رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی از اختصاص ۲۵۰میلیارد تومان به تحقیقات کشاورزی خبر داد.

به گزارش مشرق، دکتر اسکندر زند شب گذشته در حاشیه مراسم بهره برداری از ساختمان جدید مدیریت منطقه شمال پژوهشکده  بیوتکنولوژی کشاورزی در گیلان گفت: پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی تنها با انتقال دانش فنی حاصل از دو پروژه تولید بذر سالم سیب زمینی و تولید انبوه سیب مالینگ مرتون از طریق کشت بافت حدود ۵۰ درصد بودجه ای که طی ۱۵ سال گذشته صرف پژوهشکده شده عایدی داشته است.

وی افزود: ۴۰ درصد بودجه سازمان صرف امور تحقیقاتی در ۲۰ موسسه پژوهش کشاورزی می‌شود که این مبلغ که حدود ۲۵۰ میلیارد تومان است در بخش‌های مختلف پژوهش‌های کشاورزی از واکسن و بذر تا شیلات و بیوتکنولوژی، گیاهپزشکی و ... کشاورزی هزینه می‌شود.

وی با بیان اینکه اولویت امسال سازمان در سراسر کشور، پیگیری پروژه‌های اقتصاد مقاومتی است، خاطرنشان کرد: بیوتکنولوژی از حوزه هایی است که ظرفیت سودآوری بسیار بالایی دارد، اما متاسفانه در کشور ما به حد کافی در این بخش سرمایه گذاری نشده است.

زند با اشاره به عرضه شش دانش فنی از سوی محققان پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی و وجود بیش از ۱۰ دانش فنی قابل عرضه دیگر بر ضرورت سرمایه گذاری بیش از پیش از تحقیقات در این حوزه تاکید کرد.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در پاسخ به خبرنگاری که نظر وی را در خصوص  محصولات تراریخته جویا شد، گفت: در بحث محصولات تراریخته باید سه مقوله تحقیقات، تولید داخلی و واردات  را جداگانه مورد بررسی قرار داد. محققان کشور باید با همه تکنیک های فناوری های جدید آشنا باشند و ما نیز به شدت از تحقیقات این حوزه حمایت می کنیم قانون هم به هیچ عنوان پژوهش در این زمینه را محدود نکرده است.

وی تصریح کرد: در زمینه تولید داخلی محصولات تراریخته هم قانون ایمنی زیستی کمیته ای را مشخص کرده که هر محصول  تراریخته را قبل از رهاسازی از تمام جوانب فنی، بهداشتی و زیست محیطی بررسی می کند و پس از تایید، اجازه رهاسازی به آن را خواهد داد. در حال حاضر مهم‌ترین بحث مربوط به واردات است که به نظر می‌رسد کسانی که نسبت به مبحث تراریخته ابراز نگرانی می‌کنند، باید بیشتر در این بخش تمرکز کنند.

زند ادامه داد: امروزه بخش عمده‌ای از روغن‌های مصرفی در کشور و خوراک دام به ویژه طیور از منابعی تامین می شود که عمدتا تراریخته هستند که باید به این بخش توجه داشت. در حال حاضر اساسا نمونه‌های غیرتراریخته این محصولات یا در دنیا وجود ندارد و یا اگر هم باشد، قیمت بالایی خواهد داشت بنابراین تصمیم‌گیری در این زمینه باید خیلی حساب شده و دقیق باشد که امنیت غذایی کشور هم تهدید نشود.

وی در پایان با اشاره به این که در حال حاضر جهت‌گیری‌ها و مخالفت‌ها بیش از واردات علیه تحقیقات و تولید داخلی است اظهار داشت: تجهیز محققان کشور به آخرین دستاوردهای علمی در حوزه محصولات تراریخته و رهاسازی محصولات تولیدی پس از تایید کمیته ایمنی زیستی  قطعا جای هیچ نگرانی نخواهد داشت. باید مباحث تخصصی و فنی را به متخصصان سپرد و این که مقوله تراریخته را به بحثی عمومی تبدیل کنیم و افراد غیرمتخصص با اظهارات غیرکارشناسی، آرامش جامعه را مختل کنند رویکرد درستی نیست.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس