کد خبر 628274
تاریخ انتشار: ۱۶ شهریور ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۱

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با بیان اینکه فاجعه منا بسیار سخت‌تر از حج خونین سال ۶۶ بود، گفت: امسال پس از حج، مواجهه با مقام معظم رهبری برایم بسیار سخت بود.

به گزارش مشرق، همایش سوره‌های سرخ منا ویژه گرامیداشت اولین سالگرد شهدای قرآنی فاجعه منا امروز 16 شهریور با حضور حجت‌الاسلام قاضی عسگر نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و جمعی از مسئولان و فعالان قرآنی کشور در سالن همایش‌های سازمان حج و زیارت برگزار شد.

حجت‌الاسلام قاضی عسگر نماینده ولی فقیه با بیان اینکه سال گذشته سال بسیار سخت برای ما بود، اظهار داشت: سال 66 در جریان حج خونین حضور داشتم، در آنجا آل‌سعود با سلاح به طرف مردم شلیک می‌کرد و از بالای پشت‌بام‌ها سنگ پرتاب می‌کردند. با وجود تمام سختی‌های این حج خونین، اما حج سال گذشته بسیار سخت‌تر بود.

وی با بیان اینکه واکنش امام خمینی(ره) به حادثه حج خونین نشانگر بزرگی این فاجعه بود، افزود: با وجود تمام سختی‌های حج 66، سال گذشته ما سختی‌های بسیار بیشتری متحمل شدیم. اوایل سقوط جرثقیل در مسجدالحرام اتفاق افتاد که بر اثر آن 12 نفر از حاجیان ایرانی به شهادت رسیدند.

حجت‌الاسلام قاضی عسگر با اشاره به اینکه امروزه پرده‌ها کنار رفته و جلسات محاکمه تشکیل شده، گفت: طبق مستندات، برخی مطالب افشا شده است که افراد از پیش از برگزاری حج، به آل‌سعود گفته بودند که با جرثقیل کاری ندارند، اما آل‌سعود اقدام به برداشتن آن نکرد و این قصور و کوتاهی موجب فاجعه‌ای در بهترین مکان زمین شد.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت، حادثه منا را یکی از سخت‌ترین اتفاقات تاریخ حج عنوان کرد و افزود: در سقوط جرثقیل خانواده‌های شهدا قهرمانانه صبوری کردند، اما وقتی فاجعه منا رخ داد، اوضاع فرق می‌کرد. بی‌کفایتی، سوءتدبیر و عدم مدیریت صحیح به وضوح روشن بود، به همین دلیل داغی عظیم بر دل مسلمانان ایجاد شد.

وی با بیان اینکه وقتی وعده‌های الهی را می‌خوانم، غبطه می‌خورم و به خود می‌گویم کاش من به جای آن بودم، خاطرنشان کرد: در روایات داریم کسی که در این مسیر به شهادت برسد، در حالی که لبیک می‌گوید، وارد صحرای محشر می‌شود. فردای قیامت بدون حساب و کتاب به بهشت می‌رود.

حجت‌الاسلام قاضی عسگر با اشاره به اینکه یک روز پیش از فاجعه منا، حاجیان دعای عرفه زمزمه و با شور و اشتیاق، پروردگار عالمیان را عبادت می‌کردند، تصریح کرد: در عرفات کنار دوستان بودیم، دعای عرفه شور و اشتیاق خاصی داشت. خداوند می‌فرماید هر کس از صحرای عرفات بیرون رود، گناهانش پاک می‌شود، بنابراین ما همواره غبطه می‌خوریم که چرا جای این عزیزان نبودیم.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با بیان اینکه امسال احساس خاصی نسبت به اعضای کاروان نور داشتم، گفت: وقتی که شهید محسن حاجی حسنی لباس احرام به تن کرد، نورانیت خاصی داشت. هرکدام از شهدای قرآنی فاجعه منا حسی خاص داشتند که قابل بیان نیست. هرکدام از آنها با پاکی و اخلاص تلاوت و جمع حاضر را از صدای آسمانی خود مستفیض می‌کردند.

حجت‌الاسلام قاضی عسگر با اشاره به اینکه تلاوت ایرانیان نه تنها در بین کاروان کشورمان بلکه در بین زائران سایر کشورها نیز تأثیرگذاری بسیاری داشت، افزود: آنها در جوانی پله‌های کمال را طی کردند و به یکباره به بهشت الهی خدا راه یافتند.

وی به بیان خاطراتی از حج 94 پرداخت و گفت: فاجعه منا جانباز 70 درصدی نزد من آمد و با اقتدار گفت که فرزندم را در فاجعه منا از دست دادم، نمی‌دانم جواب همسرم را چه بدهم؟ او تنها فرزند ما بود که برای همراهی با من به حج آمد و در رمی جمرات دیگر بازنگشت. چنین اتفاقاتی در حج سال گذشته بسیار زیاد بود. داغ عظیمی بر دلهای مسلمانان و ایرانیان نشست که قابل جبران نیست.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با بیان اینکه مقام معظم رهبری پس از فاجعه منا بسیار متأثر بودند، اظهار داشت: هر سال وقتی از حج می‌آمدیم، مقام معظم رهبری می‌فرمودند؛ اولین روزی که زائران می‌آیند، به من حالت شعف و شادمانی دست می‌دهد. من وقتی یاد فرمایش ایشان می‌افتادم بسیار نگران بودم و نمی‌دانستم باید چگونه با معظم‌له مواجه شوم؛ غم فاجعه منا، ایشان را بسیار آزرده‌خاطر کردند، به طوری که نزدیکان ایشان از ناراحتی‌های معظم‌له می‌گفتند.

وی با اشاره به اینکه خانواده شهدای قرآنی اسطوره مقاومت هستند، خاطرنشان کرد: آنها درس صبر و فداکاری به ما می‌دهند، امیدواریم ما نیز بتوانیم راه شهدا را ادامه دهیم و به زودی شاهد نابودی آل‌سعود باشیم.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • يه بنده ي خدا ۲۰:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۶
    0 0
    ممنون حاجي

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس