در حالی که رئیس جمهور در سفر یک ماه پیش خود به کرمانشاه از مشکل رکود و بیکاری در کشور سخن گفته بود روحانی دیروز و در جمع مردم یاسوج از رشد 4/4 درصدی در سه ماهه نخست سال جاری خبرداد ، رشد اقتصادی نزدیک به 5 درصد در حالی مطرح می شود که در چند ماه گذشته رسانه ها از تعطیلی بسیاری از کارخانجات و نیز بیکاری کارگران خبر داده بودند .

به گزارش مشرق،  روحانی 27 تیر ماه سال جاری در سفر به کرمانشاه و در جمع مردم این استان با بیان اینکه ملت ایران از کاستی‌هایی نیز رنج می‌برد، گفت : امروز مردم ایران با مشکلاتی در زمینه آب، محیط زیست، بیکاری، رکود، نامناسب بودن محیط کسب و کار، مشکل حمل و نقل در کنار مشکلات منطقه‌ای و جهانی، مواجه هستند.
 
با وجود اذعان رئیس جمهور به رکود ، بیکاری و نا‌مناسب بودن محیط کسب و کار در کرمانشاه روحانی کمتر از یک ماه بعد دیروز در جمع مردم یاسوج گفت : خوشحالم در جمع شما مردم یاسوج اعلام کنم که براساس آمار سازمان آمار کشور که دیشب اعلام شد، رشد اقتصادی کشور در سه ماهه اول امسال 4/4 بوده است.
 
روحانی در ادامه رشد اقتصادی کشور را از 4/4 به 5 درصد رسانده و گفت : امروز اگر توانستیم روزهای سختی که دشمنان برای ما فراهم کردند و قیمت نفت را به یک سوم و یک‌چهارم رساندند، به رشد 5 درصدی برسیم، به معنای اعتماد مردم به دولت‌شان و ایجاد همدلی و هم‌زبانی میان ملت و دولت است.
 
گفتنی است  پیش از این مرکز آمار ایران رشد اقتصادی کل سال ۹۴ را با احتساب نفت یک‌درصد و بدون آن 0/9 درصد محاسبه و اعلام کرده بود : نرخ رشد بخش صنعت منفی ۲/۲درصد شده است .
 
با وجود رشد 9/0 درصدی اقتصادی بدون احتساب نفت در سال 94 رئیس جمهور از رشد 4/4 اقتصادی در سه ماهه اول سال 95 خبر می دهد و این افزایش نزدیک به 5 برابری رشد اقتصادی اولین نتیجه ای که باید داشته باشد تحول در وضع زندگی مردم است ، مردم تا یک ماه پیش به گفته رئیس جمهور با مشکل رکود و بیکاری مواجه بودند و هر چند با رشد اقتصادی لزوما میزان رکود و بیکاری دفعتا کاهش نمی‌یابد ولی وضع زندگی مردم بدتر از قبل نمی‌شود .
 
اعلام رشد اقتصادی 5 درصدی از سوی رئیس جمهور و مرکز آمار ایران در حالی است که در چند ماهه ابتدایی سال 95 هر روز اخباری از تعطیلی کارخانه های تولیدی و صنعتی کشور در رسانه ها و مطبوعات منتشر می شود.
 
با کاهش تورم و در عین حال رکود اقتصادی وضعیت برای واحد‌های تولیدی و به خصوص واحد‌هایی که در شهرک‌های صنعتی مشغول به‌کارند هر روز بد و بدتر می شود. بر اساس اخبار رسیده ، برخی از واحد های تولیدی با کمتر از نیمی از ظرفیت خود مشغول به کار هستند و بسیاری از آنها هم به صورت تعطیل کامل یا نیمه تعطیل درآمده اند .
 
با توجه به این واقعیت می توان پرسید چگونه با آمار اعلام شده مبنی بر رشد اقتصادی 5 درصدی در سه ماهه اول سال جاری هر روز شاهد تعطیلی برخی کارخانه ها و نیز بیکاری تعداد زیادی از کارگران هستیم‌؟
 
گفتنی است روز شنبه اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در حاشیه امضای قراردادهای سرمایه‌گذاری در بخش آب و فاضلاب در پاسخ به سوال فارس مبنی بر اینکه آیا در 2 ماهه اول امسال آمار رشد اقتصادی استخراج شده است یا خیر، گفته بود : در مورد رشد اقتصادی در 2 ماهه اول امسال نمی‌توانم موردی را بیان کنم، اما مطمئن هستم که امسال به رشد اقتصادی 5 درصد خواهیم رسید.
 
وعده جهانگیری مبنی بر رسیدن به رشد اقتصادی 5 درصدی تا پایان سال یک روز بعد جامه عمل پوشید و اعلام شد که در همان سه ماهه اول سال به این رشد رسیده ایم ولی چنان چه روحانی رئیس جمهور گفته بود « ملاک تورم جیب مردم است » می توان پرسید آیا رشد اقتصادی نزدیک 5 درصد در کشور نمودی داشته است و شواهد آن را می‌توان مشاهده کرد؟!
چرا رشد اقتصادی تاثیری در زندگی مردم ندارد‌؟!
 
یکی از روزنامه های اجاره‌ای در گزارشی در این زمینه نوشت:  برخلاف برخی تصورات، رشد اقتصادی چهار درصدی مطرح شده در اقتصاد ایران برای فصل بهار صحیح است، ولی با توجه به اینکه این رشد در بخش‌هایی مانند نفت، کشاورزی و … بوده تاثیر مستقیمی بر زندگی مردم ندارد.
 
این روزنامه زنجیره ای ادامه داده است : اگر تا پایان سال ۱۳۹۵ به رشد پنج درصد برسیم با توجه به رکود حاکم در بازار ایران یک موفقیت است، ولی این رشد بیشتر در بخش کشاورزی و بنگاه‌های کوچک از طریق تامین مالی و اصلاح گردش نقدینگی آنها و بخش نفت خواهد بود.
ادعای این روزنامه مبنی بر این که رشد 5 درصدی بیشتر در بخش کشاورزی و بنگاه های کوچک خواهد بود در حالی است که بر اساس آمار اعلام شده « نرخ رشد بهار 95 در گروه کشاورزی 4 درصد و در گروه صنعت 8/8 درصد» می باشد .
 
رشد 8/8 درصدی بخش صنعت در بهار 95 چنان‌که گفته شد با تعطیلی کارخانه ها و همچنین بیکاری کارگران این بخش تناقض آشکاری دارد که امید می‌رود دولت به این سوال مردم پاسخ دهد‌.
 
نتیجه آمد و رفت هیئت های اقتصادی به ایران چه بود‌؟!
 
روحانی در بخش دیگری از اظهارات خود در یاسوج اعلام کرد : امروز در سراسر دنیا در عرض کمتر از یک سال 350 هیئت اقتصادی به سرزمین ما آمده است و 160 هیأت سیاسی میهمان ایران بوده است.
 
سوالی که رئیس جمهور بدان اشاره ای نکرده و پاسخی نیز به آن نداد این است که نتیجه آمد و رفت 350 هیئت اقتصادی به ایران در طول یک سال چه بوده و کدامین مشکل را از پیش پای ملت برداشته است؟!
 
در میانه آمد و رفت هیئت های تجاری خارجی به کشور آلن ایر سخنگوی وقت وزارت خارجه آمریکا گفته بود «این رفت و آمدهای هیئت های اروپایی به ایران بیشتر یک نمایش بوده و نباید فراموش کرد که تا زمانی که آژانس بین‌المللی انرژی‌ اتمی اجرای اقدام‌های مربوطه هسته‌ای توسط ایران را تأیید نکند ، کاهش و نهایتا لغو تحریم‌های به اصطلاح هسته‌ای صورت نخواهد گرفت و تحریم‌های موجود (و اجرای آن) سرجای خود باقی خواهد ماند!»
 
این اظهارات آلن ایر در عمل هم ثابت شد و با توجه به رفت و آمدهای گسترده بسیاری از هیئت های غربی تا‌کنون سرمایه گذاری جدی از سوی آنها در کشور ملاحظه نشده است.
به گزارش دانا طبق آمار منتشر شده ، پس از مذاکرات ژنو ، حدود 300 هیئت تجاری در بازه زمانی یک الی یک و نیم ساله وارد کشور شدند؛ هرچند پس از خوابیدن تب و تاب این سفرها، مسئولین دولتی در مصاحبه هایشان اعتراف کردند که علی‌رغم ترافیک بالای سفر هیئت‌های تجاری ، هیچ معاهده و معامله ای بین طرف خارجی و ایرانی صورت نگرفته است. بر اساس این گزارش « این سفرها در حالی صورت می‌گیرد که عملاً تغییرات محسوس و چشمگیری در زمینه بهبود شرایط اقتصادی مردم و رونق اقتصاد کشور رخ نداده و رکود در بازار تغییری نداشته است.»
 
خوش بینی به برجام بدبینی به آمریکا
 
رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود در یاسوج گفت « خوشبینی به برجام به معنای خوشبینی به ابرقدرت‌ها نیست و ما به برجام خوشبین و به آمریکا بدبین هستیم.»
 
این که رئیس جمهور پس از مدت ها از بدبینی به دشمنی چون آمریکا سخن گفته است جای امیدواری و تحسین دارد ، سخنی که چند سال پیش باید گفته می‌شد امروز روحانی بر زبان آورد. این اذعان هر چند دیر هنگام ولی مغتنم است . با این وجود سوالی که می توان پرسید آن است که مجری برجام و رفع تحریم ها کیست؟ جز آمریکا و متحدین آن؟!
 
وقتی که به آمریکا بدبین هستید چگونه می‌توانید به توافقی که مجری آن قابل اعتماد نیست تکیه کنید و به آن توافق یعنی برجام خوش بین باشید؟!
منبع: کیهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • مانترا ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۷
    0 0
    بدترین مشکل برای هرکشوری امار غیر واقعی واغراق شده میباشد حتی اگر سازمان برنامه وبودجه را اقای احمدی نژاد منحل کرد اقای روحانی احیا کند با فرض وجود این امار که ظاهرا متولی جمع اوری مشخصی ندارد ومتملقان و مدیران موقعیت طلب ارائه دهنده ان هستند بازهم راه به جایی نخواهد برد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس