باتوجه به لابی‌‌های پرهزینه عربستان در به خدمت گرفت آژانس‌های تبلیغاتی به نفع خود، وزارت خارجه ایران در رابطه با رساندن واقعیت‌های فاجعه منا و بی‌کفایتی حاکمان سعودی چه کارهایی تا کنون انجام داده‌ است؟

سرویس جنگ نرم مشرق- یک سال از فجایع حج گذشت و در این مدت میزان تبلیغات، دیپلماسی و لفاظی‌های مسئولان عربستانی به‌ویژه وزیر امورخارجه این رژیم علیه ایران در بالاترین حد خود در بیست سال اخیر قرار داشت و حتی در رابطه با فاجعه منا، آنها ایرانی‌ها را عامل این حادثه معرفی می‌کردند و پیوسته با اتهام‌زنی به ایران، از مسئولیت خود در برابر جهانیان شانه خالی کرده‌اند.

از طرفی مسئله مهمی که پس از یک سال از آن غفلت شده، کم‌کاری وزارت امورخارجه ایران در رابطه با زنده‌نگه داشتن فاجعه منا، مطرح کردن آل‌سعود به عنوان مسبب این فاجعه و اعلام بی‌کفایتی این رژیم در مدیریت مراسم حج در مجامع بین‌المللی و رسانه‌ها به‌ویژه در میان کشورهای اسلامی است.

 
 آقای ظریف نیز عنوان وزیر امورخارجه باید پاسخ دهند که در یک سال گذشته و در مجامع بین‌المللی و در دیدار با مسئولان بلند رتبه کشورهای جهان تا چه اندازه مسئله فاجعه منا و معرفی سعودی‌ها به عنوان عاملان کشتار هزاران حاجی را مطرح کردند

وزارت امورخارجه برای تحقق اهداف خود همیشه از ابزار دیپلماسی رسمی و غیررسمی (دیپلماسی عمومی) استفاده می‌کند، اما در رصد فعالیت‌های یک سال گذشته این وزارت‌خانه در رابطه با فاجعه منا، کار ممتد قابل توجه‌ای دیده نمی‌شود. سفیران دیپلماسی ایران در کشورها و مجامع بین‌المللی مختلف، به‌ویژه نماینده ایران در سازمان ملل به عنوان بازوان اجرایی وزیر امورخارجه ایران چه مقدار در مطرح کردن فاجعه منا و ایجاد فضای رسانه‌ای علیه رژیم آل‌سعود تلاش کردند؟ اگر فعالیتی صورت گرفته باید به آگاهی عمومی مردم ایران برسد.

 مظلومیت شهدای منا در دیپلماسی عمومی وزارت امورخارجه ایران
وزارت امورخارجه برای تحقق اهداف خود همیشه از ابزار دیپلماسی رسمی و غیررسمی (دیپلماسی عمومی) استفاده می‌کند 

آقای ظریف نیز به عنوان وزیر امورخارجه باید پاسخ دهند که در یک سال گذشته و در دیدار با مسئولان بلند رتبه کشورهای جهان تا چه اندازه مسئله فاجعه منا و معرفی سعودی‌ها به عنوان عاملان کشتار هزاران حاجی را مطرح کردند. بدیهی است این مطالبه عمومی ربطی به محکوم کردن حقوقی عربستان در مجامع حقوقی بین‌المللی ندارد، زیرا که با توجه به عضو نبودن رژیم سعودی در هیچ یک از کنوانسیون‌های جهانی و همچنین ایجاد لابی با پول‌های نفتی با بعضی از کشورهای غربی و عربی، امکان این محکومیت حقوقی وجود ندارد، اما تکرار نام آل‌سعود به عنوان حاکمان بی‌کفایت در دیدارهای بین‌المللی (دیپلماسی رسمی) و همچنین رساندن این پیام به مردمان کشورهای جهان به‌ویژه مسمانان (دیپلماسی عمومی) وظیفه‌ای بر عهده وزارت امور خارجه بوده است. البته پرواضح است که هدف فعالیت‌های وزارت امور خارجه مخاطبان داخلی نیست که از طریق گفتار مسئولان و رسانه‌‌های داخلی، به خیانت‌های حاکمان سعودی اشراف دارند؛ بلکه تلاش این وزارت‌خانه باید برای رساندن پیام به مخاطبان دیگر کشورهای جهان باشد.

مظلومیت شهدای منا در دیپلماسی عمومی وزارت امورخارجه ایران 
 
آقای ظریف در استفاده از توئیتر و نوشتن مقاله در روزنامه‌های بزرگ دنیا، نشان داده که دیپلماسی عمومی را خوب بلد است، اما چرا از این دو عنصر در باب مظلوم‌خواهی قربانیان فاجعه منا استفاده حداکثری نکرده است؟

آقای ظریف که با داشتن اکانت توئیتر و رساندن پیام به زبان انگلیسی به مردم جهان و همچنین نوشتن مقاله با موضوعات مختلف در روزنامه‌های بزرگ دنیا، نشان داده که دیپلماسی عمومی را خوب بلد است، چرا از این دو عنصر در باب مظلوم‌خواهی قربانیان فاجعه منا استفاده حداکثری نکرده است؟ آقای ظریف حتی می‌توانست مانند مدل نامه رهبر انقلاب به جوانان در غرب، نامه‌های سرگشاده‌ای بنویسد و فضای رسانه‌ای سنگین‌تری را به آل‌سعود تحمیل کند.

معاونت دیپلماسی عمومی وزارت امورخارجه ایران در یک سال گذشته می‌توانست کارهای مختلفی برای محکوم کردن آل‌سعود در افکار عمومی جهان به‌ویژه در جهان اسلام مانند آنچه برای پشتیبانی از برنامه هسته‌ای با راه اندازی سایتی انگلیسی زبان انجام داد، پیاده می‌کرد؛ به عنوان مثال، طراحی سایتی به زبان‌های عربی و انگلیسی در رابطه با فاجعه منا، یا سفارش برای تولید کارهای گرافیکی و کلیپ مرتبط جهت انتشار در رسانه‌های خارجی به‌خصوص شبکه‌های اجتماعی و یا حتی سفارش آگهی در سایت‌ها و روزنامه‌های کثیرالانتشار بین‌المللی جهت متهم کردن آل‌سعود نزد افکار عمومی حداقل کارهایی بود که این معاونت می‌توانسته انجام دهد.

 
معاونت دیپلماسی عمومی وزارت امورخارجه ایران در یک سال گذشته می‌توانست کارهای مختلفی برای محکوم کردن آل‌سعود در افکار عمومی جهان به‌ویژه در جهان اسلام مانند آنچه برای پشتیبانی از برنامه هسته‌ای با راه اندازی سایتی انگلیسی زبان انجام داد، پیاده می‌کرد 

اگر وزارت امور خارجه و دستگاه‌های مرتبط با آن فعالیتی در این باب انجام داده، اطلاع‌رسانی کند تا شائبه کوتاه آمدن این وزات خانه در قبال عربستان سعودی در میان مردم مطرح نگردد. وزارت امور خارجه در هر صورت باید به این سوال پاسخ دهد که در طی یک سال اخیر چه اقداماتی جهت شناسایی آل‌سعود به عنوان مسئولان فاجعه کشتار هزاران مسلمان در منا در نزد سیاست‌مداران و افکار عمومی کشورهای جهان انجام داده است؟

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 17
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 8
  • ۰۳:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
    0 0
    ظریف که نمی خواسته برادران سعودی را ناراحت کند! راستی یک سوال: آیا در زمان دولت سابق که اوج فعالیت فضایی و هسته ای ایران بود دانشمندان ما و دیپلماتهای مکه نمی رفتند؟ قطعا می رفتند. اما چرا آن زمان اتفاقی نمی افتاد؟ چرا الان که اتفاقی می افتد با خانواده شهید حاتمی اینطور برخورد می کنند؟ فکر نمی کنید حادثه منا هم دقیقا مثل ماجرای درگیریهای سبد کالا بخشی از برجام است؟ تعجب نکنید. حادثه منا و حذف حج بیش از همه به نفع سکولارها و جریان ضد دین در ایران تمام شد. همان جریانی از اساس برای همین سکولاریزه کردن ایران برجام را در پاچه ملت کرد.
  • ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
    0 0
    آيا سياست و منش سياسي دولت فعلي در موضوعات خارجي كشور و وزارت امور خارجه به بقول خودشان سياست مدارا است ؟ بلي آيا سياست آنها از اين ستون تا به آن ستون فرجي است ميباشد ؟ بلي آيا اين معني سياست مدارا است ؟ بلي آيا سياست آن ها انقلابي است ؟ هم بلي و هم نه . بلي . چرا كه آنها در بدنه انقلاب اسلامي و جمهوري اسلامي ايران اند . ولي نه به جهت اينكه ديگران . يعني نيروها و كشور هاي متخاصم خارجي جمهوري اسلامي ايران و ملت مسلمان ايران . ميدانند كه در تمامي موضوعات فقط از اين طيف و جناح سياسيت كه ميتوانند امتياز بگيرند . آيا سياست خارجي آنها وقتي كه صحبت از دولت هاي خارجي متخاصم است با دولت آقاي احمدي نژاد و يا به عنوان مثال تيم مذاكره كننده هسته اي آقاي جليلي يا همين موضوع اين مقاله يعني اين افراد جاني و ملخ خور وهابي آل سقوط و فرزندان بني اميه تكفيري كه نه فقط به خون ايرانيان تشنه اند بلكه به خون شيعيان و ديگر مسلمانان و كلا انسان هاي جهان از اهل كتاب گرفته تا گبر و هندو و سياه و سفيد و غربي و اروپايي و آفريقايي همه و همه خصوصا اهل البيت عليهم السلام تشنه اند تفاوتي دارد ؟ بلي چه تفاوتي ؟ اصول گرايي انقلابي . اصول گرايي انقلابي يعني چه ؟ يعني اگر به اين ضرب المثل " جواب كلوخ أنداز سنگ است " هم معتقد نباشي جواب كلوخ را با كلوخ خواهي داد و نه با پيشت نمودن گربه اي كه به دنبال دزديدن گوشت است . اصول گراي انقلابي يعني پياز را هيچ وقت با پوستش نميخوري چون وسيله پوست كندن پياز را دزد برده . اصول گرايي انقلابي يعني ميروي سراغ دزد و با او مانند دزد رفتار ميكني . نه مانند دوست يا همسايه و يا رفيقي كه به هر دليلي مثلا احتياج يا قرض يا اشتباها وسيله پوست كندن پياز را با خود برده . اصول گرايي انقلابي يعني بازي نكردن با كلمات . يعني نفي سياست بازي . يعني نفي وعده و وعيد هاي باطل .و پوشالي . يعني نفي چك مدت دار يا باطله و بدون موجودي دادن . آنهم فقط به خودي ها . آنهم در مقابل دادن پول نقد به غريبه ها . آنهم هر غريبه اي كه زورش بيشتر است . اصول گرايي انقلابي يعني به دزد با بدهكار ميگويي يا حقم را بده يا حقم را از حلقومت ميكشم بيرون . آنهم بخصوص وقتي طرف مقابل گرگي وحشي و جاني خونريز و دروغ گو و عصيان گر و فاسدي مانند يزيد و بني أميه لعنت الله عليه است . درود علي ع و آل علي ع بر مختار ثقفي . سلام حضرت حق جل جلاله بر مهدي موعود عجل الله تعالي فرج الشريف .
  • میلاد کورد ایران ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
    0 0
    کار آقای ظریف در قبال این حادثه: تقریباً هیچ...
  • ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
    0 0
    بالا رفتن از ديوار سفارت هم هيچ تاثيري نداشت
  • ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
    0 0
    مگر ایران چه توان عملیاتی در مقابل عربستان دارد که شما میگویید ؟ ارتش قوی تر دارد ؟اقتصاد قوی تر دارد؟ نفوذ بین الملی قوی تر دارد؟ ما هیچ نوع ابزاری در مقابل عربستان نداریم الا شعار
  • وحید ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
    0 0
    من به جای روحانی میبودم لباس احرام میپوشیدم میرفتم واسه سخنرانی سازمان ملل. اینقدر بیتفاوتی از آقایون واقعا جای تعجب داره!! حضرت می‌فرمایند: در فلان سرحدّات، برخی از سربازان معاویه حمله کرده‌اند و ضمن جنایت‌های خودشان به یک زن مسلمان و یک زن غیرمسلمان تعدّی کرده‌اند و جواهرات آنان را دزدیده‌اند، جواهرات آنها را به ظلم و ستم کَنده‌اند و ربوده‌اند، دستبند آنها یا گوشواره یا خلخال آنها را غارت کرده‌اند.(وَ قَدْ بَلَغَنِی أَنَّ الرَّجُلَ مِنْهُمْ کَانَ یَدْخُلُ عَلَى الْمَرْأَةِ الْمُسْلِمَةِ وَ الْأُخْرَى الْمُعَاهَدَةِ فَیَنْتَزِعُ حِجْلَهَا وَ قُلْبَهَا وَ قَلَائِدَهَا وَ رِعَاثَهَا؛ کافی/5/5- نهج البلاغه/خطبه 27) در اینجا امیرالمؤمنین علی(ع) نمی‌فرماید که «چرا چنین ظلم بزرگی رخ داده است؟! و انسان اگر در این غصه بمیرد، حق دارد!» بلکه حضرت بعد از اینکه از غارت آنان سخن می‌گوید، می‌فرماید: در مقابل این غارتگری آنها، مردم منطقه چه کرده‌اند؟ جز اینکه طلب ترحم کرده‌اند و ملتمسانه از آنها خواسته‌اند: «خواهش می‌کنم به ما لطف کنید، خواهش می‌کنم گردنبندها را نبرید، خواهش می‌کنم ما را نزنید!» اما کسی در دفاع از این مردم و این زنانی که غارت‌ شده‌اند، شمشیر نکشیده است و آن غارتگران بدون اینکه زخم بردارند، بدون اینکه خونشان ریخته شود و احدی از آنها کشته شود، سالماً و غانماً برگشته‌اند(مَا تُمْنَعُ مِنْهُ إِلَّا بِالاسْتِرْجَاعِ وَ الِاسْتِرْحَامِ ثُمَّ انْصَرَفُوا وَافِرِینَ مَا نَالَ رَجُلًا مِنْهُمْ کَلْمٌ وَ لَا أُرِیقَ لَهُ دَمٌ؛ همان) بعد از این است که حضرت می‌فرماید: «آدم اگر به خاطر این خبر از غصه بمیرد حق دارد؛ فَلَوْ أَنَّ امْرَأً مُسْلِماً مَاتَ مِنْ بَعْدِ هَذَا أَسَفاً مَا کَانَ بِهِ مَلُوماً بَلْ کَانَ عِنْدِی بِهِ جَدِیراً»(همان) یعنی آن چیزی که موجب می‌شود امیرالمؤمنین علی(ع) احساسِ درد و رنج کنند، این است که: «چرا وقتی به شما حمله کردند از خودتان دفاع نکردید؟!» چیزی که موجب می‌شود امیرالمؤمنین علی(ع) بگوید: «انسان اگر از خبر این غصه دِق کند، حق دارد» این است که چرا اجازه دادید دشمنان‌تان سالم برگردند؟! چرا علیه آنان شمشیر نکِشیدید و از خود دفاع نکردید؟! چرا التماس‌شان کردید؟! آدم با دشمنش با زبان التماس حرف نمی‌زند!!
  • مهدی از قم ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
    0 0
    دولت اقای روحانی و دیپلماسی منفعل ان نشان داده اند برای تحقق برجام که به ابروی دولتشان گره خورده است حاظر است هر خفتی را متوجه کشور کنند و هر جنایت از دشمنان کشور را توجیه کنند.حتی اگر از جانب کشورهای درجه سه که خودشان سرسپرده اربابای دیگر هستند باشد.در زمانی که دولت حقیر سعودی و وزیر زن نمای ان هر توهینی به کشور بزرگ ما میکند اقای ظریف از این مردک با عنوان برادرم و دوستم الجبیر یاد میکند.واقعا مایع تاسف است
  • ناشناس ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
    0 0
    بالا رفتن از دیوار سفارت چند ماه بعد از فاجعه منا و انفعال دولت و وزارت خارجه در احقاق حقوق قربانیان این فاجعه صورت گرفت .
  • ناشناس ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
    0 0
    ایران نیروی نظامی بسیار قوی تری نسبت به عربستان دارد و ارتش عربستان بسیار ضعیف است .
  • ناشناس ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
    0 0
    هرکس از مسئولان کشور در این قضیه کوتاهی کرده در مقابل خداوند مسئول است و روز قیامت باید پاسخگوی خون های به ناحق ریخته شده باشد.
  • علی ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
    0 0
    وزارت خارجه ما به جای رسیدگی به قضیه جان باختگان منا که توسط رژیم سعودی انجام شده به دنبال رسیدگی جدی به عاملان تعرض به سفارت عربستان است!!!!!!!!!!!!!دیپلماسی رو عشق است
  • ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
    0 0
    این چیزها ارباب مودب و فهمیده را ناراحت می کند.
  • ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
    0 0
    ارتش عربستان از نظر تجهیزاتی قویتر از ایران است و ایمان کور وهابی ها هم حامی او است . جنگ ایران و عربستان جنگ تاریخ خواهد بود.
  • ۱۹:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
    0 0
    فقط می تونم بگم خاک بر سر بی سواد و بیشعور
  • ۰۲:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۱
    0 0
    کی بره با لباس احرام توی سازمان ملل سخنرانی کنه؟ روحانی؟! جک میگی یا ما رو گرفتی؟! بره بر علیه برادران شریف سعودی صحبت کنه؟ زبونت رو گاز بگیر استغفار کن!
  • ۰۲:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۱
    0 0
    مهدی جان داداش خون به جگرمون نکن با یادآوری این خفت و ذلت
  • ۰۲:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۱
    0 0
    برادر خواندن سعودی کثیف و خبیث، خیانت در حق ملت ایران و شراکت در جنایات این درنده های هار است.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس