده می‌شود در آن زمان منتقدین دلسوز را هم صدا با صهیونیست‌ها معرفی می‌کردند و امروز نیز همین کار را می‌کنند. در آن زمان رفع مشکلات اقتصادی کشور را در گروه برجام می‌دانستند و امروز نیز رونق اقتصادی کشور را در انجام توافق با FATF می‌دانند. در آن زمان می‌گفتند هر زمان که خواستیم می‌توانیم برگردیم و فعالیت‌ها را از نو شروع کنیم و امروز هم وزیر محترم اقتصاد می‌گوید ما ضرر نمی‌کنیم هر وقت که خواستیم بر می‌گردیم و بسیاری موارد تکراری و نخ‌نمای دیگر، غافل از آنکه وقتی که وارد زمین بازی با دشمن شدی ادامه و یا قطع بازی عوارض و خسارات خاص خود را دارد.

تعجب آور است که برخی موضوع شفاف‌سازی اقتصادی کشور را توسط دشمن مطرح می‌کنند و مخالفان اجرای FATF مخالف شفاف‌سازی معرفی می‌کنند. در حالی که شفاف‌سازی با اهرم FATF شفاف‌سازی مورد نظر آمریکا برای جلوگیری از کمک به محور مقاومت و ممانعت از هرگونه اقدام ارزی توسط نمادهای کلیدی نظام مانند وزارت دفاع، سپاه پاسداران، قرارگاه خاتم الانبیاء وزارت اطلاعات و بیش از 170 شرکت و شخصیت حقیقی و حقوقی دیگر است که پیشرفت و اقتدار دفاعی و امنیتی کشور را رقم می‌زنند و الاّ شفاف‌سازی مالی و اقتصادی کشور با قوانین داخلی کشور قابل انجام است نه در توافق با دشمن که برای اهداف شیطانی مدیریت و برنامه‌ریزی شده‌ است!

اینکه وزیر محترم اقتصاد مطرح می‌کند که اگر تحریم‌ها هم برداشته شود چنانچه موضوع FATF حل نشود مشکل مبادلات بانکی با دیگر کشورها حل نخواهد شد یک سوال اساسی مطرح است که چرا در زمان توافق با 1+5 به این مهم توجه نکردند مگر موضوع FATF از سالها قبل مطرح نبوده است مگر FATF در سال 2008 ایران را در لیست کشورهای غیر همکار و پر خطر قرار نداد مگر در سال 2010 ایران را در ردیف‌ کشورهای قابل اقدام قرار ندادند؟ چرا تیم مذاکره کننده و دستگاه سیاسی و اقتصادی کشور قبل از آنکه این مسئله کلیدی را حل کند برجام را پذیرفت و عجولانه دست پرقدرت جمهوری اسلامی ایران را از بخش مهمی از داشته‌های خود خالی نمود!! توافق بر سر رفع تحریم‌ها بدون حل مبادلات مالی بانکی چگونه امکان پذیر است! اگر بدون خروج از لیست سیاه FATF رفع تحریم‌ها امکان پذیر نیست چرا دستگاه سیاسی و اقتصادی تن به مذاکرات برجام داد؟

چرا باید نظام اسلامی هزینه سنگین بی‌تدبیری‌های انجام شده را بپردازد؟! تا کجا باید با بی‌تدبیری بدنبال سراب لغو تحریم‌ها دوید؟ و در زمینی که قواعد بازی و داور آنرا آمریکا تعیین می‌کند ایفای نقش کرد؟!

زمین بازی ملت ایران ایفای نقش قدرتمندانه در میدان اقتصاد مقاومتی و همچون 37 سال گذشته به چالش و شکست کشاندن سیاست‌های امریکا در منطقه است بدون شک کلید حل مشکلات کشور در درون کشور است و با سرپنجه‌های هنرمند و قدرتمند نخبگان و دلسوزان نظام گشوده خواهد شد نه در میدان بازی با شیطان بزرگ که هدف نهایی آن بر اندازی گام به گام نظام اسلامی است.

اگر نظام اسلامی می‌خواست همه مشکلات خود را در میدان مذاکره و توافق با دشمن حل کند امروز اثری از جمهوری اسلامی ایران نبود. بالندگی، اقتدار و پیشرفت امروز ملت ایران در گرو اتکال به خدا، اطاعت از رهبری، وحدت کلمه و تکیه بر توانمندیهای درونی کشور است و تنها با این راهبرد است که امریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۴
    0 0
    چرا اصلاح طلبان دلداده دشمن واقعي خود ، بعني آمريكا هستند و فكر مي كنند اگر آمريكا آنها را تاييد كند خوب هستند و اگر تاييد نكند بد هستند انسان ياد سلولهاي سرطاني مي افتد كه خودشان ميزبان مهربان (بدن سالم ) خود را از بين مي برند اينها نيز وطن خود و ساير هموطنانشان را از بين مي برند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس