فیلم «کربلایی کاظم ساروقی» به نویسندگی محمدحسین لطیفی سال‌هاست که به دلایل مختلف در انتظار ساخته شدن به سر می‌برد، ولی هنوز هم پس از گذشت زمانی طولانی، وضعیت ساخت این فیلم در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

به گزارش مشرق، محمدحسین لطیفی، کارگردان به فیلمنامه‌ای که سال‌هاست در آرزوی ساخت آن‌ است اشاره کرد و گفت: فیلمنامه درباره شخصی به نام کربلایی کاظم ساروقی است که اسناد و مدارک زندگی و سفرهای او به عربستان در روزنامه کیهان زمان شاه موجود بوده. حاج کاظم عاشق این بود که بتواند حافظ کل قرآن شود، اما به دلیل بی‌سوادی توانایی انجام این کار را نداشت. وی که یک کشاورز ساده بوده است به دلایل خاصی توانست به درجه خاصی از معجزه دست پیدا کند و یک شبه حافظ کل قرآن شود و بعد از آن می‌توانست قرآن را از حفظ و از ابتدا به انتها و برعکس قرائت کند.

نور در آیات قرآن
وی ادامه داد: کربلایی کاظم آیات قرآن را به شکل نور می‌دید و در عربستان سعودی برای امتحان کردن او مغلطه می‌کنند و نوشته‌ای را جلوی او می‌گذارند تا او بخواند، حاج کاظم متوجه می‌شود و اعلام می‌کند این نوشته‌ها از آیات قرآن نیست و فقط لغات و جملات عربی است، وی نورانیت آیات را درک می‌کرد و حتی جملات فارسی را هم نمی‌توانست بخواند، اما قرآن را به راحتی می‌خواند، حاج کاظم اکنون در قبرستان قم جای دارد و مزار کوچکی برایش ساخته‌اند. در تحقیقاتی که داشتم معجزه‌ای که برای او رخ داده، واقعی بوده است.

نگارش فیلمنامه
لطیفی در مورد فیلمنامه زندگی کربلایی کاظم بیان کرد: این فیلمنامه را چندین سال پیش برای یکی از دوستانم نوشتم تا او این فیلم را بسازد، اما این اتفاق رخ نداد. اخیراً اعلام کردم که در صورت فراهم بودن شرایط، خودم این فیلم را خواهم ساخت، اما ستاد فرماندهی که باید کارها را در صدا و سیما رصد کند، خیلی وقت‌ها از برخی موضوعات غافل می‌شوند؛ البته به دلیل زیاد بودن کار حق دارند. این فیلمنامه بعد از این که آن را به نگارش درآوردم، دچار تغییراتی شد که من آن‌ها را نمی‌پسندم، زیرا من به این اثر از چشم یک کارگردان نگاه می‌کنم و دیگران آن را یک اثر ادبی می‌دانند. در نسخه جدید بیشتر به جنبه ادبی اثر پرداخته شده است و در برخی بخش‌ها از تأثیر فیلمنامه کم کرده‌اند.

معجزه همواره در حال وقوع است
وی با اشاره به نکته اخلاص در فیلمسازی اظهار کرد: مهم نیست که این اثر را من بسازم یا کس دیگری، مهم این است که هر کس این فیلم را می‌سازد به آن اعتقاد داشته باشد، معجزه همواره اتفاق خواهد افتاد و ما نباید معجزه را فقط مربوط به دوران پیامبرانی چون حضرت موسی(ع) بدانیم و در ساختن این گونه فیلم‌ها باید دقت کرد که معجزه همواره در کنار ما در حال وقوع است.

لطیفی یادی از زنده‌یاد سلحشور کرد و گفت: سفارش دهنده اصلی فیلم، صدا و سیما بود و بارها با صدا و سیما برای ساخت این فیلم مذاکره کردیم، اما برای مدتی این فیلمنامه را در اختیار دیگران گذاشتم تا این فیلم را بسازند. سفارش نوشتن این فیلمنامه را زنده‌یاد سلحشور به من داد و گفت که بارها سفارش داده‌ایم تا دیگران فیلمنامه را بنویسند، اما نتوانسته‌اند، تو نیز این فیلمنامه را بنویس. بعد از تحویل فیلمنامه به من می‌گفت؛ خداوند به ذهن تو برکت دهد. من معتقدم که معجزه بیشتر برای ساده‌دلان اتفاق می‌افتد. کربلایی کاظم در این قصه یک فرد بسیار ساده‌دل است که با اخلاص دست به انجام کارهایی می‌زند که اساساً برای منطق انسان‌های امروزی قابل توجیه نیست و این فیلمنامه در ژانر درام و رئال ساده با تمام جزئیات زندگی کربلایی کاظم است.

حامیانی که معیارشان پول بیشتر است
وی به حضور اندک حامیان مالی در فیلم‌های دینی و قرآنی اشاره کرد و گفت: برای اسپانسرها و حامیان مالی فیلم‌ها، پول و بازگشت سرمایه مالی مهم است، اما  این‌که حامی مالی داشته باشیم تا برای رضایت خداوند پول در اختیار فیلمساز قرار دهد و اعتقاد داشته باشد سودش را از جای دیگری برمی‌دارد کمتر یافت می‌شود. از طرف دیگر از نظر من بد نیست که استانداری‌ها نیز پا به میدان نهند و برای ارائه فرهنگ و تاریخ خود، حامی فیلم‌ها شوند. مثلاً حاج کاظم ساروقی در اصل اهل اراک بوده است. مناسب است که استانداری اراک پیشقدم شود و با همکاری صدا و سیما این فیلم تاریخی را بسازد. همچنین استدانداری آن منطقه می‌تواند با مشارکت در فیلمسازی به تبلیغ محلات و مکان‌های دیدنی شهر بپردازد.

لطیفی با اشاره به برنامه‌های آینده‌اش، تصریح کرد: همواره در فیلم‌هایی که می‌سازم سعی کردم به دینداری و دغدغه‌هایم در مورد فرهنگ بپردازم و هم اکنون قصد دارم قدری صبوری کنم تا از این پس، بُعد ارزشی فیلم‌هایم را بیشتر کنم و غیر مستقیم به بیان مسائل ارزشی و الهی بپردازم. همچنین در نظر داریم که در مورد معجزات امام رضا(ع) و یا داستان‌هایی مانند آن فیلم بسازم.

وی در پایان گفت: دعا می‌کنم تا جوانان عمیق‌تر و مفهومی‌تر به مسائل مذهبی نگاه کنند و توجهی به ظاهر افراد نداشته باشند. به وقایع دقیق‌تر نگاه کنند و تصوراتشان اینچنین نباشد که مثلاً چرا امام حسن(ع) صلح کرد و اما امام حسین(ع) ایستادگی. این موضوعات نشان می‌دهد که دچار مشکل هستیم، بر این اساس فیلمسازان و فیلمنامه‌نویسان باید زحمت خواندن چند کتاب خوب و مناسب را به خود بدهند و به خطای افراد توجه نکنند و آن را معیار قرار ندهند.
 
منبع: ایکنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس