کد خبر 629803
تاریخ انتشار: ۲۱ شهریور ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۶

جو بایدن، معاون رئیس جمهوری امریکا در سفر اخیر خود به ترکیه حمایت واشنگتن را از نیروهای تدافعی ترکیه در سوریه بیان داشت و گفت که از تسلط نیروهای ترکیه ای بر شهر جرابلس که یکی از مهمترین نقاط برای عبور امدادات و مواد اولیه و نیرو برای داعش در سراسر سوریه و عراق است، حمایت می کند.

 به گزارش مشرق، مکرم محمد احمد نوشت: رفتار امریکا در قبال کردها بیشتر شبیه عذرخواهی و ابراز تاسف به ترکیه بود. بیشتر شبیه خنجر از پشت است، واشنگتن از زبان جو بایدن، معاون رئیس جمهوری ایالات متحده نسبت به خطر کردها در سوریه هشدار می دهد، همان کسانی که تا دیروز مهمترین متحد امریکا در مبارزه با داعش محسوب می شدند اکنون به دلیل این که به دنبال خودمختاری هستند یا صرفا به دنبال برجسته کردن وجهه سیاسی با هویت کردی خود در شمال سوریه هستند، از سوی امریکا مورد تهدید قرار می گیرند. در حالی که ایالات متحده خود از نیروهای مسلح کرد خواست که وارد شهر منبج سوریه که در مسیر رقه، پایتخت داعش واقع شده است، بشوند و وعده داده بود که خود از آنها حمایت هوایی خواهد کرد. امریکا از کردها خواسته بود به محض این که نیروهای داعش از شهر منبج خارج شدند فورا وارد شهر شوند و شهر را به تصرف خود در آورند. اما وقتی که نیروهای کردی وارد شهر منبج شدند امریکایی ها هیچ گونه کمکی به آنها نکردند، کردها هم مجبور شدند نیروهای خود را از شهر منبج خارج کنند و تسلیم هشدارهای امریکا شوند.

رفتار امریکا در قبال کردها بیشتر شبیه عذرخواهی و ابراز تاسف به ترکیه بود. جو بایدن، معاون رئیس جمهوری امریکا در سفر اخیر خود به ترکیه حمایت واشنگتن را از نیروهای تدافعی ترکیه در سوریه بیان داشت و گفت که از تسلط نیروهای ترکیه ای بر شهر جرابلس که یکی از مهمترین نقاط برای عبور امدادات و مواد اولیه و نیرو برای داعش در سراسر سوریه و عراق است، حمایت می کند. طبیعتا تهدیدهای امریکا به مثابه خاک پاشیدن در چشم کردهای سوریه بود که فکر می کردند می توانند همانند کردستان عراق در شمال سوریه نیز پناهگاه امنی برای خود ایجاد کنند. به همان شیوه ای که صدام حسین و ملا بارزانی در قدیم توافق کردند اگر چه اکنون به تمایلات جدایی طلبانه از عراق رسیده است.

مساله کردها همیشه باعث نگرانی سه کشور سوریه و ترکیه و عراق که جمعیت بزرگی از کردها را در خود جای داده اند، بوده است. کردها در هر سه این کشورها یک هدف را دنبال می کنند.

در صورتی که منبج و جرابلس سقوط می کرد راه برای بازپس گیری رقه که داعش آن را پایتخت رسمی خلافت ابوبکر البغدادی اعلام کرده است، باز می شد.

روشن است که هدف نخست بایدن، معاون رئیس جمهوری امریکا از سفر به ترکیه تاکید بر اهمیت پیمان امریکایی – ترکی است، و تسلیم واشنگتن در برابر آنکارا است که سه سال است بر ایجاد منطقه هائل در شمال سوریه اصرار دارد. باید اعتراف کند که امریکا از ترکیه به عنوان عضوی بارز از پیمان ناتو که می تواند مخاطراتی برای این پیمان ایجاد کند، می ترسد. بارزترین تهدید می تواند تلاش اردوغان برای تغییر پیمان خود با ناتو و واشنگتن و بهبود روابطش با مسکو باشد! اما حتی اگر ترکیه با وجود مخاطرات بسیار بخواهد چنین تغییری در سیاست خارجی خود ایجاد کند، نمی تواند اعتراف نکند که در سیاستی که در قبال سوریه پیش گرفت، اشتباه کرد. دلیل روشن این ادعا، تصحیح تلاش های ترکیه در قبال سوریه است که معاون نخست وزیری ترکیه به صراحت گفت که آنکارا با بقای اسد در قدرت در مرحله انتقالی تا زمانی که انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی جدید سوریه برگزار شود، مخالفتی نمی کند.
 
منبع: دیپلماسی ایرانی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 38
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 23
  • خخخخخخ ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۱
    0 0
    چشششونم دربیاد گربه کوره به اینا میگن با آأم نون به نرخ روز خور بایدم همچین کاری کرد بچشید وحال کنید منتظر بمبا و موشکاشون باشید تا زن بچتونو تکه تکه کنه خیال کردین میان برای شما بجنگن نه بابا اومدن آمارتونو گرفتن پوستتونو بکنن
  • ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۱
    0 0
    :)))
  • ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۱
    0 0
    کردهای سوریه چه قبل از حمایت آمریکا و چه بعد از آن موفقیت های بزرگی در مبارزه با داعش کسب نمودند. کیست که جنگ مرگ و زندگی و هم قسم شدن مبارزان کرد در کوبانی برای شکست داعش را فراموش کرده باشد. ترکیه اگر در سوریه بماند مطمئنا متحمل ضربات دردناکی خواهد شد و مجبور به ترک ذلیلانه این کشور خواهد گشت
  • ناشناس ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۱
    2 0
    کوردها مرزهایشان را باخون ترسیم خواهند کرد و در این راه به هیچکسی احتیاج نخواهند داشت...آینده همه چیز را اثبات خواهد کرد...کشورهای دیکتاتوری مثل ترکیه،عراق وسوریه و...محکوم به شکست هستند...زمانی که حافظ اسد وصدام پروژه تعریب کوردستان وقتل عام کوردارو انجام میدادن که کوردها ادعای استقلال نداشتن ویا ترکیه زمانی کوردی حرف زدن ولباس کوردی پوشیدن رو ممنوع کرد که کوردها ادعای خودمختاری نداشتن...کثافت کاریهای سردمداران این کشورها بود که کوردهارو تو این مسیر قرارداد...اون موقع شما اساتید مدعی انسانیت کجاتشریف داشتید؟چرا یک نفرتون نمیگفت این کارها در حق کوردها روا نیست واز انسانیت به دورِ؟این جریانات نشون میده که افرادی مثل شما نابینای سیاسی هستید وانسانیت جایی در افکارتون نداره...الانم کوردها مسیری رو که قدم گذاشتن تکمیل میکنن...بیانات افرادی مثل شما هم در حد توهم بیشتر نیست.خواهید دید.گذشت زمان همه چیز را اثبات خواهد کرد
  • رضا از اروميه ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۱
    0 0
    آمريكا به دنبال ايجاد اسرائيل دوم در منطقه است
  • ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۱
    0 0
    ماشالا تحلیل خیلی جوک بود
  • ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۱
    0 0
    یادت باشه حداقل در عراق اگه حاج فاسم نبود الان برده و کنیز داعش بودید. قد و قواره ی خودتون رو بدونید و بیشتر از اون متوهم نشوید.
  • ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۱
    0 0
    کامنت شما بیشتر شبیه ناله ها وضجه های یک انسان ناتوان و شکست خورده است. متاسفم برای شما که به شدت ناراحتی از این موضوع که کردهای تروریست چند ملیتی نتوانستند سرزمین عربها و ترکمنهای سوریه را هاپولی کنند. غمگین نباش. تاریخ نشان داده زیاده خواهی چه بلاهایی که سر اقلیت ها نیاورده است. خوشحال باش که سرزمین هایی که در آن هستید را از دست نداده اید هنوز.
  • ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۱
    0 0
    کسانیکه موضع ثابت نداشته باشند و نون رو به نرخ روز بخورن همینه . یه روز کمونیست میشن ، یه روز طرفدار امریکا و روز بعد با اسرائیل و دوباره برعکس
  • ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۱
    0 0
    این تجربه نامردی و خنجر از پشت زدن آمریکایی ها، برای کُردها لازم بود تا بفهمند با کی دمخور شدن،فکر کرده بودند که این روباههای مکّار از آنطرف دنیا آمدند اینجادر خدمت کردها باشند! بارزانی هم یک خائن تمام عیار هست که حاضره برای خوش رقصی در مقابل آمریکایی های کثیف،کردها و اطرافیان خودش را بده دَم آتش!
  • ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۱
    0 0
    چه باور کنیم یا نه،دادن استقلال به اقلیم باید تجربه ای بشه برای سایر کشورها که دیگه همچنین اشتباهی نکن.داعش دیر یا زود از بین خواهد رفت،خطر اصلی تجزیه کشورها به بهانه استقلال و فدرالی شدن است.
  • پويا ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۱
    0 0
    اميد بستن به حرف و كمك آمريكاييها ، از حماقت محض و نادانيست
  • ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۱
    0 0
    دوستان.فریب آمریکا و... را نخورید و بازیچه دست این و اون نشید.کجای تاریخ هستکه کرد و فارس و ترک ...مستقل حکومت کردند.از اول ایران بوده و هست.اینهمه پادشاهان ترک تو ایران حکومت کردند ولی پايتختشون اصفهان.... بوده.این نشون میده ما یه ملتيم.تصمیم گیرنده هم شما نیستید با این تحلیل های نابجا باعث تحریک قومها میشوید.ياشاسين ايران
  • مهماندار هواپیما ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۱
    0 0
    باید احمق بود که به امریکا اعتماد کرد
  • ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۱
    0 0
    کردها ملعبه صهیونیست شدند از اولش معلوم بود
  • ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۱
    0 0
    اول روسها چند تن از مسعولین کرد دعوت کردند وغیره به نظر من روسها خنجر از پشت میزنن
  • حامد از اصفهان ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۱
    0 0
    آمریکا نه حامی ترکیه است و نه حامی کردها. فقط حامی اسرائیل است. حمایت هاش هم صرفا برای افزایش جنگ در منطقه جنوب غرب آسیاست.
  • ایرج ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۱
    7 0
    آدم شرمش میاد کامنتارو بخونه چقدر نژاد پرستی چقدر تحقیر چقدر بی حرمتی چطور به خودتون اجازه میدین این نظرات رو ثبت میکنید انسان باشیم
  • مجید دلبندم ۱۹:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۱
    0 0
    مجید دلبندم اون حائله نه هائل
  • ۲۱:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۱
    0 0
    تحلیل کننده محترم این چیزها که تو دیدی فقط ظاهر قضیه است ، هنوز به حدی نرسیدی قضیه رو تحلیل کنی
  • ۲۱:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۱
    0 0
    تحلیل کننده محترم این چیزها که تو دیدی فقط ظاهر قضیه است ، هنوز به حدی نرسیدی قضیه رو تحلیل کنی
  • ۲۲:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۱
    0 0
    سزاي كساني كه به ملت و سرزمين خود خيانت و به عنوان مزدور آمريكا عمل كنند همين است ديگر . اين تروريست ها دولت سوريه به آن ها اعتماد كرد و امر بر آن ها مشتبه شد و همگام با تكفيري هااز پشت به نيروهاي دولتي و مقاومت خنجر زدند سران گروه هاي كرد در تركيه ، سوريه ، عراق و ايران مزدور و مواجب بگير بيگانگان و بوي‍ژه نظام سلطه هستند و افسار آن ها در دست كدخداي نابكارشان (امريكا) است . اين هايي كه موافق گروه هاي تروريستي كردهاي نظر مي دهند مزدور و جدايي طلب و وابسته به بيگانه هستند سران گروهك هاي كرد همواره سرشان در توبره آمريكا و اياديش بوده اف بر سران و عناصر تجزيه طلب (از هر قوم و ن‍ژاد ) و گرو هاي تكفيري . ننگ ابدي بر آن ها باد
  • بله ۲۲:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۱
    0 0
    در مورد گرگهای خاکستری که شعار مرگ بر ایران و خلیج عربی سر می دادند یا پرچم الله اکبر نشان ایران را در تبریز به اتش می کشیدند یا پان عربها که به دنبال جدایی یا بیرون کردن سایر اقوام هستند چه نظری دارید؟من فکر نمی کنم که داعش و النصره و احرار الشام به این زودیها از بین بروند.
  • پاسخ دهید ۲۲:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۱
    0 0
    در اسلام ملاک حال فعلی افراد است.بله در میان کردها تروریست هم هست ولی بیشتر داعشیها از 17 کشور ترک زبان و عرب هستند.حزب اسلامی ترکستان شرقی با 5000 عضو.جماعت اسلامی ازبکستان.ان پسر بچه قزاقی که مغز 2 تن از هموطنانش رابه جرم جاسوسی ریخت بیرون.ترکهای چچن که حداقل 30000نفرند.و از اناطولی و ...اگر اینجا سرزمینهای عربیست پس ترکها انجا چه می کنند؟بالاخره منطقه امرلی یا جبل الترکمن جزو سرزمینهای عربیست.همینطور موصل و کرکوک.
  • هاان ۲۲:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۱
    0 0
    ان همه بلا که سر طائفه ایزدی آمد اگر سر ترکمنهای امرلی یا سوریه می امد ایا ترکیه ساکت می نشست؟
  • پاسخ دهید ۲۲:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۱
    0 0
    چرا پس پانترکیستها می گویند تمدنهای اکد-بابل-اشور-سومر-مصر-سبا یمن و نجران عربستان همگی تمدن پروترک بوده؟ایا کردها هم همین ادعاها را در مورد این تمدنها مطرح می کنند؟ایا این دست اندازی به میراث باستانی کشورهای دیگر نیست؟
  • خخخخخخ ۲۲:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۱
    0 0
    جوش نزنید بابا اگه کرد کردای ما باشه نه این پژاک مژاکا اون مرداشو میگم از قدیم میگفتن هرجا کرد هست اونجا ایرانه
  • متفکر ۲۳:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۱
    0 0
    البته تجزیه طلبی محکوم است ولی ایا همین برادران عراقی شیعه بنی تمیم العدنانی و ستی القحطانی در وبلاگها و کامنتهای خود صحبت از القادسیه ثانی نمی کنند جای دلسوزی دارند؟زمانی گفته می شد منطقه شرق اناطولی جزو سرزمینهای عربیست.اگر این موضوع الان توسط عربها مطرح می شد ترکیه چه عکس العملی نسبت به این قضیه نشان می داد؟به ما چه مسائل داخلی کشورهای عربی.به نظر من بهتر بود به هیچ عنوان وارد مسائل داخلی کشورهای عربی نمی شدیم.
  • ۰۰:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۲
    2 0
    اولا حقشونه ولی صبر کنید خنجر زدن روسیه به سوریه و ایران رو هم میبینیم
  • بهزاد ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۲
    0 0
    گروههای تروریستی کُردی از داعش برای ما خطرناکتر هستند
  • ۱۸:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۳
    0 0
    خطاب به باسخ دهید کاملا معلومه که داری بحث رو قومیتی میکنی و از تعداد کرد زبانهای داعشی خبری نداری البته داعش گروهی جهانیست و جنابعالی با ربط دادن ان به یک قومیت داری مغلطه میکنی صد البته زمین خداوند وسیع هست و تمام قومها حق مهاجرت و سکونت در جایی دیگر را دارند و مسلما قبل از اعراب مردمان دیگر بسیاری در این مناطق میزیستند و از این به بعد هم خواهند زیست بدون اینکه از جنابعالی اجازه بگیرند مانند سومریها بابلیها ایلامیها اشوریها که هیچ کدام عرب نبودند و قرنها قبل از اعراب در منطقه میزیستند
  • ۱۸:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۳
    0 0
    البته کردها با دست اندازی به حکومتهای ساسانیان هخامنشیان حتی کریم خان زند و نادر شاه و بهرام چوبین انها را افراد و حکومتهای کرد زبان تلقی میکنند حال انکه بروترک بودن این اقوامی که ذکر کردی طبق نظریه دانشمندان اثبات شده
  • ۱۹:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۳
    0 0
    شما خودتون در مورد نصب بیرق جعلی کردستان بزرگ بر مغازه ها و اتش زدن هتلها و کشتن نیروهای ایرانی و شکستن و تخریب مجسمه شهدا در میادین شهرها چه نظری دارید؟باید خدمتت عارض شم تمامی این گروهکهایی که نام بردی بعلاوه کومله و دموکرات و خبات و بژاک به خواست خداوند و یاری ائمه اطهار و سربازان گمنام محو خواهند شد
  • ۰۰:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۴
    0 0
    مزخرف نگو
  • ایرانی اذری ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۵
    0 0
    کردها برادران هموطنم هستند
  • مرتضی پ ۰۱:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۳۱
    0 0
    دوست {ایرانی اذری} حرف شما و بهزاد هیچ تضادی با هم نداره. مگر اینکه هر کردی عضو گروههای تروریستی باشه؛ که نیست و تعداد تروریستهای کرد به نسبت جمعیت اصلا زیاد نیست بخصوص کردهای ایرانی که بدلیل سطح سواد و فرهنگ بالاترشون بسیار مترقی تر از کردهای دیگر کشورها هستند.. پاینده باد ایران. یا علی
  • ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۱
    0 0
    لعنت بر پان ترک های بی ارزش مزدور اردوغان حقیر مرگ بر ترکیه و ترکیه پرستان
  • ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۳
    0 0
    از نوادگان چنگیز ترک زاده کمتر از جنایت نباید انتظار داشت

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس