گروه سیاست مشرق - روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

 
 کیهان
 
خط قرمزها را در برجام دور زدند باز هم می‌گویند تصمیم نظام بود!
 
اخبار ویژه روزنامه‌های 24 مرداد؛رئیس دفتر رئیس جمهور گفت برجام و تصویب و اجرای آن، تصمیم نظام بود.
محمد نهاوندیان در گفت‌وگو با ایسنا اظهار داشت: درباره حملاتی که می‌شود باید همیشه به این نکته توجه داشت که برجام و تصویب و اجرای آن تصمیم نظام بود. همه مراحل بررسی، مشورت و عزم را هم گذراند و الان نه تنها به عنوان یک تعهد بین ایران و شش کشور بلکه به عنوان یک سند بین‌المللی است. همان کسانی که در راه تصویب برجام سنگ‌اندازی می‌کردند از سنگ‌اندازی دست برنمی‌دارند و بر سر راه اجرا و تحقق برجام حتماً سنگ‌اندازی می‌کنند همچنان که می‌بینید.
وی گفت: اما برجام به هیچ وجه جایگزین تلاش‌هایی که باید در استفاده از این فرصت شود نیست. ما در حوزه‌های مختلف برای ایجاد فرصت شغلی برای چهار تا پنج میلیون جوان این کشور نیاز به سرمایه‌گذاری داریم و برجام مانع را از سر راه سرمایه‌گذاری برداشت اما خود سرمایه‌گذاری، فعلی است که باید اتفاق با تمهیدات لازم بیفتد.
رئیس دفتر رئیس جمهور همچنین اظهار کرد: سرمایه‌گذار داخلی و خارجی حتماً براساس ارزیابی از مساعد بودن فضا این اقدام را انجام می‌دهد. هر کس به مثبت‌تر و قابل اعتماد شدن فضای سرمایه‌گذاری در ایران کمک کند به رفع این مشکل کمک خواهد کرد و هر کس که تردید ایجاد کند و یا فضا را مبهم و غبارآلود نشان دهد حتماً خدمت نکرده و گاهی کارش تبدیل به خیانت می‌شود.
وی در تناقض با همین سخنانش گفته است: کاری که در مهار تورم و بازار ارز در اقتصاد کشور شده ایجاد آرامش است و علت این که سرمایه‌گذاران می‌آیند و بطور جدی روی ایران فکر و کار و قرارداد امضا می‌کنند فقط برجام نیست. برجام شرط کافی نیست، اما علامتی که از اقتصاد ایران می‌گیرند این است که می‌توان روی این اقتصاد حساب کرد. پیش‌بینی‌پذیری و برنامه‌پذیری بزرگترین دستاوردی است که در اقتصاد کشور رخ داده است.
نهاوندیان معلوم نکرده که بالاخره آیا سرمایه‌گذاران خارجی می‌آیند و قرارداد امضا می‌کنند یا اینکه فضا را مناسب نمی‌بینند و نمی‌آیند؟!
تلاش برای انداختن توپ به زمین منتقدان در عملی نشدن وعده‌های برجامی دولت در حالی است که دولت آمریکا علناً مشغول تهدید شرکت‌ها و بانک‌های خارجی علاقه‌مند همکاری با ایران است. با این حال و با وجود نقض‌های متعدد برجام از سوی (آمریکا) دولت هیچ عکس‌العمل درخوری از خود نشان نداده و همین باعث معلق شدن امتیازات جزئی محتمل برجام شده است.
اما درباره این ادعا که «برجام و تصویب و اجرای آن تصمیم نظام است» باید یادآور شد رهبر معظم انقلاب با وجود اظهار بی‌اعتمادی به آمریکا، بیشترین حمایت را از دولت در مذاکرات انجام دادند و در عین حال به طور مکرر، خط قرمزهایی را برای بستن راه نقض عهد و خباثت حریف مورد تأکید قرار دادند. اما متأسفانه این خط قرمزها و همچنین تذکرات نمایندگان مجلس و کارشناسان و منتقدان، از سوی دولت و تیم مذاکره کننده مورد غفلت قرار گرفت، مخصوصاً که توافق عجولانه و به هر قیمت در دستور کار دولت بود. اکنون هم هیئت نظارت بر مطبوعات به مسئولیت نظارتی خود عمل نمی‌کند. با این اوصاف، خسارت‌های برجام و نحوه اجرای آن را باید به پای دولت نوشت و نه نظام.

هر توافقی که تعهدآور باشد باید به تصویب مجلس برسد
رئیس مجلس می‌گوید قراردادهای جدید نفتی نیازی به تصویب مجلس ندارد. اما آیا تجربه برجام و کرسنت کافی نیست؟
به گزارش رجانیوز قراردادهای جدید نفتی از مدت‌ها پیش موجب نگرانی و اعتراض طیف متعددی از متخصصان اقتصادی شده است. این اعتراض ملاحظات متعددی را درباره استقلال و منافع ملی شامل می‌شود؛ «نحوه برداشت از ذخایر نفت و امکان خسارت‌های شدید، بی‌اعتنایی و ضربه به ظرفیت‌های کارشناسی داخلی در میان مدت، عدم رعایت حقوق حاکمیتی و واگذاری برخی از آنها، فقدان ضمانت اجرا و نحوه جبران خسارت ایران در صورت نقض قرارداد توسط طرف مقابل (نظیر رفتار برخی شرکت‌های غربی در دوره تحریم و نقض یکطرفه قرارداد که بدون جبران خسارت انجام می‌شد)، عدم پیش‌بینی انتقال فناوری و خام‌فروشی محض، عدم استقلال نهاد ناظر بر قراردادها از یک حلقه خاص و متنفذ و منتفع در وزارت نفت و...».
با این وجود و در شرایطی که انتظار می‌رفت بعد از تذکر مقام معظم رهبری درباره مشکلات و ابهامات این قرارداد، مجلس شورای اسلامی ورود و نظارت جدی‌تری داشته باشد اما علی لاریجانی در اظهاراتی بیان داشت که تصویب قراردادهای نفتی نیازی به تصویب مجلس ندارد!
حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی روز چهارشنبه پارلمان در اخطاری با استناد به اصل 77 قانون اساسی، اظهار داشت: طبق این اصل همه قراردادها و مقاوله‌نامه‌ها باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد. در مورد قراردادهای نفتی و همچنین خرید ایرباس و بسیاری از موارد دیگر، جزئیات مسئله در مجلس بررسی نشد و جزئیات این قراردادها به صورت شفاف در اختیار نمایندگان مجلس قرار نگرفت.
رئیس مجلس در پاسخ به این اخطار گفت: «تشخیص شما از ضرورت تصویب قراردادهای نفتی در مجلس، مورد تایید شورای نگهبان نیست و این شورا آن را تایید نمی‌کند. در مواردی که دولت قراردادی را با دولت‌های دیگر ببندد، باید به تصویب مجلس برسد اما درباره قرارداد بین شرکت‌ها، شورای نگهبان سال‌ها پیش در این زمینه تفسیر کرده که نیازی به مصوبه مجلس وجود ندارد.»
دور کردن نمایندگان مجلس از نظارت بر روی قراردادهای نفتی در حالی است که قانون اساسی وظیفه نظارت و حفاظت از منافع ملی را به این نهاد سپرده است. همچنین استناد رئیس مجلس به استفساریه شورای نگهبان در خصوص این‌که در قراردادهایی که یک طرف آن شرکت خارجی باشد نیاز به تصویب مجلس ندارد نیز درست نیست؛ چرا که به نظر می‌رسد مقصود شورای نگهبان ناظر به آن دسته از قراردادهایی است که مربوط به امور تصدی‌گری دولت بوده و اموری که در ارتباط نزدیک با مسائل حاکمیتی است در هر صورت نیازمند تصویب در مجلس است.
ماجرا هنگامی نگران‌کننده‌تر می‌شود که به یاد بیاوریم شبیه همین روند در ماجرای فکت‌شیت لوزان و سپس متن توافق وین رخ داد. یعنی در حالی که رهبری با صراحت فرمودند ما چیز محرمانه‌ای در این مذاکرات و توافق نداریم و وزارت خارجه، منتقدان را دعوت کند و دیدگاه آنان را بشنود و دولت، نمایندگان مجلس را طبق قانون در جریان بگذارد، اما نه وزارت خارجه منتقدان اصلی را به نشستی دعوت کرد و نه تا اواخر دولت می‌پذیرفت که اساسا مجلس طبق قانون اساسی مسئول تصویب توافق‌ها و قراردادهای الزام‌آور است!
یادآور می‌شود طبق قانون اساسی، هر نوع توافقی که موجب ایجاد تعهد برای کشور شود، باید در مجلس بررسی شود و قانونی و اجرا شدن آن منوط به تصویب مجلس است.

ردگم کنی حامیان دولت وعده‌ها پس از بی‌حاصلی برجام
نشریات زنجیره‌ای دو خط انحرافی «توهین به رئیس جمهور» و «احتمال رد صلاحیت روحانی در انتخابات 96» را در دستور کار قرار داده‌اند.
7 ماه پس از اجرای برجام و آشکار شدن دستاورد تقریباً هیچ برجام، نظرسنجی‌های مختلف از گسترش بی‌اعتمادی مردم نسبت به وعده‌های برجامی دولت حکایت می‌کند.برخی حامیان دولت می‌گویند دولت و روحانی با همین منوال بازنده پیشاپیش انتخابات ریاست جمهوری اردیبهشت 96 هستند و باید با حاشیه‌سازی و دوقطبی‌سازی و دامن زدن به مجادلات غفلت‌آور، ذهن مردم را از مطالبه کارنامه و کارآمدی در سال پایانی دولت یازدهم منحرف کرد.
در موضوع توهین طبعاً برخی اعضای دولت به ویژه شخص آقای روحانی، رکورددار بلامنازع تهمت‌پراکنی و اهانت و افترا علیه نوع منتقدان هستند و تعابیری نظیر «بی‌سواد، بی‌شناسنامه،‌ مزدور، کاسب تحریم، به جهنم که دلواپسید، همنوا با صهیونیست‌ها، افراطی، تندرو و...» هنوز از ذهن افکار عمومی فراموش نشده است. اما درباره جنجال رد صلاحیت باید تصریح کرد هر چند به تصریح امثال عبداله‌رمضان‌زاده سخنگوی دولت اصلاحات «نقطه ضعف بزرگ روحانی این است که او فاقد کمترین سابقه اجرایی است» اما باید گفت که طرح احتمال رد صلاحیت روحانی، نوعی مظلوم‌نمایی و بازگرداندن وی به شمایل نامزد سال 92 انتخابات و خروج وی از قواره رئیس دولتی که پس از 3 سال وعده باید پاسخگوی ناکارآمدی دولتش باشد، است. این در حالی است که مردم توقع دارند اکنون با وجود امتیازهای هنگفت واگذار شده به واسطه برجام، خاصیت و اثر آن را هم در اقتصاد عمومی کشور و معیشت خود و چرخش چرخ تولید ببینند که نمی‌بینند. بنابراین طبیعی‌ترین توقع از روحانی و دولت و حامیانش، پاسخگویی است و نه پیشه‌کردن شگردهای نخ‌نمای فرار به جلو و مظلوم‌نمایی و القای توهین‌شدگی و تهدیدشدگی!

اصرار دولت بر اجرای سیاست شکست خورده آزادسازی اقتصادی
استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی گفت: باید از تجربه مناطق آزاد درس بگیریم و اصرار دولت بر استمرار این سیاست شکست خورده با هیچ منطق اقتصادی همخوانی ندارد.
در حالی که دولت بر گسترش مناطق آزاد اقتصادی و تجاری اصرار دارد، فرشاد مؤمنی به ایلنا گفت: هنگامی که بحث مناطق آزاد مطرح می‌شد، صحبت از سکوی صادرات، جذب فناوری، هدایت سرمایه‌های داخلی و خارجی و انبوهی از این ایده‌ها به عنوان هدف مطرح می‌شد، اما اگر به نقدهایی که امثال بنده در همان زمان مطرح می‌کردیم، مراجعه کنید، مشاهده می‌کنید که حرف‌های ما هم از نظر اصول و مبانی همچنان همان حرف‌های گذشته است. با این تفاوت که در حال حاضر ما می‌توانیم به اعتبار این تجربه زیسته، نظام تصمیم‌گیری کشور را دعوت به تعقل و درایت کنیم.
یکی از اقتصادشناسان بزرگ توسعه که از کشور کره جنوبی است و صاحب کرسی اقتصاد توسعه و اقتصاد سیاسی در دانشگاه کمبریج است، به نام «هاجون چانگ» در یکی از آثار خود که حدوداً 6 سال پیش منتشر شد کار بدیع و فوق‌العاده‌ای انجام داد.
در مجموع مشاهده او حکایت از این داشت که در مقیاس جهان همواره در دوران‌هایی که آزادسازی اتفاق افتاده بود جهان شاهد رشد اقتصادی کمتر، توزیع ناعادلانه درآمدها و ثروت‌ها و تعداد بیشتر بحران‌های اقتصادی، اجتماعی و به ویژه بحران‌های بانکی بوده است.
وی اضافه کرد: آزادسازی گرچه می‌تواند برای اقتصاد و جمعیت، فجایعی را به همراه داشته باشد، اما برای یک اقلیتی چه در درون دولت و چه در بین بازیگران اقتصادی می‌تواند منافع کوتاه مدت قابل اعتنایی به همراه داشته باشد. در اینجا ما با یک مسئله جدید رو به رو هستیم و آن مسئله جدید هم این است که اینها در راستای منافع خود اقدام به دستکاری واقعیت‌ها می‌کنند، مسائل غیر مهم را مهم جلوه می‌دهند، واقعیت‌های محرز شده را پنهان می‌کنند و به شکل وارونه به نمایش می‌گذارند و روی سازه‌های ذهنی گروه‌های تصمیم‌گیر تأثیر می‌گذارند و بخشی از سود سرشار را صرف چنین کارهایی می‌کنند و کشور را گرفتار و مفلوک می‌کنند اما خودشان برخورداری‌های غیر عادی پیدا می‌کنند.
ما در عمل شاهد این هستیم که با وجود شکست سراسری فاجعه‌آمیز این طرح که هم فساد را در کشور ما افزایش داده و هم ناکارآمدی را افزایش داده است و مشوق واردات بوده است، بنیه تولیدی کشور را به شدت تضعیف کرده است و محمل و پوششی برای قاچاق و پولشویی بوده است. ولی باز وقتی که اصرارهای غیرعادی برای تکرار این تجربه شکست خورده وجود دارد.
وی درباره سیاست تعدیل اقتصادی دولت سازندگی گفت: آنچه اتفاق افتاد ایجاد ثروت نبود. بلکه فقر، فلاکت، نابسامانی‌ها و پس افتادگی‌های بزرگ پدید آورد. پیش‌بینی‌ها بسیار نزدیک بود با آن چیزی که عملاً اتفاق افتاد. حال پرسش این است که با وجود این شکست فاجعه‌بار و پرخسارت مشاهده شده، چرا باز اصرار بر استمرار چنین سیاستی است.
مؤمنی در ادامه با اشاره به سیاست اقتصادی دولت یازدهم گفت: دولت به جای اینکه بنشیند و به معنای دقیق کلمه برنامه‌ای برای برون رفت از گرفتاری‌های کشور ایجاد کند در همین سه ساله اخیر دو بسته سیاستی ارائه کرد که این بسته‌ها هیچ کدام از مشخصه‌های یک برنامه اندیشیده کارآمد و قابل دفاع را ندارد. البته از دل آن بسته‌ها گروه‌های پرنفوذ و عمدتاً غیر مولد بهره‌برداری‌های خود را کردند اما همگان کم و بیش اذعان دارند که هر دو آن برنامه‌های سیاستی با شکست کامل روبه‌رو شد.

آخر و عاقبت جبهه از گوگوش تا سروش به بی‌دینی و تحریفگری ختم می‌شود
عضو سازمان مجاهدین (انقلاب) گفت سروش درباره وحی به پیامبر(ص) مغالطه می‌کند و متن دینی را نامعتبر جلوه می‌دهد.
به گزارش نشریه صدا، محسن آرمین در باشگاه اندیشه گفت: سروش می‌گوید که حضرت محمد(ص) راوی رؤیاهای رسولانه است که منظور سروش از رؤیا، خواب به طور حقیقی است بر خلاف کسانی که اذعان دارند که خواب به معنای مجازی به کار برده شده است و قرآن نیز این مطلب را به صراحت بیان کرده است، از طرف دیگر اگر منظور سروش از رؤیای رسولانه خواب نباشد می‌توانست از واژه‌هایی چون مکاشفه استفاده کند. از نظر سروش خواب‌هایی که پیامبر دیده‌اند صرفاً مربوط به وقایع خارق‌العاده نیست بلکه اکثر این وقایع ممکن است معمولی باشد.
وی افزود: ابهاماتی در نظریه رؤیای رسولانه وجود دارد که همین ابهامات باعث شده است تا خود نظریه تبدیل به یک رؤیا با تعبیرهای متفاوت و گوناگون شود. در نظریه رؤیاهای رسولانه سه نظریه مطرح است؛ اولین مبحث این است که نظریه رؤیای رسولانه متن دینی را به متن نامعتبر تبدیل کرده است، در واقع در نظریه رؤیای رسولانه اعتبار متن خود به یک رؤیا تبدیل شده است، اما بحث دوم این است که در این نظریه فهم متن ناممکن می‌شود و سوم این است که رؤیای رسولانه بر خلاف ادعای خود فهم قرآن را پیچیده‌تر کرده است. آرمین در پایان گفته است: به نظر من در نظریه رؤیاهای رسولانه یک مغالطه بکار رفته است. به این دلیل که سروش می‌گوید زبان قرآن زبان رؤیاست.
ستلاش سروش برای انکار وحیانیت قرآن و نسبت دادن وحی به خود پیامبر اعظم(ص) درحالی است که وی تا مدت‌ها تئوریسین افراطیون مدعی اصلاح‌طلبی محسوب می‌شد و همزمان مورد حمایت نهادهایی نظیر شورای روابط خارجی آمریکا قرار داشت. همچنین بعد از اوج‌گیری آشوب و فتنه سبز، گروهک موسوم به اتاق فکر جنبش سبز در لندن از سوی عطاءالله مهاجرانی اعلام موجودیت کرد که کدیور و سروش و عبدالعلی بازرگان، اکبر گنجی به عنوان اعضای آن معرفی شده بودند. گنجی در خارج کشور منکر مهدویت و امام‌ زمان(عج) شد و این درحالی بود که در حاشیه کنفرانس برلین با اهانت به امام‌خمینی(ره) مدعی شده بود خمینی به موزه تاریخ خواهد رفت.
این نکته نیز گفتنی است که زمانی نه چندان دور برخی مدعیان اصلاح‌طلبی می‌گفتند جبهه اصلاح‌طلبی از گوگوش تا سروش را شامل می‌شود. اکنون پس از ترویج هم‌جنس‌بازی توسط گوگوش و ترویج فرهنگ کاباره‌ای و انواع مفاسد اخلاقی، سروش ابعاد دیگری از سقوط فکری جبهه مقابل انقلاب اسلامی را نشان می‌دهد. فراموش نکرده‌ایم که در دوره اصلاحات چگونه هاشم آغاجری عضو مرکزیت سازمان مجاهدین بر ائمه معصومین(ع) اهانت کرد و تقلید از مرجعیت معظم را به تقلید میمون تشبیه نمود! 
 
 
خراسان
 

ابلاغیه روحانی برای توسعه ورزش بانوان
 
اخبار ویژه روزنامه‌های 24 مرداد؛بر اساس ابلاغیه روزهای اخیر حجت الاسلام روحانی که به عنوان رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی به تعدادی از وزارتخانه ها و نهادهای فرهنگی کشورمان ابلاغ شده، مقرر شده است برای توسعه و ارتقای کیفی و کمی ورزش بانوان و ترویج فرهنگ حاکم بر ورزش بانوان کشور به عنوان الگوی مطلوب زن مسلمان در عرصه های ورزشی،  ملی و بین المللی از طریق مشارکت سازمان صدا و سیما و نهادهای فرهنگی مربوط با وزارت ورزش و جوانان اقدام شود.
 
تقدیر از دستور یک مسئول برای تخریب اماکن غیرمجاز دولتی
 
بر اساس گزارش یک نهاد نظارتی، یکی از مسئولان مهم اجرایی با صدور دستور قابل تقدیری، از برخی مدیران ارشد اجرایی در استان های مختلف خواسته است با توجه به تاکیدات رهبر معظم انقلاب در خصوص اهمیت حفاظت محیط زیست،   مسئولان مربوطه در اسرع وقت و پس از تکمیل بررسی ها و دریافت مصوبات قانونی مربوطه، برای تخریب کلیه تخلفات ساخت و سازهای دولتی در مناطق ممنوعه اقدام کنند و از ظرفیت های سازمان های مردم نهاد در تنویر افکار عمومی استفاده شود.

آرمان
 

موافقت رهبرانقلاب با عفو يا تخفيف مجازات ۷۵۰ محكوم

اخبار ویژه روزنامه‌های 24 مرداد؛به‌مناسبت فرا رسيدن سالروز ميلاد با سعادت حضرت ثامن‌الحجج علي‌بن‌موسي‌الرضا (ع) و دهه كرامت، رهبر انقلاب اسلامي با پيشنهاد عفو يا تخفيف و تبديل مجازات هفتصد و پنج نفر از محكومان محاكم عمومي و انقلاب، سازمان قضائی نيروهاي مسلح و سازمان تعزيرات حكومتي موافقت كردند. آيت ا... آملي لاريجاني رئيس قوه قضائیه در نامه‌اي به رهبر انقلاب اسلامي پيشنهاد عفو يا تخفيف و تبديل مجازات هفتصد و پنج نفر از محكوماني را كه در كميسيون مركزي عفو و بخشودگي قوه قضائیه واجد شرايط لازم تشخيص داده شده‌اند، ارائه كرد كه اين پيشنهاد مورد موافقت حضرت آيت‌ا... خامنه‌اي رهبر انقلاب اسلامي قرار گرفت.

 

سوال سناتورهای‌آمریکا از کری

«مك لي» و «تدكروز» دو سناتور جمهوريخواه آمریکا در نامه‌اي به جان كري وزير امور خارجه، «جك لو» وزير خزانه‌داري و «لورتا لينچ» دادستان كل درباره اينكه چطور به كشوري كه تحت تحريم‌هاي اقتصادي است و از نظر قانوني منع انتقال كالا به آن كشور وجود دارد، چنين مبلغي پرداخت شده است، سوال‌هايي پرسيدند. اين سناتورها در اين نامه به دولت اوباما نوشتند كه اگر دولت قوانين را نقض كرده است، كنگره و مردم آمريكا بايد درباره آن آگاه باشند و تنها در اين صورت مي‌توان انتظار پاسخگويي مناسب از مقام‌ها را داشت تا از اين طريق قدم‌هاي لازم براي تقويت قانون برداشته شود. آنها در اين نامه مدعي شده‌اند كه اگر هم اين مبادله از لحاظ قانوني منعي نداشته است، مردم آمريكا و كنگره بايد مطمئن شوند قوانين لازم براي جلوگيري از رخ دادن چنين اتفاقي در آينده تصويب خواهد شد. اين نامه خبر داده كه اين پرداخت به ايران ممكن است از نظر قانوني تحت قوانين مختلفي كه همه «معاملات لازم براي حل‌وفصل مناقشات» را مجاز مي‌داند، قابل قبول بوده باشد.

 

پيشنهاد ظريف به مقامات تركيه

روزنامه الحيات به نقل از منابع ايراني اعلام كرد: وزير خارجه ايران به مقام‌هاي تركيه پيشنهاد داده است نشستي سه‌جانبه ميان تركيه، روسيه و ايران جهت رايزني درباره راه‌هاي حل و فصل بحران سوريه برگزار شود. اين روزنامه به نقل از منابع ايراني، كه نامشان ذكر نشده است، نوشت: «محمد جواد ظريف» وزير خارجه ايران در جريان سفر يك‌روزه خود به آنكارا، به مقام‌هاي تركيه پيشنهاد برگزاري نشستي سه‌جانبه بين تركيه، روسيه و ايران جهت رايزني درباره راه‌هاي حل و فصل بحران سوريه، به‌گونه‌اي كه منافع كشورهاي منطقه را تامين كند، داده است. اين منابع «تلاش تهران براي پيوستن آنكارا به ائتلافي، كه شامل مسكو و كشورهاي نزديك به آن است را رد و تاكيد كردند تهران از تشكيل كميته‌اي مشترك براي بررسي بحران سوريه و گزينه‌هاي پيشنهادي براي تسويه اين بحران استقبال مي‌كند.»

 

لغو رواديد ايران و ارمنستان

با اجرايي شدن لغو رواديد ميان ايران و ارمنستان از اين پس اتباع دو كشور نيازي به دريافت ويزا براي تردد نخواهند داشت. سفارت كشورمان در ارمنستان در بيانيه‌اي اعلام كرد: با توجه به اجرايي شدن يادداشت تفاهم لغو رواديد در ۱۶ مرداد ۱۳۹۵ ميان جمهوري اسلامي ايران و جمهوري ارمنستان از اين پس اتباع دو كشور جهت ورود به كشور مقابل نياز به ويزا نخواهند داشت. در سال جاري طبق توافقي كه ميان مقامات دو كشور انجام شد شهروندان دو كشور ابتدا توانستند تا ۹۰ روز بدون ويزا در كشور مقصد اقامت داشته باشند. همچنین در حالی که سفارت آذربايجان در ايران قبل از اين يك روزه براي اتباع ايراني ويزا صادر مي‌كرد، اخیرا با اجرايي شدن یک يادداشت تفاهم بین تهران و باکو، ويزا در فرودگاه آذربايجان اعطا مي‌شود و گفته شده است كه در مبادي مرزي ورودي آستارا و بيله‌سوار به آذربايجان نيز ويزا صادر مي‌شود و بعد از مدتي امور فني لغو رواديد بطور كامل انجام خواهد شد.

 

آمريكايي‌ها در ايران بنزين توليد مي‌كنند

مدير عمليات پالايشگاه تهران درباره تبديل بنزين توليدي پالايشگاه به يورو ۵ گفت: ما برنامه‌ريزي كرده‌ايم كه بتوانيم درجه آرام سوزي را به ۹۵ برسانيم و به اين ترتيب تمامي بنزين توليدي در پالايشگاه يورو ۵ خواهد شد. احمد خيري افزود: فعلا كارهاي مطالعاتي و طراحي پايه واحد CCR انجام شده و در مرحله عقد قرارداد با شركت آمريكايي UOP هستيم. وي تصريح كرد: در صورتي كه اين واحد ۱۶ هزار بشكه‌اي در روز در چرخه توليد قرار بگيرد از نظر درجه آرام سوزي يا اكتان به يورو ۵ ارتقا پيدا مي‌كنيم. خيري اظهار داشت: در حال حاضر مذاركرات اين طرح با اين شركت آمريكايي انجام شده، مطالعه فني و طراحي پايه صورت گرفته و در مرحله طراحي پايه‌ايم ولي ساخت واحد توسط شركت‌هاي داخلي انجام مي‌شود. مدير عمليات پالايشگاه تهران خاطرنشان كرد: اكنون پالايشگاه تهران روزانه حدودا ۶ميليون و ۵۰۰ هزار ليتر در روز بنزين توليد مي‌كند كه تماما به يورو ۵ تبديل مي‌شود.

 

نام فراكسيون سوم مجلس انتخاب شد

سخنگوي فراكسيون اعتدال درباره روند فعاليت اين فراكسيون توضيحاتي ارائه كرد. مهرداد بائوج لاهوتي نماينده مردم لاهيجان از انتخاب نام فراكسيون سوم در مجلس خبر داد و گفت: نام «اعتدال» براي اين فراكسيون در نظر گرفته شده است. وي در ادامه با بيان اينكه تاكنون ۱۰۰ نماينده عضو فراكسيون اعتدال مجلس شده‌اند، افزود: احتمال افزايش اين تعداد وجود دارد. وي با اعلام اينكه يكشنبه‌هاي هر هفته جلسه شوراي مركزي فراكسيون اعتدال تشكيل مي‌شود، تصريح كرد: در جلسه مجمع عمومي فراكسيون كه هفته آينده برگزار خواهد شد، اعضاي هيات‌رئيسه دائم و شوراي مركزي اين فراكسيون تعيين مي‌شوند. سخنگوي فراكسيون اعتدال با بيان اينكه به روساي فراكسيون‌هاي ولايت و اميد پيشنهاد كرده‌ايم شوراي عالي فراكسيون‌ها را در پارلمان دهم تشكيل دهيم، خاطرنشان كرد: درهمين راستا جلسه‌اي با حضور عارف و لاريجاني برگزار شد كه بنده اين پيشنهاد را ارائه كردم.

 
جمهوری اسلامی
 
امام جمعه وهابی مکه: فرشته‌های خداوند در سوریه می‌جنگند
 
اخبار ویژه روزنامه‌های 24 مرداد؛* خالد الغامدی، امام جمعه وهابی و خطیب امروز مسجدالحرام، مدعی شد فرشته‌های خداوند علیه دولت سوریه می‌جنگند. به نوشته پایگاه خبری روزنامه رای‌الیوم، وی گفت: خداوند فرشته‌هایی برای جنگ با ستمگران و ظالمین در بلاد شام دارد و آن‌ها را مامور هلاکت و مجازات ستمگران قرار داده است. این سخن الغامدی به این معناست که فرشته‌ها با تروریست‌ها همکار شده‌اند!
 
پخش ترانه به جای اذان از مساجد نابلس و خشم فلسطینی‌ها  

* پخش ترانه به جای اذان از مساجد شهر نابلس در کرانه باختری، خشم فلسطینی‌ها را در شبکه‌های اجتماعی برانگیخت. به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، سایت وطن نوشت: درپی این حادثه، وزارت اوقاف و امور دینی فلسطین کمیته تحقیقی را برای روشن شدن علت آن تشکیل داد. یک مسئول در وزارت اوقاف و امور دینی فلسطین گفت: این اختلال در تعدادی از مساجد منطقه غربی شهر نابلس و به طور مشخص در چهار یا پنج مسجد روی داد. وی با این حال تاکید کرد به سیستم یکپارچه پخش اذان مساجد نابلس که در مسجد الحج نمر قرار دارد، نفوذی صورت نگرفته است. این مسئول افزود: تیمی از شهرداری نابلس که مسئول پیگیری مسئله است، نقصی فنی را در منطقه خیابان بلیبله در این شهر پیدا و آن را برطرف کرد. تا این لحظه معلوم نیست که آیا حادثه عمدی بوده است یا نه.
 
وطن امروز
 
حامیان منافقین نمی‌توانند این مرده را زنده کنند

اخبار ویژه روزنامه‌های 24 مرداد؛مسؤول روابط عمومی کل سپاه با تأکید بر اینکه میخ تابوت جنازه گروهک منافقین زده شده است، گفت: حامیان گروهک تروریستی منافقین نخواهند توانست این مرده را زنده کنند. سردار سرتیپ دوم پاسدار رمضان شریف در یادواره شهدای سادات کاشان اظهار کرد: برخی کشورهای اروپایی که خود داعش را ساختند، اکنون این گروه بلای جان آنها شده است. آنها برای حفظ امنیت یک بازی فوتبال در وحشت بسر می‌برند و این در حالی است که ادعای امن بودن دارند. وی به جنایت‌های گروهک تروریستی منافقین در کشتار 17 هزار ایرانی از قشرهای مختلف اشاره کرد و گفت: این گروهک تروریستی که مورد حمایت برخی کشورهای اروپایی و عربی قرار دارد در زمان جنگ تحمیلی در جبهه دشمن علیه کشور ما می‌جنگید و جوانان ما را به شهادت می‌رساند اما اکنون می‌بینیم پس از این همه فجایع باز برخی کشورها به دنبال احیای این گروه برای مقابله با نظام اسلامی ایران هستند. سردار شریف با بیان اینکه «تلاش مشکوک اخیر در تصویرسازی آثار حیات گروهک تروریستی منافقین محکوم به شکست و رسوایی است» تأکید کرد: سال‌هاست میخ تابوت جنازه گروهک منفور منافقین زده شده است.

پیش‌شرط FATF برای تحریم مقامات ایرانی در داخل کشور

رئیس سازمان پدافند غیرعامل، یکی از شروط عجیب کارگروه مالی FATF را اجرای تحریم‌های بانکی که علیه اشخاص و مؤسسات ما انجام داده‌اند، در داخل کشور خواند و گفت: این به معنای اجرای تحریم در داخل کشور به وسیله خود ماست و بسیار مضر و مخل امنیت است.  سردار غلامرضا جلالی در گفت‌وگو با مهر، درباره کنترل حساب‌های ایران توسط کارگروه ویژه مقابله با تأمین مالی تروریسم (FATF) تصریح کرد: موافقتنامه اولیه‌ای که بین کارگروه مالی در این موضوع و بعضی از بخش‌های کشور بسته شد، دارای موردهای مشکل‌داری است و باید حتماً اصلاح شود. وی ادامه داد: امکان دسترسی اطلاعاتی در نظام و زیرساخت‌های مالی به بهانه پولشویی می‌تواند تسلط اطلاعاتی دشمن را در این زمینه توسعه دهد. وی با تأکید بر اینکه تعریف مبهم از تروریسم و پولشویی باعث می‌شود نهضت‌های آزادی‌بخش مثل حزب‌الله لبنان و کسانی را که از کشور خود دفاع می‌کنند در بر بگیرد، اظهار داشت: تعریف ما از حزب‌الله به عنوان جریانی است که از کشور خود دفاع می‌کند و اگر قرار باشد تعریف آنها اعمال شود، با سیاست‌های کشور ما تناقض دارد و باید کنترل شود. رئیس سازمان پدافند غیرعامل با تاکید بر اینکه بخش تحریم علیه اشخاص و موسسات در داخل باید اصلاح و حذف شود، گفت: از نگاه تولید آسیب‌پذیری و امکان نفوذ دشمن در زیرساخت‌های مالی، این توافقنامه باید دوباره بررسی شود.

تحقیق و تفحص درباره پرونده‌های ایران و آمریکا

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با انتقاد از تعلل هیات‌رئیسه مجلس در اعلام وصول «تحقیق و تفحص از معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری در پرونده‌های مطرح بین ایران و آمریکا» گفت: این هفته باید اقدام کنند. حشمت‌الله فلاحت‌پیشه در گفت‌وگو با مهر، با اشاره به تداوم رفتارهای خصومت‌آمیز دولت آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی اظهار داشت: به همراه ۱۴ نفر از نمایندگان مجلس، طرح «تحقیق و تفحص از معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری در رابطه با پرونده‌های مطرح بین ایران و آمریکا» را در دست پیگیری داریم تا سرنوشت این پرونده‌ها معلوم شود. عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با انتقاد از اینکه آمار پرونده‌های مطرح میان ایران و آمریکا به طور شفاف اعلام نمی‌شود، خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها تاکنون با ادعاهای مختلف، حدود ۶۰ میلیارد دلار در محاکم بین‌المللی علیه ایران حکم گرفته‌اند و ما تنها ۶ میلیارد دلار علیه آنها حکم گرفته‌ایم. وی همچنین از ارائه طرح تحقیق و تفحص از توافقنامه‌های پسابرجامی به هیات‌رئیسه مجلس خبر داد و گفت: پس از آغاز اجرای برجام، بیش از ۵۰ توافقنامه میان ایران و اروپا بسته شده است اما سوالات بسیاری در رابطه با این توافقنامه‌ها برای ما وجود دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۴
    0 0
    ممنون
  • ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۴
    0 0
    باید با سازندگان اماکن غیرمجلز برخورد بشه تا دیگه پول ملتو حیف نکنن
  • ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۴
    0 0
    زیاد به ترکیه نزدیک نشید اینا غیر قابل اعتمادن
  • ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۴
    0 0
    والا اگر نظام منظورشون رهبره، ایشون که گلوش به درد اومد بس که ابراز مخالفت با شکستن خط قرمزها کرد
  • ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۴
    0 0
    تورو خدا اقتصادو آزاد نکنید چون فشارش فقط رو ما بیچارهها خواهد بود نه اغنیا
  • ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۴
    0 0
    " پیش‌شرط FATF برای تحریم مقامات ایرانی در داخل کشور" fatf غلط کرده پیش شرط ذلت بار گذاشته
  • ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۴
    0 0
    دشمن بدجوری داره رو اعصاب فلسطین راه میره فکر کنممی خواد تشجیعشون کنه برای دعوا
  • ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۴
    0 0
    هنوز احساس میکنم دولت درباره مذاکراتو مسائل هسته ای صادقانه همه جی رو به ملت نگفته تا کم کم باهاش روبرو بشن
  • ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۴
    0 0
    خدا رحم کنه بنزینی که امریکا تولید کنه احتمالا اتیشمون بزنه
  • ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۴
    0 0
    گوگوش بی وجدان خوب الت دست غرب شده برای تخریب همه داشتههای ایران
  • ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۴
    0 0
    کلا ورزش در کشور باید توسعه پیدا کنه از ارقام نحومی فوتبال و والیبال کم کنید و بین بقیه تخس کنید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس