رئیس اداره بهبود تغذیه وزارت بهداشت می‌گوید مصرف محصولات تراریخته ممکن است در دراز مدت باعث جهش‌های ژنتیک، افزایش تومورهای سرطانی و حتی ناباروری شود.

به گزارش سرویس جامعه مشرق - آزمون و خطا بر سر سلامت مردم؛ آزمون و خطا، این‌بار بر سر مضر یا بی‌ضرر بودن محصولات کشاورزی تراریخته‌ای که بسیاری کشورهای دنیا از اتحادیه اروپا گرفته تا برخی همسایگان، تولید و مصرفشان را ممنوع اعلام کرده اند. 
 
حال اما برخی نهادهای مسئول همچنان در حال آزمون و خطا هستند و این بار مجوز واردات دانه‌های مبدل شده به روغن‌های خوراکی در کشور را از بین تراریخته‌هایی انتخاب کرده اند که برای اثبات بی‌ضرر بودنشان، کشورهای پیشرفته دنیا نیز به سال‌ها زمان نیاز دارند. محصولات تغییر ژنتیک یافته‌ای که ورودشان به سبد خانوار با سلامت 79میلیون شهروند ایرانی در ارتباط است.
 
کافی است سری به بازار فروش مواد غذایی و فروشگاه‌های سطح شهر بزنید تا متوجه شوید روغن‌های توزیع شده در بازار، اکثرا و بنا به قولی، همگی از مواد اولیه تراریخته تولید شده اند! این خوشبینانه‌ترین حالتی است که می‌توان برای محصولات کشاورزی و مواد غذایی متصور بود و امیدوار بود که هیچ محصول تراریخته‌ای غیر از روغن‌ها در سبد غذایی ایرانیان جای‌گذاری نشده باشد.
 
این در حالی است که چندی پیش دکتر رسول دیناروند رئیس سازمان غذا و دارو تاکید کرده بود: تا جایی که وزارت بهداشت اطلاع دارد هیچ محصول تراریخته‌ای در ایران کشت نمی‌شود و ما برنج دستکاری شده نداریم، فقط واردات ما در دو مورد ذرت و مشتقات آن و سویا (کنجاله و روغن) است.
 
جولان انواع روغن‌های تراریخته در سفره مردم ایران/ یک مسئول: ضرر یا سود این محصولات در آینده مشخص می‌شود! +عکس 
 
واردات محصولات تراریخته در حالی از سوی سازمان غذا و دارو تایید می‌شود که بسیاری کشورهای جهان از جمله اتحادیه اروپا تولید محصولات دست‌کاری شده ژنتیک را کاملا ممنوع کرده اند و اطمینانی از فاقد عوارض بودن مصرف این مواد غذایی توسط انسان ندارند. با اینحال آنچه در برنامه ششم توسعه باعث تامل است، تاکید برنامه ریزان دولتی برای به زیر کشت بردن یک میلیون هکتار از زمین‌های کشاورزی برای تولید محصولات دست کاری شده ژنتیکی است؛ محصولاتی که سلامتشان زودتر از تمام دنیا توسط مسئولان وزارت بهداشت تایید شدند و چندی پیش ملک زاده، معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت و حریرچی، قائم مقام وزیر بهداشت صراحتا سلامت محصولات دستکاری ژنتیک شده (تراریخته) را در کشور تایید کردند.
 
یک مقام مسئول: مصرف این خوراکی ها باید کنترل شده و محدود باشد
 
نگرانی‌مان را از بابت به خطر افتادن سلامت مردم، پس از مصرف محصولات کشاورزی تراریخته با دکتر زهرا عبداللهی رئیس اداره بهبود تغذیه وزارت بهداشت در میان می گذاریم.
 
جولان انواع روغن‌های تراریخته در سفره مردم ایران/ یک مسئول: ضرر یا سود این محصولات در آینده مشخص می‌شود! +عکساو البته اشاره ای به صحبت های مسئولان سازمان غذا و دارو می‌کند و روغن‌های تراریخته وارداتی را تحت کنترل و دارای کیفیت می‌داند. در ادامه هم با تاکید بر اینکه بیش از 90درصد دانه‌های روغنی زیر کشت در دنیا از نوع تراریخته و اصلاح ژنتیک شده است، می‌گوید: وزارت بهداشت با کنترل بر روی روغن‌های وارداتی تنها به روغن هایی اجازه واردات می دهد که به میزان مشخصی تغییر ژنتیکی یافته باشند و سلامتشان برای کارشناسان غذا و دارو اثبات شده باشد!
 
عبدالهی به نکته جالبی اشاره می کند و آن به نتیجه رسیدن مطالعات صورت گرفته بر روی حیوانات مصرف کننده محصولات تراریخته و ناتمام بودن مطالعات بر روی انسان‌هاست.
 
او می‌گوید هنوز تحقیقات جهانی در خصوص تاثیر مصرف محصولات تراریخته بر روی سلامت جامعه انسانی نهایی نشده است و کل دنیا در حال آزمون و خطایی است که بسیاری از کشورها از آن برروی سلامت شهروندانشان حذر می‌کنند.
 
این مقام مسئول با اشاره به اینکه محصولات تراریخته با هدف مقاوم نمودن محصولات در برابر آفت ها و افزایش میزان تولید به نسبت سطح زیر کشت تولید می شوند، می گوید: هنوز مطالعه دقیقی بر تاثیر این محصولات بر سلامت انسان ها انجام نشده است و کارشناسان در مرحله آزمون و خطا قرار دارند.
 
دکتر عبدالهی با اشاره به تحقیقات کوتاه مدت صورت گرفته بر روی حیوانات می‌گوید: مطالعات باید در دراز مدت صورت گیرد تا مشخص شود که آیا محصولات تراریخته برای سلامت انسان‌ها مشکل ایجاد خواهد کرد یا نه؟ به همین منظور مصرف این خوراکی‌ها باید کنترل شده و محدود باشد چراکه ممکن است در دراز مدت باعث بروز جهش‌های ژنتیکی در انسان و پس از آن افزایش تومورهای سرطانی و حتی ناباروری در جامعه شود.
 
رئیس اداره بهبود تغذیه وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه تنها محصولات تراریخته با میزان تغییرات ژنتیکی کمتر از یک درصد اجازه ورود به کشور را دارند می گوید: وزارت بهداشت باید پس از اطمینان از این موضوع اجازه واردات را صادر کند. با اینحال بی‌ضرر بودن همین مقدار تغییر ژنتیکی هم به اثبات نرسیده است.
 
جولان انواع روغن‌های تراریخته در سفره مردم ایران/ یک مسئول: ضرر یا سود این محصولات در آینده مشخص می‌شود! +عکس 
 
به گزارش مشرق، سخنان این مقام مسئول در وزارت بهداشت درحالی است که در اغلب کشورهای قاره اروپا، واردات و مصرف محصولات دست کاری شده ژنتیک حتی با حد تراریختگی زیر یک درصد نیز تنها با برچسب گذاری و قوانین احتیاط آمیز مجاز است.
 
صحبت‌های رئیس اداره بهبود تغذیه وزارت بهداشت در خصوص انجام آزمایش‌های لازم بر روی محصولات وارداتی و از سوی دیگر تاکید مسئولان غذا و دارو بر سلامت این محصولات در حالی مطرح می‌شود که اصغر سلیمی عضو کمیسیون بهداشت مجلس نیز با رد ادعای مسئولان می گوید: هنوز کشور ما تکنولوژی مناسب نظارت بر محصولات تراریخته را ندارد و حتی در برخی موارد نظارت کافی روی محصولات داخلی هم نمی‌شود. آینده هم مشخص نیست که نشان دهد چه ضرری این محصولات خواهند داشت چون مطالعه بر روی آن به صورت کامل انجام نشده است.
 
سلیمی در گفتگو با خبرنگار جامعه مشرق می افزاید: ممکن است جهش‌های ژنتیکی ناشی از استفاده از محصولات تراریخته باعث ایجاد انواع سرطان‌ها شود و خیلی از مشکلات و بیماری‌های ژنتیکی برای نسل‌های آینده ما به دنبال داشته باشد.
 
جولان انواع روغن‌های تراریخته در سفره مردم ایران/ یک مسئول: ضرر یا سود این محصولات در آینده مشخص می‌شود! +عکس 

افزایش 40درصدی تعرفه واردات روغن پالم
 
البته دکتر عبداللهی به عنوان یک مقام مسئول در وزارت بهداشت، از افزایش 40درصدی تعرفه واردات روغن پالم به کشور و با هدف کاهش تقاضای مصرف این روغن خبر می‌دهد و می‌گوید: روغن‌های سرخ کردنی موجود در بازار از روغن سوپر پالم اولئین تهیه می‌شوند که میزان اسید چرب اشباع کمتری نسبت به روغن پالم دارند. در همین راستا تعرفه واردات نیز افزایش یافته تا برای استفاده در صنایع لبنی صرفه اقتصادی نداشته باشند!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 42
  • در انتظار بررسی: 12
  • غیر قابل انتشار: 16
  • ۰۱:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۵
    12 0
    بیچاره مردم از پیشرفت و توسعه هم با همت عده ایی مسئول سودجو و کارخانه دار خدانشناس آشغال های خوراکی اش به ما رسید
  • ۰۱:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۵
    12 0
    خدا لعنتشان کنه
  • ۰۱:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۵
    8 1
    با تكنولوژي شركت آمريكا - صهيونيستي "راك فلر" كه يكي از تهيه كننده شماره يك محصول ژنتيكي تغيير يافته !
  • هم وطن ۰۲:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۵
    8 0
    سپاس مشرق كه ما را آگاه ميكنى
  • هاتف ۰۶:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۵
    2 2
    بسیار مراقب باشیم که محصول رانی عربستان خبیث این مشکل را برای مردم بوجود نیاورد.
  • ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۵
    6 1
    دیگه حالم از وضعیت بهم خورده هر روز تو این مملکت یه داستان جدید داریم.
  • عباس ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۵
    4 0
    وارد کننده توزیع کننده و فروشنده ها را باید محاکمه کنند
  • ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۵
    4 1
    میگن خیلی از کشورهای پیشرفته از اینا استفاده میکنن ولی مشخصه که دستکاری ژنتیکی چیز خوبی نیست و عوارض داره صددرصد. جان بچتون نزارید پای این محصولات به بازار باز بشه
  • محمد ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۵
    8 0
    باید دید این مسئولین آیا خود نیز در سبد غذاییشان از این محصولات استفاده می کنند یا آن را فقط برای مردم تجویز می کنند!!!
  • راحیل ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۵
    2 0
    عذر میخوام اشتباه منفی دادم
  • سبحان شاهمرادی اصولگرا ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۵
    1 0
    تراریخته یعنی چه
  • ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۵
    1 0
    باید مهاجرت ! کرد
  • ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۵
    3 0
    من سالهاست روغن مایع و رب و ابلیموی صنعتی اسنفاده نمیکنم
  • مهماندار هواپیما ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۵
    4 0
    برنامه عربستان برای نابودی قوم ایرانی
  • ۱۸:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۵
    1 0
    این تراتریخته دیگه چه صیغه ایه!!! به زور میخاید مردم رو سرطانی کنید!!!
  • ۱۸:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۵
    1 0
    دم گرم با این همه مطالعه تازه در باب همه چی هم نظر میدی ها
  • ۱۸:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۵
    0 1
    تقریبا برندهای خوب بازار روغن سرخ کردنی که به مراتب از روغن جامد بهتره، همه از محصولات تراریخته استفاده می کنند. چون گزینه بهتر نیست مجبوریم استفاده کنیم و توکل می کنیم به خدا.
  • ۱۹:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۵
    1 0
    روغن مایع و ناباروری!؟؟؟کجای کارید عزیزان 25 ساله خیلی قانونی و تمیز و اغلب رایگان به عنوان جلوگیری از بارداری مردان وزنان را ناقص و برای همیشه عقیم کرده و میکنند!!
  • ۲۲:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۵
    2 0
    از روغن محلی استفاده کنین و دنبه
  • مجتبی ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۶
    2 0
    سلام . مگه سلامتی مردم بازیچه دست آقایونه ؟ چرا با مردم اینجوری میکنید ؟ لطف کنید اسم محصولات رو بگید تا نخریم . رو بعضی از روغن ها نوشته و لی بعضی نه
  • ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۶
    2 0
    اونی که منفی میده یا بیسواده که انشالله خدا عاقلش کنه. یا میدونه و منفی میده که خدا از ریشه بزنتش. بیشرف....
  • mahdi ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۶
    1 0
    bish bad
  • دلیمی ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۶
    3 0
    خدا نگه دارتون باشه که به مردم اطلاع رسانی میکنید خواهشا بیشتر در مورد اقلام مضر به ملت خبر بدین ممنون از انسانهای با غیرت
  • مجید ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۶
    2 0
    وارد کنند و توزیع کننده درست ولی چرا باید با فروشنده برخورد بشه؟جای دیگه داره خلاف قانون انجام میشه چوبشو فروشنده باید بخوره؟مسئولین و وزراء باید پاسخگوباشند که خدارو شکر نیستند.
  • ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۶
    1 0
    بعدش میگین تقصیر این پارازیت هاست که اینقدر بیماری زیاد شده. نگو اختاپوسهای اقتصادی افتادن به جان مردم.
  • فراهانی ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۶
    1 0
    باسلام آقایان مسئول برای فردای قیامت خود ÷اسخی داشته بتشید این دنیا برای ما و شما خواهد گذشت لکن دادگاه عدل الهی به عناو ین توجهی ندارد و الیس الصبح بقریب ای فرو رفتگان در خواب غفلت...
  • لطفا درج کنید اگه مسلمونید ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۶
    5 0
    ملت تراریخته نخرید بخدای احد واحد ضرر میکنید خود آمریکا فقط در بخش ذرت اونم برای دام و تولید سوخت استفاده میکنه ، هر ژن یعنی ژن خوک ، گرگ ، اسب گرفته تا انواع ژن های بیماری زا رو میتونن واردش بکنن ، این تکنولوژی مثل علوم غریبه ناشناخته مخصوصا برای ایران ، خود شرکتی که ازش اطلاعت گرفتیم برای تراریخته یک شرکت صهیونستی وابسته به سازمان اطلاعاتی آمریکا بوده همین سازمان بمب های بیولوژیکی هم تولید میکنه دیگه از واضح تر
  • خدایا مارو نجات بده. ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۶
    4 0
    عزیز من شما اول مراحل توکل رو بدون بعدا این لفظ رو بگو ، وقتی نمیدونی تراریخته چیه وقتی نمیدونی از چه ژنی استفاده کردن وقتی بعضی کشور های اروپایی استفاده محصولات تراریخته حتی در دام و طیور رو ممنوع کردن دیگه چه انتظاری هست که غرب بیان دودستی اطلاعات ارزشمند رو به ایران بده کمی فکر بهتره ، محصولات حاصل سم پاشی اگه سرطان بیاره باز بهتره تا اینکه نوزاد های ناقص الخلقه یا دارای خوی و اشکال حیوانات داشته باشه .
  • ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۶
    3 0
    شما اگه اصولگرا رو وسط نکشی دلت طاقت نمیاره؟ افت بر شما که همه ی مسایل رو باهم مخلوط میکنید
  • ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۶
    0 0
    باز شما حالت بهم خورده ، ما که دیگه خون بالا میاریم
  • ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۶
    2 0
    هنوز زوده که بفهمیم امریکا مورد اعتماد نیست. اولین تولید کننده تراریخته در دنیا امریکاست و متاسفانه به مردم خودش هم میده میخورن. مونسانتو پشت این حرفهاست و برخی مسئولین بی کفایت هم بجای بومی کردن روغن کشور بدنیال واردات هستند
  • مسعود ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۶
    4 0
    جالب اینجاست که یک نفر مدافع این محصولات در تلویزیون دولت قبل را فناوری ستیز می نامید!! بدلیل اینکه از تولید و واردات محصولات تراریخته جلوگیری می کرد .
  • ناشناس ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۶
    3 1
    یعنی محصولات دستکاری شده ژنتیکی که سرطان زاست .
  • ناشناس ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۶
    2 0
    اولین بار در سال 80 در دولت اصلاحات برنج تراریخته تولید شد و در دولت نهم و دهم متوقف شد و گویا اخیرا"مجددا"تولیدش آغاز شده است و بنده یک برنج ایرانی بنام فجر خریدم که مثل برنج هندی قد کشید و فکر می کنم تراریخته بود.
  • ۱۹:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۶
    1 0
    گرونه لامصب، وگرنه کی دوست نداره طببیعی استفاده کنه؟
  • ۲۰:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۶
    3 0
    روغن محلی اعلا و اصل که بشه بهش اطمینان کرد نزدیک 100 هزار تومن کیلویی قیمت داره تازه اگر گیر بیاری!!!
  • ۰۷:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۷
    0 0
    اعلاش سه کیلو دویست تومن از شیر گوسفند از شیر گاو سه کیلو 150 تومن منطقه ی ما
  • مشرق لطفامنتشرکن ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۷
    0 0
    مشرق لطفامنتشرکن به کاربران توصیه می کنم سخنرانی پروفسورعلی کرمی ازفضای مجازی دانلودکنیدایشان افشاگری کرده اند
  • ناشناس ۱۷:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۷
    1 0
    سخنرانی پروفسورعلی کرمی درآپارات موجودهست به کاربران توصیه می شودبروندودانلودکنند
  • ناشناس ۲۲:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۷
    1 1
    شماکجای کاری!الان برنج طارم شمال هم تراریخته شده
  • مخلوق خدا ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۴
    0 1
    وزیر دلسوز بهداشت باید یه هییت جدا درست کنه واسه محصول تراریخته یادمون باشه اسراییلیها در سازمان ملل شلوار جین تبلیغ میکنن واسه ایرانیا استاد قتلهای بیولوژیک هستن توکل به خدا ایشالا این همت ایجاد بشه مرد م مظلومو با ارزش هستن
  • شهرام امیری ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۶
    5 2
    عاجزانه از هر شخص مسئولی که این پیام رو میبینه در خواست دارم که از تراریخته ها استفاده نکنن و با زندگی مردم بازی نکنین ای مردم اصلا میدونید تراریخته یعنی چی؟یعنی یه ژن از میکروب وارد مواد بشه و ساختار ژنتیکی اون رو تغییر بده تا حالا نشده از خودتون بپرسید که چرا این همه بیماری های عجیب و غریب زیاد شده اینکه چرا هر بار سرما میخورید دیر تر از دفعه قبل خوب میشید یا چرا طول عمر مردم پایین اومده.......... بنیان گذار اولین شرکت تراریخته راکفلر به همه چیز اسرائیله ترو خدا یه کمی بیشتر اطلاعات کسب کنید و بعد انتخاب کنید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس