کد خبر 620239
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۳۷

دولت در نحوه تصویب و اجرای برجام، خلاف توصیه رئیس جمهور به وزارت اطلاعات عمل کرد.

به گزارش مشرق، حسن روحانی چهارشنبه در دیدار وزیر، معاونان و مدیران سازمان اطلاعات خارجی، رعایت اعتدال را ضرورت کار اطلاعاتی برشمرد و تأکید کرد: افراط و تفریط در کار اطلاعاتی هم مثل هر کار دیگری زیانبار است. هم باید نسبت به هر گونه نفوذ و سوء استفاده از موقعیت‌ها هوشیار و حساس بود و هم نباید راه‌های استفاده کامل و مفید از فرصت‌های روابط علمی و اقتصادی را بست.
 
وی افزود: وزارت اطلاعات همچنان که در مسیر تحقق برجام نقش داشت، باید در بهره‌گیری اقتصادی از نتایج برجام هم نقش‌آفرینی کند.
 
یادآور می‌شود دولت در مسیر رسیدن به توافق، چنان افراط به خرج داد که حتی اخذ ضمانت‌های لازم از آمریکا برای جلوگیری از عهدشکنی و مواردی نظیر توان تعهدات و همزمانی اجرای آن و نیز بقیه مکانیزم حقوقی شایسته در صورت پیمان شکنی طرف غربی به حاشیه افتاد و اکنون حتی وزیر خارجه از «بدعهدی آمریکا» خبر می‌دهد بی‌آن که راه بستن این مسیر غلط را عنوان کند. وزیر خارجه به «خانه ملت» گفت: بدعهدی آمریکا در نشست کمیسیون مشترک بررسی خواهد شد.
 
پنجمین نشست کمیسیون مشترک قرار است شهریور ماه در حاشیه نشست مجمع عمومی برگزار شود.
 
کوتاهی‌های راهبردی در مسیر نیل به توافق و اجرای آن باعث شده تا برخلاف توصیه آقای روحانی به وزارت اطلاعات، اولاً فرصت‌های اقتصادی برجام به «تقریباً هیچ» تقلیل پیدا کند و ثانیاً باب نفوذ فرهنگی و اقتصادی به شکل گسترده باز شود؛ طلیعه این نفوذ را می‌توان در مواردی نظیر ورود شرکت‌های KFC، ورساچه، کاواللی به ایران، واردات خودروهای لوکس و اشرافی، بازشدن پای استارت آپ‌های پوششی به کشور با هدف شبکه‌سازی، پذیرش مدیر اطلاعات سرویس جاسوسی فرانسه به عنوان سفیر در ایران، و... مشاهده کرد. این در حالی است که حتی وعده فروش هواپیما به ایران نیز عملی نشد، هر چند که خرید هواپیما، اولویت حمل و نقل کشور نبود.
 
بنابر برخی گزارش‌ها، بازوهای نظارتی وزارت اطلاعات به شدت از سوی جریان غربگرا و برجام زده تحت فشار می‌باشد تا به حاشیه رانده شود. مافیای غربگرا در صدد است فعالیت‌های وزارت اطلاعات را بر حوزه‌های مقابله با تروریسم محدود کند.
منبع: کیهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس