کد خبر 629388
تاریخ انتشار: ۲۰ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۹

شمار حجاج خارجی حج امسال به دلیل حادثه سال قبل منا و به دلایل دیگر، با کاهش چشمگیر مواجه بوده و از یک میلیون و700 هزار نفر در سال قبل٬ به یک میلیون و381 تن در حج امسال رسید.

 به گزارش مشرق، باسل السیسی کارشناس گردشگری دینی و رئیس سابق کمیته گردشگری دینی مصر٬ یکی دیگر از عوامل کاهش شمار حجاج خارجی امسال عربستان را اوضاع بد اقتصادی برخی کشورهای اسلامی وگران بودن نرخ حج با توجه به گرانی نرخ بلیت پرواز وهزینه هتل ها در عربستان دانست.

السیسی گفت: مشکلات سیاسی برخی کشورهای اسلامی مانند سوریه ، عراق ، یمن ، لیبی و مشکلات عربستان با ایران نیز موجب کاهش شدید شمار حجاج خارجی شده است.
از سوی دیگر یک مقام آگاه مصری گفت: عربستان به برخی افراد در کشورهای اسلامی و در راس آنها مصر٬ روادیدهای شخصی (غیر رسمی )می دهد .

این منبع که خواست نامش فاش نشود افزود: مصر دست کم 15 تا 20 هزار روادید فردی(خارج از کانالال های رسمی وزارت حج ) را علاوه بر سهمیه مقرر خود دریافت کرد که این منجر به افزایش شمار حجاج مصری شد.

سال گذشته دو حادثه خونین در مسجد الحرام و منا روی داد که منجر به کشته شدن هزاران زائر شد. بی کفایتی عربستان در اداره امور حج باعث نگرانی مسلمانان در مناطق مختلف جهان شده است .

براساس آمار رسمی که عربستان اعلام کرده، در فاجعه منا در سال گذشته 769 زائر کشته شدند اما آمار بدست آمده از کشورهای مختلف، حکایت از جان باختن بیش از دو هزار نفر در فاجعه منا و بر اساس برخی آمارهای دیگر بیش از هفت هزار نفر دارد که 465 تن آنها ایرانی هستند.

سران رژیم سعودی امسال در غیاب حجاج ایرانی با سفر به کشورهای قاره آفریقا و به منظور استفاده ابزاری از حج، بیشترین تبلیغ را برای جذب حجاج آفریقایی به خصوص از شمال آفریقا بکار بستند و با تطمیع و فریب مبلغان مذهبی مستقر در آن کشورها، خواستند حضور حجاج افریقایی درایام مبارک حج را بیشتر کنند که این آمار منتشر شده نشان دهنده ضعف این رژیم خبیث و ملعون و رو به زوال سعودی است.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس