در ادامه اقدامات خودتحریمی دولت براساس تحریم‌های بین‌المللی، هیئت وزیران در مصوبه‌ای حضور شرکت‌های داخلی که همچنان در لیست تحریم‌ها قرار دارند را در قراردادهای جدید نفتی، ممنوع اعلام کرد.

دولت، شرکت‌های تحریم‌شده را از حضور در قراردادهای جدید نفتی محروم کرد + سندسرویس اقتصاد مشرق - ایرادات اساسی قراردادهای نفتی و طفره دولت از رفع این ایرادات، در ماه‌های اخیر یکی از مسائل روز کشورمان بوده است.

دولت تاکنون دو مرتبه مصوبه قراردادهای نفتی را اصلاح کرده یک بار در 13 مردادماه و یک بار هم در 7 شهریور که با وجود این، بررسی‌ها نشان می‌دهد از 15 مورد ایرادی که رهبر معظم انقلاب دستور رفع آنها را داده بودند، هنوز 8 مورد پابرجا است و دولت از اصلاح آنها طفره رفته است.

برخلاف تصور رایج، هیئت دولت در مردادماه صرفا یک مصوبه درباره مدل جدید قراردادهای نفتی نداشته است بلکه در کنار مصوبه اصلی و 15 ماده ای با عنوان «شرایط عمومی‌، ساختار و الگوی قراردادهای بالادستی نفت و گاز» که اصلاح شده مصوبه 8 مهرماه 94 دولت است؛ مصوبه دومی هم با عنوان «نحوه نظارت بر انعقاد و اجرای قراردادهای نفتی در تصویب‌نامه مربوط به شرایط عمومی،‌ ساختار و الگوی قراردادهای بالادستی نفت و گاز» وجود داشته که 5 ماده داشت.

این مصوبه اول شهریورماه از سوی اسحاق جهانگیری معاون اول حسن روحانی ابلاغ شد.


در تاریخ 7 شهریورماه دولت که تحت فشار مجلس و منتقدان برای رفع ایرادات قراردادها بود، این مصوبه را هم در کنار مصوبه اصلی قراردادهای نفتی اصلاح و 4 بند جدید به آن اضافه کرد.


در حالی که انتظار می‌رفت اصلاحیه‌های این مصوبه نیز در راستای اجرای دستورات رهبری برای رفع ایرادات مصوبات قبلی باشد، ماده‌ای به عنوان ماده 9 به این مصوبه اضافه شده که هیچ ربطی به ایرادات ابلاغ‌شده از سوی رهبری ندارد و ضمنا محتوای بسیار خطرناکی دارد.

ماده 9 این مصوبه می‌گوید: در تدوین قراردادها باید بندهای (14) و (15) اجرایی قطعنامه شماره 2231 و بند (37) برجام رعایت شود.

دولت، شرکت‌های تحریم‌شده را از حضور در قراردادهای جدید نفتی محروم کرد + سند

مطمئنا برای همه افرادی که اصلاح ایرادات قراردادهای نفتی را پیگیری می‌کردند این سوال پیش آمده که این ماده که به برجام و قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل اشاره دارد، چه ارتباطی با ایرادات اعلام‌شده قراردادهای نفتی دارد؟

واقعیت این است که ماده مذکور هیچ ربطی به ایراداتی که رهبر معظم انقلاب ابلاغ کرده و دستور اصلاح آنها را داده‌اند، ندارد و هدف کاملا متفاوتی را دنبال می‌کند.

بندهای ۱۴ و ۱۵ قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت و بند ۳۷ برجام درباره مکانیسم ماشه و تهدید به بازگشت تحریم‌ها علیه ایران در صورت بروز مشکل در اجرای برجام است. این مواد تصریح می‌کنند که در صورت بازگشت تحریم‌ها، این روند عطف به ما سبق نمی‌شود؛ مگر در مورد قراردادهایی که شرکت‌ها و نهادهای تحریم‌شده ایرانی در آن قراردادها به طور مستقیم حضور داشته یا به طور غیرمستقیم نفع برده باشند.

این مواد تصریح دارند که هیچ یک از همکاری‌های اقتصادی خارجی با ایران نباید منجر به منفعت افراد و نهادهای باقی مانده در لیست تحریم ثانویه آمریکا (SDN) شود. به عبارت دیگر، نباید به نهادهایی مانند قرارگاه خاتم الانبیا (ص) که همچنان در این لیست قرار دارند، سودی برسد.

همانطور که ذکر شد به طور خلاصه منظور از رعایت بندهای (14) و (15) اجرایی قطعنامه شماره 2231 و بند (37) برجام این است که در قراردادهای جدید نفتی بحث عدم ذی‌نفع بودن افراد و نهادهای باقی‌مانده در لیست تحریم رعایت شود. در این ماده قید شده است که قراردادها باید در چارچوب مقررات برجام باشد، یعنی نباید به صورت غیرمستقیم هم نهادهای تحریمی طرف حساب باشند.

با این مصوبه دولت، نهادها و شرکت‌های داخلی که در لیست تحریم آمریکا قرار دارند و همینطور تمامی شرکت‌های وابسته به آنها حق حضور در قراردادهای جدید نفتی به عنوان شریک یا همکار شرکت نفتی خارجی را ندارند.

اضافه شدن زیرکانه ماده 9 به مصوبه اصلاحی دولت، نشان از یک سناریوی رندانه برای خودتحریمی شرکت‌ها و نهادهای داخلی در قراردادهای جدید نفتی دارد از سوی دولت و وزارت نفت است.

برای درک بهتر از این سناریو باید کمی به عقب برگشت و وعده‌هایی که همیشه مسئولان وزارت نفت درباره نحوه انتقال فناوری با قراردادهای جدید نفتی می‌دادند، را مرور کرد.

مسئولان وزارت نفت همواره برای قانع کردن منتقدان قراردادهای جدید نفتی می‌گفتند که در مدل جدید قراردادی صنعت نفت ایران بر انتقال و ارتقای فناوری در حوزه عملیات بالادستی نفت و اجرای طرحهای بزرگ و توانمندسازی شرکتهای ایرانی برای اجرای پروژه های بزرگ داخلی و نیز حضور در بازارهای منطقه ای و بین المللی تاکید شده و به این منظور، در هر قرارداد بر حسب شرایط، شرکتهای صاحب صلاحیت ایرانی با تایید کارفرما، به عنوان شریک شرکت یا شرکتهای معتبر نفتی خارجی حضور خواهند داشت و با حضور در فرآیند اجرای قرارداد، امکان انتقال و توسعه دانش فنی و مهارتهای مدیریتی و مهندسی مخزن به آنها میسر می شود.

در همین راستا هم تیرماه امسال وزارت نفت لیست 8 شرکت صاحب صلاحیت ایرانی برای مشارکت با شرکت‌های خارجی در قراردادهای جدید نفتی را اعلام کرد که در این لیست نام قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا و ستاد اجرایی فرمان امام (ره) (شرکت توسعه نفت و گاز پرشیا) هم به چشم می‌خورد. انتشار این لیست شاید مایه کمی امیدواری شد که وزارت نفت واقعا قصد دارد در قراردادهای جدید نفتی، انتقال فناوری به شرکت‌های داخلی را عملیاتی کند.

اما اکنون با ماده 9 که دولت به مصوبه نحوه نظارت بر قراردادهای نفتی الحاق کرده، نهادهای داخلی که در لیست تحریم غربی‌ها قرار دارند همچون قرارگاه خاتم‌الانبیا یا برخی شرکت‌های وابسته به ستاد اجرایی فرمان امام عملا امکان حضور در قراردادهای جدید نفتی را نخواهند داشت؛ چون طبق این مصوبه دولت، در قراردادهای جدید نفتی بحث عدم ذی نفع بودن افراد و نهادهای باقی مانده در لیست تحریم باید رعایت شود و قرارگاه و برخی شرکت‌های ستاد اجرایی چون در لیست تحریم هستند، شرکت‌های وابسته به آنها هم نباید در قراردادها مشارکت کنند.

* خودتحریمی از بانک تا نفت

پس از آن که هفته گذشته فاش شد برخی بانک‌های داخلی از ارائه خدمات به نهادها و شرکت‌هایی که در لیست تحریم غربی‌ها قرار داردند، خودداری کرده‌اند، مسئولان دولتی همچون رئیس‌کل بانک مرکزی و وزیر اقتصاد بدون پاسخ صریح درباره علت چنین اقدامی، اعلام کردند که هیچ خودتحریمی داخلی وجود ندارد.

انتشار نامه‌های دو بانک ملت و سپه به قرارگاه خاتم الانبیاء مبنی بر پیروی از تحریم‌های بین‌المللی و عدم امکان ادامه همکاری مالی با این مجموعه در حالی خبرساز شد که مسئولان این بانک‌ها می‌گویند این دستورالعمل بانک مرکزی است.

با این حال، رئیس‌کل بانک مرکزی نامه‌ای به بانک‌ها زد و به آنها اعلام کرد ارائه خدمات داخلی به شرکت‌هایی که در لیست تحریم‌های غربی‌ها قرار دارند، الزامی است. وزیر اقتصاد هم در برنامه‌ای تلویزیونی وعده داد که هیچ خودتحریمی داخلی اجرا نخواهد شد.

اما برخلاف این وعده‌های شفاهی، همانطور که در بالا تصریح شد، دستورات کتبی و مصوبات دولت یازدهم نشان می‌دهد رشته خودتحریمی نهادهای داخلی سر دراز دارد.

این ماجرای تاسف‌بار در کنار ماجرای هفته گذشته خودتحریمی بانکی، نشان می‌دهد عده‌ای در دولت برای اجرای خواسته‌های غربی‌ها در تحریم داخلی شرکت‌های داخلی عزم جدی دارند.

تفاوت تحریم قرارگاه خاتم از سوی بانک‌های ملت و سپه با محروم شدن این قرارگاه از قراردادهای نفتی،‌در آن است که ماجرای اول از سوی دو بانک کلید خورد و مسئولان دولتی اینطور جلوه دادند که این اقدام، سلیقه‌ای بوده است. اما محروم کردن نهادهای تحریم‌شده از حضور در قراردادهای جدید نفتی، مصوبه هیئت دولت است، یعنی کابینه آقای روحانی به چنین مسئله فاجعه‌باری رای داده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 124
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 97
  • سردار ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
    2 0
    به خدا باورم نمیشه این همون مملکته که به خاطر آرمان هاش سیصدهزار نفر شهید داده؟؟؟چه بلایی سر این مملکت اومده؟؟ یا صاحب الزمان عجل علی ظهورک
  • محمدرضا ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
    0 0
    آقای روحانی از این که اولین رئیس جمهور چهارساله هستی چه احساسی داری؟؟؟
  • ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
    1 0
    از بی بی سی اشارت از تهرانیها تو چاه پریدن و رای دادن مجددا به این شخص رای هم نیاورد تقلب شده و به خیابان می ریزند.
  • ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
    1 0
    حاج ابراهیم خان کلانتر روسفید شد.
  • ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
    1 0
    خدایا به فریادمان برس
  • ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
    1 0
    چرا کسی جلوی دولت را نمی گیره پس مجلس کجاست
  • فامیل دور ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
    0 0
    چند ماه از ریاست ایشون مونده ؟
  • ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
    0 1
    با روحانی تا 1400 دمش گرم
  • امیر ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
    0 1
    درود بر روحانی
  • ۱۶:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
    0 0
    دقت کنید که وضعیت ایران از جهاتی خیلی شبیه تابستان سال 1359 است. اوج تنشهای داخلی و رییس جمهوری بنی صدر وار و بی اعتقاد به انقلاب اسلامی تحرکات تجزیه طلبان - و الان وهابیون- در مرزها تنشهای شدید سیاسی با یک کشور همسایه. در آن زمان عراق و الان با عربستان. همه چیز برای آغاز یک جنگ آماده است. عربستان حالا به ایران حمله نکند کی حمله کند؟ و اگر ایران حالا با عربستان نجنگند کی بجنگد؟ اگر مثلا دهسال این جنگ به تاخیر بیفتد که همه سلاحههای ایران کاملا فرسوده و اسقاط شده است و نسل جوان دیگر در آن نیست و همه میانسال و پیر هستند و ضمنا نسل انقلاب عملا از گردونه بیرون رفته و تفکر انقلابی هم حذف شده و اینترنت و ماهواره هم چیزی به عنوان اعتقاد دینی و اخلاقی باقی نگذاشته باشند، بی شک ایران بازنده جنگ خواهد بود. اما اگر الان جنگ شروع شود اقلا امیدی به پیروزی هست. پس ای لشکر صاحب زمان آماده باش آماده باش مردم آماده شوند برای آژیر قرمز و رفتن به پناهگاه و جوانان آماده باشند برای نبردی خونین در زمین و دریا.
  • ۱۷:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
    0 0
    با این تحلیلی که شما داری الان که 1400 سال از طلوع اسلام گذشته و شیاطین دنیا همه جوره جلوش وایسادن الان نباید بویی از اسلام میموند. دیدتو بازتر کن وضعیت آینده اسلام به لطف خدا درخشان تر از امروزه و پیروزی نهایی نزدیکه ان شاء الله
  • ۱۷:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
    0 0
    زمستان میره روسیاهیش به ذغال میمونه
  • ۱۷:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
    0 0
    برای شما متاسفم که جنگ بزرگ را در نبرد با عربستان زپرتی میبینید. نبرد بزرگ ما با امریکا و اسرایئل است.
  • ۱۷:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
    0 0
    سوره مبارکه البقرة آیه ۱۲۰ وَلَن تَرضىٰ عَنكَ اليَهودُ وَلَا النَّصارىٰ حَتّىٰ تَتَّبِعَ مِلَّتَهُم ۗ قُل إِنَّ هُدَى اللَّهِ هُوَ الهُدىٰ ۗ وَلَئِنِ اتَّبَعتَ أَهواءَهُم بَعدَ الَّذي جاءَكَ مِنَ العِلمِ ۙ ما لَكَ مِنَ اللَّهِ مِن وَلِيٍّ وَلا نَصيرٍ﴿۱۲۰﴾ هرگز یهود و نصاری از تو راضی نخواهند شد، (تا به طور کامل، تسلیم خواسته‌های آنها شوی، و) از آیین (تحریف یافته) آنان، پیروی کنی. بگو: «هدایت، تنها هدایت الهی است!» و اگر از هوی و هوسهای آنان پیروی کنی، بعد از آنکه آگاه شده‌ای، هیچ سرپرست و یاوری از سوی خدا برای تو نخواهد بود.
  • ۱۷:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
    0 0
    به کوری چشم دشمنان حدودا57ماه دیگه
  • ۱۷:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
    0 0
    خاک کاهو بر سر هرچه .....
  • ۱۷:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
    0 0
    دیگه وقت انتقاد و ارشاد گذشته باید ترمز دولت را کشید. مجلس بیکار نشیند.
  • aras ۱۸:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
    1 0
    یاد و خاطره عباس میرزاها گرامی که تو نبرد با اجانب جانفشانی ها کردن و اونوقت یه عده مفت خور همه تلاش ها رو به باد دادن
  • ۱۸:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
    0 0
    واقعیت متن به اصطلاح مصوبه این است: به فرموده و دستور اکید ارباب اوباما دامت ظله هیئت وزیران اعلام میدارد که حضور شرکت‌های داخلی که همچنان در لیست تحریم‌های ارباب بزرگ اجرایی ماسونها، اوبامای افسانه ای، پدیدآورنه برجام هسته ای و زهرجام FATF قرار دارند را در قراردادهای جدید نفتی، ممنوع میباشد.
  • ۱۸:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
    0 0
    57ماه?!!
  • ۱۸:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
    0 0
    اگه اوضاع اقتصادی مردم این جوری باشه روحانی دیگه رای نمیاره
  • مهدی ۱۸:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
    0 0
    مجلس فعلا در خواب است ونیز در تعطیلات تابستانی به سر میبرد .
  • ۱۸:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
    0 0
    بعضي ها ميگويم. ًاقاي روحاني از اينكه رئيس جمهور چهار ساله هستي چه إحساسي داري ، غافل از اينكه ايشان به هر دليلي كه رئيس جمهور شد و چه كساني او را به قدرت رسانند تشريف اوردند و در عرض همين چهار سال دستاوردهاي سي ساله ايران ...و به هر كس و به هر جا كه متعهد بود انجام وظيفه اش را و تعهد خود را انجام داد در عرض همين چهار سال كاري كرد كارستان نه براي ايران براي..............
  • ۱۸:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
    0 0
    5 سال دیگه تا چشمت در بیاد !
  • ۱۸:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
    0 0
    این همه سال هر چی خوردید و بردید دیگه بس !
  • ۱۸:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
    0 0
    خواب دیدی خیر !
  • omid ۱۹:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
    0 0
    خدا رحمت کنه همونی که یه محل خاصی رو در دوره قاجار به توپ بست
  • ۱۹:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
    0 0
    روحانی حالا حالا هست
  • ۱۹:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
    0 0
    پشت سر دولت ، ملت ایستاده حواستتون رو خوب جمع کنید !!
  • ۱۹:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
    0 0
    چطوری باشه ؟ من که خیلی راضی هستم حداقل تورم مثل زمان محمود شما هر روز همه چیز 10 برابر نمیشه !
  • کاکرو یوگا ۱۹:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
    0 0
    داشتیم آماده میشدیم خخخخ شما که تو استکهلم بهت بد نمیگذره
  • ۱۹:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
    0 0
    روحانی رای من حلالت ! کار بزرگی بود . درود
  • محسن ۱۹:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
    0 0
    هر اتفاقی بیفته مسول اصلی خود مردم هستند که در انتخاب فرد صالح کوتاهی کردند. امیدوارم خدا رحم کنه و اوضا بدتر از این نشه.
  • سامان ۱۹:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
    0 0
    درودبررهبرفتنه شکن و دانشمندایران++
  • ۱۹:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
    0 0
    روحانی رای من حلالت ! کار بزرگی بود . درود
  • ۱۹:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
    0 0
    ملت و مجلس پشت سر روحانی حواستتون رو خوب جمع کنید !
  • ۱۹:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
    0 0
    ملت آمریکا خوب پشت دولت ایرانند
  • ۱۹:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
    0 0
    شما تو آمریکا از همه چی راضی هستی اینجا ایرانه
  • ۱۹:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
    0 0
    الحق که از طرف آمریکا پیغام گذاشتی
  • ۱۹:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
    0 0
    در آمدن چشم وطن فروشان و وعده دهندگان دروغین رفع آنی تحریمها با اجرای برجام بسی سزاوارتر است از نگرانهای از دست دادن فن آوری در قبال بدست آوردن تقریبا هیچ و هجمه افراد نفوذی به گلوگاههای تصمیمسازی کشور است!
  • ۱۹:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
    0 0
    چطور تو باسوادی !
  • قریشی ۱۹:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
    0 0
    انشاالله توی این انتخابات طوری اصلاح طلبان زمین بخورن که تا روز قیامت دود از قبر نامبارکشون بلند بشه
  • مهدی از قم ۱۹:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
    0 0
    ناشناس امریکای اگر شرف داری سال سوم این دولت با دولت قبل را مقایسه کن.بحران اقتصادی در سال اخر دولت قبل ماحصل مشاوره دادن جریان اشرافی به امریکا برای تحریم و ایجاد بحران ارزی همین جریان به دستور اربابشان بود.پس بیخود تلاش نکن که دولت اقای روحانی را تطهیر کنی
  • قریشی ۱۹:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
    0 0
    واقعا صد رحمت به روح امواتت، فقط این تهرانیا گند میزنن به وضع مملکت . چشم و گوششون رو باز کردن رو بی بی سی و سی ان ان ، آماده فتنه و نامیزونی ... بعدش هم روی بهترین امکانات ایران نشستن . چیزی نمونده گور اصلاح طلبان کنده بشه تهرونیای عزیز
  • مهدی از قم ۱۹:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
    0 0
    مرحوم شریعتی میگه پای تمام قراردادهای استعماری در دنیایی اسلام امضا همین دکتر و مهندس و روشنفکران درس خوانده در اروپا و امریکا است.نمیدونم چه سری در این درس خواندن در انگلیس و امریکا است
  • قریشی ۱۹:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
    0 0
    ولی یه گوری برای اصلاح طلبان بکنن مردم، هفتاد گز عمقش باشه
  • ۱۹:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
    0 0
    :)) داداش کپی نکن
  • قریشی ۱۹:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
    0 0
    والله مخصوصا در این جریان خودتحریمی ها من ملتی نمی بینم پشت سر این اصلاح طلبان غربزده باشه !
  • قریشی ۱۹:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
    0 0
    یاسین در گوش ... خر خواندن چه سود !!! این اصلاح طلبان فقط لباس دینی رو بدنام کردن وگرنه فکر و ذهنشون رو دادن دست غربیها
  • قریشی ۱۹:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
    0 0
    اصلاح طلبه
  • ۱۹:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
    0 0
    فعلا که گور شماها کنده شده !!!
  • ۱۹:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
    0 0
    فعلا که گور شما امادس
  • قریشی ۱۹:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
    0 0
    مرگ بر امریکا
  • حسین ۲۰:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
    0 0
    خدا رحم کنه ، اگر FATF امضا شده باشه روزهای سختی در راه خواهد بود. دقیقا مثل NPT که بدون مشورت امضا شد و این همه مصیبت برای ما آورد مطمئن باشید FATF فاجعه بسیار بزرگتری خواهد بود. مساله مهم اینه که در هنگام شروع مشکلات مربوط به FATF باید محاکمه بشن امضا کنندگان این معاهده اگر بدون اجازه نهادهای نظارتی و بصورت محرمانه و خودسر این کار را کدند. و ساز و کاری باید درست بشه که دولت و قوه مجریه بدون مشورت با مجلس و تصویب نهایی در شورای نگهبان نتونه امضا کنه معاهده بین‌المللی را که تعهد آور هست برای کشور.
  • ۲۰:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
    0 0
    دیگه زنگنه سفید بخت شد هر چه دلش می خواهد انجام می دهد و به بهانه تحریم پای فرزندان وفادار این مملکت را ...
  • ۲۰:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
    0 0
    همه یادتون باشه که هرگاه در داخل اختلافات بالا باشه غربی ها برای فتنه و جنگ افروزی خودشون رو آماده می کنند پس عقلایی و ایرانی فکر کنید و به خاطر منافع احزاب منافع ملت را به آتش نکشید و همه جانبه پشت سر رهبر مدیر و مدبرمون بایستی. همانطوری که امام فرمودند پشتیسان ولایت فقیه باشید تا آسیبی به مملکتتان نرسد در برجام هم دیدید که غربی ها به هیچ قولی پایبند نیستند پس مواظب باشید مدیون مردم بی گناه نشوید د تا آسیبی به مملکت نرسه
  • ۲۰:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
    0 0
    دوستان همه ایرانی ومسلمان هستیم بخاطر اشخاص باهم نجنگید مهمترین چیزاسلام و ایران است نه حزب وگروه پس زنده باد اسلام ایران وهمه جوانان باغیرت ایرانی
  • scorpion ۲۰:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
    0 0
    به والله قسم که وضع ما تو هر زمینه ای بدتر شد حتی مباحث فرهنگی و... به خدا قسم این دولت اگه رد نشه فاجعه های بسیار بزرگی به سرمون خواهد آمد پس همه به هوش باشیم
  • ۲۰:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
    0 0
    ناشناس19:44 خیلی بچه ای که تا حالا نفهمیدی مملکت امام زمان(عج) هست و سربازاش گوش به فرمان سید علی. گمان کردید شما نوکرای امریکا و اسرائیل که چند پست کلیدی رو با دزدیدن رای مردم و کلاه گذاشتن سرشون غصب کردید میتونید مملکت اسلام و شهدا رو دودستی تحویل امریکا بدید خواب دیدید فقط رهبرمون یه گوشه چشم نگاهتون کنه توی هر پستی که باشید از سوراخلتون میکشیمتون بیرون میفرستیمتون همون جاکه دوستان براتون نی بندازن...
  • ۲۰:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
    0 0
    دوستان همه ایرانی ومسلمان هستیم بخاطر اشخاص باهم نجنگید مهمترین چیزاسلام و ایران است نه حزب وگروه پس زنده باد اسلام ایران وهمه جوانان باغیرت ایرانی
  • ایمان ۲۱:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
    0 0
    زیبا گفتی دمت گرم ولی به قول دوستمون کو گوش شنوا .خودشونو به خواب زدن و پشت کردن به ارمانهای امام و شهدا ، خدا هدایتشون کنشه.
  • ۲۱:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
    0 0
    تحقیر و ... . باید به جای مبارزه با آمریکا با امثال اینها جنگید ...
  • ایمان ۲۱:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
    0 0
    جنگ اونهم با عربستان، الان ارزوی ال سعوده تا ایران رو کشوری تهاجمی و اشغالگر نشون بده و بتونه خودشو از این انزوایی که گیر کرده نجات بده.خدا رو شکر رهبری با درایتی داریم که اوضاع رو به درستی مدیریت کرده و هر روزی که می گذرد ال سعود در افکار عمومی جهانی منفورتر می شود.در ضمن این توهم شدیدی که شما زدی فکر کنم از جنس نامرغوبه بهتره عوضش کنی.
  • محمد از ایالات متحده ۲۱:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
    0 0
    رئیس جمهور م با این برجام هایت را ادامه بده و دلواپسارو بسوزان
  • ۲۱:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
    0 0
    تفکرات داعشی شما ره به جای نخواهد برد !
  • ۲۲:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
    0 0
    بخاطر همین خواسته های ارباب را در مدت باقی عمر دولتش با سرعت اجرا میکنه مگر مجلس همت کند و با برکناری دولت مانع خفت مردم بدست دولت شود
  • ۲۲:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
    0 0
    مرگ بر داعش و تفکرات داعشی !
  • ۲۳:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
    0 0
    بکب نیست به این امریکایی احمق بگه خفه شو
  • ۲۳:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
    0 0
    ناشناس دومی فعلا 8000 میلیارد رو داشته باش
  • ۲۳:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
    0 0
    احمق امرکایی نمی بینی وضع کشور رو
  • ۲۳:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
    0 0
    حرف دهنت رو بفهم ناشناس دومی
  • ۲۳:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
    0 0
    مردک تو قظعا از منافقایی شک ندارم
  • امیر ۲۳:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
    0 0
    فتنه اکبر
  • احمد ۰۰:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۰
    0 0
    عقرب وقتى احساس خطر كنه خودشو نيش ميزنه مثل اين خود تحريمى ها.
  • ۰۰:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۰
    0 0
    عباس میرزا همان کسی بود که با عجله ترکمانچای را امضا کرد و رسنا شرط حمایت روسیه از ولایتعدی خودش و نسلش را در ترکمانچای گنجاند! مبادا شعاع السلطنه که با لشکر خراسان داشت برای حمله به روسیه از راه می رسید برسد و یکهوقت پیروز شود و جای عباس میرزا را بگیرد! آره. عباس میرزا هم سایه جنگ را از سر ایران برداشت چون پاسکوویچ تهدید کرد اگر شعاع السلطنه و نیروهایش برسند به تهران حمله می کند! آن زمان هم واداده ها را قهرمان نامیدند...تاریخ را هم همان واداده ها نوشتند.
  • سیدی از جوار بارگاه نورانی کریمه ی اهلبیت علیهم صلوات الله ۰۰:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۰
    0 0
    نقل در تاریخ هست وقت شهادت شیخ فضل الله نوری فرزندش پای چوبه ی اعدام شیخ(ره) ایستاده بود و کف میزد(بماند که علتش مخالفت بچه ش چی بود). از میهمانان هتل پاریزین در سال 65 و دیدار با نمایندگان رژیم حرامزاده ی صهیونیستی و ملاقات کننده ی با مک فارلین(بدون اطلاع حضرت روح الله) و میزبان نخست وزیر سفاک فرانسه(صادر کننده ی خونهای آلوده به ایدز) و.... جزین انتظاری نیست. اما نگران نباشید ومکروا و مکرالله و الله خیرالماکرین.
  • احمد ۰۰:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۰
    0 0
    عقرب وقتى احساس خطر كنه خودشو نيش ميزنه مثل اين خود تحريمى ها.
  • ۰۰:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۰
    0 0
    بنده خدا، کشور نابود بشه دیگه طرفدارای تیم بنفس و قهوه‌ای و سبز نمیشناسه. تیم فوتبال که نیست! کسی صادق باشه باید با همه فسادها یکسان برخورد کنه. نه اینکه یک موقع بابک زنجانی رو توی بوق و کرنا کنه یک دفعه هم بگه صاحبان فیش حقوقی ذخایر نظام‌اند! شما هم اگه راست میگید که مخالف فساد هستید، باید صداتون در میومد. شما یک عده دروغگوی جانماز آبکش هستید.
  • جواد ۰۰:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۰
    0 0
    دوستانی که خیلی ادعاشون میشه؛ در این وضعیت هر حرفی که باعث تشدید دو قطبی ها بشه چه کمکی به جبهه انقلاب میکنه که اینجوری کامنت میزارید؟؟ اشداء علی الکفار رحماء بینهم فراموش نشه. ان شاءالله دولت در راه خدمت به مردم موفق بشه و انقلاب از گزند دشمنان محفوظ بمونه، و مطمئن باشید دندون طمعی که سالها قبل در پایان دوران اصلاحات ملت از غربیای پلید کشیدن سال آینده تو دهنشون خوردش میکنن که دیگه از این هوسا نکنن
  • موسوی ۰۰:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۰
    0 0
    به چه دلیل درود بر روحانی؟ اینجا استادیوم آزادی نیست ها... اینم بازی نیست ها... سپاه نباشه شما باید بری ریش شش وجبی بذاری و منتظر باشی یک داعشی سه بار بگه الله اکبر و شما بشی حلال!!!
  • ۰۰:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۰
    0 0
    گل گفتی اصلاح طلبان فقط ادای دین داری در میارن و لباس پیغمبر میپوشن. وقتی نگاه میکنی یکی رشوه بگیره و حتی سواد نداره، یکی محرم و نامحرم هم حتی سرش نمیشه، یکی زن و مرد با کفش پشت سرش نماز جمعه میخونن، یکی راست راست تو چشم مردم نگاه میکنه و خاطرات دروغ میگه، یکی میگه تکنوکرات هستم، یکی کاخ نشینه، یکی با اینکه دکمه یقه‌اش رو تا بیخ بسته حق مردم رو رعایت نمیکنه و با صدتا قسم و آیه ضامن غربی‌ها میشه و کاری میکنه که مدیون ۸۰ میلیون + ۱۵ سال نسلهای آینده بشه.
  • ۰۰:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۰
    0 0
    جان کری جون با نامه‌هاش پشت سر دولت ایستاده!
  • ۰۰:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۰
    0 0
    شما یک دلیل بیار که یک ایرانی به این آقا رای بده، بعد تا ۱۴۰۰ شما یک کار مثبت بدون سیاست زدگی از کارنامه این دولت مثال بزن بعد بگو دمش گرم
  • ۰۰:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۰
    0 0
    چی شد تحریم ها که کاغذ پاره بود و برای کشور مفید ! الان بد شد ؟
  • صفر ۰۱:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۰
    0 0
    منطقی نظر دهید.فرهنگ حرف زدن مودبانه که از اموزه های دینی است رعایت شود
  • ۰۱:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۰
    0 0
    آقای ناشناس ۱۹:۱۱ شما انگار توی ایران زندگی نمکنی؟! کاسب هم که نیستی درگیر بازار کساد باشی! مساقر خارج از کشور هم که نیستی نگران بی عزتی پاسپورتت باشی! ... دقیقا کی هستی؟! ایرانی هستی؟!
  • ۰۱:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۰
    0 0
    شعار میدی یکی از دستاوردهای پر افتخار ایشون بدون سیاسی کاری رو نام ببر که ماحصلش بطور مشخص مردم ایران لمس کرده باشن. پیدا کردی خبرم کن!
  • ۰۱:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۰
    0 0
    دقیقا چکار کرده که کار بزرگی بوده؟ یعنی میخوام بدونم چقدر از جوانب کاری که کرده با اطلاعی و ژرف اندیشی؟ کاش لااقل صداقت داشتید
  • ۰۱:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۰
    0 0
    بازم یک جوگیر دیگه. منطق و سوادت کجا رفته؟ فکر کنم فروختی! بگو... شما آزادی هر چی میخوای بگی... :))
  • ۰۲:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۰
    0 0
    دقیقا 5 سال
  • ۰۲:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۰
    0 0
    من که از رای ام به روحانی کاملا راضیم و برای بار دومم بهش رای میدم والبته رای هم میدن
  • ۰۲:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۰
    0 0
    قریشی به همین خیال باش
  • ۰۶:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۰
    0 0
    اشتباه منفی دادم بله کاری کرد کارستان نه برای ایران برای ...
  • ۰۶:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۰
    0 0
    ناشناس۱۸۴۸ تفکر قبیح و حقیر اصلاحات بیش از این نیست که به خوان نعمت رسیده، نه اداره دولت و مملکت
  • ۰۶:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۰
    0 0
    ۲۱۵۰ برای تفکر وادادن و وطن فروشی چه بهتر که باقی را به داعشی بودن متهم کنند شما بیچارگان آنقدر حقیرید که مفت تر از وطن و غیرت دم دستتان برای فروش پیدا نمیکنید تا به خور و خواب موعود و موهوم غربیان چپاولگر برسید
  • ۰۶:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۰
    0 0
    معرفیت جدا راست بود آلمان مستعمره آمریکاست
  • ۰۷:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۰
    0 0
    شما اول معلوم کن آلمان یا آمریکا. البته بی وطن به حقیقت نزدیکتر است هر کجا وعده های رنگین تر دهد آنجا مناسب ارضا امیال حیوانی است
  • ۰۷:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۰
    0 0
    خوب تحریمن دیگه وقتی تحریمید چطوری میخواید با خارجی ها کار کنید؟؟
  • amir ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۰
    0 0
    تازه این اول کاره ...
  • ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۰
    0 0
    اولین دولت 4 ساله. اصلاح طلبان بی ظرفیت بای بای
  • ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۰
    0 0
    دقیقا ادبیاتت مثل: "تازه مسلمان مقیم نروژ" هستش
  • ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۰
    0 0
    منطقی ترین کار همین بوده. اونهایی که دلواپس و دلواپیش هستند بفرمایید که توی این چند سال تحریم شدید، برادران وطنی کدام فناوری نفتی را به ثبت رسوندند؟ جز اینکه یا خاک صاف کردند یا جاده کشیدند یا ساحل را سنگ ریختند.
  • ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۰
    0 0
    آخه وقتی این دولت هیچ دستاوردی نداشته به غیر از امضا پشت امضا اونهم بدون نتیجه ملموس برای پیشرفت (حال بگذریم که نتیجه اش تا کجا به ضرر کشور است) حرف از منطق زدن فقط توجیه است برای لاپوشانی ارضای امیال سخیف
  • علی ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۰
    0 0
    وقتی عضو یک پیمان یا معاهده بین المللی شدیم باید رعایت بشه . نمی شه گفت همه دنیا اشتباه می کنند بجز عده ای دلواپس و تروریست که منافعشون توو تحریم ایرانه . کار دولت کاملن درسته
  • ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۰
    0 0
    همین چند وقت پیش خاتم الانبیا یک پروژه بزرگ پارس جنوبی رو با حضور آقای به اصطلاح رییس جمهور افتتاح کرد. اونم در حالی که ۵۰۰۰ میلیارد تومان دولت بهش بدهکاره!!! همین الان توی شهر خودمون پروژه میدان شهدا و یک قسمت از قطار شهری (میدان سعدی) قریب به ۵ تا ۸ ساله مونده، توی همین یکسال اخیر خاتم الانبیا اومده پروژه رو دستش گرفته. بیا و ببین که چقدر طرح رو پیش برده. من مشهد هستم. اساسا دولت چه کار کرده؟ مگه وظیفه دولت نیست کار کنه؟ هیچ کاری نکرده جز برگزاری همایش و بهانه نفت بشکه ای ۳۰ دلار و البته پرداخت فیش‌های نجومی!
  • ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۰
    0 0
    شما آزادی به هر کی میخوای رای بدی. البته این رو یادت باشه که این آزادی در تصمیم گیری برای آینده کشور (حتی نابودی کشور) رو مدیون این انقلاب و کسانی که این انقلاب رو شکل دادند هستی. مدیون اون رهبری هستی که از رای تو پاسداری کرد حتی با وجود اینکه میدونست تصمیم تو برای رابطه با آمریکا اشتباهه اما اجازه اجرایی شدن نظر تو رو داد. یادت باشه اگر کس دیگه‌ای رای آورد باز بی فرهنگی و بی جنبه بازی در نیاری بریزی توی خیابون و سطل آشغال رو آتیش بزنی...
  • ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۰
    0 0
    وقتی ملاک یک عده در رای دادن فقط و فقط پرشدن شکم باشه نتیجه اش همین میشه شکم یک عده گنده میشه اما غافل از اینکه که قصاب داعش از فربه شدن شکم قربانی اش کیف می کند.
  • ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۰
    0 0
    چقدر تکرار اراجیف الان داعش از کجا تامین میشود پس این معاه‍ده برای چه کسانی تنظیم شده آب از سرچشمه لجنزاره
  • ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۰
    0 0
    وقتی داعش بالا سرتون رسید اونوقت می فهمید که دلواپسان برای چه نگران بودند. هرچند این اقایون اون موقع نزد فرزندانشان در انگلستان خواهند رفت و فقط مردم عادی می مانند و رزمنده هایی که دست و پای انها توسط این قراردادها بسته شده است. چه می کشد رهبری از دست این ...
  • ناشناس ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۰
    0 0
    فقط 36 هفته باقی مانده است .
  • مسعود ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۰
    0 0
    اولین رئیس جمهور 4 ساله ان شاءالله .
  • مهران ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۰
    0 0
    دلواپس بودن برای منافع ملی غیرت می خواهد که شما ندارید !
  • ناشناس ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۰
    0 0
    در مکتب شهادت تحریم حرف مفت است .
  • ناشناس ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۰
    0 0
    آیا خود تحریمی درست است ؟!!خخخ.
  • ناشناس ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۰
    0 0
    تدبیر و امیدی که میگفتن این بود ؟!! خودمون خودمون را تحریم می کنیم !!
  • ناشناس ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۰
    0 0
    خود تحریمی کار بزرگی بود !!!!! خخخخ.
  • ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۰
    0 0
    به این میگن عدم برخورداری از استقلال فکری یعنی نمیتونی خودت فکر کنی و تشخیص بدی که الان چه کاری درسته. فقط الکی شعار میدی و جو میدی. آخه پروفسور وقتی طرف معاهده بدعهدی کرده، چه دلیلی داره هی پافشاری کنی؟!
  • ۰۰:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۱
    0 0
    عباس میرزا نبود فتحعلی شاه بود تمام قراردهای ننگین من جمله گلستان و ترکمانچای تو زمان فتحعلی شاه هست
  • ۰۰:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۱
    0 0
    به جون خودم اگه رای بیارید دیگه تموم شد رفسنجانی دیگه هم خودشو سوزوند هم حزبشو با کارهای بچه هاش و حرفای خودش
  • ۰۰:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۱
    0 0
    واقعا که ؟ چی داشت اخه این این خدایی دیگه شورشو دراورد
  • ۰۰:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۱
    0 0
    ناشناس 19:10 همه رو مثل خودت خر فرض نکن
  • ۰۵:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۱
    0 0
    من به شخصه به خاطر اینکه خانوادم به روحانی رای دادن از مردم ایران عذر خواهی میکنم ... این همه سال زندگی کردم ... این 4 سال بدترین روزای زندگیم بود ... جوونید خب به سنی برسید که خرج زنو بچه بیاد گردنتون و تو بازار بیوفتید بعد میفهمید چی به چیه
  • ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۱
    0 0
    چرا از زاویه دیگه نگاه می کنید چرا بیشتر شرکت های نفتی ایران باید تحت مالکیت نهاد خاصی باشه که با تحریم اون نهاد ضرر کنیم اون نهاد براستی قاتل بخش خصوصی ایرانه
  • ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۲
    0 0
    برو پی بازیت بابا گلابی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس