همزمان با سالروز فاجعه منا به سراغ خانواده‌های معظم شهدای منا در اردبیل رفتیم تا درددل‌های این خانواده‌های معظم را از نزدیک شاهد باشیم.

به گزارش مشرق، درحالی که یک سال از رخداد فاجعه منا و شهادت مظلومانه و غریبانه حجاج ایرانی می‌گذرد ولی همچنان کارشکنی‌های دولت آل سعود در پرداخت حقوق و مطالبات شهدای منا ادامه دارد و در این زمینه دولت عربستان به هیچ یک از وعده‌های خود عمل نکرده است.

در فاجعه منا که در عید سعید قربان سال 94 رخ داد 12 تن از حجاج استان اردبیل نیز به درجه رفیع شهادت نائل آمدند که امروز خبرنگار تسنیم برای گرامیداشت سالگرد شهادت این شهدای منا به منزل این خانواده‌های معظم شهدا رفت تا از نزدیک در جریان درددل‌های آنان قرار گیرد.

آرین اسلامیان، نوه شهید حاج بلال اسلامیان که این روزها سخت دلتنگ پدربزرگ شهیدش است و بهانه او را دارد اظهار داشت: من شب‌ها دلتنگ پدربزرگم می‌شوم و اگرچه که او غریبانه در مکه به دست جنایتگران عربستانی به شهادت رسید اما من از اینکه شهادتش در خانه خدا بوده به خود می‌بالم.

این کودک که اشک در چشمانش جمع شده بود، گفت: باید هرچه زودتر حق و حقوق حاجیان توسط دولت‌مردان گرفته شود تا در همین راستا خون شهدای منا پایمال نگردد چون من بعد از ان حادثه منتظر بودم که پدربزرگم از مکه و مدینه منوره برای من سوغاتی بیاورد.

به راستی که درددل‌های آرین کوچولو و دلتنگی‌هایش برای پدربزرگ شهیدش دل هر انسانی را به درد می‌آورد و این پسر بچه کوچولو با وجود دلتنگی‌های زیاد خود به نبود و فقدان پدربزرگ خود به شهادتش افتخار کرده و می‌گوید، پدربزرگم در خانه خدا به شهادت رسید.

کارشکنی‌های دولت آل سعود ادامه دارد

علی اسلامیان، فرزند شهید بلال اسلامیان با بیان اینکه دولت آل سعود در حادثه منا جنایت بسیار بزرگی را رقم زد، گفت: همچنان این کارشکنی‌ها ادامه داشته و دولت عربستان به وعده‌های خود در مورد مطالبات شهدای منا عمل نکرده است که در این زمینه سکوت دولت مردان کشور نیز مهر تایید بر این کارشکنی‌هاست.

وی تصریح کرد: حاجیان ما در غربت و غریبانه به شهادت رسیدند و این در حالی بود که دولت آل سعود می‌توانست با امدادرسانی به موقع جلوی این فاجعه عظیم را بگیرد و در این زمینه دولت‌مردان آل سعود کوتاهی محرزی داشتند.

وی بیان کرد: انتظار من از دولت‌مردان کشورم این است که با جدیت پیگیر حق و مطالبه شهدای فاجعه منا باشند و اجازه ندهند حتی قطره‌ای از خون شهدای فاجعه منا پایمال شود که ما در این زمینه از مسئولان انتظارات زیادی داریم.

صغری شیرزاد، عروس شهید بلال اسلامیان نیز با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری در سخنان خود دلگرمی‌ها و پشتوانه‌های زیادی به ما داد، افزود: همیشه امام خامنه‌ای از حق و حقوق شهدای منا دفاع کرده و ما به داشتن چنین رهبر فرزانه‌ای افتخار می‌کنیم.

وی اظهار کرد: گرچه دلتنگی‌های آرین برای پدربزرگ شهیدش برای ما سخت است ولی ما نیز با دلگرمی آرین را آرام می‌کنیم و از اینکه پدربزرگش در فاجعه منا و در خانه خدا به درجه رفیع شهادت نائل شد بسیار مفتخریم.

تداوم برگزاری حج عمره در ازای محکومیت 2 پلیس خطاکار عربستانی

سعید اوحدی اظهار داشت: اگر عربستان که 2 پلیس مجرم که رفتار بد و زننده‌ای در مورد 2 زائر ایرانی داشتند را محکوم کند با برنامه‌ریزی‌های انجام شده حج عمره از سر گرفته می‌شود که نیاز است در این زمینه کشور عربستان با جدیت پرونده این 2 پلیس مجرم را بررسی کند.

وی با اشاره به اینکه سازمان حج و زیارت کشور با جدیت پیگیر رفتار زننده و بد 2 پلیس مجرم عربستان در مورد زائران ایرانی است٬ افزود: تاکنون کشور عربستان محکومیت این 2 پلیس را اعلام نکرده است و نیاز است کشور عربستان هر چه زودتر محکومیت و پرونده این 2 پلیس را اعلام کند تا حج عمره از سر گرفته شود.

رئیس سازمان حج و زیارت کشور گفت: توقع کشورهای اسلامی و ایران از دولت عربستان محکومیت 2 پلیس مجرم عربستان است که اگر عربستان به این امر عمل نکند مسلما دیگر کشورهای اسلامی نیز از کشور عربستان ناراضی می‌شوند چرا که کشور عربستان نتوانسته امنیت زائران بیت‌الحرام را تضمین کند.

اوحدی اظهار کرد: امنیت و ایجاد خدمات برای زائران یکی از مطالبات اساسی کشورهای اسلامی است که کشور عربستان متاسفانه در این زمینه موفق عمل نکرده است و در صورتی که جنایتکاران حادثه منا و 2 پلیس مجرم محکوم نشوند حج عمره از ایران صورت نخواهد گرفت.

وی بیان کرد: کشور عربستان هم‌اکنون امنیت زائران را زیرسوال برده است و در این زمینه کشورهای اسلامی از کشور عربستان یک سوال دارند که آیا می‌تواند امنیت زائران را در بیت‌الحرام فراهم کند که متاسفانه تاکنون در این زمینه اقدامات اساسی انجام نداده است.

دیدار با مقام معظم رهبری افتخاری بزرگ برای ما است

عذری علیزاده، همسر شهید موسی افغانی اظهار داشت: تمهیدات لازم برای دیدار خانواده‌های معظم شهدای منا با امام خامنه‌ای انجام شده است و دیدار با رهبر فرزانه انقلاب اسلامی بزرگترین افتخار برای تک تک ما است.

وی گفت: دولت آل سعود که دست پرورده استکبار جهانی و آمریکای جنایتکار است در برقراری امنیت زائران و حجاج کشورهای اسلامی بسیار کوتاهی کرد و فاجعه‌ای بسیار بزرگ را در این راستا رقم زد.

الیاس افغانی، فرزند شهید موسی افغانی نیز با شاره به اینکه همراه پدرم به مکه مکرمه عازم شده بودم، افزود: در مسیر برگشت از مکه فقدان پدر و تنهایی به خانه برگشتن خیلی تلخ و دشوار بود و از لحظه مواجه به خانواده خود هراس داشتم که این واقعا یک صحنه دردآوری است.

وی تصریح کرد: بی‌تدبیری و کارشکنی دولت آل سعود در مراسم حج سال گذشته بسیار شفاف بود و اگر دولت آل سعود به موقع حادثه‌دیدگان فاجعه عظیم منا امدادرسانی می‌کرد بی‌شک این فاجعه بزرگ رقم نمی‌خورد.

فرزند شهید افغانی بیان کرد: انتظار دارم از مسئولان کشور تا هرچه زودتر خون بهای شهدای فاجعه منا را با جدیت پیگیری کنند تا تسکینی باشد بر دردهای خانواده‌های معظم این شهدا و ما همچنان انتظار این امر را از مسئولان داریم.

به راستی که خانواده‌های معظم شهدای فاجعه منا حق و حقوق و مطالباتشان به حق است و هم‌اکنون دوری شهدای فاجعه منا برایشان سخت و دشوار است و نیاز بوده تا در این زمینه مسئولان کشور نیز با جدیت حق و حقوق این شهدای والامقام را پیگیری کنند.

مراسم برائت از مشرکین در اردبیل برگزار می‌شود

مسئول قرارگاه فرهنگی حضرت فاطمه زهرا(س) استان اردبیل افزود: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده مراسم بزرگ برائت از مشرکین روز شنبه هفته آینده برابر با 20شهریور ماه ساعت 17 در محل شهیدگاه اردبیل واقع در جنب بقعه شیخ‌صفی‌الدین اردبیلی برگزار می‌شود و تمهیدات لازم برای برگزاری این رویداد بزرگ در اردبیل انجام شده است و نیاز است دستگا‌ه‌های مربوطه در این زمینه اهتمام ویژ‌ه‌ای داشته باشند.

مسئول قرارگاه فرهنگی حضرت فاطمه زهرا(س) استان اردبیل گفت:  مراسم برائت از مشرکین با حضور سخنرانان داخلی  واحتمالا کشوری برگزار شود و در این مراسم از مجریان و مداحان بنام استان اردبیل استفاده می‌شود تا حاضران اعتراض خود را به رفتار ننگین آل‌سعود نشان دهند.

حسن‌زاده با بیان اینکه نماینده ولی فقیه در استان اردبیل تاکید زیادی به برگزاری باشکوه مراسم برائت از مشرکین در اردبیل دارد٬ تصریح کرد: طرح برگزاری مراسم برائت از مشرکین از سوی قرارگاه فاطمه زهرا(س)  استان اردبیل در کشور ارائه شده است و باید این مراسم به صورت باشکوه همزمان با سراسر کشور برگزار شود.

وی بیان کرد: صداوسیما٬ خبرگزاری‌ها٬ رسانه‌ها و مطبوعات نیز باید در پوشش این رویداد عظیم تمام تلاش خود را به کار بگیرند تا بتوانیم نفرت از استکبار و شیاطین جهانی و پیام این رویداد بزرگ فرهنگی را به گوش همگان برسانیم و اعتراض خودرا به سیاست‌های دولت آل‌سعود و سکوت مجامع بین‌المللی در این زمینه نشان دهیم.

مسئول قرارگاه فرهنگی حضرت فاطمه زهرا(س) در استان اردبیل  با بیان اینکه در مراسم برائت از مشرکین از خانواده‌های شهدای حادثه منا نیز دعوت به عمل می‌آید٬ اظهار کرد: حجاج سال گذشته و حجاجی که امسال برای مکه مکرمه و مدینه منوره ثبت‌نام کردند نیز در این مراسم حضور می‌یابند.

حسن‌زاده افزود: مراسم برائت از مشرکین بعد از ظهر با حضور اقشار مختلف مردم و خانواده‌های معظم شهدا و بسیجیان در محل شهیدگاه اردبیل برگزار می‌شود و درصدد هستیم این مراسم در فضای باز برگزار شود تا بتوانیم پیام این رویداد را از طریق شبکه‌ها و خبرگزاری مختلف به اطلاع همگان برسانیم.

وی با اشاره به اینکه سرمایه‌های واقعی برای بیداری قلب ملت‌ها و تقویت روحیه اسلام انقلابی خون پربرکت همین حجاج است، بیان کرد: معتقدم فضای مجازی و رسانه‌ای باید سرشار از شعارهای حق طلبانه‌ی این جان باختگان راه الهی و همچنین شعار علیه رژیم آل سعود و تضعیف کنندگان شعایردینی باشد.

برگزاری مراسم حج به کشورهای اسلامی واگذار شود

حمیده قلی‌زاده همسر شهید مالک دهقانی‌خیاوی گفت: عربستان در برگزاری مراسم حج بی‌تدبیری و بی لیاقتی را رقم زد و باید برگزاری این مراسم به مدیریت کشورهای اسلامی برگزار شود تا باری دیگر شاهد فاجعه عظیم منا در جهان نباشیم.

وی بیان کرد: دولت آل سعود با کارشکنی‌های خود فاجعه بزرگی را در دنیا رقم زد و باید با وحدت و همدلی کشورهای اسلامی جواب این فاجعه به دولت آل سعود داده شود.

ابراهیم دهقانی‌خیاوی، فرزند شهید مالک دهقانی‌خیاوی نیز تصریح کرد: پدر من در این فاجعه بزرگ به درجه رفیع شهادت نائل شد و گرچه پدرم در غربت و خانه خدا به شهادت رسید ولی از اینکه پدرم به درجه رفیع شهادت نائل آمده افتخار می‌کنم.

وی افزود: دولت آل سعود با بی‌عرضگی و از روی عمد سبب شهادت هزاران تن از حاجیان ایرانی و کشورهای اسلامی شد و نباید در این زمینه کشورهای اسلامی و مجامع بین‌المللی در سکوت بنشینند و باید پاسخ قاطعی به دولت عربستان در مقابل این جنایات داده شود.

خباثت آل سعودی‌ها در چندین سال گذشته به شکل محرزی برای همگان آشکار شد و گرچه این دولت نبض برگزاری مراسم حج را تا به اکنون و شاید من بعد بر عهده خواهد داشت اما در سال گذشته با رویداد عظیم فاجعه منا بی‌لیاقتی خود را به اثبات رساند که داغ دل خانواده‌های ایرانی و کشورهای اسلامی هیچگاه از اذهان عمومی و دل این عزیزان پاک نخواهد شد و لکه ننگ عربستان را ننگین‌تر خواهد کرد.

باتوجه به اینکه حادثه عظیم منا حکایت از بی‌تدبیری و لا‌ابالی‌گری‌های دولت عربستان دارد ولی در این راستا یک نقشه شوم از پیش تعیین شده و دسیسه جمعی از سوی دولت آل سعود در کار بوده که نباید دولت مردان و مسئولان امر کشور سکوت اختیار کرده و به نحوی سرپوش بر این جنایت و بی لیاقتی دولت عربستان در برگزاری مراسم حج بگذارند.

با اینکه یک سال از آن فاجعه عظیم و دردآور می‌گذرد اما هنوز هم که هنوز است با جاری شدن نام مکه و خانه خدا بر زبان‌ها تصویر دردناک و وحشتناک فاجعه منا در اذهان عمومی نقش می بندد که این نقش و تصویر تلخ با هیچ چیز پاک نمی‌شود؛ مگر عذرخواهی و جبران معافات توسط دولت بی تدبیر و بی‌لیاقت عربستان!

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس