عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: متن قراردادهای جدید نفتی که تهیه شده، بازگشت به گذشته و مربوط به پیش از ملی شدن صنعت نفت است.

بازگشت ایران به دوران پیش از ملی شدن صنعت نفت با قراردادهای جدید نفتی/ پس ازامضای برجام تاکنون قرارداد نفتی منعقد نشده است/ متن قرارداد اصلی را به مجلس بدهیدبه گزارش مشرق ، مسعود درخشان عضو هیات علمی  دانشگاه علامه طباطبایی در برنامه گفتگوی ویژه خبری گفت: مهمترین اشکال متن قراردادهای جدید توجه نکردن به جایگاه علمی کشور ، اقتصاد سیاسی نفت و آینده شرکت نفت است .

وی افزود : متن قراردادهایی که تهیه شده بازگشت به گذشته  و مربوط به پیش از ملی شدن صنعت نفت است ، بر اساس این قراردادها شرکت های نفتی بین المللی  حضور بسیار بلند مدتی در کشور خواهند داشت و سهم  قابل ملاحظه ای از مخزن را برداشت خواهند کرد .

درخشان  اضافه کرد: پیامی که از شرکت نفت منتشر می شود این است که  ما نمی توانیم و دیگران باید بیایند و کارها را انجام دهند و این با اقتصاد  مقاومتی مغایرت دارد .


رئیس کمیته بازنگری  قراردادهای نفتی: پس ازامضای برجام تاکنون قرارداد نفتی منعقد نشده است

مهدی حسینی رئیس کمیته بازنگری  قراردادهای نفتی هم گفت: هیات دولت  بر اساس الزامات قانونی چارچوب قراردادهای نفتی را ابلاغ  کرده و فرمت قراردادها  نیز  به صورت لاتین نوشته شده است .

وی گفت : قراردادها بر اساس قانون محرمانه است اما  همه متن آن را در همایش اخیر تهران ارائه کرده ایم .رئیس کمیته بازنگری قراردادهای نفتی افزود: پس ازامضای برجام تاکنون قرارداد نفتی منعقد نشده است.

حسینی در پاسخ به  اینکه برخی می گویند قراردادهای  جدید نفتی مانند قراردادهای پیش از ملی شدن صنعت نفت و دوران  مصدق است افزود: در آن زمان شرکت های نفتی حضور 40 تا 70 ساله در کشور داشتند  و مناطق بسیاری در اختیار آنها قرار داشت .

وی گفت : مالکیت و اجرا با آن شرکت ها بود و دولت  فقط امتیاز می داد  و 16 درصد از مخازن سهم می برد . حسینی با بیان اینکه قراردادهای نفتی دنیا  امتیازی ، مشارکتی و خدماتی است گفت:  شرکت نفت اکنون قراردادهای خدماتی را انتخاب کرده زیرا در آن مالکیت ، نظارت و حاکمیت با دولت است و در اجرا  نیز با پیمانکار مشارکت دارد .

رئیس کمیته بازنگری  قراردادهای نفتی افزود : در این قراردادها دولت  فقط دستمزد  پیمانکار را  پرداخت می کند و بزرگترین  تکلیف  برای شرکت نفت حفظ مخزن است . حسینی گفت : با همه کسانی که باید در  زمینه قراردادهای نفتی گفتگو می شد  صحبت کردیم  و در بیش از 100 جلسه همه دیدگاههای  صاحب نظران جمع آوری شد .

وی گفت : در دو جلسه در کمیسیون انرژی مجلس نیز چارچوب قراردادهای نفتی را ارائه کردیم  .

حسینی افزود : بر اساس بند 14 اقتصاد مقاومتی درباره افزایش و تولید ظرفیت  نفت و گاز به این تکلیف قانونی عمل می کنیم و ظرفیت های داخلی را به مشارکت  می گذاریم .

رئیس کمیته بازنگری  قراردادهای نفتی گفت : شرکت نفت  در کنار شرکت های بزرگ  بین المللی فناوری را بدست می آورد و به رشد و بالندگی می رسد .

میرکاظمی: متن قرارداد اصلی را به مجلس بدهید

مسعود میرکاظمی عضو کمیسیون انرژی مجلس  شورای اسلامی نیز در این برنامه  گفت : فقط مصوبه هیات دولت درباره چارچوب قراردادها به مجلس  ارائه شده  و متن قراردادها  در اختیار مجلس  قرار نگرفته است .

وی افزود : متن قرارداد در جذب سرمایه ها فقط 10 درصد  نقش دارد و 90 درصد باقیمانده تشویق ها و بسته های سیاستی دولت برای سرمایه گذار است .

میرکاظمی گفت : 400 هزار میلیارد تومان در مدت کوتاه  در کشور رشد  نقدینگی داشته ایم که باید پرسید چه میزان از این مبلغ در افزایش ظرفیت تولید نفت کشور سرمایه گذاری شده است .

میرکاظمی افزود: در چارچوبی که دولت برای قراردادهای نفتی مشخص کرده است کمیته مشترکی  وجود دارد که اعضای آن  به طور مساوی میان اعضای  شرکت  پیمانکار و کارفرما تقسیم شده است .

وی افزود : این کمیته  همه تصمیمات را  در زمینه  قرارداد نفتی می گیرد  و دولت  برای بهره برداری از مخازن نفتی باید از شرکت سرمایه گذار اجازه بگیرد که  این زیر سوال بردن  حاکمیت است.

میرکاظمی گفت: شرکت نفت نباید با نظر صاحب نظران مقابله کند و متن قراردادهای نفتی را در اختیار کارشناسان قرار دهد .
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۳
    0 0
    امان از نفت ارزان
  • ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۳
    0 0
    اجرای اقتصاد مقاومتی در چه مرحله ای است؟
  • بیوک ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۳
    0 0
    نفت که سر سفره است بفرما
  • نوش دارو ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۳
    0 0
    ای آقا این گفتگو هارو آدم میخونه افسرده میشه.
  • مسعود ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۳
    0 0
    در مرحله تفهيم و هجي كردن معني اقتصاد مقاومتي به اعضاي دولت
  • ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۳
    0 0
    هنوز مانده تا به عمق چربي روغن روي آش دستپخت حضرات نفتي دولت صاحب تدبيرمان !! پي ببريم.
  • بیژن ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۳
    0 0
    نفت گرونش خوبه
  • سعید ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۳
    0 0
    مردم بیکارند کارنیست هزاران تحصیلکرده شیمی و نفت داریم که بیکارند بذار قرارداد ببندن مردم برن سرکار مشکلشون حل بشه.اونکه براش پول از رو تسمه میادوسیره که این حرفارو میزنه بره اول قراردادهای بین المللی رو ببینه بعد بیادقضاوت کنه که کاملاقراردادهای جدید استانداردن.شماپول طرفو میخواین.انتقال فن اوریشو میخواین.تجهیزات پیشرفتشم میخواین.نیروانسانیشم که نمیذارید بیاره اونوقت درامد50درصدی هم میخواین بابا بخدا سر گردنه اید
  • بیوک ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۳
    0 0
    اخه بیژن جان شما چه میدونی از نفت که نظر میدی!!
  • بیوک ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۳
    0 0
    نخون جانم نخون
  • ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۳
    0 0
    بشين تا ببرنت سر كار!! مطمئن باش با اينگونه قراردادها,ملت ايران كلهم اجمعين ميرن سركار!!!
  • حیدر ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۳
    0 0
    بسم الله این آقای حسینی دیشب در جواب دکتر درخشان همچین با غرور گفت من یه تکنوکراتم که آدم فکر میکرد حالا تو حلب سوریه ایستاده و با عزت میگه من یه مدافع حرمم!!!!!!!!!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس