حفاظت تانک کرار توسط دو یا سه نوع مختلف از صفحات زرهی تامین می‌شود و در عین استفاده از «سیستم هشدار قفل لیزری» روی این تانک، می‌توان شاهد نصب یک جایگاه تسلیحاتی کنترل از راه دور برای فرمانده تانک نیز بود.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، یکی از عرصه هایی که نیازمند به روزرسانی و حرکت همگام با نیازهای روز نیروهای مسلح ایران است، عرصه زرهی است و خوشبختانه این مسئله نیز از چشمان تیزبین متخصصان و صنعتگران دفاعی ما به دور نمانده است.
 
از این رو صنعت دفاعی نسبت به ارائه محصولات مختلفی در این زمینه اقدام کرده و در بخش زرهی سنگین (تانک ها) عمده به روزرسانی ها و محصولاتی که تاکنون ارائه شده از سوی جهاد خودکفایی نیروی زمینی ارتش بوده که از آن میان میتوان به تانک ذوالفقار (در مدل های 1 تا 3)، صمصام (ارتقای ام 60)، سبلان (ارتقای ام 47)، تانک مبارز (ارتقای چیفتن) و  ... اشاره کرد.
 
البته سخن مهمی که چندی پیش از سوی وزیر دفاع کشورمان در خصوص ساخت تانک مدرنی به نام «کرار» بیان شد، حکایت از ورود جدید وزارت دفاع به این عرصه مهم داشت.
 
سردار دهقان در بهمن سال گذشته با بیان اینکه "طراحی این تانک از صفر تا 100 در صنعت دفاعی صورت گرفته و اگر ویژگی‌های آن بهتر از تانک T90 (روسیه) نباشد، کمتر هم نیست"، افزود: این تانک در رده پیشرفته‌ ترین تانکهای جهان است.
 
البته غیر از اشاره به تانک مشهور روسی، اطلاعات دیگری از سوی مسئولان وزارت دفاع در این خصوص منتشر نشده بود تا تاینکه در بخشی از نماهنگ تبلیغاتی وزارت دفاع به مناسبت روز صنعت دفاعی، تانکی جدید و ناشناس در معرض دید عموم قرار گرفت که بنا بر احتمالات مطرح شده، همان تانک کرار است که وزیر دفاع از ساخت آن خبر داده بود.

البته در ابتدای امر، مسئله مطرح در مورد ماهیت این تانک به عنوان یک تانک کاملا جدید یا یک استاندارد ارتقا برای تجهیزات جدید، خواهد بود که با توجه به تصاویر منتشر شده میتوان این احتمال را مد نظر قرار داد که کرار یک استاندارد به روزرسانی بر روی تانک های تی 72 ایران باشد و در حقیقت تانکی است براساس تی 72.
 
ایران صدها دستگاه از تانک تی 72 در مدل های اس و ام 1 را در اختیار دارد و طبیعی و منطقی است که در جهت حفظ قابلیت ناوگان این تانک ها، نسبت به ارائه یک بسته یا استاندارد ارتقا برای آن ها اقدام کند تا همچنان از امکان استفاده از تانک های تی 72 به عنوان یک تانک اصلی میدان نبرد با قابلیت تامین نیازها برخوردار باشد که البته این برنامه نیز ارزشی کمتر از ساخت یک تانک جدید ندارد.
 
تانک کرار 
تانک های تی 72 اس ایران
 
به روزرسانی بر روی تانک ها نه تنها در ایران بلکه در چهارچوب جهانی شامل سه حوزه "حفاظت، قدرت آتش و تحرک" است. این سه حوزه در حقیقت بخش های اصلی در قابلیت های رزمی یک تانک هستند که ارتقا بر روی هر کدام، موجبات بهبود و افزایش توانایی های رزمی تانک را فراهم می آورد. ذکر این نکته خالی از لطف نیست که یک به روزرسانی شاخص و مطلوب، شامل ارتقای همه جانبه و کامل در هر سه مورد مطرح شده (قدرت آتش، حفاظت و تحرک تانک) می باشد که علی القاعده در تانک جدید نیز مد نظر قرار خواهد گرفت.
 
کرار با T-72 چه تفاوتی دارد؟
 
تانک کرار به نسبت تانک تی 72 دارای به روزرسانی حفاظتی قابل توجهی است که شامل "نصب صفحات زره اضافی" در جلوی شاسی و برجک و خصوصا کناره های شاسی و برجک است. تانک تی 72 و به طور کلی تانک های روسی، در بخش های کناری شاسی و برجک، از سطح حفاظت پایینی برخوردار هستند و این مسئله در تانکی همچون تی 72 که مجهز به سیستم بارگذار خودکار مستقر در شاسی است، ضعف حفاظت را تشدید می کند.
 
بر این اساس، هرگونه پرتابه ای که از کناره شاسی، به تانک اصابت کند میتواند مهمات داخل بارگذار را مورد تهدید قرارداده و موجبات انهدام فوری و کامل تانک شود اما در تانک کرار (بر فرض صحت این فرض که تانک به تصویر کشیده شده در این نماهنگ، همان کرار وعده داده شده باشد) با افزودن صفحات پوشش دهنده کناره شاسی سعی در رفع این ضعف شده است.
 
حفاظت تانک کرار با توجه به تصاویر منتشر شده تا امروز (که فاقد کیفیت هستند)، به صورت تخمینی توسط دو یا سه نوع مختلف از صفحات زرهی تامین میشود که شامل زره قفسی، صفحات زره ترکیبی (کامپوزیتی) و شاید واکنشگر است و بر این اساس، از جهت الگوی ارتقای حفاظت در مجموع میتوان گفت که کرار مشابه تانک تی 90 ام اس روسیه است.
 
یکی از موارد حفاظتی تانک که میتوان در کرار به آن امیدوار بود، نگهداری مهمات در محفظه ایزوله و جدا از محفظه خدمه در عقب برجک است. در تانک تی 72 مهمات تانک علاوه بر سینی بارگذار خودکار، به صورت پراکنده در بخش های مختلف شاسی نیز نگهداری میشوند. استفاده از مخازن سوخت داخلی با کاربری دوگانه "مخزن سوخت/محفظه نگهداری مهمات" در تانک تی 72، مشکل حفاظت مهمات آن را دو چندان کرده بود.
 
یکی از راهکارهای موجود، حذف محفظه های ذخیره سازی داخل شاسی و انتقال آن به یک محفظه ایزوله و جداسازی شده در عقب برجک تانک است. با توجه به طراحی برجک تانک کرار و بخش کشیده انتهای آن، میتوان به وجود چنین محفظه ای برای مهمات امیدوار بود.
 
این مسئله در تانکی همچون تی 90 ام اس نیز وجود دارد و این تانک دارای محفظه ایزوله مهمات در عقب برجک است که از کابین خدمه به صورت کامل جدا شده و سطح حفاظت در نگهداری مهمات تانک را به میزان قابل توجهی افزایش داده است.
 
 تانک کرار
فرم کلی برجک کرار که به تانک تی 90 ام اس شباهت دارد
 

تانک کرار
نمونه ای از محفظه ذخیره سازی مهمات در عقب برجک تانک تی 90 ام اس

 
تانک کرار
یکی از محفظه های دو منظوره سوخت/نگهداری مهمات تانک تی 72 که در داخل شاسی قرار میگیرد
 
همچنین در تانک کرار بلوک حفاظتی توپ به شکل گسترش یافته ای دیده می شود که بخش های قابل توجهی از ابتدای لوله توپ را پوشش داده. باید توجه داشت که در اصابت پرتابه ها به جلوی برجک، یکی از بخش هایی که ممکن است در اثر موارد جنبی تهدید (همچون ترکش) دچار آسیب دیدگی شود، بلوک توپ و بخش های ابتدایی لوله توپ است.
 
لذا با افزایش سطح حفاظت بلوک توپ و گسترش آن در طول لوله میتوان از این مسئله تا حدود زیادی جلوگیری کرد. البته پوشش روی توپ میتواند جهت موارد دیگر از جمله اختفای حرارتی لوله در دید سیستم های تصویربرداری حرارتی نیز موثر باشد (البته این مورد در تانک کرار چندان صدق نمیکند چرا که جهت اختفای حرارتی میبایست بخش عمده توپ پوشش داده شود)
 
تانک کرار 
 بلوک محافظ توپ، پوشش محافظ کناره شاسی و زره قفسی محافظ بخش های عقبی
 
البته ذکر این نکته هم مهم است که این نوع پوشش توپ که در تانک جدید ایرانی به کار رفته است، قبلا در تصاویر گرافیکی و مدل های کوچک ساخته شده از تانک روسی آرماتا نیز دیده شده بود. ذکر این نکته هم البته مهم است که طرح نهایی تانک آرماتا متفاوت از این تصاویر و مدل ها شد.
 
تانک کرار 
 
تانک کرار 
 نمونه های اولیه تانک آرماتا
 
در مجموع میتوان گفت که کرار از جهت حفاظت و خصوصا میزان پوشش آن در سطح بدنه تانک (از جمله بخش های جانبی شاسی و برجک) به میزان قابل توجهی نسبت به تانک های تی 72 اس (به عنوان بهترین مدل موجود از تانک تی 72 در ایران) پیشرفت داشته و الگوی حفاظتی خوبی را ارائه کرده است.
 
البته موارد گفته شده تمامی مسائل لازم در مورد حفاظت تانک را بررسی نمیکند از جمله حفاظت بخش های تحتانی شاسی که جهت مقابله با تهدید مین و بمب های کنار جاده ای لازم است و یا میزان مقاومت صفحات زره نصب شده بر تانک و اثربخشی آن ها در دفع تهدید پرتابه های مختلف (انرژی جنبشی یا پرتابه های مجهز به سرجنگی خرج گود) که بر اساس تصاویر فعلی، امکان بررسی آن فراهم نیست.
 
اخلالگر بومی؛ حافظ کرار ایرانی
 
همچنین یکی از اجزای حفاظتی قابل رویت بر روی تانک کرار "سیستم هشدار قفل لیزری" است. از این سیستم جهت کشف پرتو لیزر تابیده شده از سیستم های هدایت تسلیحات یا سیستم های مسافت یاب لیزری ادوات دشمن، اعلام هشدار و نیز استفاده ازنارنجک های دودزا جهت ایجاد پرده دود استتاری به منظور محافظت از تانک در برابر تسلیحات هدایت لیزری استفاده میشود.
 
 تانک کرار
 سیستم هشدار دهنده قفل لیزری ساخت داخل
 
تانک کرار
نقطه قرارگیری سیستم هشدار دهنده در تانک کرار
 
 در این بخش نیز به نظر می رسد با استفاده از تجهیزات بومی ایرانی، در کنار استفاده از صفحات زرهی مختلف، تدابیر مناسبی جهت حفاظت از محصول جدید نیروهای مسلح کشورمان به کار گرفته شده است.
 
توپی کار آزموده برای کرار
 
پس از حفاظت، مسئله "قدرت آتش" مطرح میشود که این بخش نیز شامل مباحثی چون دقت آتش، توانایی نظارت و هدفگیری در روز و خصوصا شب را در بر میگیرد. مسئله شاخص در زمینه ارتقای قدرت آتش تانک کرار، نصب یک جایگاه تسلیحاتی کنترل از راه دور برای فرمانده تانک است. جایگاه های تسلیحاتی کنترل از راه دور یا کنترل از داخل ضمن عدم نیاز به خروج خدمه جهت استفاده از سلاح و در معرض تهدید قرار گرفتن آن ها، طیفی از گزینه ها جهت تسلیح تانک را فراهم میکنند.
 
در جایگاه های تسلیحاتی میتوان علاوه بر استفاده از سلاح هایی همچون تیربارهای کالیبر 7.62 و 12.7 میلیمتری، از نارنجک اندازهای خودکار در کالیبرهای مختلف نیز بهره گرفت که سلاح های موثری برای مقابله با پیاده نظام و ادوات (غیر زرهی) دشمن هستند.
 
در عین حال، سلاح اصلی کرار به نظر همان توپ 125 میلیمتری مورد استفاده در تانک تی 72 باشد و در این زمینه تانک تغییری نداشته که البته این مسئله نیز در نهایت با اعلام مسئولین امر و یا ارائه تصاویر با کیفیت از تانک به صورت قطعی مشخص خواهد شد.
 
از موارد مطرح دیگر در بخش ارتقای قدرت آتش تانک جدید، بهبود دقت آتش و در یک کلام افزایش قابلیت های نظارت و هدفگیری آن است که از طریق نصب سیستم های نظارت و هدفگیری جدید و به روز میسر میشود. در عمده به روزرسانی های تانک های ایرانی از سیستم کنترل آتش KAT-72 استفاده شده که در حقیقت نمونه ایرانی و مشابه سازی شده ای از سیستم کنترل آتش EFCS-3 است.
 
این سیستم در به‌روزرسانی تانک های تی 72 ام 1 سپاه پاسداران نیز مورد استفاده قرار گرفته و نصب آن بر روی تی 72 مسئله جدیدی نیست. در یک گمانه زنی میتوان استفاده از این سیستم در تانک کرار را نیز پیش بینی کرد. در این مورد نیز به دلیل نبود تصاویر با کیفیت لازم نمیتوان نظر قطعی داشت و صرفا میتوان به گمانه زنی هایی پرداخت که در ادامه مطرح میشوند.
 
 تانک کرار
 تی 72 ام 1 ایرانی مجهز به سیستم کنترل آتش KAT-72
 
با وجود کیفیت پایین تصاویر، میتوان گفت که در کلیپ منتشر شده، سیستم نظارت و هدفگیری توپچی تانک کرار فرم و ظاهر متفاوتی نسبت به سیستم EFCS-3 دارد. مسئله دیگر آن است که چنانچه سیستم نظارت و هدفگیری دیگری برای توپچی تعبیه نشده باشد (که این مسئله به جهت کیفیت پایین تصاویر قابل اثبات و برداشت قطعی نیست) میتوان گفت که سیستم EFCS-3 بر روی کرار نصب نشده چرا که این سیستم فاقد مکانیزم هدایت لیزری جهت هدایت موشک های توپ پرتاب مورد استفاده در تانک تی 72 (و طبعا کرار) است و در به روزرسانی های پیشین تانک های تی 72 ام 1 ایرانی که از این سیستم استفاده شد، سیستم کنترل آتش 1A40-1تانک تی 72 بر روی تانک حفظ شده و سیستمEFCS-3 به عنوان سیستم نظارتی ثانویه (جهت نظارت و هدفگیری در شب) بر روی تانک نصب گردید.
 
دلیل اصلی این مسئله همان موردی است که پیشتر درباره سیستم EFCS-3 مطرح گردید (عدم قابلیت هدایت موشک های توپ پرتاب و نیاز به استفاده از این نوع مهمات در تانک) در نهایت گزینه محتمل ساخت یک سیستم کنترل آتش جدید و نصب آن بر روی تانک کرار است.
 
از آنجا که ایران تجربه ساخت نمونه مشابه سیستم کنترل آتش نسل دومی EFCS-3 را دارد میتوان انتظار داشت که با توسعه تکنولوژی در تانک کرار، سیستم "کنترل آتش" نسل جدیدی که از قابلیت های بالاتری برخوردار است، تعبیه شده باشد (از جمله برخورداری از سیستم های تصویربرداری حرارتی نسل جدید که امکان نظارت و هدفگیری در برد بالاتری را فراهم میکنند).
 
 تانک کرار
سیستم نظارت و هدفگیری توپچی کرار
 

تانک کرار
اجرای آتش توسط تانک کرار
 
یکی از ویژگی های مطرح در تانک های مدرن امروزی، وجود سیستم نظارت و هدفگیری مستقل برای فرمانده تانک است. با وجود این سیستم فرمانده میتواند مستقل از توپچی به جستجو و کشف اهداف (خصوصا اهداف با اولویت مقابله بالاتر) بپردازد در نتیجه توانایی تانک در مقابله با تهدیدات و اهداف به میزان قابل توجهی افزایش میابد.
 
وجود یا عدم تعبیه این سیستم در تانک کرار و ایضا محل قرارگیری آن به صورت قطعی مشخص نیست و صرفا میتوان گفت که ممکن است چنین سیستمی برای فرمانده تانک کرار به صورت یکپارچه شده با جایگاه تسلیحاتی کنترل از راه دور تانک تعبیه شده باشد.
 
در عین حال میتوان سیستم نظارت و هدفگیری فرمانده را با جایگاه تسلیحاتی کنترل از راه دور به صورت یکپارچه درآورد تا هم، کنترل آتش تیربار (یا دیگر تسلیحات نصب شده در جایگاه تسلیحاتی) را در اختیار داشته باشد و هم امکان نظارت و هدفگیری مستقل از توپچی برای سلاح اصلی تانک (توپ 125 میلیمتری).
 
تصاویر منتشره همچنین نشان می دهد در بخش پایینی جایگاه تسلیحاتی، بلوکی قرار دارد که به نظر میتواند امکان نصب و تعبیه سیستم نظارتی فرمانده را داشته باشد.

تانک کرار
نمونه ای از ترکیب جایگاه تسلیحاتی با سیستم نظارت و هدفگیری
 
در زمینه موضوع سوم یعنی در زمینه تحرک این تانک، فعلا مسئله خاصی را نمیتوان مطرح کرد خصوصا که در تصاویر موجود محفظه پیشرانه تغییر خاصی نداشته که شاید در نتیجه عدم تغییر در پیشرانه باشد.
 
همچنین از جمله موارد دیگری که میتوان به عنوان گزینه های بلقوه برای نصب بر روی این تانک در نظر داشت، سیستم اخلالگر فروسرخ و پوشش های اختفای حرارتی/راداری هستند که هر دو مورد در ایران به ساخت رسیده اند.
 
در نهایت باید گفت کرار گزینه یا استانداردی مناسب جهت ارتقای ناوگان تانک های تی 72 ایرانی و تطبیق آن ها با الزامات روز میادین نبرد است تا بدین صورت زرهی ایران در بخش ادوات سنگین (مشخصا تانک) از وضعیت فعلی فراتر رفته و به معیارهای قابل تحسین در این زمینه تبدیل شود.
 
در عین حال، این رونمایی غیررسمی نشان داد می توان با تکیه بر دانش و توانمندی های داخلی، تانکی مدرن و به روز در اختیار نیروهای مسلح قرار داد و نیازی به خرید از خارج از کشور در شرایط فعلی نخواهد بود، همچنانکه باور 373 نیز توانمندی بومی در حوزه پدافند هوایی را به خوبی نشان داد و انشاء الله اثبات خواهد کرد.
 
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 121
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 69
  • ۰۰:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۰
    6 3
    آقا دست مریزاد ، خدا قوت.........
  • مغزمتفکر ۰۰:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۰
    8 4
    به به این ھم تانک کرار .حالا پىش بسوی اوجب تاکىدى اواجبات آواکس آواکس بزودی انشاالله آواکس کرار
  • امیر ۰۰:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۰
    4 5
    ماشالله حزب الله موتو بغیظکم
  • ۰۰:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۰
    5 2
    عالی بود .... دمت گرم مشرق
  • ۰۰:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۰
    3 1
    ماشالله
  • مغزمتفکر ۰۰:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۰
    2 4
    به به این ھم تانک کرار .حالا پىش بسوی اوجب تاکىدى اواجبات آواکس آواکس بزودی انشاالله آواکس کرار
  • مغزمتفکر ۰۰:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۰
    1 3
    به به این ھم تانک کرار .حالا پىش بسوی اوجب تاکىدى اواجبات آواکس آواکس بزودی انشاالله آواکس کرار
  • ۰۰:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۰
    8 3
    بدترین نوع نمایش یه سلاح جدید در تانک کرار اتفاق افتاد نمایش عکس های بی کیفیت، رنگ و استتاری نا مناسب ، تصویر ی داری غیر حرفه ای و .....
  • ۰۰:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۰
    8 12
    ظاهرا دوستان در وزارت دفاع هم رویه خودروسازای وطنی رو در پیش گرفتن تغییر ظاهر، تغییر نام و بعد هم ادعا های آنچنانی
  • ۰۰:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۰
    7 1
    باز شروع شد
  • فدایی ۰۱:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۰
    4 3
    مشرق مثل همیشه عالی بودی
  • ۰۱:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۰
    7 4
    احتمالا بهتره که دنبال ساخت تانک نریم و همین بروزرسانی ها را انجام بدهیم چون امروز عملا در میدان جنگ می بینید که آبرامز ، مرکاوا و ... هر چقدر بروز می شوند سلاح های ضدزره شرقی غربی حداقل یک گام جلوترن در نهایت منهدم می شن از طرفی جنگ امروز کلاسیک نیست و چریکی و نامتقارنه در سوریه ، یمن و ... کامل واضحه که خیلی از ادوات زرهی مثل تانک ها چه اینور چه اونور در حملات غافلگیرانه با تعداد کم اصلا تصرف می شوند . فکر می کم نیازهای کشور بیشتر جنگنده پشتیبانی نزدیک ، هلیکوپتر دید در شب ، ربات های شناسایی رزمی انتحاری و ماهواره و تجهیزات انفرادی باشد در پهباد و موشکی خوبیم یعنی بودجه محدود رو اینجاها سرمایه گذاری کرد .
  • ۰۱:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۰
    3 1
    ظاهرا سیستم پدافند ضد موشک مثل تجهیزات مستقر بر مرکاوا مارک4 و تی نود روسی که ارنا هست ندارد و دانشمندان جوان تاکنون و پس از سی سال یا چهل سال هنوز نتوانستند مهندسی معکوس به قول معروف کنند که خیلی بد است و با اولین برخورد موشک تاو 2 همه افراد شهید میشوند و هر چه زره کلفتتر شود موشکهای جدیدتری هم می اید که نفوذ کنند.
  • ۰۱:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۰
    5 0
    هر چند کار ارزشمندی است ولی چون سیستم ضد موشک ندارد باعث شهید شدن همه افراد بعد از برخورد موشک تاو2 و کورنت ای میشود که خیلی بد است و باید تانک مرکاوا مارک 4 را با کمک حرب اله بدزدید و ضدموشکش را هم بدزدید و مهندسی معکوس کنید و یا از تانک تی 90 روسی بدزدید و مهندسی معکوس کنید و روی کرار نصب کنید.
  • گاندولف خاکستری ۰۱:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۰
    5 2
    یه ارتقا ساده روی تانک که این بحثا رو نداره
  • ۰۲:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۰
    0 1
    حالا باید بره سوریه برا تست عملیاتی باور کنید ازین جنگ سوریه میشه استفاده کرد برای تست سلاح ها و نواوری برید سوریه برا تست تا ببینیم چند مرده حلاجه این تانک
  • رسول ایران ۰۲:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۰
    1 1
    فوق العادست ، تبریک........ فقط یه نکته ای جامونده....... به احتمال زیاد ، این یه به روز رسانی با ارزش در مورد t72 های خودمونه ، پس تانک جدیدی ( به تعداد زیاد ) به تعداد تانکهای در حال خدمت ما اضافه نمیشه...... اینجور که مشخصه به جز یه سری از تانکهامون که ارتقا پیدا میکنن ، تانکهای قدیمی تر رو که با میادین نبرد امروز همخوانی ندارن ( و تأثیرگذاری اونچنانی رو هم دارن ) رو باید از خدمت کار گذاشت ..... فقط میتونم امیدوارم باشه که برای تکمیل زرهیمون ، پروژه ی ذوالفقار به سرانجام برسه ،( انشا ال ....) تا هم بتونیم به تعداد نیاز زرهیمونو گسترش بدیم ( اونم بدون قر و قمبیله ی روسها ) ، هم دستمون تو تغییرات مورد نیاز ، یا توجه به نیاز روزمون کاملا باز باشه که واسه هر تغییری دنبال جلب نظر سازنده ی این نباشیم....... و در آخر اینکه ، کرار کار بزرگ وبا ارزشی هستش ، اما بازم با این اوصاف ، اول و آخر ما تانک خودمونو باید بسازیم....
  • حسین ۰۲:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۰
    1 1
    ارتقا باشه هم خوبه!
  • دفاع مقدس ۰۲:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۰
    0 2
    چرا این همه تجهیزاتی که داریم رو نمی فرستیم سوریه کار داعش و بقیه رو یکسره کنیم؟
  • محمد ۰۳:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۰
    2 1
    با عرض سلام خدمت مشرق وتشکر از گزارش خوبتون اگر در یک کلام بگیم که تمام انچه که عرض کردید درست باشد من اعتقاد دارم که ارتش این تانک را قبول نخواهد کرد چراکه بسیار ظعیفتر از تانک تی90 است وارتش در حال حاظر نیاز به تی 90 دارد تانکی که مدرنترین تانک فعلی ارتش روسیه است اما احتمالاتی وجود دارد که تانکهای تی72 با تغییرات مذکور به کرار تبدیل شوند مثلا کشور ترکیه ام60های خود را ارتقا داد وبرجکهای جدیدی روی انها نصب کردند که مناسب با نبردهای امروز هستند البته کاری که وزارت دفاع انجام داده واقعا کار کمی نیست ولی مشکل تانکهای روسی این است که شاسی آنها فاقد حفاظت کافی است البته در تانک کرار این امر تاحدی اصلاح شده ای کاش وزارت دفاع به سمت طراحی شاسی برود که بتوان از آنها در ساخت نفربر نیز استفاده کرد به اصطلاح یک پلتفرم چندمنطوره طراحی بشود که قطعا هزینه هارا کاهش میدهد
  • ۰۴:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۰
    1 5
    پهپاد مسلح به موشک میتونه چند تا تانک رو از بین ببره . تانک خیلی به درد نمیخوره . هلیکوپتر و پهپاد عالی هستند .
  • scorpion ۰۵:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۰
    3 2
    غربیها یه چیزی رونمایی کنن پدره دنیارو در میارن بعد ما اینو ساختیم(حالا اصل حرفو بر صحت گفته های مشرق میذاریم)عرضه یه نمایش ساده و دهن پر کنی رو نداریم حالا همینو(نه یک هزارمشو عربستان یا یکی از این وورجکهای عربی ساخته بود دیگه گوش فلکو کر میکردن)
  • ۰۵:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۰
    3 0
    موتور باید تقویت بشه، تانک سنگین شده
  • یاسین ۰۶:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۰
    1 2
    آفرین به دلیر مردان ارتش ایران
  • Unknown ۰۷:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۰
    27 3
    ان شاالله سوخو 30 هم بخریم که دیگه در حوزه نظامی دهن آمریکا و عربستان کوتوله بسته شود. گزینه های رو میز آمریکا بخوره تو فرق سرش.
  • ۰۷:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۰
    1 30
    وای وای وای چی بگم از این دولت کبیر روحانی عشق منی روزی یک دستاورد بیانگر این است که دیگه گذشت دوره ی توقف دستاورد ها . اون شخص دیگه رفته. پیشرفت افتاده روی غلطک با تدبیر و امید فقط بنشینید و تفاوت را احساس کنیدّ
  • ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۰
    0 3
    بصبر...
  • ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۰
    3 21
    با پول ملت خرج های بی فایده - آخرش هم پول نفت صرف خرید تانک روسی می شود
  • ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۰
    1 2
    مبارکه ان شااله پیروزی
  • علی ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۰
    4 38
    کرار تی 72 ارتقا یافته بوده با برجک شبیه ذولفغار. من نمیدونم روسیه که تی 90 ساخت و چندان هم راضی ازش نبود و تی 14 به جاش در حال جایگذینه این همه ادعای مارو نداره. یا المانیا که بهترین تانک دنیا دارن میسازن. ادعاهای ما گوش فلک کر کرده. من نمیگم چیز بدی ولی دیگه اینقدر بزرگ نمایی الکی اخه هدفش چیه؟
  • شهرام ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۰
    0 1
    شما می فرمایید که دالتون بازی درباریم بدزدیم بدزدیم.
  • ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۰
    3 0
    متاسفانه تمام گزارش بر اساس تعدادی تصاویر بگفته نویسنده " بی کیفیت" و براساس حدس وگمان و برخی اظهار امید !! و انشااله وماشااله ...بود. بنظرتان این گزارش از یک رونمایی غیررسمی، قدری شتابزده و غیر حرفه ای وغیرفنی نیست؟؟ آنهم با این تیتر ادبی و مبالغه آمیز؟! انشااله که صنعت دفاعی ایران عزیز ما بتواند هر روز با تولیدات بروز و قدرتمندی در صحنه جهان عرضه اندام کند.
  • ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۰
    1 50
    اگه بره سوریه که آبکش میشه
  • ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۰
    2 0
    اصلا میدونی آواکسبهچه دردی میخوره؟
  • آریایی مسلمان ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۰
    1 1
    الله را سپاس
  • ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۰
    0 1
    افرین بر جان بر کفان عرصه ی دفاع ملی فقط حیف رونماییش در حد ایران بزرگ نبود
  • ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۰
    0 1
    ااااااااووووووووفففففففف
  • ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۰
    0 1
    300 فروند
  • سروش ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۰
    0 1
    این خودش یعنی ایجاد هزاران سؤال در دل سیاه دشمن!!
  • دا آرام ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۰
    1 1
    مرگ بر آمریکا و انگلیس و منافقین بی علت نیست درود بر سربازان و دانشمندان عرصه خود باوری ،علم و ایمان و پیش به سوی فتح همه قله های بلند .
  • ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۰
    0 1
    ان شاء الله
  • shayan ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۰
    3 1
    بسیار عالیه لطفا این دوستان خود کم بین و بی سواد نیان نظر بدن چون با نظر ندادن کسی نمیاد دم خونشون بگه چرا نظر ندادی من مطمعنم اگه پیشرفته ترین کشور جهانم بشیم این بدبختا میان باز یه چیز میگن بریم سر وقت تانک طاحی بسار زیبایی داره البته به جز رنگ و ارتفاع تانکم خوبه دوستانی که میگن دیگه دوره تانک گذشته معلومه هیچ اطلاعی از جنگ و جنگ کلاسیک و جنگ چریکی و... ندارن .این تاانک 100% در مقابل کورنت و تاو و میلان مقاوم البته تا وقتی که موشکای ضد زره قوی تر نشن یه نمونش تانکای m60 تورکیه که تاو بهش شلیک شد خدمه سالم موندن البته زره تانک ما مسلما زره چند لایه است و از نوع زره خشک تانکهای قدیمی نیست
  • داود ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۰
    0 1
    عکس آخری با انگشت علامت صهیونیست کشیده شده
  • حجت ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۰
    0 1
    گیریم که دزدیدیم، بعد تو جیبمون بزاریم و بیاریمش یا تو چمدون بیاریم؟
  • ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۰
    0 1
    شما یه بیل رو ارتقا بده من پولش رو میدم
  • ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۰
    23 0
    مشرق جان من که چیزی از تحلیلت نفهمیدم.تیتر زدی رونمایی شده و فلان برتری ها رو هم داره بعدا توی تحلیل تا حدی مبهم نوشته شده که توی ارتقا تانک تی 70 بودن و یا تانک جدید بودن هم تکلیف ملت معلوم نیست.کاملا مشخصه خواستی به هر نحو یه چیزی گفته باشی.خوب یه جمله میگفتی تصاویر مبهم اجازه تحلیل نمیده ولی به نظر میاد پیشرفته باشه.تمام.روی تک تک موارد نهایتا هم همین رو که به نظر پیشرفته میاد رو گفتی ولی با هزار ابهام . نمیدونم شاید ما از کار رسانه ای کردن سر در نمیاریم.
  • ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۰
    0 0
    بی سواد عرض کردید!!! ظعیف؟!!! عمویی راهنمایی رو تموم کردی؟
  • ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۰
    0 0
    شما بفرما ارتقا بده
  • محمد ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۰
    0 0
    خب اگه این تانک، به قول وزیر، چیزی از تانک تی 90 روسی کم نداره، چرا می خوایم سفارش اون تانکها رو بدیم؟
  • سینا ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۰
    0 0
    الله اکبر اینم از کرار باید تولید انبوه کنیم مثلا 1500 عراده چه روز های خوبیه باور ، توربوجت ، کرار و ان شاالله قاهر و شفق و فاتح و سهند و سیمرغ فرشته ها با هم می آیند
  • ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۰
    1 0
    دوست گرامی یه خرده مطالعه داشته باشی بد نیست از بعد جنگ دوم مکرر در مکرر افراد مختلف گفتن که دوران زرهی سر اومده ، ولی می بینی که همچنان یکه تاز و اثر گذار هستن نگاهت به تی 72 و امثالهم نباشه ، تصور کن با یه لئوپارد یا مرکاوا (لطفا دوستان جنگ 33 روزه رو مثال نزنن اون موقع روشون نصب نبود) طرفی که سامانه دفاع فعال تروفی یا آیرون فیست داره حتی در برابر پرتابه های انرژی جنبشی شلیک شده از تانک های دیگه هم مقاومت میکنن
  • ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۰
    0 0
    قدرت موتور چقدر هست
  • ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۰
    0 0
    آشنایی با تکنولوژی های حدید.
  • ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۰
    0 0
    پهباد کار آواکس رو انجام میده تقریبا بسه دیگه خسته نشدی اینقد آواکس آواکس مگه اینجا دیجی کالا هست که سفارش میدی؟؟؟
  • ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۰
    0 0
    موشک زمین به هوا هم میتونه پهپاد رو از بین ببره
  • ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۰
    1 0
    چون خریدش از تولید ارزون تره
  • ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۰
    0 1
    .این همون t72 ارتقا یافتس. الکی بزرگ ش نکنین
  • ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۰
    0 0
    زیر تیربار
  • ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۰
    0 0
    کمه . فوقش 500-600 تا t-72 داریم که باید به نظرم 2-3 هزار تا باشه
  • ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۰
    0 0
    درود و سپاس از وزات دفاع ، صنایع دفاع . ان شاء الله شاهد ارتقاء همه ی تانکها و بالگردها باشیم
  • سینا ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۰
    1 0
    وزیر دفاعی یا امیر پوردستانی کسی رسما اعلام و رونمایی کنه دیگه یعنی واقعا الان ما تکنولوژی مون رسیده به تی 90 ؟؟؟؟ خدایا شکرت، باید تولید انبوه بشه 1000 تا یا بیشتر باور هم باید حداقل 10 گردان داشته باشیم که در کنار 4 گردان اس 300 حافظ آسمان باشه ، امید واریم ناو سهند - فاتح - قاهر به زودی رونمایی شه که زمین و هوا و دریا و پدافند قدرتمند شه خرید سوخو 30 هم باید سرعت بگیره مثلا 40 فروند
    • امیر IR ۰۳:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۲
      0 0
      نوشابه دوغ سس اضافه چیز دیگه ای نمیخوای ؟
  • گمنام ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۰
    0 0
    مشرق خودمونیم از بچه های میلیتاری هستیا :))) .دمت گرم.بازم مشرق
  • ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۰
    1 0
    وزیر میگه صددرصد ایرانی باز مشرق میگه همون تی 72 است!
  • سینا ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۰
    1 0
    قدرت موتور ذوالفقار 1000 اسب بخار بود فکر کنم کرار بالای 1200 باشه
  • کیان ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۰
    0 0
    خدا رو شکر. هرچه که جلوتر میریم بهتر خواهیم شد و این پیشرفت باید به قول رهبر انقلاب سریعتر باشد. بعضی هموطنان در اوج ناامیدی تجهیزات نظامی ایران را با تجهیزات روسی و آمریکایی و قابلیت های آنان مقایسه می کنند و آیه یاس می خوانند در حالی که همین مقایسه با قدرتهای بزرگ موید این است که همه قبول داریم که از رده کشورهای قدرتمند هستیم و قابل مقایسه با کشورهای سطح پایین نیستیم و این یعنی پیشرفت هم در اقتدار و هم در تکنولوژی. امید است که خبرهای تازه تر و بهتری در این زمینه ها بشنویم، در اقتصاد که مدیران دولت ما را در حد بزباش و قرمه سبزی می دانند، ولی فرزندان ولایت حد اعلی را هدف گرفته اند نه بزباش را.
  • ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۰
    0 0
    مشرق درست میگه.این تانک همان تی 72 با برجک آپدیت شده است.
  • ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۰
    0 0
    سئوال! اگر ما در تولید تانک به این سطح از توانایی رسیدیم چرا فرمانده نیروی زمینی ارتش سال گذشته در مجلس اعلام کرد که ما به لحاظ قوای زرهی به شدت در مضیغه هستیم و باید تانک خریداری بکنیم؟! اگر نیست چرا یگانهای زرهی به گفته امیرپوردستان تضعیف شدند و نیاز به خریداری تانکهای به روز دنیا وجود داره؟
  • ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۰
    0 0
    زاویه ی دید تانک رو پهپاد نداره
  • ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۰
    0 0
    هرچی باشه وقتی بیس و استخون بندی تانک شرقی رو داره بدرد نمیخوره همین الان این آرماتا که رونمایی شده نسبت به مدلهای مطرح دنیا کمبود های اساسی داره مشرق جوری تیتر زده فکر کردم لئوپارد 2A7 مجهز به آیرون فیست سفارشی ساختیم
  • ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۰
    0 0
    هیچ پدافندی مثل تروفی جواب نداده ، ضمن اینکه وقتی آیرون فیست عملیاتی بشه خود تروفی هم خنده دار خواهد بود
  • احسان ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۰
    0 0
    بویینگ با 40.000 شرکت sublayer در اقسا نقاط جهان هم هیچ وقت ادعا نکرده هواپیمایی 100% امریکاییه ولی من با این پتانسیلی که تو حرف ها میبینم میتونم قول بدم تنها کشوری تو دنیا که در اینده ای نزدیک تمام پروژه هاش ایرانزست ایرانه رویایی فکر کردن خوبه اما تو رویا موندن...
  • ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۰
    0 1
    خود تی 90 هم ضعیفه و قابلیت عملیاتی آنچنانی نداره
  • سعید ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۰
    3 0
    متاسفانه فوری بودن تهدید علیه کشور ما باعث شده ما دنبال یک طرح زیربنایی نریم. تا داعشی ظهور نکنه و در سوریه نبینیم که چطور زرهی ارتش سوریه پودر شده دنبال تانک نمی ریم. سالهاست داریم روی ذوالفقار کار می کنیم. نزدیک بیست سال ایا این زمان کافی نبود؟ بیست سال زمانی است که برای جنگنده صرف می شود نه تانک. حالا دستپاچه دنبال خرید جنگنده هم هستیم. چون تهدید ها عوض شده. سال ها نیروی هوایی را کنار گذاشتیم.
  • ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۰
    0 0
    ای کاش برج طوری طراحی میشد که بشه توپ های 152 یا 155 روش سوار شه تا با اولین شلیک ...
  • ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۰
    0 0
    مگه قرارنبود بری پیش روانپزشک؟؟
  • ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۰
    0 0
    من خواهش میکنم سریع برو دکتر
  • بی سواط ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۰
    0 0
    یعنی ایران به جز ابگوشت هم تونست چیزی تولید کنه این بر خلاف روح تدبیر و امید نیست خخخخخخخخخخخخ
  • ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۰
    0 0
    ینی چه هی بدزدیم بدزدیم خجالت نمیکشی
  • ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۰
    0 1
    منم موافقم این عین تی72 هستش
  • ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۰
    0 1
    متاسفانه این همون تی72 هستش
  • سعید ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۰
    1 0
    متاسفانه فوری بودن تهدید علیه کشور ما باعث شده ما دنبال یک طرح زیربنایی نریم. تا داعشی ظهور نکنه و در سوریه نبینیم که چطور زرهی ارتش سوریه پودر شده دنبال تانک نمی ریم. سالهاست داریم روی ذوالفقار کار می کنیم. نزدیک بیست سال ایا این زمان کافی نبود؟ بیست سال زمانی است که برای جنگنده صرف می شود نه تانک. حالا دستپاچه دنبال خرید جنگنده هم هستیم. چون تهدید ها عوض شده. سال ها نیروی هوایی را کنار گذاشتیم.
  • ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۰
    0 1
    والا تی 90 هم برابر تانک ها غربی حرف خاصی نداره برای گفتن.ای کاش میشد از آلمان وامریکا تانک خرید
  • ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۰
    1 0
    مشرق یه چیزی رو ندیدی و اون هم اینه که این تانک تیربار هدایت از راه در داره
  • ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۰
    0 0
    منظورشون خریداری تانک از وزارت دفاع بود. ارتش باید پول داشته باشه به وزارت دفاع سفارش بده تا براش بسازه. تانک کلا وسیله گرون قیمتیه. تخمین من از قیمت هر تانک ساخت داخل بین 500 میلیون تا یک میلیارد تومن هست.
  • سعید ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۰
    0 0
    خب مشرقم داره همینو میگه. اصلن خوندی مطلب رو؟
  • ناشناس ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۰
    1 0
    ناشناس 12:39 تو هم بس کن دیگه . از کی تا حالا لئوپارد مجهز به آیرون فیست بود ،،،، در ضمن کارایی تانک های آبرامز که از لئوپارد چیزی کم ندارند را هم در جنگ یمن دیدیم . علاوه بر این کارایی مرکاوا های اسرائیلی را هم در جنگ 50 روزه دیدیم که در برابر موشک های ضد تانک چجوری نابود شدند. دوست عزیز میتوان با کاهش سطح مقطع راداری و افزودن قابلیت اوج گیری و حمله ناگهانی از بالا میتوان سیستم های دفاع فعال مشابه آیرون فیست را رد کرد . در ضمن الان به غیر از تانک مرکاوا هیچ تانک دیگری در دنیا دارای سامانه دفاعی فعال Hard Kill مشابه آیرون فیست مجهز نیست .
  • ناشناس ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۰
    0 0
    ناشناس 11:02 میشه با کاهش سطح مقطع راداری و افزودن قابلیت اوج گیری و حمله ناگهانی از بالا در انتهای مسیر سامانه آیرون فیست را رد کرد .
  • سینا ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۰
    0 0
    تی 90 خودش هم ارتقا یافته تی72 هستش و این ارتقا هایی که از نظر زره و .... روی تی 72 انجام شده وشده کرار خب دستاورد بزرگیه
  • ناشناس ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۰
    1 0
    برای نبردهای نزدیک بالگرد بهتر از هواپیماست
  • ناشناس ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۰
    1 0
    به جای ماشین های گرانقیمت لوکس و میلیاردی تانک بسازید
  • سینا ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۰
    0 0
    اینجوری نمیشه باید یه عکسه خوب و رنگ خوب به تانک و توضیح توسط یکی از مسئولین مربوطه ویژگی ها مشخص بشه آخه با 4 تا عکس بی کیفیت که نمیشه گفت از تی 90 پایین تره یا بالا تره
  • ناشناس ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۰
    0 0
    دوگانه سوزه با گشتاور بالا
  • محمد رضا ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۰
    0 0
    قراره موتور شفق رو روش تست کن
  • ناشناس ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۰
    0 0
    گلوله 155 با توپ خودکششی شلیک شود بهتر است.چون لوله توپ خودکششی 155 بلندتر و استاندارد است
  • ۱۶:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۰
    0 0
    من از ایران پیام میدم برای من پرچم مقدس خودمان را بذارید.ننگ بر من اگر پرچم ایران (کفنم) را با چیز دیگری عوض کنم
  • مغزمتفکر ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۰
    0 0
    ناشناس۱۴:۰۵ . اواکس اواکس اواکس اواکس اوجب اوجب واجب واجب
  • ناشناس ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۰
    0 0
    در پیش از انقلاب ایران از تانک های آمریکایی و انگلیس ام 47 م ام 60 و چیفتن استفاده میکرد و پس از انقلاب تانک های روسی تی 55 و 65 و 72 هم اضافه و همه این تانک های غربی و شرقی بهینه شدند و ذوالفقار هم ساخته شد.پس در طراحی و ساخت تانک نباید مشکل داشته باشیم.تانک تی 90 یک تانک استاندارد و مدرن است که ارتش های روسیه و چین و هند که ارتش های برتر جهان هستند و نیز ارتش های دیگر از آن استفاده می کنند.خرید چنین تانکی به توان رزمی ایران می افزاید.گرچه معتقدم باید تانک ملی خودمان را با توجه به مطالب گفته شده بالا و با شرایط رزمی و جغرافیای سرزمینی بسازیم و به کار گیریم
  • ناشناس ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۰
    0 0
    مشرق دوباره این پرچم لعنتی آمریکا رو گذاشتی که
  • پرویز ۱۶:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۰
    1 0
    من نمیفهمم چه اصراری دارید که دشمنان را مسلح کنید ، چند سال روی جا انداختن نام اس-300 ایرانی بروی باور کار کردید و حال همین بازی زشت و عرب شاد کن را روی کرار شروع کردید ، ت-90 ایرانی یعنی چه !!!؟ این تانک که ادعا میکنید از صفر تا صدش ایرانیست اسمش کراره ، همین و سیستم موشکی هم اسمش باوره ، در غیر این صورت عربها اراجیف را شروع میکنند که بله کرار ت-72 تزئین بشکل ت- 90 با استفاده با قطعه یدگی های ت-90 ، مثل اینکه تنتون میخاره !!!!!
  • جناب خان ۱۶:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۰
    1 0
    مشرق دوباره براش پرچم دشمن رو گذاشتی.بیام برات یسام ببافمت
  • ۱۷:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۰
    1 1
    باز یکی درست نکنید 10 سال تو رژه نشون بدید.تولید انبوه کنید جان هر کی دوست دارید
  • ۱۷:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۰
    1 0
    وقتی میگن از روی تی 72 ساخته شده یعنی از روی اون ساخته شده و وقتی میگن ایرانیه یعنی در ایران ساخته شده و از بیرون نخریدن. این قدرها هم پیچیده نیست.
  • ۱۸:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۰
    17 0
    حالت خوبه ؟؟؟؟ ساخت تانک و یا هواپیما یا هر چیزی الکی نیست که به این سرعت بسازن !!! سالها تحقیق و آزمایش و ساخت مدل و تست های فراوان نیازداره !!! و به عمر این دولت قد نمی ده !!! اینطور که شما گفتی اگر یه موشک هم که شلیک بشه کار همین امروز و دولت روحانیه ؟؟؟ و شهید مقدم و امثالهم هم هیچ نقش توش نداشته اند والا دولت روحانی ماهواره آماده پرتاب شریف و که موشک اش هم آماده بود رو هنوز برای اینکه یه وقت روح برجام خراب نشه گذاشته کنار دیگه چه برسه به ساخت تانک جدید
  • ۰۰:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۱
    0 1
    ناشناس 1520 اولا آبرامز خیلی با لئوپارد فاصله داره، جا داره یکبار سابقه عملیانی این پلنگ ژرمن رو مطالعه کنی بعد بگی با آبرامز فرقی نداره در ثانی آبرامز های صادراتی امریکا هرگز و هرگز زره های اصلی آبرامز رو ندارن ثالثا اون موقع مرکاوا 4 در تعداد محدودی وارد جنگ شد رابعا در اون نبرد حزب الله عزیز حدود 1000 تیر موشک ضد زره شلیک کرد و پنج تا تانک از بین رفت (به ارقام توجه کن) با هزار تا ضد زره مثل کورنت چیزی از زرهی ایران یا روسیه باقی میمونه؟ خامسا تو همون جنگ 50 روزه اگر از بعد فنی و نه احساسی و شعاری بررسی کرده باشی با اون حجم شلیک متیس ام ، کورنت و آر پی جی 29 هیچ تانکی شکار نشد، و حتی در یک مورد بخاطر عملکرد تروفی تانک با تیم شلیک کننده د رگیر شد و اونارو کشت (تروفی عالی جواب داد) حالا دوست گرامی در نظر بگیر آیرون فیست عملیاتی بشه کاهش سطح مقطع راداری بقول شما خوب! با اثرات گرمایی چه کنیم (همین کاهش RCS میدونی چقدر هزینه های ساخت ضد زره رو افزایش میده؟) ضمنا آیرون فیست در مقابل گلوله های انرژی جنبشی شلیک شده از تانک ها واکنش میده ، اونم بصورت کامل و نه فقط 360 درجه افقی
  • ۰۴:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۱
    0 0
    این ارتقا تی 72 باشه که به احتمال زیاد هست کلان پخه موتورش رو که ارتقا ندادن هیچ سنگینشم کردن سیستم ضد موشک نداره بعد چرا از اخگر استفادا نمیکنند ؟ یعنی هنوز عملیاتی نشده؟!! برجکش خیلی خوب شده سطح مقطعش پایینه ولی دوستان وزارت دفاع روی توپ های با قتدرت بالاترم سرمایه گذاری کنن خوبه
  • ویرو گردی ۰۴:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۱
    0 0
    احتمالن این پروژه حاصل مذاکرات و توافقات پس از برجام با روسیه ست تانک T90 حتی مدل MS از پیش شکست خورده ست ولی برای زرهی داغون ایران همچون نگین هست امیدوارم در حد رونمایی و یکی دو دستگاه نمونه
  • ali ۰۷:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۱
    1 0
    ظاهرا جنگ افزارهای ما فقط مصرف داخلی دارن..کیفیت مهمه اما کمیت هم مهمه... تو این‌چندسال ما چنتا تانک ساختیم؟ چرا لشکر زرهی مجهز به تانک ذوالفقار نداریم؟ این تانکم مث ذوالفقار میشه قصه اش فقط به درد رژه و رزمایش میخوره.... اما به لحاظ فنی مشرق این تانک ارتقایافته ت ۷۲ نیس بلکه نمونه جدیدی از ذوالفقاره... پوسته اش شبیه ام ۶۰ ته ... کمی هم تجهیزات تی۷۲ روش سواره... مث توپ و کنترل اتش... شاسیش ام ۶۰ته یا خیلی شبیهشه
  • ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۱
    1 0
    مگه به حرف بشکه های عربه شکم گنده هست!!
  • سروش ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۱
    1 0
    ناشناس 00:21 توی همه رسانه های جهان گفته 50 دستگاه تو میگی 5 دستگاه اون مرکاوایی که توی فرمایشش رو کردی مدلهای مختلف داره درست اطلاع رسانی کن در ضمن در این نبرد حزب‌الله برخی از مدرن‌ترین سلاح‌های ضد‌تانک روسی همچون ای‌تی-۱۳ متیس (AT-13 Metis)، مدل پیشرفته موشک ضدتانک معروف ای‌تی-۳ سگر، آرپی‌جی-۲۹، و موشک هدایت لیزری ای‌تی-۱۴ کورنت را علیه تانک‌های اسرائیلی به کار برد که به ۵۰ مرکاوا آسیب رسانده و موجب مرگ ۳۰ سرباز و افسر و زخمی شدن ۱۰۰ نفر دیگر شد. البته ناگفته نماند که بخش عمده‌ای از تلفات اسرائیل در تانک‌های مرکاوا نیز مربوط به مدل مارک 2 این تانک است و مدل‌های مارک 3 و مارک 4 آن تلفات انسانی زیادی نداشتند. به خصوص مدل مارک 4 آن که تقریبا هیچ تلفات قابل ذکری نداشت. فورا گارد نگیر جناب، ساعت کامنتت نشون می ده از وقت خوابت گذشته.
  • ۲۳:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۱
    0 1
    سروش جان عزیز دلم جواب چیو دادی گلم؟ کدوم رسانه ها؟ رسانه های ... ؟ ویکی پدیا میگه 5 تا ضمن اینکه اصلا صحبت سر این بود که مرکاوا با تروفی خیلی آسیب پذیریش کم میشه اینکه حزب الله عزیز (باذن الله) اون ضدر زره ها رو شلیک کرده ناقض حرف منه؟ دوست عزیز بهتره مطلب رو بخونی و هیجانی نظر ندی ساعت نظر شما حقایق زیادی رو نشون میده :)
  • ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۳
    0 0
    تانک هر چقدر هم که پیشرفته باشد با یه موشک ضد موشک سه سوته نابود می شه
  • ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۴
    0 0
    قیمت یه تانک پیشرفته چندین برایر پهباد است .آمریکا تو جنگ با صدام تمام تانکهاش را نابود کرد در صورتی که یه گلوله تانک هم صدام نتوانست شلیک کنه
  • عابر پیاده ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۷
    0 0
    توسعه توان رزمی در هر جایگاهی مهم است حالا اگه این توسعه از داخل و با تکیه بر فناوری بومی باشه که بهتر. ولی همینطور که همه امون می دونیم، ما در تکنولوژی عقب هستیم و لااقل تا با یک کشور به تفاهم کامل برای انتقال تکنولوژی نرسیم هرچقدر هم روی این وسایل سرمایه گذاری کنیم عملا راه به جایی نخواهیم برد. علی ای حال با شرایط فعلی به نظرم تمرکز اصلی روی موشکها، پهپادها و قایق های تندرو باشد بهتر است، هزینه کمی برای ساخت نسبت به سایر تجهیزات دارند و رانندمان بهتری. که البته فکر می کنم رویکرد این دهه گذشته لااقل همین بوده است. هرچند دیر به فکر پهپادها افتادیم ولی اگر بجنبیم زیاد از تکنولوژی های روز آن عقب نیستیم. البته نیاز شدید به چند سامانه راداری در حد S300 هم داریم که آنطور که من میدانم در حال کار برای ساختش هستیم و انشاالله بتوانیم به سرانجام برسانیم. ساخت هواپیمای جنگی هم اگر چه دو مدل متوسط واقعا طراحی شده و آماده ساخت است ولی با توجه به ریسک و هزینه فوق العاده زیاد به نظرم با بودجه فعلی امکان پذیر نیست و باید در این راستا هم حتما و حتما به بروز رسانی و لااقل 500 فروند هواپیمای جنگی نو دست پیدا کنیم چراکه ناوگان فعلی هوایی ما به شدت فرسوده و در یک جنگ حقیقی ناکارآمد است. برای صحت این موضوع هم نگاه کنید به آمار جنگ ایران و عراق که اگر نیروی هوایی بروز آن زمان را نداشتیم بعید نبود تهدید صدام ب صرف ناهار در تهران چندان هم بی راه نباشد. علی ای حال آنچه ما را فعلا در معادلات نگه می دارد بیش از قدرت جنگ افزاری، قدرت ایمان مردم است که نشان داده در طول تاریخ حتی اگر به سلطه هم درآمده است سلطه گر را نابود کرده و نهایتا فرهنگ خود را مسلط کرده است. امید که صاحب اصلی ، مهدی موعود (عج) قیام کند. اللهم عجل لولیک الفرج
  • Ben ۰۳:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۶
    0 0
    داداش اون عكس ام60 كه براي سيستم شليك گذاشتي نه تان تي 72 لطفا به شعور خواننده ها احترام بزاريد.
  • ۲۳:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۷
    0 0
    امیدوارم ابن تانک به سرنوشت تانک های قبلی که به تعداد کم ساخته شد نباشه وبه تعداد انبوه تولید ودر اختیار سپاه وارتش قراربگیره ود رمورد خودروهای نظامی نیز از این تویوتاهای که در زمان جنگ ما در جبهه ها دیدیم کنار بزارن ویکی از مدل های که درنیروهای جهان استفاده می کنند ساخته بشه درمورد خودروهای حامل موشک وتجهیزات نظامی هچکدام شکل وشمایل ورنگ استارندارن که با توجه به زحماتیکه بابت ساخت این موشکها صورت میگیره امید وارم اصلاح بشه موشک با عظمتی مثل اس ۳۰۰ روتکه تکه مثل لوازم اوراقی بنمایش نگذارند
  • ۲۳:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۷
    0 0
    امیدوارم ابن تانک به سرنوشت تانک های قبلی که به تعداد کم ساخته شد نباشه وبه تعداد انبوه تولید ودر اختیار سپاه وارتش قراربگیره ود رمورد خودروهای نظامی نیز از این تویوتاهای که در زمان جنگ ما در جبهه ها دیدیم کنار بزارن ویکی از مدل های که درنیروهای جهان استفاده می کنند ساخته بشه درمورد خودروهای حامل موشک وتجهیزات نظامی هچکدام شکل وشمایل ورنگ استارندارن که با توجه به زحماتیکه بابت ساخت این موشکها صورت میگیره امید وارم اصلاح بشه موشک با عظمتی مثل اس ۳۰۰ روتکه تکه مثل لوازم اوراقی بنمایش نگذارند
  • سید ۱۷:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۸
    0 0
    فقط تویوتادوشکا
  • علیرضا ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۴
    1 0
    احسنت بر ارتش و سپاه و نابود باد دشمن و منافق.
  • ناشناس IR ۲۰:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۴
    0 0
    باید مطابق با نیازها کار بشه
  • ناشناس IR ۲۰:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۴
    3 0
    باید مطابق با نیازها کار بشه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس