معاون نخست وزیر روسیه اعلام کرد که طبق قرارداد منعقده، روسیه‌ تاکنون نیمی از سامانه های پدافند هوایی «اس- ۳۰۰» را به ایران تحویل داده است.

به گزارش مشرق به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، «دیمیتری راگوزین» معاون نخست وزیر روسیه در امور دفاعی در جریان نشست سه جانبه «روسیه- ایران- آذربایجان» در باکو از تحویل نیمی از سامانه های پدافند هوایی «اس- ۳۰۰» به ایران خبر داد.

این در حالیست که «سرگئی چمیزوف» رئیس شرکت «روس تِک» در ماه ژوئیه گفته بود که روسیه در حال برنامه ریزی برای تکمیل روند تحویل سامانه های پدافند هوایی اس- ۳۰۰ به ایران تا پایان سال ۲۰۱۶ میلادی است.

گفتنی است که قرارداد ۸۰۰ میلیون دلاری میان مسکو و تهران برای تحویل سامانه های اس ۳۰۰ روسی به ایران در سال ۲۰۰۷ به امضای طرفین رسید. اما به دنبال وضع تحریمهای شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران در اواسط سال ۲۰۱۰، اجرای این قرارداد به حالت تعلیق درآمد.

با تعلیق این توافقنامه از سوی مسکو به بهانه وضع تحریم تسلیحاتی شورای امنیت علیه تهران، ‌ایران در دادگاه داوری ژنو علیه روسیه شکایت کرد.

پس از توافق هسته ای میان ایران و گروه «۱+۵» و تعهدسپاری غرب به لغو تمام تحریمهای اقتصادی علیه ایران، «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه در آوریل ۲۰۱۶ ممنوعیت تحویل سامانه اس-۳۰۰ را لغو کرد.

شایان ذکر است که سامانه اس- ۳۰۰ برای دفاع از مؤسسات صنعتی، نهادهای دولتی، پایگاه های نظامی و مقرهای فرماندهی در برابر حملات هوایی و فضایی دشمن مورد استفاده قرار می گیرد. این سامانه قادر به نابودسازی اهداف بالستیک بوده و از قابلیت حمله به اهداف زمینی نیز برخوردار است. اس۳۰۰ می تواند هواپیماهای دشمن را در فاصله ۱۵۰ کیلومتری و تا ارتفاع ۲۷ کیلومتری نابود کند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • ۰۷:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۹
    0 0
    با توجه به اینکه تا پنج سال نمیتونیم هواپیمای جنگنده از روسیه وارد کنیم امکان بستن قراردادی محکم جهت خرید چندین آتشبار از سامانه دفاع موشکی S-500 وجود داره؟ تا نقطه ضعف هوایی کشور که فرسودگی هواپیماهای جنگنده هست را تا حدودی پوشش دهیم
  • ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۹
    0 0
    باید به دنبال ساخت بمب ها و موشک های خلا بود همانگونه که روسیه در این امر پیشتاز شده است و در جنگ های آینده می تواند با آنها از خود دفاع کند.
  • ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۹
    0 0
    این بردی که گفتی واسه pmu-1 بود دیگه؟
  • امیر ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۹
    0 0
    s500 نه اقا همین اس 300 با هزار منت دادن وگرنه چرا به ایران اس 400 ندادن 5 سامانه اس 400 کل ایران رو پوشش میداد نگرانی هم بابت رپتور و بی2 وجود نداشت امروز چند جنگنده مجهز به کروز های زد اس 300 حمله اول رو انجام میدهند فیلم مقابله با این سامانه چند سال پیش پخش شد موفقیت آمیز بود فقط یه مشکل وجود داشت متحرک بودن سامانه و اختفا در صورت شناسایی محل دقیق اس 300 شانس از بین بردنش به شدت بالاست
  • محمد حسین ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۹
    0 0
    ایران پی ام وی یو 2 گرفته.((از روس ها نباید چیزی خرید)).به نظرم جای سوخو 30 بریم جی 16 و جی 10 و آواکس کی جی 2000 و در بازه زمانی بعد جنگنده نسل 5 بخریم و جای تی 90 تانک ام بی تی 3000 از چین و تی 84 آپلوت(تولید در داخل) از اوکراین و تبدیل تانک های قدیمی به نفربر(کاری که اسرائیل کرده) و هکاری در زمینه ترابری با اوکراین و تجهیزات دریایی از چین بخریم(تسلیحات دریایی چین حرف نداره) و از اوکراین موتور بالگرد بگیریم و تولید کنیم و بالگرد های تهاجمی و ترابری بسازیم.چین هم متعهد و با مرام تره(وقتی پاکستان سر برنامه اتمی تحریم تسلیحاتی شد چین بدون توجه به شورای امنیت بهش سلاح میداد و با قیمت کم و کلی کمکش کرد) و اوکراین هم سر خوابوندن کل روسیه و خوش قولی بسیار خوبه(وقتی ایران تحریم بود به ایران موتور شاهد 285 و 278 و آنتونف 140 داد و پیشنهاد تولید آنتونف 70 رو داد و در تولید موتور ذوالفقار بسیار کمک کرد و موشک خا 55 به قیمت کم و بی سر و صدا فروخت و الان میگه نفروختم دروغ میگه چون رییس جمهور قبلیشون و مجلسش گفت).در کل اگه اینکارا رو بکنیم اشک روسیه در میاد و نباید تموم تخم مرغ هارو توی یه سبد گذاشت.
  • ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۹
    0 0
    نه.
  • منوچهر ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۹
    0 0
    امیر جان اس 400 هم همچین غول نیست توی تمام سایت های نظامی خارجی و کارشناسان نظامی گفتن که اس 400 اف 22 و اف 35 و بی 2 رو توی فاصله ی زیر 40 کیلومتر شناسایی میکنه این یعنی این که خیلی شاخ نیست اس 400 همون اس 300 فقط بردش و افزایش دادن تازه بماند که موشک های دور ایستا و کیت های ماهواره ای بالدار جی دی ام ای ار هست و پشتیبانی اواکس و غیره تازه جنگنده ی گروالر خودش به تنهای از پس اس 400 و اس 300 بر میاد
  • ۱۷:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۹
    0 0
    امیر اون اس400 الان تو سوریه هستش و اسرائیل و امریکا بریتانیا و ناتو با این وجود میان بمبارون هوایی میکنن . وقتی اسرائیل سمیر قنطار رو تو سوریه کشتن اس400 نتونست رهگیری کنه در ضمن اس 400لاذقیه تا دمشق رو تحت پوشش داشت
  • مغزمتفکر ۱۷:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۹
    0 0
    سلام هر جور شده باید آواکس بخریم آواکس از واجبات است.
  • مغزمتفکر واقعی ۲۰:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۹
    0 0
    مغزمتفکر قلابی به خدا واگذارت کردم بی حیا

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس