کد خبر 616752
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۲:۴۰

آستان قدس رضوی براساس منویات رهبر معظم انقلاب محرومیت زدایی در «پایتخت معنوی ایران» که سالانه پذیرای بیش از ۲۷ میلیون زائر داخلی و دو میلیون خارجی است، را کلید زد.

به گزارش مشرق، آستان قدس رضوی در راستای معنویات و توجهات رهبر معظم انقلاب برنامه‌های گسترده محرومیت زدایی را در این شهر معنوی جهان اسلام به اجرا درآورده است، به هر حال یکی از بزرگترین جمعیت‌های حاشیه نشینی ایران متعلق به مشهد است.

براین اساس طی برنامه ای رسانه ای با محوریت محرومیت زدایی در مشهد که سالانه پذیرای بیش از 27 میلیون زائر از داخل و دو میلیون زائر از خارج از کشور است، خبرنگاران رسانه‌های جمعی با فعالیت‌های جهادی در حوزه‌های مختلف عمرانی، بهداشت و ... آشنا می‌شوند.

گفتنی است، مشهد کلان‌شهری در شمال شرقی ایران و مرکز استان خراسان رضوی است. این شهر در زمان افشاریان، پایتخت ایران بود. مشهد با 328 کیلومتر مربع مساحت، دومین شهر پهناور ایران بعد از تهران است. براساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال 1390 این شهر با 2٬766٬258 تن جمعیت، دومین شهر پرجمعیت ایران پس از تهران است. این شهر به واسطهٔ وجود حرم علی بن موسی الرضا، هشتمین امام مذهب شیعه، سالانه پذیرای بیش از 27 میلیون زائر از داخل و دو میلیون زائر از خارج از کشور است.

شهر مشهد در حوزهٔ رودخانهٔ کشف‌رود و در دشت مشهد بین کوه‌های هزار مسجد و بینالود گسترده شده‌است. بیشینهٔ ارتفاع شهر مشهد 1150 متر و کمینهٔ آن 950 متر است. شهر مشهد دارای آب و هوای متغیر، اما معتدل و متمایل به سرد و خشک است و از تابستان‌های گرم و خشک و زمستان‌های سرد و مرطوب برخوردار است. بیشینهٔ درجه حرارت در تابستان‌ها 43 درجه بالای صفر و کمینهٔ آن در زمستان‌ها 23 درجه زیر صفر است.

مشهد دارای 13 منطقهٔ شهرداری است و شهردار آن، توسط شورای شهر 25 نفره انتخاب می‌شود. این شهر دارای یک فرودگاه بین‌المللی، یک ایستگاه راه‌آهن و سه پایانه است که ارتباط آن با شهرهای دیگر را ممکن می‌سازد. حمل و نقل داخلی مشهد، توسط سامانهٔ تاکسی‌رانی و اتوبوس‌رانی و قطار شهری انجام می‌شود. اقتصاد مشهد متکی به گردشگری مذهبی با تمرکز بر حرم امام رضا است. در کنار آن، وجود مراکز تجاری بزرگ و امکانات پزشکی قابل توجه، موجب رونق گردشگری تفریحی و گردشگری سلامت در این شهر نیز شده‌است.

بیش از 93 درصد مردم مشهد فارسی‌زبان هستند. تراکم جمعیت در مشهد بیش از نه هزار تن در هر کیلومتر مربع است. این شهر در سال 1388 رسماً به عنوان «پایتخت معنوی ایران» انتخاب شد. همچنین مشهد به عنوان «پایتخت فرهنگ اسلامی» در سال 2017 برگزیده شده‌ است.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس