موشک‌های سامانه S-300PMU2 تا برد 200 کیلومتر و ارتفاع 27 کیلومتری را پوشش می‌دهند. سرعت موشک‌های آن 6 الی 7 برابر سرعت صوت است و می‌تواند علیه هواپیماهای رزمی، موشک‌های کروز و بالستیک و پهپادها وارد عمل شود.

شاهکار نمادین متخصصان دفاعی ایران در استقرار اس 300/ از تهران تا خنداب تحت پوشش «پرنده بزرگ» +عکسبه گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، در هفته های اخیر بحث کامل کردن تحویل سامانه دفاع هوایی اس 300 در رسانه های گروهی مطرح شده و از طرفی خبر مربوط به تحویل اولین سری از موشک های این سیستم دفاعی به کشور نیز منتشر شد. بر اساس اعلام رسانه ای در نهایت مشخص شد که مدل وارد شده به جمهوری اسلامی ایران از گونه S_300PMU2 بوده است که بر اساس اطلاعات موجود حدود 200 کیلومتر برد دارد.
 
ماجرای سفارش و تحویل سامانه اس 300 از ابتدا تا به امروز شاید در حدود 1 دهه به طول انجامیده و همواره یکی از موارد بحث در روابط بین روسیه و ایران و همچنین روابط روسیه با آمریکا بوده است.
 
در جریان دیدار روز گذشته فرماندهی کل قوا حضرت آیت الله خامنه ای با فرماندهان قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء ارتش جمهوری اسلامی ایران ایشان به نکات مهمی درباره این سامانه و خرید آن اشاره کردند. ایشان فرمودند: "سامانه اس۳۰۰ ابزاری دفاعی است نه تهاجمی، اما آمریکایی‌ها تمام تلاش خود را کردند که جمهوری اسلامی از این امکان برخوردار نشود.
 
چرا اس 300 مهم است؟
 
سامانه پدافند هوایی اس 300 و خصوصا گونه PMU-2 آن که به ایران تحویل شده است یکی از پیشرفته ترین سامانه های دفاع هوایی حال حاضر در جهان محسوب می شود. ایالات متحده آمریکا و رژیم صهیونیستی به خوبی می دانستند که با ورود اس 300 به سازمان رزم پدافند هوایی ایران، احتمال غافلگیری و حمله موفق هوایی بسیار کمتر می شود. برد و ارتفاع درگیری بالا، مقاومت بسیار مناسب در برابر جنگ الکترونیک، تحرک بسیار زیاد و همچنین قابلیت شبکه شدن با سایر سامانه های راداری و تسلیحات پدافندی، همه و همه از اس 300 یک مدافع نیرومند می سازد.
 
فردو: اولین پاسگاه اس300
 
روز گذشته و برای اولین بار تصاویری از استفرار موشک های اس 300 و همچنین یک سامانه راداری در نزدیکی سایت اتمی فردو در استان قم از رسانه ملی منتشر شد. اما چرا این تاسیسات؟
 
تاسیسات فردو که در عمق زمین و در جنوب شهر مقدس قم واقع شده است یکی از تاسیسات غنی سازی اورانیوم کشور ما است که اعلام وجود آن در سال 2009 بسیاری را شگفت زده کرد. بر اساس اعلام آژانس انرژی اتمی ایران در این تاسیسات به غنی سازی 20 درصدی مشغول بوده است.
 
شاهکار نمادین متخصصان دفاعی ایران در استقرار اس 300/ از تهران تا خنداب تحت پوشش «پرنده بزرگ» +عکس 
پرتاب گر موشک های اس 300 در فردو
 
ساخت این تاسیسات در زیر زمین به دلایل مشخص امنیتی و حفاظتی باعث شد تا هیاهوی تبلیغاتی فراوانی ضد این مرکز در رسانه های غربی شکل گرفته و از طرفی نیز لفاظی های زیادی درباره توسعه مهمات نفوذ گر برای حمله به این سایت هسته ای در غرب انجام شد. این تاسیسات قرار است بر اساس توافق هسته ای به مرکزی برای انجام تحقیقات هسته ای بدل شود.
 
اما نکته مهم درباره حضور اس 300 در این نقطه را به نوعی می توان با نگاهی به برد این سامانه حدس زد. برد سامانه S-300PMU2 در حدود 200 کیلومتر هست و با استقرار در منطقه فردو می تواند بخش های بسیار مهمی از کشور را پوشش دهد.
 
شاهکار نمادین متخصصان دفاعی ایران در استقرار اس 300/ از تهران تا خنداب تحت پوشش «پرنده بزرگ» +عکس
شعاع پوشش 200 کیلومتری به مرکزیت فردو
 
همانطور که در تصویر مشخص است با استفرار این سامانه در آن نقطه، شهر اراک و تاسیسات آب سنگین اطراف آن، تهران به عنوان پایتخت کشور و همچنین شهر اصفهان که بخشی از تاسیسات اتمی ما در آنجا جضور دارد تحت پوشش این سامانه دفاعی قرار می گیرد.
 
کدام اجزاء اس 300 در فردو دیده شدند؟
 
بر اساس تصاویر منتشر شده از رسانه ملی پرتاب گرهای موشکی و همچنین رادار Big Bird یا «پرنده بزرگ» بود. لانچرهای موشکی مشخص شده در تصویر حامل دو کپسول موشکی بودند که البته این تعداد برای هر پرتابگر قابل ارتفاء تا عدد 4 نیز است.
 
همانطور که در بالاتر به آن اشاره شد موشک های سامانه S-300PMU2 تا برد 200 و ارتفاع 27 کیلومتری را پوشش می دهند. سرعت موشک های این سامانه بین 6 الی 7 برابر سرعت صوت است و می تواند بر علیه هواپیماهای رزمی، موشک های کروز و بالستیک تاکتیکی و پهپادها نیز وارد عمل شود.
 
رادار پرنده بزرگ به عنوان بخش دیگری که در تصاویر مربوط دیده شد یکی از اجزای مهم سامانه پدافند هوایی اس 300 محسوب می شود. این رادار که ملقب به «پرنده بزرگ» است به نوعی به عنوان سامانه ایجیس زمینی شناخته می شود و در حقیقت در کلاس رادار معروف نیروی دریایی آمریکا قرار دارد.
 
البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که میزان برون دهی این رادار در مقایسه با ایجیس آمریکایی 30 درصد بیشتر است. این رادار آرایه فازی از توان مقابله بسیار بالا در برابر جنگ الکترونیک برخوردار بوده و می تواند حدود 200 هدف را کشف کرده و همزمان هدایت موشک ها برای درگیری با 12 هدف را بر عهده بگیرد.
 
شاهکار نمادین متخصصان دفاعی ایران در استقرار اس 300/ از تهران تا خنداب تحت پوشش «پرنده بزرگ» +عکس 
پرتاب گر موشکی اس 300 و رادار پرنده بزرگ در فردو
 
این رادار توان شناسایی تمام اهداف پرده اعم از هواپیماهای رزمی، پهپادها، موشک های کروز و بالستیک را نیز دارد. برد کشف هدف این سیستم در برابر هواپیماهای جدید با سطح مقطع پایین راداری در حدود 270 کیلومتر است.
 
با تاکتیک و برنامه ریزی قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا و ستاد کل نیروهای مسلح، با یک گردان سامانه اس 300 هم اکنون بخش مهم و استراتژیکی از کشورمان تحت پوشش این سامانه قرار گرفته و قطعا با اضافه شدن عملیاتی سایر گردانها، اکثر نقاط جمهوری اسلامی ایران در این دایره سبز امن‌تر قرار می گیرد و در عین حال با اضافه شدن باور 373، آسمان و مرزهای ایران امن تر از همیشه معرفی خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 96
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 26
  • حسن ۰۲:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۸
    0 1
    زیبا ، قاتل ، مطمئن
  • سعید ۰۲:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۸
    1 0
    200 متر یا 200 کیلومتر؟
  • ۰۲:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۸
    3 0
    اگر میفروشن بازم بخریم . داشتنش ضرری نداره .
  • ناشناس ۰۲:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۸
    1 0
    قربونت
  • ناشناس ۰۲:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۸
    3 0
    برد 200 کیلومتر دزسته و نه 200 متر.
  • ۰۳:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۸
    0 0
    این که گفتی یعنی چی
  • ۰۴:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۸
    1 0
    مشرق گزارش عالی بود اما ی سوال مگه قراره دشمن تا عمق خاک ایران و فردو برسه؟؟؟ پس مردمی که تو این همه شهر زندگی میکنن چی؟
  • dash ali ۰۵:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۸
    1 0
    خدا روح حاج حسن تهرانی مقدم رو شاد کنه اگه این قهرمان زنده بود دو ساعت بعد از نصب نمادین این سامانه در فردو و رسانه ای شدن این خبر دستور جمع آورو انتقال به کارگاه برای مهندسی معکوس رو صادر میکرد و شک نکنید ثانیه ای رو هدر نمیداد ...زیرا اسامانه قعیمو موثره که حداقل بصورت انبوه در هزار نقطه ایران نصب شه....به امید تولید انبوه در داخل .یا علی
  • ۰۶:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۸
    0 0
    یاشاسین ایران
  • عباس قمی ۰۶:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۸
    0 0
    مشرق جان اون فردو که تو نوشتی و تو نقشه علامت زدی یه روستای متعلق به قم در 40کیلومتری جنوب قم هست ولی سایت اتمی فردو در 45کیلومتری شمال قم هست اشتباهت این بوده که اگه تو گوگل بزنی فردو روستا رو میاره نه سایت اتمی رو ممنون از باقی مطالبتون.....
  • ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۸
    0 0
    الحمدلله به امید اقتدار روز افزون ایران
  • حجت ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۸
    0 0
    موشک‌های سامانه S-300PMU2 تا برد 200 متر و ارتفاع 27 کیلومتری را پوشش می‌دهند. برد 200 متر؟ مگه تیر کمونه؟
  • ۰۸:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۸
    0 0
    سلام مدلش خوبه ولی کم هست 4 گردان نمی تونه تمام ایران رو پوشش بده فقط برای تاسیسات و مناطق مهم بکار برده خواهد شد
  • ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۸
    0 0
    بنظر من اگر این گردان اول در خلیج فارس ،مثلا جزیره ابوموسی مستقر میشد ،پیام بسیار روشن ای داشت و ویک چراغ روشن برای پایین حضور ناوهای هواپیمابر در خلیج فارس بود .
  • پیمان ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۸
    0 0
    فرودو در حال حاضرغنی سازی نداره و تا حد زیادی در مقابل حملات عادی و متعارف مقاوم.تهدیدات ضد ایران هم در حال حاضر ظاهرا حداقل هست و مساله اینجاست که این استقرار در حال حاضر بیشتر پیغام سیاسی دارد تا نظامی مبنی بر اینکه ما نگرانی ای در مورد لغو موافقت نامه ی هسته ای نداریم.پیغامی که دبیر شورای عالی امنیت ملی چند روز قبل ارسال کرد و کارکرد این استقرار از نظر جنبه ی فنی و نظامی بلند مدت خواهد بود. وگرنه با توجه به کوههای اطراف فرودو امکان پوشش دادن مناسب سرزمین های اطراف آن شامل تهران و ....چندان از نظر فنی منطقی به نظر نخواهد آمد.
  • ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۸
    0 0
    پدافند باور به امید خدا در زمان تحویل و عملیاتی شدن تمام ایران رو پوشش خواهد داد البته بدون اس 300 هم ما سال ها بی دفاع نبودیم و الا دشمن لحظه ای در حمله درنگ نمیکرد
  • ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۸
    0 1
    خرید افتخار نداره. بابد الان خودمون صادر کننده بودیم اما 35 ساله در وضعیت کنونی گیر کردیم.
  • ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۸
    1 2
    پز احمقانه سایت مشرق با تجهیزات روسی
  • ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۸
    0 0
    200 میلیمتر! خوبه؟
  • ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۸
    0 0
    انشاله پوشش سایر گردانها بگونه ای باشد که علاوه بر نواحی خارک و نیروگاه اتمی بوشهر بتواند تمام تنگه هرمز را بشکلی پوشش دهد که علاوه بر تنگه، جزایر متعدد خودمان را بپوشاند و نشست وبرخاست هواپیماهای امارات سرکش و سایر کوتوله های خلیجی را در قطر، بحرین وسواحل کویت وعربستان ، حتی الامکان دیده بانی کنیم البته خرید چند گردان اگر امکانپذیر شود که دیگر عالیست بویژه اگر بتوانیم از سیستمهای پیشرفته مانند این رادار بزرگ(بیگ برد) وغیره کپی برداری بکنیم و در تمام کشور وحتی ناوگان دریایی مون استفاده کنیم.
  • ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۸
    1 0
    حالا كجاش شاهكار متخصصين دفاعي خودمون هست!؟ استقرار كه شاهكار نيست! اوردن نصب كردن شاهكار ساخت اون هست كه اونم ما نساختيم چرا الكي جو ميدي و تيتر ميزني
  • ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۸
    1 0
    از خودت مایه بزار نه از روسیه ..!!
  • aras ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۸
    0 0
    در واقع اسم سایت اتمی ، شهدای فردو هست ولی مکانش پشت دریاچه نمک حوض سلطان بین قم و تهران واقع شده
  • ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۸
    0 0
    خریدید اوردین نصب کردید این کجاش شاهکاره ؟؟ خریدن هم شاهکار شده؟؟
  • ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۸
    0 0
    s-400
  • ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۸
    0 1
    5 تا اس-400 بخریم بچینیم در مازندران و خوزستان و بوشهر و بندر عباس و چابهار .
  • یوسف بهلولی ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۸
    0 0
    با سلام چون پروژه خرید سامانه اس سیصد و تعیین محل استقرار اون از قبل از خرید صورت گرفته طبق بخشنامه عمل میشه و خونه خاله نیست هر جا خواستیم یه سامانه ای مثل اس سیصد رو مستقر کنیم چون تامین نگه داریش خودش کارشناسای فنی خودش رو میخواد و هزینه بر هم هست و اینکه چهار گردانه کافیه هر هدفی رو بر اساس اولویت پدافند میکنند و این نقاط فعلا از حتی پتروشیمیها و پالایشگاهها مهمترند و اگر خدای ناکرده مورد حمله قرار بگیرند خسارات جبران ناپذیر و غیر قابل کنترلی به محیط زیست و ..... وارد میشه پس این چهار سامانه رو جاهای واجب گذاشتن ولی سیستمهای پدافندی دیگه ای هم هستند که با بردهای مختلف تو کشور الان دارن از نقاط حساس دفاع میکنند و اساسا این پروسه پاسخگویی ایرانه که دشمنان رو پشت در نگه داشته نه پروسه تجهیزات پدافندی . ولی احتیاط شرط عقله مثلا همین سیتمهای پدافندی اگر با پاسخ بعدی همراه نباشه چه بسا نیرو هوایی آمریکا برای بمباران همون سایتها برنامه دقیق داشته باشه که داره ولی اگر هم بتونه از خط پدافندی رد بشه و هدف رو مورد اثابت قرار بده آن وقت است که دیگر نه ناوی میماند و نه نشانی از پایگاههای منطقه ای و چه بسا بقول سردار دهقان که گفت محدودیتی در برد نداریم . عمق خاک دشمن بعد از سالها طعم موشک و بمب را بچشد . پس پدافند فقط تجهیزات دفاعی مثل این سامانه نیست و این در تایید فرمایشات دیروز حضرت آقاست که فرمودند ؛ باید دشمن بداند هم دفاع میکنیم هم پاسخ محکم میدهیم.
  • مسعود ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۸
    0 0
    کار شاقی نکرده بعد از 10 سال این سامانه را تحویل داده جهت اطلاع سامانه پیشرفته تر اس 400 و اس500 هم امده که چین اس 400 و خودش اس 500 را در ارتش هایشان استفاده میکنند و غیر از ما قرار که به عربستان هم اس 300 بدهد و انها فقط به فکر منافشان هستند
  • ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۸
    0 0
    مبارك ايران عزيز باد ،
  • ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۸
    0 0
    به زبان ساده این سامانه هواپیماها و موشکهای مثلا بالستیک دشمن که میخواد بیاد پایتخت یا فردو رو بمباردمان کنه هدف قرار میده. قرار نیست دشمن با نیرو بیاد اینجا.
  • ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۸
    0 0
    همه ی کشورها همه چی ندارن موشک هوت ایران که از زیر دریایی شلیک میشه امریکاشم نداره فقط در انحصار ایران و روسیه هست یا فناوریهای نظامی که ایران چون در انحصار خودشه آشکار نکرده پس ما از نظر نظامی کم نداریم
  • ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۸
    1 0
    ی S-400 بخریم نوشهر نصب کنیم کل کاسپین رو پوشش بده
  • ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۸
    0 0
    نگفتید هرسامانه اش چندتا موشک داره؟! اگه همزمان 20 تا بیشتر پهپاد یاموشک به سمتش شلیک بشه به اندازه کافی موشک داره یانه؟
  • ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۸
    0 0
    سفارش دهندگان عزیز نمیشد ریسک کنید! بگید رنگ خاکی بزنن؟ زمین ایران همرنگ روسیه که نی
  • ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۸
    1 0
    .اگر f22 یا f35 بیاد از s1000 هم متاسفانه کاری بر نمیاد.
  • ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۸
    0 0
    انشاا... میسازیمش
  • ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۸
    0 0
    تیتر شما ایراد داره نصب کردن دیگه شاهکار نداره که.
  • ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۸
    0 0
    داداچ خوبی؟! مگه زمان مظفرالدین شاهه که با چاقو و شمشیر بجنگن و فقط از طریق زمین اونهم از مرزها حمله بشه.
  • ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۸
    0 0
    داداش روسیه هم اعلام کرد موشک های مشابه هوت ما هم با این سرعت حرکت نمی کنه!
  • ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۸
    0 0
    300 تا سوخو-30 اس ام بگیریم + آواکس بهترم میشه
  • ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۸
    1 0
    واسه پدافند نیرو زمینی هم آنتی 2500(s-300v) + تور ام2 + پنتسیر اس بخریم لازم میشه
  • ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۸
    0 0
    از خودمون هم مایه بذاریم بازم خرمگس پیدا می شه بگه دنیا، دنیای موشک نیست.
  • ناشناس ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۸
    0 0
    در روسیه یک سیستم برد کوتاه مانند تور ام 2 برای حمایت در کنار اس 300 و اس 400 بکارگیری میشود
  • ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۸
    0 0
    دست مریزاد خسته نباشید به دلاوران سرزمین اسلامی امیداست روزی بتوانیم اس 600 خودمان راتولید کنیم همانطوریکه دربحث موشکی پیشرفت خوبی داشیم
  • عباس ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۸
    0 0
    شما برو به مغازه فلافلی و ساندویچی خودت برس با تحصیلت فوق لیسا نس برق الکترونیکت
  • ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۸
    2 0
    من موندم چرا این تجهیزات روسی اینقدر لخت و گنده هستند ؟ سیستم تاد ، پاتریوت یا همین باور خودمان خیلی از نظر ابعاد کوچکتر هستند .
  • ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۸
    1 0
    باسلام.بخدا قدر این امنیت کشورروبدونید...به والله قسم .من باچشم خودم عراق سوریه دیدم..مردم چه مشکلاتی دارن ..همه دست به دست هم بدید..فقط،اقتصاد کشوردرست بشه..بهشت اینجاست...پیدار باد وطنم.
  • ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۸
    0 0
    کجا تست کردی شیطون؟
  • مغزمتفکر ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۸
    0 0
    آواکس آواکس
  • مغزمتفکر ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۸
    0 0
    آواکس آواکس آواکس آواکس آواکس آواکس آواکس آواکس آواکس آواکس آواکس آواکس آوآواکس آواکس اکس آواکس آواکس آواکس آواکس آواکس
  • مهدی ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۸
    3 0
    زنده باد دولت تدبیر و امید که با به ثمر رساندن برجام مانع تضیع حقوق کشور گردید و روسیه که از سال 2007 به بهانه تحریم این سامانه را تحویل نمی داد مجبور به انجام تعهدات نمود. درود بر دکتر روحانی.
  • سعید ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۸
    0 0
    ناشناس10:29 جان منظور از عمق خاک کشور صرفا مرز زمینی نیست بلکه به نقطه مرکزی کشور اصلاق میشه که در تمام حوزه های جوی بحری وارضی عمق عملیاتی کشور تلقی میشه اگه قراره اون هواپیما اول مثلا تبریز یا مشهد یاشیراز و...رو بمباران کنه بعد حالا ما بیایم با s300جلوی حمله به تهرانو بگیریم اون سیستم رو صد سال سیاه نمیخام! البته این فقط یک ست از اون تجهیزاته مطمئنا مسولان نظامی کشور به فکر اینجور چیزا هستن. به نظر من یکیش تو قرارگاه خاتم تبریز یکیش تو همدان یکیش تو جزیره ابوموسی واخری هم تو نزدیکای مرز افغانستان باید باشه+اون یکی که تهراتن رو پوشش میده اینطوری تقریبا پوشش سراسریشو شاهد هستیم
  • ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۸
    0 0
    عینک
  • حسین ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۸
    0 0
    باور ۳۷۳ خودمون چندان کمی از این اس ۳۰۰ نداره. ان شاء الله در نسخه های بعدی بهتر از این هم میشه
  • یاسین ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۸
    0 0
    اگه یک صدتا پک فا هم، میخرید ید ،دیگه عالی میشه
  • یاسین ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۸
    0 0
    اگه یک صدتا پک فا هم، میخرید ید ،دیگه عالی میشه
  • ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۸
    1 0
    بیاد بیاورید آن زمانی که برد موشک های پدافند ما بسیار کمتر از این بود و جنگنده های صدام بر سر جنگجویان ما در جبهه های نبرد برای تحقیر و پایین آوردن روحیه ی آنان کنسرو از جت ها خالی و پرتاب می کردند. بله، از تحقیر ها باید درس گرفت، اینها برای ما عبرت است از تاریخ، کافی نیست، باید بیشتر و بیشتر تلاش کنیم و یاد بگیریم.
  • ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۸
    0 0
    داداش، باور-373 که از اس-300 هم بهتره رو ایران ساخته و به زودی عملیاتی هم میشه
  • یوسف بهلولی ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۸
    0 0
    با سلام راستی نمیشه یه رادار قدرتمند رو با امکانات کاوش و پردازش روی یک پهباد درشت جثه کم مصرف سوار کنیم و تو ارتفاع بالا گشت بزنه فکر کنم خیلی کم هزینه تر از آواکس باشه هم تو تامین نگه داری هم تو نفرات فنی مابقی کار هم که تو ایستگاههای زمینی انجام میشه . البته یه پیشنهاده نمیدونم چقدر چالش دارهذبهتره روش مطالعه بشه یا اگر کشوری دنبالش رفته بررسی بشه ببینند چه مشکلاتی داشته.
  • ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۸
    0 0
    به نظر من باید بر توانایی باور 373 و سامانه های پدافند بومی بیشتر تاکید بشه. افتخار اصلی اونجاست. اونجور که شنیدم از اس-300 هم چیزی کم نداره و کپی اون هم نیست (اصلا نداشتیم که بخوایم کپی کنیم). شما ببینید ما بدون اس-300 پهپاد پیشرفته ضدرادار اسرائیلی را ردگیری و سرنگون کردیم. ما بدون اس-300 پهپاد فوق پیشرفته امریکایی را ردگیری و سالم به زمین نشاندیم. ما بدون اس-300 (در ماجرای دستگیری ملوانان امریکایی) هواپیماهای پیشرفته امریکایی رو ردگیری کردیم و روشون قفل کردیم و اونها که پاسخگو نبودند شروع به تمکین کردند. افتخار اصلی به نظر من اینهاست که باید بزرگ بشه. انشاالله در آینده نه چندان دور از سامانه های پدافندی بخصوص باور 373 بیشتر خواهیم شنید.
  • ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۸
    0 0
    شما که دارید می خرید یه 100 تا هم تانک T-90 بخرید، حداقل سرباز وظیفه ها با چهارتا تانک درست درمون آموزش ببینن!
  • ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۸
    0 0
    روی باور 373 که یک سامانه پیشرفته در سطح جهان و کاملا بومی است که به دستور رهبری آغاز و با حمایت ایشون به اینجا رسیده بیشتر مانور داده بشه.
  • محمد حسین ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۸
    0 0
    ایشاالله با ورود سوخو 30 و 35 آسمون ایران امن تر میشه.
  • ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۸
    0 0
    200 کیلومتر
  • سعید ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۸
    0 0
    بنظرم قرار است اس 300 برای نقاط مهم و استراتژیک استفاده شود. و باور برای پوشش نقاط باقیمانده کمترمهم.
  • ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۸
    0 0
    عزیزم باور ۳۷۳ آنالوگ هستش از زمین تا اسمون با اس ۳۰۰ دیجیتال تفاوت داره تازه باور با ترکیب دوتا سیستم قدیمی امریکایی سرهم بندی شده گول تبلیغات داخلی رو نخورین
  • سید دکتر محمود ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۸
    0 0
    اگه باور از این بهتره چرا انقدر دنبال اس 300 هستید؟
  • حسین ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۸
    0 0
    بنظر میاد اگه در فاصله 50 کیلومتری جنوب غرب قم میذاشتن بهتر میتونست تمام شهر اصفهان و نیز پایگاه هوائی شهید نوژه همدان رو تحت پوشش قرار بده و بجای پوشش بیابانی شرق مناطق مهمتر غرب رو محافظت کنه.درود وسپاس
  • آریایی مسلمان ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۸
    0 0
    درود الله بر رهبری
  • ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۸
    0 0
    روسا از این چرت و پرتا زیاد میگن شنونده باید عاقل باشه
  • ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۸
    0 0
    ان شاء الله نه ایشاالله
  • ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۸
    0 0
    تا جون تو در بیاد از ناراحتی
  • ۱۷:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۸
    0 0
    ناشناس 14:02، جوک سال رو گفتی ها... ایران سامانه اس-200 رو دیجیتال میکنه، سوم خرداد و مرصاد و تلاش میسازه که تصاویرش نشون داده دیجیتاله بعد یه سامانه دوربرد آنالوگ بسازه؟ بابا میخوای دروغ دونگ بگی لااقل در حد 5-6 ثانیه هم فکر کن...
  • ۱۸:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۸
    0 0
    بفرما شما بساز و صادر کن
  • ۱۸:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۸
    0 0
    یه نصب بد می تونه کل اون خرید و سرمایه گذاری رو به باد بده
  • ۱۸:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۸
    0 0
    این حرف شما کاملا درسته و این سامانه ها و موشک ها در کنارهم کارایی لازم را دارند و همپوشان یک دیگر هستند و از اهمیت هیچ کدام کسر نمی شود
  • ۱۸:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۸
    0 0
    مشکلشون اینجاست که وقتی به ایران می دن چند سال بعد کپیش و حتی ارتقا یافته اش میاد بیرون و حتی اگر پشتیبانی و قطعات هم ندهند باز ایران این سیستم ها رو عملیاتی نگه می داره نمونه اش هم همین موشکها که به ایران فقط نسل قدیمی اسکاد رو دادن ولی الان ایران موشک ماهواره بر داره میسازه !!
  • ۱۸:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۸
    0 0
    این اعتماد به سقفی که تو داری رو خود آمریکایی ها و خلبانان این هواپیماها ندارن !!!!
  • ۱۹:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۸
    0 0
    گول حرفهای مفت ناشناس 14:02 رو نخورین. چون تو گفتی دیگه همه باید قبول کنند که سرهم بوده؟ خخخخخ
  • یوسف بهلولی ۱۹:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۸
    0 0
    با سلام راستی نمیشه یه رادار قدرتمند رو با امکانات کاوش و پردازش روی یک پهباد درشت جثه کم مصرف سوار کنیم و تو ارتفاع بالا گشت بزنه فکر کنم خیلی کم هزینه تر از آواکس باشه هم تو تامین نگه داری هم تو نفرات فنی مابقی کار هم که تو ایستگاههای زمینی انجام میشه . البته یه پیشنهاده نمیدونم چقدر چالش دارهذبهتره روش مطالعه بشه یا اگر کشوری دنبالش رفته بررسی بشه ببینند چه مشکلاتی داشته.
  • استاد کهنمویی ۲۱:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۸
    0 0
    عزیزم دکتر روحانی صورت مساله را پاک کرد. اس 300 الان داره از پلمب‌ها پدافند هوایی می‌کنه!!
  • پوسایدن ۲۱:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۸
    0 0
    متخصصان هوایی گرامی ! به دلیل کروی بودن زمین و همچنین ایران کشوری کوهستانی هست، برد درگیری با اهداف همون چهل کیلومتر و تازه اگه گفته شده دویست کیلومتر فقط برای کشف و زدن هواپیماهای بزرگ مانند اواکس هست اونم در ارتفاع بالا و جنگنده نسل پنجم با توان جنگ الکترونیک و پرواز ارتفاع پایین به راحتی نزدیک اس 300 میشن و به نظرتون اگه سی موشک کروز رادارگریز همزمان به سمت رادار اس 300 یورش ببره ، کار تمام !! ما توی جنگ کلاستیک بازنده هستیم
  • ۲۲:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۸
    0 0
    استقرار سامانه شاهکاره ولی ساختنش عادیه!؟؟؟ درسته مشرق
  • وطن ۲۲:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۸
    0 0
    باسلام خدمت همه دوست داران ایران اسلامی.دوستان عزیز اصولا برد درگیری موشک پدافند به صورت حداکثر برد درگیری تعریف نمیشه که یه دایره دور یه سیستم بکشیم بگیم پوشش میدهد یا نمیدهد.یک موشک در فضایی سه بعدی و نیم کروی(در مولفه کروی) درگیر میشه.که نیاز داره ارتفاع بگیره مانور بده و غیره.خیلی فاکتور ها وجود داره در شرایط درگیری مثل نزدیک شونده یا دور شونده بودن هدف یا توان مانور پذیری اون. یک موشک پدافندی مقدار مشخصی سوخت داره برای مثال برد 200 کیلومتر زمانی امکان پذیر است که مقدار سوخت در ارتفاعی معین تموم میشه و موشک با انرژی جنبشی خودش اقدام به تقرب به هدف میکنه.پس شما نمیتونین یه هواپیما رو در اون برد هدف بزنین چون مانور میده نزدیک زمین میشه و بعد ارتفاع میگیره و موشک شما که شیرجه زده سوختی برای ارتفاع گرفتن دوبره نداره تا دوباره تعقیبش کنه.پس یک هدف مانور پذیر رو در برد 70 کیلومتری به راحتی موشک اس 300 میتونه هدف قرار بده نه در 200 کیلومتری.ارزش سامانه اس 300 در تامین امنیت اهداف نزدیک شونده هست که راهی جز حمله ندارن فرضا یه اف 15 با بمب بتن شکن که مجبوره به هر قیمتی عملیاتش رو به خاطر هزینه سیاسی و جهانیش انجام بده و شما نمیذارین به هدفش برسه نه برای خریدن و چیدنش 4 گوشه کشور یا هرجایی.خداوند حافظ همه دلسوزان و خدمتگذازن این مرز و بوم باشد انشالله
  • محمد ۰۲:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۹
    0 0
    نمیدونم چرا ما ایرانی ها این عادت بد کنار نمیذاریم ودر مورد مسائلی که در انها تخصص نداریم نظر ندیم از مشرق هم خواهش میکنیم که نظرت غیر کارشناسی رو حذف کنه برخی از دوستان گفتن که اگه قرار جنگنده های دشمن بیاد تبریز وشیراز هدف قرار بدن واین سامانه فقط برای دفاع از تهران وقم واصفهانه صد سال میخاییم نباشه یااینکه برخی ها به تعداد موشکهای این سامانه اشاره کردن لازم به توجه عزیزان باشد که امروز بیش 3800نقطه پدافندی در کشور وجورد دارد وبه اندازه کافی سامانه موشکی در اختیار یگانها وجود دارد وبیشترین تهدیدات در عرصه پدافندی در برد متوسط است نه بلند دلیل حضور این سامانه در فوردو توان بالای این سامانه برای مقابله با موشکهای کروز است البته احتمال اینکه دشمن بخواهد از موشکهای کروز علیه اهداف اتمی ما استفاده کند خیلی کم است مگر اینکه از کلاهکهای اتمی استفاده کنند لذا اینگونه تصور نشود که درکشور ما تنها اس300وجود دارد بلکه سامانه های موشکی دیگری هم هستند که در حال خدمت بوده وهستند
  • ۰۵:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۹
    0 1
    اینطور نیست دلیلش هم گیر کردن rq170 در تور پدافندی ما و اون شاهکار بعدش سطح مقطع راداری rq170 از f22 و f35 بسیار بسیار کمتر و تکنولوژی استیلث بکار رفته در اون بسیار پیشرفته از دو هواپیمای مذکوره ...
  • ۰۵:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۹
    0 0
    سامانه های کشف الکترونیک و اپتیکی و حلقه های درگیری کوتاه برد برای این اشکال پاسخگو هستند مغز متفکر جان !! نمونه عملی رهگیری : rq170 & u2 نمونه عملی جنگال : rq170 & scaneagle نمونه عملی درگیری : پهپادهای اسرائیل و امریکا که بارها در آسمان کشور اسقاط شده اند
  • ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۹
    1 0
    فعلا شما جاسوس بازی بکنبد بعد وقت کردین به داد مردم برسید
  • ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۰
    0 0
    اس 300 از پدافندهای تقریبا نسل گذشته است چرا که سوریه پیش از عزیمت نیروهای نظامی روسیه به این کشور با وجود دارا بودن اس 300 نمی توانست جلوی حملات مکرر رژیم صهیونیستی به مقرهایش را بگیرد!
  • مهدی ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۰
    0 0
    برد رادارش کلا از 400 کیلومتر بیشتر نیست ضد اهداف پنهان کار بردش زیر 50 کیلومتره نه 270 کیلومتر خروجی رادار زیاد باشه هم زیاد خوب نیست باعث میشه محلش کشف بشه اون شکلی که در باره برد موشک با دابره به قطر 400 کیلومترم کشیدی غلطه تو دوباره یه محصول روسیه رو تا عرش بالا بردی ...خجالت نمی کشی مشرق
  • حسین ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۲
    0 0
    سوریه که اس300 نداش وقتی نداش چطور این حرفو مینویسی خودتم میدونی حرفت بی سنده ناشناس وارد اظهارنظر میشی
  • ۱۸:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۷
    0 0
    ولی اگر دشمن در ارتفاع پایین حمله بکنه کار این سامانه وکلا هر سامانه پدافندی سخت میشه بهتر بود نوعی از رادارش که روی پایه های 20 تا 30 متری نصب میشه بگیرن تا ارتفاع پایین را پوشش بده بخصوص که قسمتهایی از محدود پوشش استقرار اولین سامانه کوهستانیه برای دفاع بهتر هوایی نیاز به شکاری های مدرن هست که با حمایت آواکس از آسمان کشور دفاع بکنن
  • علی ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۰
    0 0
    از بیرون درستیم از داخل خراب ان شاء الله درست بشه
  • صفرپور ۲۳:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۸
    0 0
    درجنگ هشت ساله قدرتهای بزرگ برعلیه ایران فهمیدیم که باخلاقیت وابتکار وباقدرت ایمان میشود کارهای بزرگ کرد
  • ۰۱:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۷
    1 0
    اصرار بر خرید S300 , واسه روکم کنی امریکا واسرائیل بود البته s300 یه سری مزایای خاص هم داره ولی اهل اطلاع میدونن باور 373 خودمون یه سر و گردن بالاتره + سامانه های پدافندی فراوان خودمون در بردهای سطح متوسط وسطح پایین قاتل موشکهای کروز وپهپاد ها !!! که ازصفر تاصدش ساخت ایرانیه که درزمان جنگ تحمیلی سیم خاردار روهم باید از خارج میخرید ! یاشاسین ایران عزیز
  • مهدی ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۴
    0 0
    واکسیه؟!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس