کد خبر 616528
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۹

نتایج یک نظرسنجی نشان می‌دهد محبوبیت رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه پس از کودتای نافرجام اخیر، با افزایش ۲۰ درصدی به بالاترین حد در دو سال اخیر رسیده است.

به گزارش مشرق، نتایج نظرسنجی مرکز تحقیقات راهبردی و اجتماعی متروپل در آنکارا حاکی است، 67.6 درصد از شرکت کنندگان در این نظرسنجی گفتند آنها از اردوغان 62 ساله که رهبر حزب عدالت و توسعه ترکیه است، حمایت می‌کنند.

این نظرسنجی از میان یک هزار و 275 نفر انجام شد.

این در حالی است که بالاترین میزان رضایت از اردوغان در نظرسنجی‌های پیشین متروپل به اوایل سال 2012 و سومین دوره نخست وزیری وی با 71.1 درصد باز می‌گردد.

محمد شمشک معاون نخست وزیر ترکیه در صفحه توییتر خود گفت افزایش محبوبیت اردوغان نشان دهنده «حمایت همه جانبه مردمی از نحوه مواجهه وی (اردوغان) با کودتای نافرجام» دارد.

این نظرسنجی که در روزهای 28 جولای تا اول آگوست (7 تا 11 مرداد) انجام شد، نشان داد که میزان محبوبیت بن علی ییلدریم نخست وزیر ترکیه نیز با افزایش 18 درصدی به 58 درصد رسیده است.

در تاریخ 26 تیر گروهی از نظامیان ارتش ترکیه در آنکارا با حمله به پارلمان، کاخ ریاست جمهوری و تلویزیون دولتی قصد سرنگون کردن دولت و به دست گفتن اوضاع در این کشور را داشتند که با حضور مردم و نیروهای امنیتی این کودتا شکست خورد.

در پی این کودتای نافرجام، دولت ترکیه دهها هزار نفر از نظامیان، کارکنان نهادهای دولتی و قضایی را به خاطر ارتباط با عوامل کودتا بازداشت یا اخراج کرد.

در خلال این کودتای نافرجام، دستکم 246 نفر کشته و بیش از 2 هزار و 100 نفر زخمی شدند.

دولت ترکیه فتح الله گولن، روحانی مخالف را که در تبعید خود خواسته در امریکا است، طراح اصلی این کودتا می‌داند و خواستار استرداد وی به ترکیه شده است. اگرچه گولن هر گونه ارتباط با این کودتا را رد کرده و این اقدام را محکوم کرده است.
 
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس