کد خبر 629093
تاریخ انتشار: ۱۹ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۹

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت گفت: در آیات متعدد قرآن تاکید شده که خداوند «خانه کعبه» را محل امن برای انسانها و وسیله‌ای برای قوام دین قرار داده و هیچ کس حق ندارد خود را مالک آن بداند و ظالمان نمی‌توانند سرپرستی آنجا را به عهده بگیرند.

به گزارش مشرق، حجت‌الاسلام والمسلمین سید علی قاضی عسگر در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران اظهار کرد: یاد شهدای سال 66 حج و شهدای سال گذشته مکه و منا را گرامی می‌داریم.

وی ادامه داد: در این چند روز گذشته پیام بسیار مهمی از سوی رهبر معظم انقلاب صادر شد و در دیدار با خانواده‌های شهدای مسجد‌الحرام و منا هم مقام معظم رهبری سخنان بسیار جامع و مهمی را ایراد فرمودند.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه باید جهان اسلام برای مدیریت حج چاره‌اندیشی کند، گفت: این بحث ممکن است در ذهن برخی موضوعی را مطرح کند که چگونه ممکن است دو شهر در یک کشور باشد اما دیگران بخواهند در مورد اداره آن اظهار نظر کنند؛ پاسخش این است که ملکیت این دو شهر مربوط به همان کشوری است که مکه و مدینه در آنجا قرار دارد.

حجت‌الاسلام قاضی عسگر تصریح کرد: بحث مالکیت این دو شهر نیست بلکه مسئله مکه و مسجدالحرام و کعبه را باید به نوعی از هم تفکیک کرد؛ یک وقت مسائل شهری است و یک وقت بحث اداره حج است.

وی ادامه داد: آیا کسی می‌تواند خانه کعبه را مالک شود؟ آیا مسجد‌الحرام می‌تواند ملک کسی باشد؟ آیا گروهی خاص می‌تواند در مورد حج که مربوط به عموم جامعه اسلامی است نظز دهد و تصمیم بگیرد؟ تمامی پاسخها در قرآن و روایات آمده است که باید مورد توجه واقع شود.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت به آیه 29 سوره حج اشاره کرد و افزود: در این آیه دستور داده شده به بیت عتیق طواف کنید و طواف خانه خدا را انجام دهید؛ خود این آیه به معنای آن است که این خانه ملک کسی نیست بنابراین کعبه مربوط به عموم مسلمانان است و کسی حق ادعای مالکیت آن را ندارد.

حجت‌الاسلام قاضی عسگر تصریح کرد: حتی امام باقر(ع) در مورد خانه خدا فرموده‌اند که این خانه یک خانه آزاد است و هیچ یک از مردم سلطه‌ای بر آن ندارد و هیچ کس هم نمی‌تواند مالک آن باشد.

وی ادامه داد: امام صادق(ع) هم تاکید کرده‌اند که تا کعبه برپا است، دین هم برپاست و دین در جامعه وجود خواهد داشت.

نماینده ولی فقیه در امور حج زیارت به سایر آیات و روایات مبنی بر اینکه کسی حق ادعای ملکیت بر خانه خدا را ندارد اشاره کرد و گفت:‌ تمامی تاکیدات نشان می‌دهد که خانه خدا، وسیله قوام مردم و وسیله قوام جامعه اسلامی است و باید به این موضوع توجه شود.

حجت‌الاسلام قاضی عسگر خاطر‌نشان کرد: در آیات متعدد قرآن تاکید شده که خداوند خانه کعبه را محل امن برای انسانها و وسیله‌ای برای قوام دین قرار داده و هیچ کس حق ندارد خود را مالک آن بداند.

وی با بیان اینکه طبق آیات قرآن، ممانعت از حضور مسلمانان مستطیع در مراسم حج گناهی بزرگ محسوب می‌شود، عنوان کرد: طبق آیات قرآن این رفتار «صد عن سبیل الله» است و مورد رضای خداوند نخواهد بود.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت تاکید کرد: اگر بنا بود افرادی بخواهند مالک خانه کعبه شوند، خداوند هیچگاه تعبیر صد عن سبیل‌الله را بکار نمی‌برد بنابراین سعودیها امسال این گناه بزرگ را مرتکب شده‌اند و مانع حضور حجاج ایرانی شدند.

حجت‌الاسلام قاضی عسگر  با گلایه از رویکرد عربستان سعودی نسبت به ممانعت از حضور حجاج ایرانی در حج تصریح کرد:‌ متاسفانه سعودیها در حال حاضر با وقاحت تمام، صحبتهایی را نسبت به ایرانیها در رسانه‌های وابسته خویش مطرح می‌کنند و تاکید دارند که ایرانیها خودشان در مراسم امسال حضور نیافتند که به هیچ عنوان این صحبتها صحت ندارد چرا که ما تا آخرین لحظه برای حج امسال تلاش کردیم اما سعودیها ممانعت کرده و صد عن سبیل الله انجام دادند.

وی با اشاره به موضوع مدیریت حج اذعان کرد: اساساً این بحث مدیریتهایی که در حج وجود دارد، فقط به عنوان جایگاه است و اگر به مردم خدمت صورت گیرد  پاداش و ثواب نوشته خواهد شد اما هیچ کدام  این خدمتها هم نمی‌تواند برابری با جهاد در راه خدا داشته باشند.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با بیان اینکه سعودیها ادعای خادمی حریمین شریفین را دارند، گفت: این افراد تصور دارند که کارشان با ایمان به خدا، معاد و جهاد برابری دارد در حالی که اینگونه نیست.

حجت‌الاسلام قاضی عسگر تاکید کرد: مالک خانه کعبه خداوند است و این خانه برای مردم و عبادت آنها قرار داده شده است و بنابر روایات و آیات متعدد، ظالمان نمی‌توانند سرپرستی آنجا را به عهده بگیرند و این محل باید در اختیار متقین و باتقوایان  باشد.

وی با یادآوری تاریخ حج در طی 1400 سال اخیر اظهار کرد: حج و مراسم آن اگر در اختیار هر کشور دیگری غیر از عربستان بود شاهد چنین وضعیتی که امروز ایجاد شده است، نبودیم.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت تصریح کرد: اگر اجرای حج بر عهده هر کشور دیگری بود، دو شهر مدرن و مجهر را بنا می‌کردند تا مردمی که حضور می‌یابند شکوه و عظمت را مشاهده کنند و بهترین امکانات رفاهی را مهیا می‌کردند اما متاسفانه عربستان سعودی از این کار سر باز زده و شاهدیم مسافران و زائران در این دو شهر از مشکلات بهداشتی و رفاهی رنج می‌برند.

حجت‌الاسلام قاضی عسگر به مشکلاتی امنیتی برای زائران اشاره کرد و یادآور شد: فاجعه سقوط جرثقیل در مسجد‌الحرام همچنین فاجعه تلخ منا، نشان‌دهنده مدیریت نادرست سعودیها است؛ آنها جمعیتی را بدون هر نوع امکانات امدادی در یک خیابان حرکت دادند و حتی آب‌رسانی یا خدمات درمانگاهی هم انجام ندادند که اگر کارهای امدادی به‌موقع صورت می‌گرفت شاید تعداد بیشتری از جانباختگان زنده می‌ماندند.

وی اضافه کرد: این چه خدمت‌رسانی بود که 465 نفر از هموطنان ما به شهادت رسیدند؛ متاسفانه از کشورهای دیگر هم تعداد جانباختگان بسیار زیاد بود و حتی سایت کشور عربستان هم آمار را بیش از 7400 نفر اعلام کرد که این عملکرد سعودیها جای تاسف دارد.

نمایند هولی فقیه در امور حج و زیارت با مطرح کردن این پرسش که این چه مدیریتی است که سعودیها انجام دادند؟ گفت: متاسفانه سعودیها به جای اینکه حرف حق را بشنوند و از ظرفیت کشورهای اسلامی برای مدیریت حج استفاده کنند بعد از پیام اخیر رهبر معظم انقلاب به راه افتاده‌اند و وابستگان خویش را بسیج کرده و اطلاعیه صادر کرده‌اند.

حجت‌الاسلام قاضی عسگر با انتقاد شدید از اطلاعیه اخیر اتحادیه عرب تصریح کرد: این اطلاعیه اتحادیه عرب که این اطلاعیه را صادر کرده، مگر چه کسانی غیر از ظالمان و وابستگان به همین جنایتکاران سعودی هستند.

وی افزود: اتحادیه عرب، علمای وابسته و مزدور درباری را بسیج کرده‌اند و از همه بدتر مفتی نابینای کور دل عربستانی است که ملت غیور ایران را غیرمسلمان می‌نامد که این رفتار آنها مایه تاسف است.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با بیان اینکه این روزها مسلمانان نسبت به عملکرد وهابیت انتقاد شدید دارند، تصریح کرد: چندی قبل اجلاسیه‌ای با حضور علمای مختلف و اهل سنت در چچن برگزار شد که رسماً در آن تاکید شد وهابیت دینی نیست که مسلمانان آن را بپذیرند و دینی جدای از اهل سنت محسوب می‌شود.

حجت‌الاسلام  قاضی عسگر تاکید کرد: امیدواریم شاهد روزی باشیم که مدیریتی صحیح و با مشورت همه فرهیختگان و علمای جهان اسلام حج را اداره کنند تا این مهم از وضعیت آشفته نجات یابد.
 
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۷:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
    0 0
    حقوق بین الملل و حق حاکمیت کشور میدونید یعنی چه؟
  • ۱۸:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
    0 0
    اره دقیقا یعنی هر کی زورش بیشتره حق با اونه مصادیقشو اگه بگم خودم و کامپیوترم هنگ میکنیم فقط دو نمونه یکی حمله امریکا وانگلیس به عراق بدون مجوز سازمان ملل به بهانه داشتن سلاح کشتار جمعی یکی راه ندادن سفیر روحانی به سازمان ملل به خاطر ماجرای لانه جاسوسی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس