مسئولان سعودی مردم سوریه را برای پنجمین سال متوالی از انجام فریضه حج به بهانه‌های سیاسی مربوط به بحران سوریه محروم کردند.

 به گزارش مشرق، عربستان سعودی پنج سال پیش دستور بستن سفارت سوریه در ریاض را صادر و با این کار توقف روابط دیپلماتیک میان دو کشور را اعلام کرد.

دولت سعودی در مرحله بعدی دستور داد تا جلوی ادای فریضه حج مردم سوریه - به دلیل آنچه مسئولان سعودی به زعم خود «اقدامات سرکوبگرانه» دولت سوریه خواندند- گرفته شود.

کمیته عالی حج سوریه با انتشار بیانیه‌ای، سعودی‌ها را مسئول جلوگیری از ادای فریضه حج مسلمانان سوریه برای پنجمین سال متوالی دانست و تاکید کرد: وظیفه متولیان حرمین شریفین بود که به حجاج بیت الله الحرام و زوار رسول اکرم (ص) خدمت رسانی کنند. حق مسلمانان سراسر جهان است که مسئولان سعودی اقدامات لازم را برای مراقبت و تسهیل امور آنها فراهم کنند تا بتوانند مناسک حج را به جای آورند و وسایل راحتی و امنیت را برای آنها بدون در نظر گرفتن گرایش‌ها و رویکردهای آنها تامین کنند.

این کمیته تاکید کرد: وزارت حج عربستان همچنان از امضای توافقنامه‌های رسمی ویژه حج با وزارت اوقاف سوریه خودداری می‌کند که این امر بر خلاف میثاق معمول در این زمینه است که هرساله با همه کشورهای اسلامی امضا کرده است. وزارت حج عربستان با این کار همه ملاحظات دینی و اخلاقی را زیر پا گذاشته و اقدامات لازمی را که سوری‌ها بتوانند فریضه حج را به جای بیاورند، متوقف کرده است.

شیخ «سامر عبید» مدیر جامعه جهانی المصطفی درباره سیاست‌های عربستان در قبال مردم سوریه که خواهان انجام مناسک حج هستند، به خبرنگار تسنیم گفت: اقدام عربستان در جلوگیری از ادای فریضه حج توسط مردم سوریه، یک اقدام ظالمانه و بدون ضوابط شرعی است.

وی تاکید کرد: کسی حق ندارد جلوی حضور مسلمانان در بیت الله الحرام را بگیرد و کسی که این کار را انجام دهد، با قرآن کریم و تعالیم اسلامی مخالفت کرده است. آل سعود براساس سیاست‌ها و گرایش‌های خود با فریضه حج برخورد می‌کند.

عبید بر لزوم این نکته تاکید کرد که هیئتی از علمای جهان اسلامی تشکیل شود تا مسئولیت اداره امور حجاج را برعهده داشته باشد.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس