مطالب تازه‌ای از رفتار وحشیانه و غیرانسانی علیه پناه‌جویان به ویژه کودکان پناه‌جو در کمپ‌های استرالیا منتشر شد که بر اساس بیش از ۲ هزار سند از سوی خود کارکنان این مراکز گزارش شده است.

 به گزارش مشرق، اسناد افشا شده‌ای نشان می‌دهد که پناه‌جویان محبوس در کمپ پناه‌جویان «نائورو» خارج از مرزهای استرالیا مورد شکنجه قرار می‌گیرند.

روزنامه گاردین روز چهارشنبه (امروز) گزارشی منتشر کرد که بر اساس آن معلوم می‌شود، بیش از 2 هزار سند شامل بیش از 8 هزار صفحه از کمپ‌های مهاجران استرالیا فاش شده که نشان می‌دهد پناه‌جویان محبوس در نائورو مورد آزار و اذیت و شکنجه قرار می‌گیرند.

این پرونده‌ها نشان می‌دهد پناه‌جویان بویژه کودکان پناه‌جو مورد آزار و اذیت، سو‌ء استفاده جنسی و در بدترین شرایط زندگی قرار دارند و برخی از پناه‌جویان دست به خودآزاری می‌زنند.

تحلیل‌گر گاردین با بررسی فایل‌ها گفت که در بیشتر گزارشات کودکان ذکر شده‌اند. در واقع بیش از 51 درصد گزارش‌ها درباره شکنجه کودکان پناه‌جو در بازه زمانی ماه می 2013 تا اکتبر 2015 است.

این گزارش در حالی منتشر شد که چند وقت پیش هم گزارش‌هایی درباره رفتار وحشیانه در مرکز نگه‌داری نوجوانان در زندانی در منطقه شمالی استرالیا منتشر شد. همچنین پیش از این هم بارها گزارش‌هایی از شکنجه و آزار و اذیت و شرایط بد زندگی پناه‌جویان در استرالیا منتشر شده بود.

موارد شکنجه‌ای که در این گزارش‌ها ذکر شده‌اند بسیار شنیع و غیرانسانی از سوی مسئولان محافظت مراکز علیه دختران و پسران خردسال و نوجوان انجام می‌گیرد. در موارد دیگری هم شکنجه و رفتارهای وحشیانه‌ای علیه بزرگسالان صورت گرفته است.

غالب این گزارش‌ها از سوی کارکنان این مراکز شامل کادرهای درمانی، کادرهای آموزشی، افسران محافظ و مددکاران نوشته شده است و چه بسا بسیاری از موارد شکنجه و رفتارهای وحشیانه و غیرانسانی که در این مراکز علیه پناه‌جویان صورت می‌گیرد اصلا ثبت نشده باشند.

بارها گزارش‌ها و اخباری مبنی بر حبس و شکنجه پناه‌جویان در جزایر دورافتاده مانوس و نائورو بدون تعیین سرنوشت آنان منتشر شده بود.

شرایط برزخی پناه‌جویان در این جزایر دورافتاده و درهای بسته استرالیا گاهی منجر به اقدام پناه‌جویان محبوس به خودکشی شده است و برخی از آنان به دلیل شرایط بد زندگی و شرایط جسمانی جان باختند.

در یک مورد یک جوان ایرانی 23 ساله و یک زن جوان سومالیایی بعد از گذراندن مدتی طولانی در این شرایط، خود را به آتش کشیده بودند. در مورد دیگری یک مرد جوان ایرانی به دلیل پایان یافتن مدت اعتبار گذرنامه برای اقامت در استرالیا خود را کشته بود.

حضور پناه‌جویان در این جزایر دورافتاده و سرنوشت نامعلوم آن‌ها از یک سو، ناامیدی از دریافت اجازه ورود به استرالیا و شرایط بسیار وحشتناک زندگی در این جزایر پناه‌جویان را به سویی سوق می‌دهد که دست به خودکشی یا خودسوزی بزنند.

در مواردی هم پناه‌جویان محبوس در این جزایر به اعتراض دسته‌جمعی دست زده‌اند ولی با وجود این همچنان گزارش‌هایی از سو‌ءرفتار با پناه‌جویان به استرالیا منتشر می‌شود و جامه جهانی و دولت استرالیا هیچ اقدام موثری در قبال آن انجام نمی‌دهند.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس