پیش خرید در صنعت هوایی در خصوص هواپیماهایی رخ می دهد که شرکت سازنده آن در عرصه هوایی سابقه و ید طولانی ای داشته باشد. اگر اماراتی ها ده ها پهن پیکر ایرباس را پیش خرید کردند، قبل از ساخت این پهن پیکر، ایرباس ده ها هواپیمای دیگر را طراحی و تولید انبوه کرده بود. ولی این مسئله در خصوص میتسوبیشی و صنعت هواپیمایی ژاپن صادق نیست .

به گزارش مشرق -   آخوندی تئوریسین اقتصادی دولت تدبیر و امید در تلاش برای نشان دادن حتی یک دستاورد برجام، اقدام به منعقد نمودن خرید هواپیمایی ای را از ژاپن نمود که تاکنون به مرحله تولید نرسیده و روز گذشته در یک تست ساده هوایی رد شده است.


 بلومبرگ، روز گذشته در گزارشی اعلام کرد؛ هواپیمای تولیدی شرکت صنایع سنگین میتسوبیشی، نخستین هواپیمای ساخت ژاپن، برای طی کردن مراحل آزمایش و دریافت مجوز پرواز از مراکز هوانوردی آمریکا، به سمت این کشور پرواز کرد که بروز نقص فنی در سیستم تهویه هوا باعث شد این هواپیما به ژاپن باز گردد.

این همان هواپیمایی است که دولت یازدهم خبر از خرید آن را اعلام کرده بود. 30 تیر امسال اصغر فخریه قائم مقام وزیر راه و شهرسازی با اشاره به جزییات مذاکرات خرید هواپیما از میتسوبیشی ژاپن گفت: طبق مذاکرات اولیه قرار است 25 فروند هواپیمای کوتاه برد به ارزش 500 میلیون دلار خریداری کنیم که اکثر این هواپیماها برای ایرلاین آسمان است.

دولت یازدهم بنا دارد هواپیمایی را خریداری کند که نمونه اولیه آن در نوامبر 2015 ساخته شده و هم اکنون مراحل تست خود را می گذراند و بنا بر اعلام شرکت میستوبیشی بناست در اواسط سال 2018 به خط تولید برسد.

 


دولت تدبیر و امید باید پاسخگو باشد، بنا بر کدام حکم عقلی قرارداد خرید هواپیمایی ای را که هنوز به تولید نرسیده و در مراحل تست و آزمون به سر می‌برد را با ژاپنی ها منعقد کرده است؟

شاید این جواب در ذهن رخ دهد، که مشابه چنین عملی قبلا از سوی کشورهای مختلف دیده شده که نمونه بارز آن در پیش خرید هواپیمای پهن پیکر A380 ایرباس دیده شده است. در پاسخ با چنین حرفی باید گفت، پیش خرید در صنعت هوایی در خصوص هواپیماهایی رخ می دهد که شرکت سازنده آن در عرصه هوایی سابقه و ید طولانی ای داشته باشد. اگر اماراتی ها ده ها پهن پیکر ایرباس را پیش خرید کردند، قبل از ساخت این پهن پیکر، ایرباس ده ها هواپیمای دیگر را طراحی و تولید انبوه کرده بود. ولی این مسئله در خصوص میتسوبیشی و صنعت هواپیمایی ژاپن صادق نیست چرا که MRJ70/MRJ90 اولین محصول هواپیمایی ژاپن پس از 42 سال محسوب می گردد و آخرین هواپیمای تولید شده در ژاپن مربوط به 1965 با نام NAMC YS-11 کارخانه هواپیما سازی نیهون می باشد.

 


دولت روحانی که پس از امضای برجام ادعای لغو تحریم خرید هواپیما را مطرح کرده بود، پس از عدم توفیق در خرید هواپیما از ایرباس، بوئینگ و ATR، دست به دامن صنعت بی تجربه هواپیما سازی ژاپن شد تا هواپیمایی را که هنوز به تولید نرسیده را خریداری کند. دست به دامن شدنی که نشان از عدم وجود دستاورد هواپیمایی در برجام بوده است.

خرید هواپیمایی که حکم خرید هندوانه سر بسته را دارد، امکان فراوانی در پیدا کردن سرنوشتی مانند توپولوف در ایران داراست و نشان می دهد این دولت برای نیل به اهداف سیاسی خود، جان مردم را نیز به بازی می گیرد و در این میان آنچه اصالت و اهمیت دارد، بزک نمودن توافق با امریکاست. توافقی که حتی به خرید قطعات هواپیماهای زمین گیر شده و فرسوده ایرانی نیز منجر نشده است.

منبع: رجا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 13
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 8
  • ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۹
    0 0
    هرچی باشه بهتر از آنتونف 140 هست.
  • ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۹
    0 0
    یاد دکلی افتادم که خریدیم و لی هیچ وقت نیومد مغرب جان
  • فاز 8 مسکن پردیس ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۹
    0 0
    به جای این کارها به داد مردم بیچاره برسید که 4 ساله چشم انتظار تحویل مسکن مهر هستن. و هیچ کس هم پاسخ گو نیست
  • سروش ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۹
    0 0
    خوب برای هواپیماهای کوتاه برد سوخو که تجره خوبی هم داره سوخو 100 تستهاش رو هم جواب داده و از این هندوانه سر بسته ژاپنی خیلی بهتره.
  • عباس ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۹
    0 0
    دمتون گرم مردم و سهامداران پدیده به درک مهم اشتغال کارگرای ژاپنی است
  • ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۹
    0 0
    همون دسته گل آقازاده های اصلاحاتی
  • شهروز ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۹
    0 0
    عکسش؟؟؟؟؟یاا تعریفش؟؟؟فعلا که حرفه
  • ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۹
    0 0
    چرا پول این خرید، صرف توسعه صنایع هواپیما سازی خودمون نمیشه. بالاخره باید از یه جایی شروع کنیم. این پول اشتغال عظیمی در مملکت ایجاد میکنه.
  • ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۹
    0 0
    با کدام دانش و تکنولوژی.با کدام تحقیقات و توسعه.الان ناوگان هواپیمایی ما فرسوده و داغون هست.تا بخواهیم صنایع داخلی را توسعه دهیم و تازه اگر هم آنوقت بتوانیم چیز بدردبخوری بسازیم سالها طول خواهد کشید.دراین شرایط فعلی چاره ای جز خرید هواپیما نداریم.اما اگر بتوانیم ناوگان هاپیمایی مناسبی تهیه کنیم وخدمات مناسبی هم ارائه دهیم ومدیریت درست داشته باشیم آنوقت از سود حاصل از پروازهای داخلی میتوانیم هم کیفیت هواپیماها را توسعه دهیم هم روی صنایع داخلی سرمایه گذاری کنیم.
  • ناشناس ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۹
    0 0
    واردات توپولف هم کار دولت اصلاحات بود.
  • ۲۰:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۹
    0 0
    اتفاقا هین حرف شما به قول همین تیتر " بازی با جان مردم " است.
  • ۰۳:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۰
    0 0
    مشرق ،تمام مقالاتت رو با قصد سیاسی مینویسی عزیز در حالیکه اینجا بحث ملیه همین هواپیما های فرسوده هستن که هنوز از زمین بلند نشده ملت رو به مقصد اخرت میبرن حتما بریم این پول رو بدیم ایران 140 بسازیم یا بدیم روسیه توپولوف بخریم که زرت و زرت سقوط کنه دقیقا مثله اسمت شرق پرستی مرگ بر کمونیسم منتشر کن مشرق
  • سایبر ۲۲:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۳۰
    0 0
    برای۰۳:۵۶کجاباغرض سیاسی مطلب نوشته.نویسنده فقط اطلاع رسانی کرده.لب کلام اینکه خریدازشرکتهای بزرگ به نتیجه نرسیده وقراردادی بسته شده درحالی که هنوزهواپیماساخته نشده!وتست پروازی هم نداده،امری که درابتدامنجربه شکسته وبازی باجان مردم ووو...پولی میشدصرف کارهای دیگه کرد.قضاوت باخودت.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس