جنگ افغانستان برای آمریکا هفته‌ای 2 میلیارد دلار هزینه دارد‌، اما همچنان پنتاگون از طریق ساخت فیلم‌های هالیوودی و بازی‌های رایانه‌ای سعی در جذب نیرو برای ارتش دارد.

به گزارش خبرنگار جنگ نرم مشرق، حدود 10 سال است که آمریکا جنگ افغانستان را آغاز نموده و حمایت از این جنگ برای آمریکائیان تقریباً هفته‌ای 2 میلیارد دلار هزینه در بر دارد. تاکنون به طور کلی 1،618 نفر از سربازان آمریکایی در جنگ افغانستان کشته شده‌اند. با این حال، سوالی که مطرح است این است که آیا آمریکا با وجود بحران اقتصادی خود می‌تواند به چنین جنگ‌هایی ادامه دهد. با توجه به انتخابات ریاست‌جمهوری 2012 آمریکا و مناظره‌های تلویزیونی کاندیداهای ریاست‌جمهوری در طی چند روز گذشته آنچه مسلم است این است که نه مردم آمریکا و نه برخی از کاندیداهای ریاست‌جمهوری مانند ران پائل از ادامه چنین جنگ‌هایی راضی و خرسند نمی‌باشند.

در حالیکه اقتصاد آمریکا همچنان سیر نزولی خود را دارد، ولی آنچه که دولتمردان آمریکایی هیچ‌گاه از سرمایه‌گذاری بی‌حد و حصر در آن احساس ناراحتی نمی‌کنند، فعالیت‌های پنتاگون است که با صرف میلیون‌ها دلار در این بخش سعی در به خدمت گرفتن جوانان آمریکایی در ارتش آمریکا دارند.

در گزارشی که راشا تودی تهیه کرده است، عملکرد مقامات آمریکایی و نیز روش‌هایی که آنها در ترغیب جوانان برای حضور در ارتش آمریکا بکار می‌برند مورد بررسی قرار گرفته است. از جمله روش‌هایی که مسئولین آمریکا برای جذب نیروهای جوان از آن بهره می‌برند ساخت فیلم‌های جنگی هالیوودی و نیز بازی‌های رایانه‌ای از این دست است.


یکی از سربازان سابق جنگ عراق به نام مایکل پرینسر می گوید که ارتش با حمایت مالی از برگزاری جشنواره‌های بازی‌های رایانه‌ای سعی می‌کند ابتدا جوانان را به فعالیت‌های جنگی علاقه‌مند کند و پس از آن به آنها می‌گوید که ما مهارت‌های شما در این بازی‌ها را مشاهده کرده و به شما در ارتش آمریکا نیاز داریم.

یکی از جوانانی که در عراق به عنوان سرباز و فیلم‌بردار حضور داشته است گفت که در صحنه نبرد واقعی برخلاف بازی‌های ویدیویی و یا فیلم‌ها شانس دومی وجود ندارد و در آنجا زندگی شما کاملاً در خطر است. وی تاکید می کند که  اکثر جوانانی که وارد ارتش آمریکا شده و به جنگ اعزام می‌شوند دید واضح و حقیقی نسبت به آن نداشته و نمی‌دانند که دقیقاً به چه دلیل در آنجا حضور دارند.


دنی اسکچتر، فیلم‌ساز و وبلاگ‌نویس، در این خصوص می گوید: «این یکی از فریب‌های بی‌رحمانه‌ای است که برای جذب نیرو استفاده می‌شود. آنها از تمامی ابزار موجود برای حضور در ارتش استفاده می‌کنند». وی در ادامه می‌افزاید: «مشکلی که اکثر این بچه‌های از آن بی‌اطلاعند این است که به محض اینکه آنها وارد ارتش شوند، دیگر بیرون آمدن از آن آسان نیست».

این گزارش می افزاید: برای بعضی از سربازان تنها راه حل بیرون آمدن از ارتش خودکشی است. بر اساس گزارشهای ارتش آمریکا، 80 درصد سربازان آمریکایی مستقر در افغانستان یا شاهد زخمی شدن هم‌قطاران خود بوده‌اند و یا شاهد مرگ آنها. این امر و نیز نداشتن انگیزه و هدف لازم برای جنگیدن سبب شده است که سربازان آمریکایی روحیه خود را از دست داده و لذا یا دست به اعمال خشونت‌آمیز علیه بومیان منطقه بزنند و یا اینکه دست به خودکشی.


با این حال، به رغم هزینه‌های بالا و نیز تلفات نیروهای آمریکایی، هیچ چیزی مانع انجام فعالیت‌های پروپاگاندای آمریکا نشده و آنها همچنان به روش‌های مختلف سعی در ادامه دادن جنگ‌هایی از این قبیل هستند. جک دیلیبرتو، یکی از سربازان سابق آمریکا در افغانستان بیان می‌دارد: «آمریکا هر ساله صدها میلیون دلار هزینه جذب نیرو و سرباز برای ارتش آمریکا و نیز تجلیل از برپایی جنگ و کشتن مردم می‌کند، حال چه ضروری باشد و چه نباشد».

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس