کد خبر 620911
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۵

وزیر امور خارجه کشورمان در اولین مقصد سفر دوره‌ایش به آمریکای لاتین تهران را به مقصد هاوانا ترک کرد.

 به گزارش مشرق، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان دقایقی قبل به منظور انجام سفری دوره‌ای به آمریکای لاتین و در رأس یک هیأت عالیرتبه سیاسی و اقتصادی تهران را به مقصد هاوانا پایتخت کوبا ترک کرد.

ظریف قرار است در مدت اقامتش در هاوانا با مقامات این کشور از جمله همتای کوبایی ابعاد مختلف مناسبات دوجانبه تهران و هاوانا پس از اجرای برجام را مورد بحث و بررسی قرار دهد.

آنگونه که مجید تخت‌روانچی معاون اروپا و آمریکای وزارت خارجه کشورمان پیش از این اعلام کرد، یک هیأت اقتصادی 60 نفره ظریف را در این سفر همراهی می‌کند.

معاون اروپا و آمریکای وزارت خارجه کشورمان همچنین از علاقه‌مندی کشورهای منطقه آمریکای لاتین برای کار با ایران سخن گفت و افزود: مشکل عمده‌ای بر سر راه گسترش روابط با کشورهای این منطقه نمی‌بینیم.

وی به زمینه‌های اقتصادی زیادی در مناسبات با این کشورها اشاره کرد و گفت: هنوز از همه این زمینه‌ها استفاده نشده و بر این باوریم که می‌توانیم در راستای منافع دو طرف کارهای خوبی را در این خصوص صورت دهیم. 

رئیس دستگاه دیپلماسی در ادامه این سفر پس از کوبا به نیکاراگوئه، اکوادور، شیلی و بولیوی و ونزوئلا خواهد رفت و با مقامات این کشورها راه‌های گسترش مناسبات دوجانبه تهران با ماناگوآ، کیتو، سانتیاگو، لاپاز و کاراکاس و تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی را بررسی می‌کند.

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران که پس از اجرای برجام سفرهای دوره‌ای به جنوب شرق آسیا، اقیانوسیه، اروپا و غرب آفریقا داشت در سفر هفت روزه‌اش به این 6 کشور آمریکای لاتین علاوه بر ملاقات‌های دوجانبه با مقامات عالی‌رتبه این کشورها، در سمینارهای اقتصادی که با حضور بخش‌ خصوصی ایران و بخش‌های خصوصی این کشورها برگزار می‌شود، شرکت خواهد کرد.

معاون وزیر خارجه ایران سفر ظریف به آمریکای لاتین را فرصت بسیار خوبی برای گسترده‌تر کردن مناسبات تهران با این کشورها در زمینه‌های مختلف به ویژه در بعد اقتصادی برشمرد و گفت: استنباط ما این است که بعد از این سفر ما وارد مرحله جدیدی از روابط اقتصادی با آمریکای لاتین بشویم.

* تقویت روابط سیاسی و اقتصادی

محمدجواد ظریف پیش از این سفر در صفحه توئیتر خود به دو زبان انگلیسی و اسپانیولی با اشاره به سفرش به آمریکای لاتین نوشت: «روز یکشنبه، من به همراه یک هیئت بزرگ از مدیران تجاری به منظور تقویت روابط سیاسی و اقتصادی، سفر به 6 کشور آمریکای لاتین را آغاز خواهم کرد».

جمهوری اسلامی ایران و کوبا از سال‌ها قبل، مکانیسم رایزنی‌های ادواری بین مسئولان دستگاه دیپلماسی دو طرف در سطوح مختلف را در دستور کار قرار داشته و تاکنون دنبال کرده‌اند. دو کشور در تاریخ انقلاب خود، مشترکات زیادی دارند و تقابل با سلطه جهانی و مقاومت در برابر تحریم‌های یکجانبه، از جمله آن است.به ویژه در ماه‌های اخیر، رفع تحریم‌های ظالمانه علیه ایران و نیز چشم انداز لغو تحریم علیه کوبا، همینطور روند بروزرسانی مدل اقتصادی و تحولات ساختاری در کوبا، موضوعات بسیاری برای گفت‌وگو و تبادل تجربه و فرصت‌های فراوانی برای همکاری بین دو طرف ایجاد کرده و در سفر وزیر امور خارجه به کوبا نیز در دستور کار اصلی مذاکرات قرار دارد.

قرار است در سفر وزیر امور خارجه کشورمان به هاوانا توافقنامه همکاری اتاق‌های بازرگانی ایران و کوبا به امضا برسد که زمینه همکاری فعالان اقتصادی دو طرف را هموارتر می‌کند.

*هیچ ذهنیت منفی برای کار با آمریکای لاتین وجود ندارد

روانچی همچنین در پاسخ به سؤالی با بیان اینکه هیچ ذهنیت منفی برای کار با کشورهای این منطقه وجود ندارد، عنوان کرد: ممکن است دشمنان ما در این منطقه همچون بقیه نقاط دنیا چهره منفی از جمهوری اسلامی ترسیم کرده و سمپاشی‌هایی را انجام دهند، ولی این کشورها (آمریکای لاتین) شاهد بوده‌اند که کار با ایران برای آنها مثبت بوده است. 

معاون وزیر خارجه کشورمان در واکنش به مقاله الشرق الاوسط درباره همکاری نظامی ایران با برخی کشورهای منطقه آمریکای لاتین نیز عنوان کرد: سیاست ما در قبال آمریکای لاتین کاملا شفاف و براساس منافع متقابل ایران و این کشورهاست. البته گرایش برای همکاری اقتصادی بیشتر است، زیرا ظرفیت ها در دو طرف بیشتر است و سال‌ها تحریم‌های ظالمانه باعث شد که نتوانیم روابط تجاری و اقتصادی خیلی عادی داشته باشیم و در حال حاضر زمینه خوبی وجود دارد که این بعد روابط را گسترش دهیم و به همین دلیل این فضاسازی‌ها انجام می‌شود.

*ابلاغ پیام دوستی ایران

ظریف در این سفر پیام دوستی ایران به این کشورها را ابلاغ خواهد کرد.

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه کشورمان پیش از این سفر با اشاره به اهمیت کشورهای آمریکای لاتین برای جمهوری اسلامی ایران به دلیل قرابت‌های سیاسی، فرهنگی و همسویی در سازمان‌ها و مجامع بین‌المللی به ویژه در جنبش عدم تعهد خاطرنشان کرد: امروزه جمهوری اسلامی ایران در موقعیتی است که می‌تواند دوستان سیاسی و شرکای تجاری‌اش را خود انتخاب کند و ناگزیر به همکاری با کشور یا منطقه خاصی در جهان نیست.

سخنگوی وزارت امور خارجه، سفر وزیر امور خارجه کشورمان به 6 کشور آمریکای لاتین را در چارچوب تقویت روابط سیاسی و اقتصادی با این کشورها ارزیابی کرد و اظهار داشت: وزارت امور خارجه به لحاظ راهبردی معتقد به نگاه متوازن به همه کشورها و مناطق جغرافیایی در سیاست خارجی است و در کنار تقویت روابط با همسایگان و کشورهای اسلامی که همواره از اولویت‌های سیاست خارجی کشورمان بوده، توسعه همه‌جانبه مناسبات با کشورهای آمریکای لاتین و آفریقایی نیز همیشه در دستورکار سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران قرار داشته است. 

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران قرار بود نیمه دوم اردیبهشت سال جاری سفری به چند کشور آمریکای لاتین شامل برزیل، کوبا، ونزوئلا، بولیوی و نیکاراگوئه داشته باشد که به دلیل تحولات داخلی یکی از کشورهای مقصد این سفر به تعویق افتاد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس