هم‌زمان با خبردار شدن ما از فوت پدرمان اتفاقی افتاد که خیلی ما را آزار داد: در همه خبرگزاری‌ها منتشر شد وزیر خارجه کشورمان گفته است «عربستانی‌ها برادران ما هستند».

سرویس جهان مشرق - فاجعه منا که سال گذشته در جریان مناسک حج اتفاق افتاد و جان هزاران زائر خانه خدا را گرفت، مرگ‌بارترین فاجعه در تاریخ پرحادثه برگزاری حج بود. در این حادثه 464 زائر ایرانی جان خود را از دست دادند و کشورمان با فاصله از کشورهای دیگر، بیش‌ترین تلفات را در این حادثه داشت.

اظهارات ظریف نمکی به زخم خانواده‌های شهدای منا بود/ دولت هیچ شکایتی از عربستان نکرده است/ تا وقتی عربستان عذرخواهی نکرده، ایران حج را تعلیق کند
شهید حاج «غلام‌رضا گودرزی» رزمنده دوران دفاع مقدس که در فاجعه منا جان خود را از دست داد

با این وجود، خانواده‌های شهدای ایرانی در این حادثه از این شکایت دارند که هنوز پی‌گیری مؤثری درباره این ماجرا از سوی دولت صورت نگرفته است. «حسین گودرزی» فرزند «غلام‌رضا گودرزی» یکی از افرادی است که در گفت‌وگو با مشرق از عدم پی‌گیری حقوقی و شکایت از عربستان به خاطر مسئولیت آل‌سعود در فوت پدرش شکایت دارد.

غلام‌رضا گودرزی در بخشی از وصیت‌نامه‌اش که فرزند ایشان در اختیار پایگاه خبری-تحلیلی مشرق قرار داد، می‌نویسد: «چشم شهیدان و تبلور خون شهید به ما و شما دوخته است، پس نگذاریم در آن دنیا شرمنده‌شان شویم ... همیشه به امام و انقلاب وفادار بمانیم و تا لحظه‌ای که خون در رگهایمان است لحظه‌ای نگذاریم خط پیامبرگونه امام و انقلاب به انحراف کشیده شود.» زندگی‌نامه شهید گودرزی، خاطرات او از زبان خانواده و آشنایان، و متن کامل وصیت‌نامه وی را از این‌جا بخوانید. آن‌چه در ادامه می‌آید، متن مصاحبه آقای حسین گودرزی فرزند شهید با خبرنگار مشرق است.

از چه طریقی از فاجعه منا باخبر شدید و فهمیدید که پدرتان هم در این اتفاق فوت کرده‌اند؟

ما همان زمانی که اسامی فوت‌شده‌ها در تلویزیون زیرنویس می‌شد، خبردار شدیم. البته تماس هم با ما گرفتند و گفتند که پدر شما در این حادثه فوت کرده است. اما اتفاقی که هم‌زمان با خبردار شدن ما افتاد و خیلی ما را آزار داد این بود که در همه خبرگزاری‌ها منتشر شد وزیر خارجه کشورمان گفته است «عربستانی‌ها برادران ما هستند.» این خبر مانند نمکی بود که روی زخم همه خانواده‌های قربانیان ریخته شد. حداقل می‌توانستند در آن برهه زمانی این حرف را نزنند.

گفتید به شما زنگ زده‌اند و خبر را داده‌اند. بعد از آن تماس هم از شما پی‌گیری دیگری شد؟ کسی تلاش کرد تا از عربستان شکایت کند؟

ظاهراً یک وکالت‌نامه‌ای تنظیم شده بود که از طرف خانواده‌های قربانیان به دولت اجازه می‌داد تا از عربستان شکایت کند. ما وکالت را هم دادیم، اما هیچ‌کس پی‌گیری نکرد و هنوز هیچ اتفاقی نیفتاده است. فقط در رسانه‌ها می‌گویند ماجرا را پی‌گیری کرده‌ایم و می‌کنیم، اما در واقعیت هیچ کاری انجام نداده‌اند.

بعد از آن‌که برگه وکالت را پر کردید، کسی به شما نگفت که مثلاً در فلان سازمان پی‌گیری کرده‌ایم و از عربستان شکایت کرده‌ایم؟

نه هیچ‌کس خبری به ما نداد. حتی یک برگه بی‌ارزش دیگر هم به ما دادند و گفتند این را پر کنید تا شکایت شما را به قوه قضائیه بفرستیم و دادستانی پی‌گیری کند، اما به نظرم آن هم تلاش بی‌فایده‌ای بود که نتیجه‌ای هم نداشت.

اظهارات ظریف نمکی به زخم خانواده‌های شهدای منا بود/ دولت هیچ شکایتی از عربستان نکرده است/ تا وقتی عربستان عذرخواهی نکرده، ایران حج را تعلیق کند
حضور شهید غلام‌رضا گودرزی (راست) در جبهه در دوران دفاع مقدس

ممکن است یک عده مثل من که کسی از نزدیکانشان در فاجعه منا نبوده بگویند خب حالا از عربستان شکایت کنیم که چه؟ پول دیه این خانواده‌ها را دولت خودمان هم می‌تواند بدهد.

بحث مالی این قضیه اصلاً ملاک نیست. حداقلش این است که عربستان باید از مردم ایران بابت اتفاقی که افتاده عذرخواهی کند. نظر شخصی من این است که تا وقتی عربستان رسماً عذرخواهی نکرده و حق و حقوق شهدای منا احقاق نشده است، همین تعلیق اعزام حاجیان ایرانی به حج باید ادامه داشته باشد.

به نظر شما سکوت در مقابل این ناامنی در خانه خدا تا چه زمانی باید ادامه پیدا کند؟

همین موضوعی که الآن مطرح است، باید پی‌گیری شود. اداره حج نباید به دست سعودی‌ها باشد، بلکه باید یک نهاد بین‌المللی از کشورهای اسلامی این مسئولیت را به عهده بگیرد و آن را از دست سعودی‌ها خارج کند. در این زمینه هم وزارت خارجه باید از عربستان شکایت کند. من فکر نمی‌کنم کسی از خانواده‌های شهدای منا باشد که دلش نخواهد دولت، شکایت از عربستان را مجامع بین‌المللی پی‌گیری کند. این شکایت نه تنها می‌تواند تسکینی برای خانواده‌های شهدا باشد، بلکه اگر انجام نشود چه بسا این اتفاقات در آینده باز هم تکرار شود.

آیا فکر می‌کنید عدم شکایت از عربستان به خاطر ترس از تیرگی روابط میان دو کشور باشد؟

مگر روابط از این هم تیره‌تر می‌شود؟ 464 نفر ایرانی در فاجعه منا کشته شده‌اند. اصلاً کاری هم که به سیاست نداشته باشیم، بالأخره عرق ملی و شرافت ایجاب می‌کند که وقتی این همه ایرانی بر اثر بی‌مسئولیتی سعودی‌ها جان خود را از دست داده‌اند، دولت از عربستانی‌ها شکایت کند. بالأخره این افراد «ایرانی» بوده‌اند. حق حیات داشته‌اند. خانواده داشته‌اند. با رفتن هر کدام از این‌ها چندین خانواده داغ‌دار شده‌اند. صدمه‌ای به این خانواده‌ها وارد شده که جبران‌ناپذیر است. خیلی از این خانواده‌ها حتی از هم پاشیده شده‌اند.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 24
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 22
  • سبحان شاهمرادی اصولگرا ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۴
    0 0
    دولت اگر رویش میشد سفارت سعودی را هم باز میکرد
  • اسماعيل ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۴
    0 0
    گفته عربستاني‌ها(حجازي ها) ، نگفته آل سعود خبيث. اينها خيلي با هم فرق دارند.
  • ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۴
    0 0
    وزارت خارجه دراین موضوع خیلی منفعل عمل کرد
  • ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۴
    0 0
    فرموده اند برادران سعودی
  • ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۴
    0 0
    من به عنوان یک ایرانی به عملکرد ضعیف ظریف در همه ی زمینه ها اعتراض دارم
  • ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۴
    0 0
    عربستان هم به خانواده شهدا هم به دولت غرامت پرداخت کرد، دیگه نمیدونم بعضیا چرا نمیخان ول کن باشن و قضیه رو جور دیگه نشون بدن!
  • ۱۷:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۴
    0 0
    عربستان يك ريال هم غرامت به هيچ كس پرداخت نكرده است. حتي عذر خواهي هم نكرده است مگه اينكه به شما بابت انجام عمليات تروريستي پول داداه باشه!
  • ۱۷:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۴
    0 0
    گفته عربستانی ها نگفته سران سعودی عربستان که ، شمام که تمام عربستان رو نشانه رفتید !!!!!
  • ۱۹:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۴
    0 0
    با تخریب چهره های وطنی واقعآ چه کمکی به مردم و مملکت میکنیم ؟؟؟
  • ۲۱:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۴
    0 0
    چقد بعضیا مسخره ان.خب یعنی چی که (به شما بابت عملیات تروریستی پول داده باشه)؟؟؟چطور شما حق داری نظر خودتو بدی ولی این بنده خدا حق نداره نظر بده؟؟؟بعضیا واقعا عوضی و غیر قابل تحمل هستن.همه چیو الکی به هم میپیچونن.
  • ۲۱:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۴
    0 0
    من بع عنوان یک ایرانی به دکتر ظریف افتخار می کنم مردی که ایران را از انزوای ایجاد شده توسط تندروها بیرون آورد
  • ایمان ۲۱:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۴
    0 0
    مگه همه چی غرامته؟ بزنی بکشی بعد پولشو بدی، چون پول نفت داری؟ میخوام ببینم اگه خانواده خود شما هم بود، پولشو میگرفتی میزدی به زخم زندگیت دیگه کاری نداشتی؟ یه عمر پدر، مادر، برادر، خواهرتو ازت گرفته باشن، با چند میلیون کارت راه میفته؟ آل یهود باید از مدیریت حج کنار بره، والا هر سال همین وضعیته
  • ۲۱:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۴
    0 0
    به فرضم که گفته باشه عربستانی‌ها. این بنده خدا میگه چرا دقیقا وقتی این اتفاق افتاده باید بیاد این حرفو بزنه؟ میذاشت یه ماه بعد
  • الهام ۲۱:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۴
    0 0
    از دستگاه دیپلماسی شکایت بشه بهتره،ازعملکردضعیف واز زانو زدنهای ذلت بار. خدابه خانواده های این شهدا صبرعنایت نماید.واقعاداغ بزرگی است. سعودیهای حرام لقمه هم حاجی های مارا به قتل رساندند هم ایرانیهارا زیارت خانه خدامحروم کردند.! واقعا اگه دستگاه دیپلماسی قوی عمل میکرد آیا ال سعودملعون جرات چنین کاری راداشت؟
  • ژیلا ۲۱:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۴
    0 0
    آیا اگر همسر یا فرزند جناب ظریف یا یکی از عزیزان خودشان هم دربین شهدا فاجعه منا بود!بازهم همین واکنش راداشتند.؟بازهم به جانوران سعودی برادرمیگفتند؟امیدوارم خدابه ظریف و حسن روحانی انصاف و بینش مرحمت نماید.
  • ۲۳:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۴
    0 0
    ﺭﺍﺯ ﺑﯽ ﺍﺧﻼﻗﯽ ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎﻥ ﺍﺯ ﺯﺑﺎﻥ ﺧﻮﺍﺟﻪ ﻧﺼﯿﺮﺍﻟﺪﯾﻦ ﻃﻮﺳﯽ
  • ناشناس ۰۰:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۵
    0 0
    به ناشناس 21:07 در سال 91 در اجلاس سران عدم تعهد در تهران مقامات 120 کشور حضور داشتند و ما در انزوا نبودیم اما حالا کشورهای میکروسکوپی کومور و جیبوتی هم با ایران قطع رابطه کرده اند !
  • ناشناس ۰۰:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۵
    0 0
    ظریف ضعیف ترین وزیر خارجه ایران بعد از انقلاب است .
  • ناشناس ۰۰:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۵
    0 0
    با تخریب صنعت هسته ای چه کمکی به مردم و مملکت شد ؟!!
  • ابوالفضل ۰۰:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۵
    0 0
    یعنی میفرمایید الان منزوی نیستیم ؟!!
  • ۰۲:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۵
    0 0
    اسماعیل با عسل عسل گفتن دهن شیرین نمیشه برادر ظریف همون سعودی ها رو گفته بود همه میدانیم اگر نهیب رهبر بزرگمان نبود همه رو با بلدزر چال میکردن توی گورهای دسته جمعی
  • مهدی مرادیفر ۰۲:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۵
    0 0
    میشه بگی از کدام انزوا نجات داد. خجالت بکش اگر همین تند روها نبودند الان باید در خانه ات از چند سعودی پذیرایی میکردی
  • ۰۲:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۵
    0 0
    اهای پسر ظریف در زمان جنگ هشت ساله در امریکا اقامت میکرد این برای تو افتخاره ولی این ننگه برای یک ایرانی اون تندرو هایی که تو ازشون نام میبری به صدقه سری همون بچه های بسیج و سپاهه که داری راحت نفس میکشی در ایران پس ببند دهنت رو
  • ۰۲:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۵
    0 0
    ما به عنوان ایرانی به هیچ ظریفی افتخار نمیکنیم به هیچ دولت یازدهمی هم افتخار نمیکنیم اینها رای کشور

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس