اندیشکده آمریکایی ابتکار سیاست خارجی در یادداشتی به دولت کشورش توصیه کرد اگر می‌خواهد بحرین را به‌عنوان هسته مرکزی پایگاه‌های خود در خاورمیانه حفظ کند، حکومت بحرین را برای سرکوب مخالفین مجازات و وادار به اصلاحات گسترده نماید و ایران را تحریم کند.

به گزارش مشرق، اندیشکده آمریکایی «ابتکار سیاست خارجی» در یادداشتی به قلم «تسوی کان» به بررسی بحران بحرین پرداخت. لازم به ذکر است که تسوی کان در سپتامبر 2014 به‌عنوان تحلیلگر ارشد سیاسی به اندیشکده «ابتکار سیاست خارجی» پیوسته است. وی قبلاً در سمت معاون مدیر امور سیاست‌گذاری دولتی در «کمیته امور عمومی آمریکا و اسرائیل (آیپک)» فعالیت می‌کرد و عضو کمیته امنیت ملی «بنیاد دفاع از دموکراسی» نیز بود. این تحلیلگر در یادداشت خود درباره بحرین نوشت:

اختلافات فرقه‌ای در بحرین با توجه به تداوم سرکوب اکثریت شیعه توسط حکومت منامه تشدید شده و بهانه‌ای به دست ایران برای مداخله در آنجا داده است. چنانچه واشنگتن در مقابله با درگیری تهران و سرکوب منامه ناکام شود، نفوذ ایران در حوزه خلیج فارس افزایش خواهد یافت، خاورمیانه با بی‌ثباتی بیشتری مواجه خواهد شد و موقعیت عملیاتی آمریکا در منطقه تضعیف خواهد شد.

حضور ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا در بحرین از مداخلات نظامی مقتدرانه‌ای که ایران در کشورهایی مانند سوریه و عراق رهبری کرده، جلوگیری کرده است. در عوض تهران با در پیش گرفتن نگاهی طولانی‌مدت از ناآرامی‌ها در بحرین جهت حمایت از یک راهبرد سطح پایین نبرد نامتقارن با هدف ایجاد تدریجی درگیری در منامه از طریق انجام حملات تروریستی توسط عوامل نیابتی بهره‌گیری می‌کند.

منامه در تلاش برای مقابله با تهدید ایران به‌طور ناخواسته به‌مثابه بدترین دشمن خودش عمل کرده است. منامه با توجه به سرکوب ظالمانه مخالفان صلح‌طلب بحرینی و جلوگیری از انجام اصلاحات دموکراتیک حقیقی به تقویت نفوذ ایران در این کشور کمک کرده است و به حکومت جمهوری اسلامی اجازه داده تا خودش را به‌عنوان مدافع دموکراسی در کشورهای عربی معرفی کند. حکومت بحرین گاهاً درباره تهدید ایران با هدف بی‌اعتبار کردن مخالفان و منحرف کردن توجهات از سیاست‌های سرکوبگرانه‌اش گزافه‌گویی کرده است.

این تحولات مستلزم واکنش نیرومندتر آمریکا است. پایگاه نظامی ایالات متحده در بحرین هسته مرکزی موقعیت منطقه‌ای آمریکا را تشکیل می‌دهد. [تداوم] ثبات در منامه برای هرگونه تلاش گسترده‌تر آمریکا در جهت مبارزه با داعش، القاعده و دیگر گروهای تروریستی افراطی، حفاظت از جریان آزاد نفت در خلیج فارس و جلوگیری از نفوذ ایران در آینده حیاتی است.

واشنگتن باید منامه را با هدف توقف سرکوب اکثریت شیعه بیشتر تحت‌فشار قرار دهد و چنانچه حکومت بحرین تن به همکاری ندهد، پیامدهای هدفمندی - مانند توقف فروش بیشتر تسلیحات – در نظر گرفته شود. درعین‌حال دولت آمریکا باید تحریم‌های جدیدی را علیه ایران به سبب تعرض منطقه‌ای خود وضع کند. در غیاب چنین اقداماتی ثبات بحرین متزلزل خواهد شد و احتمال وقوع یک درگیری گسترده‌تر که منافع ملی آمریکا را این‌بار مستقیماً تهدید می‌کند، وجود خواهد داشت.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس