کد خبر 630974
تاریخ انتشار: ۲۴ شهریور ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۴

منابع آگاه اعلام کردند که ایالات متحده آمریکا و اسرائیل طی روزهای آینده توافقنامه نهایی مربوط به کمک‌های نظامی به ارزش ۳۸ میلیارد دلار را امضا خواهند کرد.

واشنگتن و تل‌آویو به زودی قرارداد نظامی امضا می‌کنند
به گزارش مشرق به نقل از رویترز، منابع آگاه و نزدیک به مذاکرات آمریکا و اسرائیل اعلام کردند که واشنگتن و تل آویو طی روزهای آینده توافق نهایی مربوط به کمکهای نظامی 10 ساله به ارزش 38 میلیارد دلار را امضا می کنند.

این بزرگترین قرارداد کمکهای نظامی آمریکا به یک کشور خواهد بود ولی مقامهای رسمی هر دو طرف اعلام کرده اند که کاخ سفید توانسته است در این قرارداد، امتیازات بزرگ و مهمی را از بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی بگیرد.

توافق جدید شامل این مساله خواهد بود که اسرائیل نمی تواند به دنبال منابع مالی بیشتری از کنگره فراتر از کمکهای مالی در بسته جدید باشد. اسرائیل در این قرارداد جدید متعهد خواهد شد تا از کمکهای نظامی آمریکا برای خریداری تسلیحات آمریکایی استفاده کند و از سایر کشورها اقدام به خرید تسلیحات نظامی نکند.

یاکوب ناجل مذاکره کننده ارشد اسرائیلی، رئیس موقت شورای امنیت ملی اسرائیل شب گذشته وارد واشنگتن شده اند تا مراسم امضای این قرارداد را با سوزان رایس مشاور امنیت ملی کاخ سفید آماده کنند.

طی ماه های گذشته اختلافات بین آمریکا و اسرائیل بر سر توافق هسته ای ایران، موجب سردی روابط دو طرف شده است. آمریکا و اسرائیل اختلافاتی نیز بر سر مساله فلسطین دارند.

مقامهای رژیم صهیونیستی در نهایت ترجیح دادند تا با دولت اوباما قرارداد جدیدی را برای دریافت کمکهای نظامی به امضا برسانند تا اینکه منتظر دولت جدید آمریکا پس از انتخابات ریاست جمهوری نوامبر باشند.

مشاوران اوباما نیز خواستار دستیابی به قراردادی جدید با اسرائیل پیش از پایان دوره ریاست جمهوری اش بودند تا از این قرارداد به عنوان میراث مهمی از ریاست جمهوری اوباما یاد کنند.

جمهوریخواهان بارها از سیاست های اوباما در قبال اسرائیل به شدت انتقاد کردند و وی را به اندازه کافی حامی امنیت اسرائیل نمی دانستند، این مساله بارها از سوی کاخ سفید تکذیب شده است.

اسرائیل بزرگترین دریافت کننده کمک‌های آمریکا به خصوص کمکهای نظامی بوده است. بر اساس قرارداد جدید، اسرائیل هر سال 3.8 میلیارد دلار کمک از آمریکا دریافت خواهد کرد. این رقم هم اکنون در قرارداد دو کشور 3.1 میلیارد دلار است. این قرارداد در سال 2018 میلادی منقضی خواهد شد.

نتانیاهو در ابتدا قصد داشت هر سال 4.5 میلیارد دلار کمک از آمریکا دریافت کند. نتانیاهو همچنین موافقت کرده است که به استفاده اسرائیل از 13 درصد کمکهای آمریکا برای خرید سوخت نظامی پایان دهد.

اوباما و نتانیاهو هفته آینده در نیویورک خواهند بود تا در مراسم افتتاح مجمع عمومی سازمان ملل شرکت کنند و مقام‌های رسمی از احتمال دیدار آنها خبر داده‌اند.
 
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس