کد خبر 629842
تاریخ انتشار: ۲۱ شهریور ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۵

حجت الاسلام صغیرا با اشاره وجود بیش از یک میلیون دختر مجرد بالای ۳۰ سال در جامعه، گفت: وزارت ورزش و جوانان ه تمام تلاش خود را بر ورزش قهرمانی گذاشته و نیاز اصلی جوانان را فراموش کرده است.

به گزارش مشرق، حجت الاسلام  علی صغیرا پیرامون  سیاست های ابلاغی  مقام معظم رهبری در رابطه  با خانواده، بیان کرد: این سیاست ها بسیار راهگشا و اساسی هستند و با توجه به این که امروزه متاسفانه با افزایش آمار طلاق روبرو هستیم و حدودا از هر 4 ازدواج یک مورد آن به طلاق می انجامد، این سیاست ها نیاز اصلی جامعه امروز می باشد.
 
وی، در رابطه با علل افزایش طلاق اظهار کرد: ممکن است خیلی ها گمان کنند که علل طلاق ها ناشی از مشکلات مالی است، در صورتی که بیشترین آمار طلاق مربوط به شمال شهر تهران می باشد که حدودا از هر سه ازدواج یک مورد آن به طلاق مبدل می شود.
 
کارشناس مسائل خانواده ادامه داد: افزایش آمار طلاق آثار و پیامدهای اجتماعی سوء را در جامعه به دنبال خواهد داشت، لذا برای حل این مشکل باید تلاش جدی کنیم و راهکارهای مقام معظم رهبری در جهت تقویت بنیان خانواده را تحقق بخشیم.
 
*اهمیت مشاوره قبل از ازدواج
 
وی افزود: انتخاب اشتباه یکی از مهم ترین علل افزایش طلاق است، لذا باید با انجام مشاوره های قبل از ازدواج و شناخت صحیح از طرف مقابل از انتخاب غلط و توابع آن جلوگیری کرد، همچنین مهارت های همسرداری به افراد آموخته شود که خوشبختانه طبق دستور سازمان تبلیغات و مرکز رسیدگی به امور مساجد قرار  شده که در هر مسجد و محله ای مردم بتوانند از حضور مشاوران ازدواج بهره مند گردند.
 
استاد حوزه و دانشگاه تاکید کرد: مسئولین باید به سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه خانواده که تمام نکات اساسی درباره ازدواج و خانواده را بیان کرده، جامه عمل بپوشانند تا به حیطه فراموشی سپرده نشود و جامعه از این راهکارها بهره مند گردد.
 
وی در رابطه با نقش مهم خانواده در جامعه، اذعان کرد: طبق گفته شهید مطهری ریشه اصلی فضائل و رذائلی که در جامعه شاهد هستیم، در خانواده است، در نتیجه اگر خانواده ها اصلاح شوند، جامعه اصلاح می گردد.
 
*وجود بیش از یک میلیون دختر مجرد بالای 30 سال
 
حجت الاسلام صغیرا در رابطه با علل افزایش سن ازدواج، بیان کرد: یکی از علل این امر تغییر فرهنگ زندگی جامعه است و افراد به جای سبک زندگی سنتی، دینی که با قناعت همراه بود، سبک زندگی مدرنیته و متجمل را جایگزین کرده اند. همچنین امروز دختران تحصیل را از ضروریات اول زندگی خود می دانند و این امر موجب شده بیش از یک میلیون دختر مجرد بالای 30 سال را در جامعه شاهد باشیم.
 
وی در رابطه با علل به تعویق انداختن امر ازدواج، افزود: بسیاری از خانواده ها متاسفانه به وعده های الهی ایمان ندارند، لذا به معانی آن توجهی ندارند، چرا که خداوند در سوره مبارکه نور آیه 32 می فرماید «وَأَنكِحُوا الأَيامىٰ مِنكُم وَالصّالِحينَ مِن عِبادِكُم وَإِمائِكُم ۚ إِن يَكونوا فُقَراءَ يُغنِهِمُ اللَّهُ مِن فَضلِهِ ۗ وَاللَّهُ واسِعٌ عَليمٌ» (دختران و پسران خود را  به ازدواج یکدیگر در بیاورید اگر فقیر باشند خداوند آن ها را از فضل خودش بی نیاز می کند) در نتیجه اگر خانواده ها به کلام خداوند ایمان داشته باشند از موانع مادی نمی هراسند.
 
*آسیب های ازدواج دیر هنگام
 
کارشناس مسائل خانواده افزود: خانواده ها باید آثار ازدواج دیر هنگام جوانان را بدانند، چرا که تاخیر در ازدواج موجب کاهش نشاط در پسر و دختر، کاهش انعطاف پذیری شخصیتی، بروز افسردگی، افزایش اختلاف سنی والدین و فرزندان، افزایش احتمال طلاق، احتمال ناقص شدن فرزندان از بدو تولد و از دست دادن فرصت ازدواج موفق علی الخصوص در دختران می شود.
 
وی در رابطه این که عده ای سربازی و دانشگاه را از موانع ازدواج می دانند، تاکید کرد: پسر می تواند همزمان با درس خواندن در دوران دانشگاه و همچنین در کنار خدمت، به کار کردن هم بپردازد، چراکه قانون نیز این امر را پیش بینی کرده و افراد متاهل در محل زندگی خود خدمت می کنند.
 
*مهریه سنگین عامل خوشبختی نیست
 
این استاد حوزه و دانشگاه با انتقاد از این که عده ای مهریه سنگین را موجب بقای زندگی می دانند، ابراز کرد: در روایات از معصومین(ع) آمده که مهریه سنگین موجب ایجاد کینه می گردد، یعنی کینه عروس و خانواده او از ابتدا در دل داماد و خانواده او می نشیند.
 
حجت الاسلام صغیرا  در رابطه با دوستی دختر و پسر قبل از ازدواج عنوان کرد: این دوستی ها 55 آسیب را به دنبال خواهد داشت، البته دختر و پسر چند جلسه قبل از ازدواج باید یکدیگر را ببینند و با یکدیگر صحبت کنند، لکن دوستی قبل از ازدواج امری غلط و آسیب زا است.
 
وی در رابطه خصوصیات مشاورانی که قبل از ازدواج به آن ها مراجعه می کنند، افزود: بنا بر روایات معصومین(ع)، مشاوران باید عادل، عاقل (تشخیص بد و بدتر)، خیرخواه، دیندار و سود و ضرر انجام و عدم انجام ازدواج را گوشزد کند یعنی مشاور باید در عوض رفتار، شخصیت عروس و داماد را به هردو نشان دهد و نباید به ازدواج امر و نهی کند بلکه باید با نشان دادن شخصیت ها اختیار این عمل را به خود افراد واگذار کند.
 
*فراموش شدن جوانان در وزارت ورزش و جوانان!!!
 
حجت الاسلام صغیرا  در تاکیدی به مسئولین در این رابطه افزود: وزارت ورزش و جوانان که باید یکی از تاثیرگذارترین سازمان ها در این امر باشد، متاسفانه تمام تلاش خود را بنا بر گفته مسئولین سازمان بر ورزش قهرمانی گذارده و نیاز اصلی جوانان را فراموش کرده، از طرفی صدا و سیما و رسانه ملی باید ازدواج به موقع را فرهنگ سازی کنند، افراد صاحب تریبون نیز باید در این راستا تلاش کنند.
 
وی ابراز کرد: زمانی که فرد به بلوغ عقلی، اجتماعی و عاطفی رسیده باشد، می تواند ازدواج کند، یعنی به خانواده وابسته نباشد(دلبسته باشد)، زود از کوره در نرود و بین بد و بدتر توان تشخیص داشته باشد و اگر همسر خطایی کرد سریع تصمیم به طلاق نگیرد.
 
کارشناس مسائل خانواده در رابطه با یکی از علل افزایش طلاق یعنی اشتغال زنان، گفت: اسلام با اشتغال زن مخالف نیست و همان طور که مقام معظم رهبری فرمودند، اشتغال زن نباید به کدبانو بودن زن ضربه  بزند، چرا که زن دو مسئولیت مهم همسرداری و تربیت فرزند را بر عهده دارد.
 
وی ادامه داد: در برخی شغل ها همچون معلمی و پزشکی حضور زنان لازم است، ولی در برخی شغل ها اگر زنان حضور نداشته باشند، مردان می توانند جای خالی آنان را پر کنند، ولی اگر زن در محیط خانواده نباشد هیچ مردی نمی تواند جای خالی اش را پر کند.
 
*اشتغال زن نباید به اقتدار مالی مرد و تربیت فرزند لطمه وارد کند
 
حجت الاسلام صغیرا در رابطه با شرایط شغلی زنان، تصریح کرد: اشتغال زن نباید به اقتدار مالی مردان و تربیت فرزندان لطمه وارد کند چرا که مرد خرج همسر و خانواده را تامین می کند
 
وی در پایان تاکید کرد: فرزندان طلاق آسیب های اجتماعی بیشتری نسبت به فرزندان یتیم می بینند و این یک زنگ خطر جدی است و با توجه به این که جامعه همچون کشتی می ماند که اگر کسی به آن ضربه بزند همه را غرق خواهد کرد، برای حل این معضل نیز همه باید تلاش شود.
 
منبع: حوزه نیوز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۱
    2 1
    بیکاری جوانان و اوضاع بد اقتصادی هم هیچ تاثیری نداره!
  • صحرا ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۱
    0 1
    برخی کشورهای همسایه کلا یک میلیون جمعیت ندارند یا به زور مهاجرین و دو تابعیتی ها به این رقم رسیدند. داریم کجا می رویم؟
  • ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۱
    2 2
    جامعه ای که زنان شاغل و مردان بیکار باشند باید یک میلیون هم دختر بالای 30 مجرد داشته باشه
  • ۰۰:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۲
    0 2
    بزار دخترا برن سر کار و هی بگن ما داریم درس میخونیم.سن به چهل رسید حالتونو میپرسم....
  • ۰۰:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۲
    0 2
    بزار دخترا برن سر کار و هی بگن ما داریم درس میخونیم.سن به چهل رسید حالتونو میپرسم....
  • رضا ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۲
    2 1
    مشکلات که تمومی نداره خلاصه از یک مرد جوان انتظار ازدواج نداشته باشید وقتی که سربازی مدتش آنقدر طولانی هست 21 ماه وقتی که چندین سال درس خونده و بیکاره
  • ۰۰:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۴
    1 1
    آقای صغیرا شما که نه سربازی دارید نه شهریه دانشگاه دادید، ما را نمی توانید درک کنید.
  • ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۴
    0 1
    نا کجا
  • ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۴
    2 1
    کسی انتظار ازدواج نداره چه ساده ای شما

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس