سخنان جدید وزیر صنعت درباره لزوم واردات متخصص برای فعال کردن بخش صنعت کشور، حرف جدیدی نیست، اما بیانگر تفکر مدیران تکنوکراتی است که سه دهه است بر سر کارند و مایه عقب‌ماندگی اقتصاد کشور شده‌اند.

سرویس اقتصاد مشرق، به تازگی محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت یازدهم با بیان اینکه برای فعال شدن صنعت باید متخصص به کشور وارد کنیم، گفته است: برای فعال شدن باید متخصص وارد کشور کنیم و در این صورت حتی یک نفر بیکار نیز نخواهیم داشت.

نعمت‌زاده سال گذشته نیز سخنان مشابهی را گفته بود. ۲۸ مهر ۱۳۹۴ وزیر صنعت با بیان "در اقتصاد نیز نیازمند واردات مدیران اقتصادی خارجی هستیم" گفته بود: همان‌طور که در بخش‌های ورزشی مربی خارجی به کشور می‌آوریم در بخش صادرات نیز برای توسعه بازارهای صادراتی نیازمند ورود مدیران اقتصادی خارجی هستیم.  
 
دو سال پیش هم اکبر ترکان، مشاور حسن روحانی و رئیس مناطق آزاد در دولت یازدهم، در اظهاراتی تاریخی گفته بود:  اگر تعرفه واردات برداشته شود، قابلیت رقابت در هیچ تکنولوژی و هیچ صنعتی به جز آبگوشت بزباش و قرمه‌سبزی را نخواهیم داشت.
 
این نوع اظهارات مسئولان دولت یازدهم که مصداق «ما نمی‌توانیم» است، کاملا برخلاف اقتصاد مقاومتی است. شاکله اقتصاد مقاومتی بر «ما می‌توانیم» بنا نهاده شده است اما امثال نعمت‌زاده و ترکان که به تکنوکرات بودن خود می‌بالند، کاملا خلاف جهت شنا می‌کنند.
 
* کنایه رهبری به تکنوکرات‌ها

اتفاقا سه سال پیش در ابتدای سال 1392 رهبر معظم انقلاب اسلامی کنایه سنگینی به تکنوکرات‌ها و مبلغان ما نمی‌توانیم انداختند.

رهبر انقلاب در سخنانشان در حرم مطهر رضوی در اول فروردین 1392 فرمودند: «من هفده هجده سال قبل به دولتی که در آن زمان سر کار بود و به مسئولان گفتم کاری کنید که ما هر وقت اراده کردیم، بتوانیم درِ چاههای نفت را ببندیم. آقایانِ به قول خودشان "تکنوکرات" لبخند انکار زدند که مگر میشود؟! بله، میشود؛ باید دنبال کرد، باید اقدام کرد، باید برنامه‌ریزی کرد. وقتی برنامه‌ی اقتصادی یک کشور به یک نقطه‌ی خاص متصل و وابسته باشد، دشمنان روی آن نقطه‌ی خاص تمرکز پیدا میکنند. بله، تحریمها اثر گذاشت، منتها نه آن اثری را که دشمن میخواست.»

كنايه سنگين رهبر انقلاب به "تكنوكرات‌ها" و رويكرد دائمي آنها در وابستگي به غرب و الگو قرار دادن كشورهاي غربي در زمينه پيشرفت‌هاي فني و صنعتي بدون توجه به روح انقلاب اسلامي، يكي از محورهاي مهم و اساسي سخنراني ايشان در حرم رضوي سال 1392 بود.

تذكر جدي و تاريخي رهبر انقلاب نسبت به رويكرد فكري و اجرايي افراد موسوم به تكنوكرات و "آيه ياس خواندن" هميشگي آنان از اينكه با تفكر انقلابي و اسلامي نمي‌توان به يك كشور پيشتاز و الگو در جهان تبديل شد و براي دستيابي به اين جايگاه، ناچار به پيروي از غربي‌ها و الگو قرار دادن آنها در پيشرفت‌هاي مادي و تكنولوژيك هستيم، در حالي مطرح شد كه دوران رياست جمهوري اكبر هاشمي رفسنجاني كه از آن با نام "دوران سازندگي" ياد مي‌شود، به عنوان نماد روي كار آمدن تكنوكرات‌ها در ايران ميان مردم و فعالين سياسي مشهور است و دولت یازدهم نیز به علت سر کار آوردن همان مدیران، به عنوان ادامه دولت سازندگی شناخته می‌شود.
 
با اين حال، حتي انتقادات شديد رهبر انقلاب از رويكرد خالي از روحِ انقلاب اسلامي در دوران سازندگي هم نتوانسته برخي از مسئولان اجرايي كشور را از پيگيري آن رويكرد اشتباه، باز دارد؛ تا جايي كه مسئولان دولت فعلی صراحتا خود را يك تكنوكرات مي‌نامند و اين مساله را يكي از افتخارات خود نيز عنوان مي‌كنند.

مثلا ترکان در مصاحبه‌ای مدعی شده بود که حذف تکنوکرات‌ها در دولت احمدی‌نژاد، خیانت به کشور بوده است!


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • ۰۱:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۹
    0 0
    به جز ابگوش و قرمه سبزی ما در شیشلیک هم جزء سه کشور برتر دنیا شده ایم و این از برکات و دستاوردهای برجام است
  • ابوالحسن ۰۱:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۹
    0 0
    با سلام جناب اقای نعمت زاده عزیز یک کمی به سابقه کاری دوستانی که در این سی و اندی سال در کشور فعالیت میکننید نگاه کنید و مشاهده خواهید کرد که همه این ازجان عزیزتران از اول انقلاب در مصدر کاری بوده و هستند و نتیجه کار این مایگان افتخار ان چیزی است که مردم ایران الان مشاهده میکنند و شما نیز کم و بیش به همان نتیجه ای رسیده اید که مردم ایران مدتهاست به ان رسیده اند پس شایسته است برای داشتن زندگی سالم و بازنشستگی پر افتخار شما و دوستان گران مایه با توجه به شرایط سنی به افتخار بازنشستگی ناییل شوید و کار ها به کاردادنان و میران جوان و ارزشمند کشور بسپارید و نگران واردات مدیر نباشید ما در ایران مدیران شایسته بسیار داریم که در حاشیه گذاشته شده اند حتما دلیل انراهم میدانید لطفا صادقانه به شایسته ساری فکر کنید و بدانید در ایران خودمان هستند کسانی که هم صادقند و هم توانمئند و هم شایسته منها میدان کاری با بودن شما عزیزان ندارند . موفق باشید و سر بلند
  • حسین ۰۲:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۹
    0 0
    چی بگم که هرچی بگم مشرق سانسور میکنه
  • حسین ۰۴:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۹
    0 0
    بعضی از مدیران در بحث نفت و انرژی نه تنها باید برکنار بشن بلکه به دلیل خیانت و سوءاستفاده باید محاکمه بشن. من نمیدونم مجلس ، قوه قصاییه و... رعایت چه چیزی را میکنن؟ به خدا اگر اینها برخورد نکنن در خطا و گناه اینها شریک خواهند بود قرارداد نفتی به شیوه دوران قاجار آیا نجات دهنده ما میشه یا نابود کننده ما؟
  • محمد ۰۷:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۹
    0 0
    اگر این آقایون ..جزیی از همتی را که برای سرمایه دارکردن خویش بکار بستند برای ملت هزینه میکردند وضع اقتصاد ما خیلی بهتر از این بود.
  • ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۹
    0 0
    اگر تا سالهاي سال غير قابل انتشار بزنيد، هيچ موقع اون تمجيدي كه شما مد نظرتون هست رو نخواهم كرد، و از عقيده ام كه شماها دروغگوي رياكار هستيد بر نمي گردم، شماها ملاكتون براي حقيقت و مسايل اشخاص گناهكار است نه حقيقت. شماها شيوه زندگي و ارتزاقتون خودشيريني است و همه مطالبتنان در اين راستاست،
  • مانترا ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۹
    0 0
    در مورد وارد کردن متخصص حرف بی موردی زده ولی وارد کردن مدیر با این اتفاقاتی که در عرصه مدیریت ورزش یا ورشکستگی کارخانجات ومسایل بانکی وفرودگاهها وهوانوردی غیره اتفاق افتاده وبا توجه به ادعای زیاد مدیران در ایران زیاد حرف گزافی نگفته البته این موضوع شامل خود ایشان وزیر مجموعه تحت مدیریتش هم میشود
  • ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۹
    0 0
    شما در خیال کردن یا چه بسا فکر کردن مختارید اما این اختیارتان به معنی فهمیدنتان نیست پس حتی در زمینه نفهمیدن هم مختارید اما در یک مورد دردناک مختار نیستید آنهم رو به رویی با عواقب افکارتان است
  • سر بدار ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۹
    0 0
    حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای به عنوان یک مصداق به قضیه وارد کردن خودروهای آمریکایی اشاره کردند و گفتند: خود آمریکایی‌ها به علت مصرف زیاد و سنگین بودن این خودروها، رغبتی به خرید آنها ندارند؛ حالا در این شرایط ما بیاییم و از فلان کارخانه رو به ورشکستگی آمریکا، خودرو وارد کنیم؟ این جای تعجب فراوان دارد. ایشان افزودند: مدیران و مسئولان محترم در مقابل فشارهای پنهانی که در این زمینه ها وارد می شود، بایستند و جداً نگذارند این قبیل مسائل انجام شود.حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای همچنین با انتقاد از «واردات میلیاردی برخی لوازم غیر ضروری»، به مشکل جدی قاچاق کالاها و اجناس به داخل اشاره و خاطرنشان کردند: به مسئولان دولتهای مختلف، مکرر این مسئله را گوشزد کرده‌ام و آنها نیز می گویند اگر تعرفه سنگین بگذاریم، قاچاق آن کالا بالا می رود، اما این دلیل، پذیرفتنی نیست.
  • احسان ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۹
    0 0
    حرفش تلخه اما واقعیت داره. اگه تعرفه برداشته بشه در محصولاتی که تکنولوژی قوی ندارند (مانند لباس و لوازم خانگی و ...) که محصولات چین و کره کارخانه های ایران را ورشکست می کنند. دقت کنیم که همین الان محصولات کره با حدود تعرفه بیشتر از 50 درصد در بازار هستند. یا همین لباس با تعرفه 70 درصد وارد میشه و باز هم بازار داخلی کارش سخته در رقابت. در محصولاتی که تکنولوژی سطح بالا هستند که ایران اصلا محصولی نداره. اگه خودرو را با اغماض محصول تکنولوژیک بدانیم، که همین الان از تعرفه 100 تا 500 درصد برای خودروی خارجی هستش که پراید و پژو را در بازار می فروشند. اگه این تعرفه برداشته بشه و ماشین خارجی که 50 میلیونه، بشه 25 تومن، به نظر شما کی دیگه پراید می خره؟
  • امین ۱۸:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۹
    0 0
    خود این نعمت زاده و ترکان چه دستاورد مدیریتی داشتن؟اگر بنا رو بزاریم به واردات مدیر توانمند اولین کسانی رو باید کنار بزاریم همین دونفر هستن
  • بنده خدا ۰۰:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۹
    0 0
    ضررهای که درطول انقلاب اسلامی ازاین اقایان به اصطلاح تکنوکراتهای غرب زده به این مملکت وار ده شده کم نیست حالا اومدن...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس