کد خبر 630999
تاریخ انتشار: ۲۴ شهریور ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۹

وزیر اسبق امور خارجه گفت: برای ملتی که عید قربانش چنین قربانی‌هایی را تقدیم کرده است و 37 سال در حفظ شعارهایش نه تنها به کلام بلکه به خون شهادت داده تحلیل واقعیت‌های « فاجعه منا» بسیار برای ادامه راه مهم است.

به گزارش مشرق، اولین سالگرد فاجعه منا با عنوان « حج اگر ناتمام می‌ماند... کربلایی دوباره در راه است» به همت بسیج دانشجویی دانشگاه تهران برگزار شد.

منوچهر متکی وزیر اسبق امور خارجه کشورمان و معاون بین‌الملل مجمع تقریب مذاهب در این مراسم اظهار داشت: سال گذشته در منا اتفاقاتی رخ داد که این اتفاقات نه در قالب یک حادثه بلکه پروسه‌ای بود که با هدف تغییر صحنه حج و انحراف آن از محتوا شکل گرفت که از این حادثه به سهولت می‌توان ناکارآمدی و بی‌کفایتی مدیریت حج توسط آل سعود را استنتاج کرد.

وی افزود: تداوم حج در آهنگ ابراهیمی آن و در جهت گیری نظرات امام راحل و رهنمودهای افشاگرانه و هدایت‌گر بیست و شش سال اخیر رهبری چیزی نبود که غرب، رژیم صهیونیستی و آل سعود بتواند با آن کنار بیاید.

متکی اظهار داشت: یکی از راهکارها در مسائل اجتماعی تغییر صورت مسئله است و اینکه صورت مسئله را به شکل دیگری نشان دهند.

معاون بین‌الملل مجمع تقریب مذاهب تصریح کرد: حادثه آفرینی در متن مراسمی است که آل‌سعود آن را اداره می‌کند و شیوه شناخته شده آن در سال 66 و حادثه تاسف‌بار سال گذشته که هزاران نفر از حاجیان در نمایش بی‌کفایتی به شهادت رسیدند، دیده شد.

وی ضمن انتقاد از بی‌تفاوتی حکام سعودی پس از فاجعه منا، اضافه کرد: عکس العمل ظاهرا خونسردانه رهبران آل سعود که گویای ناراحت نشدن آنها بود توجهات را به موضوعی جلب کرد که اصل محتوای حج و برائت مشرکین و برائت از کسانی که حرمین شریفین را به سلطه خود درآورده‌اند، مطرح نشود.

وزیر اسبق امور خارجه گفت: در دو تا سه سال اخیر برخوردهای اتمام حجت سعودی‌ها با حجاج ایرانی نشان دهنده این بود که حج را به مسیر بی‌بازگشت هدایت می‌کنند.

وی گفت: برخی از زوایای این حادثه گویای این است که یک نوع طراحی در کنار این مسئله به چشم می‌خورد در چند روز اخیر برخی از دوستان که با خانواده شهید رکن‌آبادی دیدار داشتند نقل کردند که خانواده او از تخلیه همه بخش‌های بدن آن شهید بزرگوار سخن گفته‌اند. شاید لازم بود که پزشکی قانونی یک گزارش از وضعیت این شهید و علت قتل وی بیان می‌کرد.

متکی افزود: بسیاری از افراد حاضر در حادثه منا دیده‌اند که زمان انتقال شهید رکن‌آبادی وی زنده بوده‌ اما عربستان مدت زمان زیادی برای شناخت ایشان وقت صرف کرد در حالی که سعودی‌ها وی را از سوریه و لبنان و مواضع وی می‌شناختند، اینجاست عمدی بودن قتل شهید رکن‌آبادی به راحتی به ذهن متبلور می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: برای ملتی که عید قربانش چنین قربانی‌هایی را تقدیم کرده است و 37 سال در حفظ شعارهایش نه تنها به کلام بلکه به خون شهادت داده تحلیل واقعیت‌های فاجعه منا بسیار برای ادامه راه او مهم است.

معاون بین‌الملل مجمع تقریب مذاهب  گفت: آیا هزینه‌های میلیاردی و تاسیس 400 کانال رادیو و تلویزیون تنها در قاره آفریقا نشان از قدرت سعودی‌ها است؟ یا عربستان سعودی نگران را برای ما ترسیم می‌کند؟

وی افزود: مروری بر عملکرد آل سعود در سال‌های پس از انقلاب به ما هویت‌های متضاد سعودی را نشان می‌دهد، امروز عربستان سعودی در یک وادی سردرگم و به هم ریخته به دنبال تعریف یک هویت برای خود است.

متکی تاکید کرد: سعودی‌ها قبل از انقلاب اسلامی و به ویژه بعد از جنگ جهانی سعی کردند یک هویت مبتنی بر رفتار غیرسیاسی که رهبری تبلیغاتی اسلام را در دنیا برعهده دارد خود را مطرح کنند از بیش از نیم قرن گذشته سعودی‌ها با ساخت مساجد در اروپا با هویت هاله‌ای از قداست رفتار کدخدامنشی را داشتند اما با پیروزی جمهوری اسلامی ایران عربستان با واقعیتی به نام قدرت بالای سربازگیری جمهوری اسلامی روبه رو شد.

وزیراسبق امور خارجه گفت: تعریفی که امام(ره) از اسلام در جهان دادند جوانان را در جهان اسلام و غیراسلامی به مسیر دیگری کشاند.

متکی اظهار داشت: 40 سال پیش در خاورمیانه 80 درصد جوانان آمریکا را سمبل خود می‌دانستند اما امروز 80 درصد پاسخ دهندگان به نظرسنجی‌ها تا مرز تنفر از آمریکا اظهارنظر می‌کنند این اعتراف به تحقیر است و عربستان این مسائل را می‌بیند و تاکتیکی که به خرج داد این بود که به غربی‌ها گفت اسلام امام خمینی اسلام افراطی است و ما نماینده اسلام اعتدالی هستیم، 20 سال این سیاست را عربستان دنبال کرد.

وی در ادامه با اشاره به رخ دادن حادثه 11 سپتامبر، افزود: وقتی حادثه 11 سپتامبر اتفاق افتاد اوج مسلمان آزاری به ویژه در انگلستان به وجود آمد اما کمتر از یک سال پس از حادثه 11 سپتامبر غربی‌ها شاهد بودند میزان قرآن‌های چاپ شده در اروپا و کتاب‌های عرفان معارف اسلامی ده برابر شده است.

معاون بین‌الملل مجمع تقریب مذاهب تاکید کرد: عربستان سعودی از 15 سال پیش تاکنون وارد فاز خشونت و ترسیم هویت جدیدی برای جهان اسلام شده است، عربستان از تجربه طالبان، القاعده را خلق

کرد و مدل پیشرفته این اقدام او ایجاد داعش با طراحی آمریکا و سناریوی صهیونیسم و عملگی آل سعود بود که کل جهان اسلام را تحت تاثیر قرارداد.

وی ب اظهار داشت: این‌ها ایجاد اسلام خشن با اهداف چند وجهی را در نظر گرفتند. برای اروپایی‌ها موج اسلام گرایی هراس آفرین بود لذا اقدام به طراحی داعش کردند و عملگی این کار را به آل سعود سپردند اولین هدف از این کار تخلیه انرژی در جهان اسلام بود تا غرب هم از انرژی مسلمان گرایی تخلیه شود هدف دوم ارائه یک تصویر غیر محبوب و مشمئز کننده از اسلام بود.

وزیراسبق امور خارجه گفت: مصداق جنگ تمدن‌ها بین اسلام و غرب است. هدف دیگر ایجاد داعش این بود که رابطه شیعه و سنی را ضمن داشتن اشتراکات و اختلافات خونی کند.

معاون بین الملل مجمع تقریب مذاهب افزود: سعودی‌ها امروز به آه خانواده شهدای منا و وابستگی به دشمنان اسلام و برخورداری از حاکمانی بی خرد و بی تدبیر در گردابی افتاده‌اند که از نظر افکار عمومی در مسیر سقوط هستند.

وی در خاتمه گفت: آینده منطقه با مقاومت رقم خواهد خورد و این درسی است که علی‌رغم تحرکات سعودی‌ها و غربی‌ها در منطقه نشان داده می‌شود.
 
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • سبحان شاهمرادی اصولگرا ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۴
    0 0
    کشته باد سعودی زنده باد پایداری
  • ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۴
    0 0
    مرگ بر آل سعود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس