پل مانافورت که یکی از برزگترین و حرفه‌ای‌ترین لابی‌گرها و استراتژیست‌های سیاسی آمریکاست، طی یک استعفای ناگهانی که تحلیلگران آن را استعفای مصلحتی خوانده‌اند، از ریاست ستاد ترامپ کناره گرفت.

سرویس جهان مشرق- پل مانافورت، رسما 48 ساعت پیش از ریاست ستاد دانلد ترامپ استعفا داد. همه چیز به یک پیام تشکر ترامپ از وی ختم شد؛ و نه بیشتر. اما سوال بزرگ این است که چرا ناگهان مانافورتی که ترامپ تا به بدین حد به او اعتقاد داشت و روند اتفاقات نشان می‌داد که پس از اخراج «کوری لواندوفسکی» از ستاد، جایگاه وی مسجل شده، استعفا داد؟ این گزارش، از پشت پرده و علل واقعی استعفای ناگهانی رییس ستاد ترامپ اطلاعات دقیقی ارائه می‌دهد.
 
 همه آن چیزی که در پشت پرده استعفای رییس ستاد ترامپ گذشت / چرا مانافورت استعفا داد؟ + فیلم
 
خبرگزاری CNN در جدیدترین تحلیل مرتبط به این قضیه، استعفای مانافورت را یک استعفای مصلحتی می‌خواند که ترامپ برای جایگزینی مراکز قدرت در ستاد، نیاز به آن داشت. «دانا بش» تحلیلگر این شبکه می‌نویسد: لواندوفسکی رفت و مانافورت خود را بر اریکه قدرت دید اما این روند چندان به او وفا نکرد و ترامپ با انتصاب ناگهانی «استیو بَنون» -رییس پایگاه خبری بریتبارت- به سمت مدیر اجرایی ستاد و «کلیان کانوِی» به سمت مدیر ستاد، به او فهماند که باید خیلی محترمانه و شیک خداحافظی کند. منابع نزدیک به ترامپ در داخل ستاد، به CNN‌ گفته‌اند که ترامپ چند هفته‌ای بود که امید و اعتماد خود به مانافورت را از دست داده بود. او به این نتیحه رسیده بود که مانافورت خیلی آهسته و کند حرکت می‌کند و به جای اینکه پاسخ سوالات او را مشخص و شفاف و در عین حال بدهد، ترجیح می‌داد که بعدا گزارش بدهد. همین امر، موجب شد که ترامپ که مرد در لحظه عمل کردن است، عذر او را بخواهد. یکی از دوستان نزدیک مانافورت به CNN‌ گفته که مانافورت شخصی نیست که از دو نفر دیگر که در سطح پایین‌تر کاری قرار دارند دستور بگیرد و به همین دلیل ترجیح داد که استعفا دهد.
 
 شایعه‌ها، همیشه حول مانافورت زیاد بود. خیلی‌ها او را بخاطر روابط بسیار نزدیکی که با یک سازمان حامی روسیه در اوکراین طی سالیان گذشته داشت، مورد تخطئه قرار می‌دادند و حتی چند تن از نمایندگان جمهوریخواه مجلس خواستار بازجویی از او شدند. این مفروضه که ترامپ تحت توجیه امنیتی وی را مجبور به استعفا کرد هم اصلا به دور از ذهن نیست. این واقعیت که مانافورت ناجی ترامپ در گردهمایی ملی جمهوریخواهان بود را نمی‌توان نادیده گرفت. وی، به بالادستی‌ها و تصمیم‌سازان حزب جمهوریخواه اطمینان داد که ترامپ افسارگسیخته پس از گردهمایی، رفتاری متانت‌وار را اتخاذ خواهد کرد و در مسیری جلو می‌رود که خواسته رهبران حزب باشد. شاید، یکی از دلایل استعفای مصلحتی مانافورت، فشارهای ترامپ باشد. فشارهایی که وی در اثر خشم به او وارد کرد. خشمی که از رابطه عمیق مانافورت با رهبران حزب و یا فشار مانافورت بر ترامپ مبنی بر عقلایی رفتار کردن بجای این لجبازیهای کودکانه، نشات می‌گرفت. مانافورت که عامل اصلی پیشرفت ترامپ تا به امروز است، خود لواندوفسکی -رییس پیشین- را کله کرد و خود امروز توسط ترامپ کله شد.
 
همه آن چیزی که در پشت پرده استعفای رییس ستاد ترامپ گذشت / چرا مانافورت استعفا داد؟ 
 
مانافورت در حال گفتگو با باب دُول یکی از متنفذترین چهره‌های سیاسی تاریخ آمریکا / وی از همان جوانی در لابی‌گری و مشاوره عالی بود

 
استعفای مانافورت، این فرصت را در اختیار ستاد هیلاری قرار داد تا بر روی رابطه بین ترامپ و پوتین مانور بیشتری بدهند.  «ربای موک» مدیر ستاد کلینتون در همین رابطه بیانیه‌ای صادر کرده است: «استعفای مانافورت نشان می‌دهد که رابطه بین ترامپ و پوتین تا چه حد قوی است. ترامپ فکر نکند که با استعفای او می‌تواند سر و صداها و اعتراضات را خاموش کند. چرا که ما می‌دانیم که دوستی او با روسیه ادامه دارد و این نمایش، نمایش مضحکی بیش نیست". «اریک ترامپ» -پسر دوم ترامپ- هم در گفتگو با «ماریا بارتیرومو» خبرنگار فاکس نیوز گفته: «راستش پدرم نمی‌خواست که بخاطر گذشته آلوده مانافورت، ضربه بخورد. می‌دانید ... پل واقعا مرد فوق‌العاده‌ای بود اما پدرم با این حجم مشکلات در مقابل کلینتون، دیگر واقعا حوصله ضربه خوردن از قصه‌های مربوط به نزدیکان را نداشت». نکته مرتبط در اینجا این است که ترامپ در موقعیت و شرایطی قرار گرفته که مجبور به استفاده از مدیران و متخصصانی در ستاد خود است که کاملا با روح رسانه و جذب آراء آشنا باشند. «استیو بنون» استاد دوستی با رسانه‌ها و جذب آنهاست چون خود نیز یک رسانه‌ای حرفه‌ای است و «کلیان کانوی» به جذب نظر حمایت زنان مشهور است و می‌تواند آرای بانوان را به صندوق ترامپ سرازیر نماید. رسانه‌ها نقش اصلی را در تخریب یا تکریم یک نفر می‌توانند داشته باشند و ترامپ هم با اظهارنظر دیروز خود مبنی بر درخواست از سیاه‌پوستان برای دادن یک فرصت به او، نشان داد که کاملا به آرای آنها نیاز دارد. شاید، بعدا به سراغ لاتین‌ها هم برود که گرچه بعید می‌نماید. کوری لواندوفسکی در گفتگوی روز گذشته خود با CNN یک جکله اساسی گفت: «من نمی‌دانم که داخل ستاد دقیقا چه حال و کیفیتی بوده که کار به استعفای مانافورت رسید. اما یک چیز را مطمئنم. ترامپ، هر کاری می‌کند تا در انتخابات پیروز شود. اجبار به استعفا که جای خود را دارد.
 
همه آن چیزی که در پشت پرده استعفای رییس ستاد ترامپ گذشت
 
 خانم کانوی و آقای بنون
 
پایگاه تحلیلی پولیتیکو در مورد قضایای پشت پرده استعفای مانافورت می‌نویسد: اوایل آگوست بود که مانافورت با ترامپ دیدار کرد و قرار بود که با طرحی جدید و موفق جلو بروند. اما نوع رفتارات و اقدامات و جنجال‌های اخیر ترامپ همه چیز را بر هم زده بود. نمود بارز آن را می‌توان در کاهش چشمگیر محبوبیت ترامپ در نظرسنجی‌های اخیر دید. مانافورت دلسوزانه سعی کرد که قضیه را به رییسش بفهماند. او از خطری که اینگونه رفتار کردن متوجه ترامپ می‌ساخت او را آگاه کرد. ترامپ، با توجه به اخلاقی که دارد چندان زیر بار نمی‌رفت. روز به روز بحث و مشاجره بین مانافورت و ترامپ بیشتر می‌شد و کلینتون و ستادش به خوبی از این موضوع آگاه بودند و دوست داشتند که روال همینطور در این 80 روز باقی مانده پیش برود. یکی از منابع نزدیک به ترامپ و مانافورت در گفتگو با پولیتیکو گفت: «مانافورت واقعا یک عنصر و مدیر دلسوز برای ستاد ترامپ بود. او از خطر سقوط ترامپ و شیطنت‌های وحشتناک کلینتون و ستادش باخبر بود و مدام به ما می‌گفت که خسته‌ام از عدم کارگر افتادن حرفهایم اما از طرفی نمی‌خواهم که ترامپ را در این بحبوحه تنها بگذارم. مانافورت، با توجه به تجارب خود در پیروزی رانلد ریگان و ویکتور یاناکوویچ اوکراینی، کاملا با کار ستادی آشنا بود اما بنون یک فرد رسانه‌ای است که با ساز و کار ستاد آشنا نیست.
 
{$sepehr_media_1723830_400_300}
 
 اولین گفتگوی خبری رییس جدید ستاد ترامپ
 
مشخص بود که این اواخر تمرکز بر روی اعمال گذشته مانافورت زیاد شده بود. دموکرات‌ها به شدت فعال بودند و هیلاری می‌خواست که مانافورت را بدنام کند و ضربه کاری به پیکر ستاد ترامپ وارد سازد. پس کلید دیگر ای توطئه را در روزنامه دموکرات «نیویورک تایمز» زد. انتشار یک گزارش از تحقیقات کارآگاهان اوکراینی در مورد رابطه مانافورت با یک سازمان اوکراینی در جریان پیروزی یانوکوویچ و دستمزد 12 میلیون و 700 هزار دلاری وی که قرار بود از طریق یک واسطه به او برسد، جنجال‌ساز شد. روز بعد از آن، آسوشیتدپرس در گزارشی خبر از اختصاص 2 میلیون و 200 هزار دلار از سوی مانافورت به شرکت‌های لابی‌گری واشنگتن برای پیروزی یانوکوویچ حامی روس‌ها داد. پولیتیکو مدعی است که نقطه نهایی را بر این تحقیقات قرار داده است. ظاهرا پس از تحقیقات این پایگاه، مشخص می‌شود که مانافورت و و ریک گیتس -معاونش- سالهاست که با یک زبان‌شناس ارتش روسیه در ارتباط بوده‌اند که متهم به فعالیت در سازمان‌های امنیتی روسیه است و آنها در قدرت گرفتن حزب حامی روسیه در مجلس اوکراین بسیار نقش داشته‌اند. مانافورت در گفتگو با تایمز و پولیتیکو منکر دریافت پاداش و دستمزد 12 میلیون و 700 هزار دلاری می‌شود و لابی‌گری را یک عملی می‌خواند که در اکثر نقاط دنیا قانونی است. بدین ترتیب -به ادعای منابع موثق ستاد- فرزندان و داماد ترامپ که نفوذ بسیاری در وی دارند، به این نتیجه می‌رسند که عاقبت با توجه به روس‌ستیزی مردم آمریکا، پرونده رابطه مانافورت با روسیه برای ترامپ هزینه بسیاری را در بر خواهد داشت و او عملا در انتخابات شکست خواهد خورد. لذا، پروژه حذف مانافورت از ستاد کلید می‌خورد. بلافاصله، کانوِی جایگزین می‌شود. زنی که «ایوانکا ترامپ» انتخاب می‌کند. او، معتقد است که ستاد پر از مرد شده و انتخاب کانوی دو مزیت دارد: جذب آرای زنان به طرف ترامپ و تاثیر کانوِی از نظر روانی بر ترامپ. با این حساب، از این پس شاهد حرکت ترامپ بر مدار دستورالعملی خواهیم بود که فرزندانش از طریق کانوی به خورد وی می‌دهند. هر چه میل فرزندان ترامپ به حضور کانوی در راس هرم قدرت در ستاد بیشتر می‌شد، گلایه آنها از دو وضعیت مانافورت بیشتر می‌گردید: عدم مشاوره در مسائل سیاست بین‌الملل از سوی مانافورت به ترامپ و جنجال برانگیزی قضیه رابطه وی با روسیه که عملا ستاد را به خطر سقوط انداخته بود.
 
همه آن چیزی که در پشت پرده استعفای رییس ستاد ترامپ گذشت 
 
منابع نزدیک به مانافورت، از تلاش وی برای گفتگو با ترامپ در مورد اینکه این قضایای اخیر تلاش کلینتون‌ها و دموکرات‌ها برای تخریب وی و ایجا دشکاف در ستاد است سخن به میان آوردند. اما ظاهرا -هر چند که این قضایا شیطنت هم محسوب بشود- تاثیرات مخرب خود را در ذهن حلقه نزدیکان ترامپ گذاشت و آنها به شدت نسبت به حفظ وجهه بدون جنجال وی از این مرحله از انتخابات، اصرار داشتند. مانافورت هم این قضیه را بالاخره پذیرفت که به صلاح است که ستاد را ترک کند و آن هم سریعا. لذا، همه کارها به سرعت در جهت برکناری وی و جایگزینی پیش رفت. اما دوستان مانافورت همچون «راجر استون» نظر دیگری دارند. وی در گفتگو با پایگاه خبری-تحلیلی «اینفووارز»، استعفای وی را یک «حرکت خودجوش» دانست. وی اظهار داشت: «مانافورت یک حرفه‌ای است و سیاست را خوب می‌شناسد. اما بدانید و آگاه باشید که این قصه ارتباط او با روسیه و پوتین، افسانه‌ای بیش نیست که هیلاری و دموکرات‌ها به خوبی توانستند آن را به کمک بزرگ رسانه‌های خلق کنند و موجب استعفای کسی بشوند که می‌توانست ترامپ را پیروز انتخابات نماید. آنها به هدفشان رسیدند. برخی از منابع بسیار موثق به پولیتیکو گفته‌اند که طراحی پروژه تخریب و حذف حریف قدرتمندی چون مانافورت، توسط مغز متفکری چون «سیدنی بلومنتال» -اصلی‌ترین مشاور و محرم رازهای خانواده کلینتون- صورت گرفته است. هدف پروژه، حذف مانافورت سرسخت بود که حاصل شد و اکنون ستاد کلینتون در پشت‌ درهای بسته، این پیروزی را جشن گرفته و احتمالا مدال افتخار بر گردن بلومنتال انداخته‌اند.
 
همه آن چیزی که در پشت پرده استعفای رییس ستاد ترامپ گذشت 
 
 سیدنی بلومنتال
 
همه آن چیزی که در پشت پرده استعفای رییس ستاد ترامپ گذشت 
 
 بلومنتال در دوران ریاست جمهوری بیل کلینتون
 
برخی از کارشناسان معتقدند که مانافورت در کار خود که زد و بند با رهبران حزب و لابی‌ در تمامی بخش‌های انتخاباتی بود، بی‌بدیل است. او منشا اصلی حفظ پیوستگی ترامپ با بالادستی‌ها بود و اکنون خیلی سخت است که کانوی -جانشین‌اش- بتواند همچون او عمل کند. پولیتیکو، حال کنونی ستاد و فقدان مانافورت را اینگونه شرح می‌دهد: کشتی تایتانیک در حال غرق شدن در حالی که هلیکوپتر می‌خواهد بر عرشه آن بنشیند ... آن هلیکوپتر می‌تواند بر روی آن بنشیند؟». حالا باید نشست و دید که سرنوشت یاران مانافورت در ستاد چه می‌شود؟ افراد حرفه‌ای و زبده‌ای چون «ریک گیتس» -معاون مانافورت- «دوف داونپورت»، «جیم مورفی»، و «تونی فابریتزیو». البته یکی از منابع بسیار نزدیک به ستاد به پولیتیکو گفته که گیتس قصد ترک ستاد را ندارد و به زودی هم به عنوان رابط بین ستاد و کمیته ملی جمهوریخواهان (RNC) فعالیت خواهد کرد. در میان افراد تیم مانافورت، محتمل‌ترین فرد برای اخراج از ستاد را می‌توان تونی فابریتزیو دانست که اصلا میانه خوبی با کانوی -رییس فعلی ستاد- ندارد. یکی از منابع ستاد ترامپ به این پایگاه تحلیلی گفته است: «در حال حاضر، اوضاع ستاد خیلی خراب است و هیچ چیز و هیچکس سر جای خودش نیست».
 
 همه آن چیزی که در پشت پرده استعفای رییس ستاد ترامپ گذشت
 
در یک جمع‌بندی چند جمله‌ای باید گفت که ترامپ مجبور به استعفای مصلحتی مانافورت شد چرا که پروژه تخریب مانافورت توسط دموکرات‌ها پیروز گردید. کفه «بد بودن» برای ذائقه مردم آمریکا به کفه «خوب بودن»‌اش سنگینی کرد چرا که تبلیغات علیه او به حرفه‌ای‌گری تمام صورت گرفت. مانافورت عزل شد که ستاد ترامپ سقوط نکند. قطع یقین، خلاء نبود او به شدت متوجه حال ستاد ترامپ خواهد شد و «کانوی» و «بنون» برای جبران این مافات و نیل به پیروزی در انتخابات سراسری نیاز به همکاری منظم و مستمر و اصطلاحا نیاز به کد یمین و عرق جبین دارند.
 
همه آن چیزی که در پشت پرده استعفای رییس ستاد ترامپ گذشت / چرا مانافورت استعفا داد؟ 
 
 
 منابع:
 
 http://edition.cnn.com/2016/08/19/politics/donald-trump-campaign-chairman-paul-manafort-resigns/index.html

http://www.politico.com/story/2016/08/paul-manafort-fall-trump-campaign-227212

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۱۹:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
    0 0
    ریشه همه شان بخشکد .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس