کد خبر 622391
تاریخ انتشار: ۳ شهریور ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۵

بر اساس اسناد طبقه بندی وزارت امور خارجه انگلیس که جدیدا از حالت محرمانه خارج شده اند، رژیم اسراییل در بحبوحه جنگ فالکلند در سال 1982 میلادی براساس توافقی پنهانی به دولت آرژانتین سلاح فروخته است.

 به گزارش مشرق، براساس این اسناد که بخشی از آن روز چهارشنبه در روزنامه دیلی تلگراف منتشر شد، دیپلمات های انگلیس در همان زمان به شواهدی دست یافته بودند که تسلیحات اسراییلی فروخته شده به آرژانتین، در جنگ فالکلند علیه نیروهای انگلیسی به کار گرفته شده اند.

به نوشته روزنامه دیلی تلگراف، رژیم اسراییل پیش از این جنگ نیز تسلیحات مختلفی از جمله جنگنده های 'اسکای هاوک' به آرژانتین فروخته بود که در حمله به ناوهای انگلیس در جریان جنگ فالکلند مورد استفاده قرار گرفت و سبب مرگ ده ها ناوی انگلیسی شد.

این روزنامه نوشت: چهار ناو جنگی انگلیس از جمله ناو 'سر گالاهاد' توسط بمب هایی که توسط هواپیمای های اسکای هاوک پرتاب شدند، غرق گردیدند.

دیلی تلگراف نوشت: پیشتر در کتابی که در سال 2011 میلادی در آرژانتین منتشر شد به شواهدی اشاره شده بود که چگونه تسلیحات اسراییلی از طریق هواپیماهای باری از طریق کشور پرو به آرژانتین منتقل می شدند و اسناد وزارت خارجه انگلیس، تائیدی بر آن شواهد شمرده می شود.

این روزنامه افزود: براساس مدارک محرمانه وزارت خارجه انگلیس، صادرات سلاح از سوی رژیم اسراییل به آرژانتین، تا بعد از جنگ فالکلند نیز ادامه یافته است.

به نوشته این روزنامه، اسراییل بعد از سال 1984 میلادی سیاست قبلی اش برای فروش سلاح به آرژانتین رها می کند اگر چه بعدا منکر هرگونه فروش سلاح به این کشور می شود.
دیلی تلگراف افزود: براساس اسناد وزارت خارجه انگلیس که متعلق به نوامبر سال 1984 میلادی است ، اسراییل یکی از چند کشوری بود که در جریان جنگ فالکلند اقدام به فروش سلاح به آرژانتین کرده است.

این روزنامه افزود: این اسناد همچنین نشانگر آن است که اسراییل در همان زمان اقدام به فروش هواپیمای جاسوسی با توان جمع آوری اطلاعاتی سیگنالی و الکترونیکی به آرژانتین کرده بود.

مجمع الجزایر مالویناس یا فالکلند که در 13 هزار کیلومتری خاک انگلستان و 480 کیلومتر با آرژانتین فاصله دارند، مورد اختلاف این دو کشور است.

این جزایر، از دو جزیره بزرگ فالکلند غربی و شرقی و صدها جزیره کوچک دیگر تشکیل شده است و انگلیسی ها این جزایر را در سال 1833 میلادی اشغال کردند.

دولت آرژانتین، جزایر مالویناس که هم اینک نزدیک به 3 هزار نفر جمعیت دارد را منطقه ای اشغال شده می داند که مالکیت آن باید به این کشور بازگردانده شود اما انگلیس این مساله را رد می کند.

در سال 1982 میلادی آرژانتین به این جزایر حمله کرد اما انگلیس در جنگی شدید و کوتاه مدت (74 روز) که حدود 900 کشته داشت (649آرژانتینی و 255انگلیسی) دوباره جزایر را پس گرفت.

در همه پرسی سال 2013 میلادی که در مجمع الجزایر فالکلند برگزار شد، ساکنان این جزایر به طور گسترده حمایت خود را از وابستگی سرزمین خود به نظام پادشاهی انگلیس اعلام کردند.

اختلافات بین دو کشور از سال 2010 میلادی از زمانی که انگلیس اقدام به اکتشاف نفت در اطراف این جزایر کرد و چند ماه پیش از آن هم کشتی های نظامی خود را به این سوی این منطقه گسیل داشت افزایش پیداکرده است.

دولت انگلیس در حال حاضر ضمن به اجرا درآوردن زیرساخت های دفاعی در چارچوب یک طرح ده ساله به ارزش 180 میلیون پوند در جزایر فالکلند، شماری از ناوها و هواپیماها و هلی کوپترهای جنگی اش را در این منطقه مستقر کرده است.

'مائوریسیو ماکری' رئیس جمهور جدید آرژانتین که از ماه دسامبر گذشته قدرت را به دست گرفته رویکرد ملایم تری نسبت به مساله چالش برانگیز فالکلند دارد و خواستار احیای روابط بوینس آیرس با لندن است.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس