این برای چندمین بار است که یک اثرسینمایی با وجود فیلترهای متعدد و کارشناسان پرشمار، در مرحله اکران دچار حاشیه شده و هزینه هایی را به اهالی سینما و حوزه فرهنگ کشور وارد می کند.

به گزارش مشرق، با تصمیم شورای پروانه نمایش، «ارادتمند؛ نازنین، بهاره، تینا» آخرین ساخته «عبدالرضا کاهانی» مجوز اکران و نمایش را دریافت نکرد. فیلمی که با بازی مهناز افشار، طناز طباطبایی و سحر دولتشاهی از دی ماه سال گذشته کلید خورد و علیرغم تولید در سکوت خبری احتمالاً روزهای پرجنجالی را پیش رو خواهد داشت.

از چند هفته پیش زمزمه هایی در محافل رسانه ای رواج یافت که بر مبنای آن، این فیلم کاهانی نیز همچون آثار قبلی اش با اعمال اصلاحات روی پرده خواهد رفت امّا شواهد حکایت از این دارد که «ارادتمند؛ نازنین، بهاره، تینا» در کلیت خود دارای ایراد است و اصلاحات پرشمار هم دردی از این فیلم دوا نخواهد کرد.

 آن گونه که «صبح نو» در گزارش امروز خود نوشته است، «محمد حسین لطیفی» کارگردانی کهدر شورای پروانه  نمایش عضو است، از غیر قابل  نمایش بودن این فیلم خبر داده و گفته است:«صادر نشدن پروانه نمایش برای این فیلم، نظر همه اعضای شورای پروانه نمایش است.

البته همه در این شورا دوست دارند که این اتفاق روی ندهد و هیچ فردی در این شورا وجود ندارد که علاقه مند به توقیف فیلمی باشد و همیشه به دنبال اصلاح اند. ولی درباره فیلم آقای کاهانی جمع نظرات این است که امکان اصلاح برای این فیلم وجود ندارد چرا که کل چیزی که در فیلم است یعنی سوژه فیلم از ابتدا تا پایان مشکل دارد».

 وقتی  اصلاحیه هم جواب نمی دهد!

به گزارش «تابناک»، عبدالرضا کاهانی مسیر فیلمسازی پرچالشی را پشت سر گذاشته و «اسب حیوان نجیبی است»، «بی‌خودوبی‌جهت» و «استراحت» مطلق هر یک با چالش‌هایی در مسیر اکران عمومی مواجه شدند؛ اما در نهایت همه این آثار روی پرده بزرگ سالن‌های سینمای ایران به نمایش درآمدند و عموم مردم به تماشای سینمای ابزورد این کارگردان نشستند.

اما «ارادتمند؛ نازنین، بهاره، تینا» با چالشی جدی‌تر مواجه است و احتمالاً هیچ ‌گاه -لااقل در طول چند سال آینده- پروانه نمایش دریافت نخواهد کرد و به اکران عمومی درنخواهد آمد تا این نخستین اثر این فیلمساز باشد که حتی با حذف یک یا چند سکانس نیز امکان نمایش آن فراهم نمی‌شود و کلیت اثر از سوی شورای پروانه نمایش مردود شناخته شده است.

«ارادتمند؛ نازنین، بهاره، تینا» که مهناز افشار، طناز طباطبایی و آیدا ماهیانی در آن نقش سه دختر را بازی می‌کنند، داستان سه دختر است که روابط نامتعارفی با مردان مختلف دارند و مجموعه‌ای از دیالوگ‌ها و ری‌اکشن‌ها را در این بستر داستانی به نمایش می‌گذارند و تا فینال فیلم نیز این روند ادامه می‌یابد. بدین ترتیب، این  کل اثر را در برمی‌گیرد و در چند دیالوگ یا چند سکانس خلاصه نمی‌شود که با حذف این سکانس‌ها فیلم را به نمایش درآورد.

اما «صبح نو» هم در ادامه گزارش خود، به محتوای این فیلم پرداخته و می نویسد:«یکی از جدی ترین گمانه زنی ها، تصویر نادرستی است که از یک پدر ایرانی در فیلم ارائه می شود. گویا این فیلم راوی داستان زندگی پدری است که از پیشکش کردن دخترانش کسب درآمد می کند! گویا کاهانی در«ارادتمند …» در همان مسیر غلطی حرکت کرده که پیشتر « شهرام شاه حسینی » در «خانه دختر» پیموده بود. در خانه دختر با پدری روبه رو بودیم که خالق اثر می خواست از یک سو تعلق خاطر او به ساحت سنتی خانواده را به نمایش بگذارد و از طرف دیگر او را به عنوان پدری معرفی کردکه به دختر خود تجاوز کرده است. همین زیر پا گذاشتن حرمت ها در تصویرسازی یک پدر ایرانی بود که باعث شدخانه دختردر آستانه اکران توقیف شده و هیچ گاه رنگ پرده را نبیند. امّا «ارادتمند…» در پرده دری  از خانه دختر هم جلو زده چون در آن فیلم سعی زیادی شده بود تا با توسل به نوعی نمادگرایی و پرهیز از مستقیم گویی و صرفاً با تمرکز بر میمیک چهره پدر و حالت چشمانش مخاطب پی به ماهیت وی ببرد اما در «ارادتمند…« همه چیز کاملا رو  با شفافیت کامل به مخاطب عرضه می شود».

 همصدایی در شورای پروانه نمایش و موازی کاری در دو شورای سینمایی

گفته می شود در جلسه بازبینی فیلم «ارادتمند؛ نازنین، بهاره، تینا» همگی اعضای شورای پروانه نمایش به اتفاق آرا به عدم صدور پروانه نمایش برای این فیلم رأی داده اند و حتی یکی از چهره‌هایی که معمولاً با چنین موارد مخالفت می‌کند نیز با جدیت با سایرین همراهی کرد و درباره این فیلم وحدت نظر وجود داشت.

 در صورتی که  صحت این گمانه زنی ها تایید شود و با توجه به محتوای نامتعارف فیلمنامه این اثر، لازم است که در عملکرد شورای پروانه ساخت و نهادهایی که کار نظارت پیش از تولید فیلم ها بر عهده دارند بازنگری شود. این برای چندمین بار است که یک اثرسینمایی با وجود فیلترهای متعدد و کارشناسان پرشمار، در مرحله اکران دچار حاشیه شده و هزینه هایی را به اهالی سینما و حوزه فرهنگ کشور وارد می کند. اتفاقی که هم به بی اعتباری نهادهای ناظر می انجامد و هم  دست اندرکاران صنعت سینما را در بلاتکلیفی و آشفتگی رها می کند. شاید لازم باشد با اتخاذ رویکرد مدیریتی یکپارچه از بروز چنین وضعیتی که جز اتلاف وقت و هزینه سود دیگری ندارد جلو گیری کرد.

پایگاه رصد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۶
    0 0
    هدفشون از ساخت این فیلمها چیه ؟
  • ۰۳:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۷
    0 0
    ترویج بی غیرتی ! حیا زدایی از جامعه و سست کردن بنیان های اعتقادی مردم
  • ۱۷:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۷
    0 0
    اندلسی کردن ایران

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس