کد خبر 614418
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۸

از لحاظ مسائل منطقه‌ای مذاکره اردوغان با مقامات روسیه درباره سوریه مهمترین بخش این سفر خواهد بود؛ زیرا اردوغان که چندی پیش خنجر کودتا بر قلبش نرسید، دقیق‌تر و واقعی‌تر می‌تواند به خنجری بیندیشد که بیش از پنج سال قلب مردم و رئیس حکومت سوریه را مجروح ساخته است.

سرویس جهان مشرق - رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در مصاحبه با شبکه الجزیره گفت در سفر به روسیه (19مرداد ماه) با مقامات این کشور درباره مسائل سوریه رایزنی می‌کند. این سفر در حالی انجام می‌شود که اردوغان حدود چهار هفته پیش کودتای پرسش برانگیزی را سرکوب کرد که با وجود دستگیری پانزده هزار نفر و برکناری دهها هزار نفر از ستمهایشان، به گفته خودش هنوز تهدید کودتا کاملا برطرف نشده است.

از لحاظ مسائل منطقه‌ای مذاکره اردوغان با مقامات روسیه درباره سوریه مهمترین بخش این سفر خواهد بود؛ زیرا اردوغان که چندی پیش خنجر کودتا بر قلبش نرسید، دقیق‌تر و واقعی‌تر می‌تواند به خنجری بیندیشد که بیش از پنج سال قلب مردم و رئیس حکومت سوریه را مجروح ساخته است. اگر اردوغان بقای خود را در کمک و یاری ایران و روسیه و به ویژه مردم ترکیه که با اشاراتی به هنگام، در دفاع از دولت و مقابله با کودتا به خیابانها ریختند و کودتا را خنثی کردند می‌داند که «باید چنین باشد»؛ مردم سوریه نیز بارها و بارها و به اشکال مختلف، حمایتشان از حکومت و نظام سوریه را حتی در بدترین و سخت‌ترین شرایط نشان داده‌اند و با اینکه طی سالهای اخیر دولت اردوغان بدترین رفتار را با دولت و ملت سوریه داشت، بشار اسد در واکنش به کودتا در ترکیه از کودتاگران حمایت نکرد و بر نظر و انتخاب مردم ترکیه صحه گذاشت تا آنجا که اردوغان نیز با شرمندگی از این رفتار شایسته بشار اسد تقدیر و تمجید کرد.

چند روز پیش از وقوع کودتا نخست وزیر ترکیه از تغییر سیاستهای منطقه‌ای این کشور به ویژه درباره سوریه خبر داده بود؛ به نظر می‌رسد سفر نزدیک اردوغان به روسیه بهترین فرصت برای اجرایی شدن تغییر دیدگاه ترکیه در قبال مسائل منطقه و به ویژه سوریه است چرا که علاوه بر منافع آتی این دیدگاه برای ترکیه، به گفته لاوروف وزیر خارجه روسیه، یکی از شروط عادی شدن روابط روسیه با ترکیه،‌ تغییر موضع این کشور در خصوص سوریه است. حال باید منتظر ماند و دید اردوغان پس از سفر به روسیه با اردوغان پیش از سفر به این کشور چه تفاوتی می‌کند و دستاورد این دیدار برای تحول در وضعیت منطقه چیست.

*رضا گرمابدری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • ۲۱:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۷
    0 0
    عردوغان یک چاره بیشتر نداره ، مرگ ، حالا چه به دست آمریکایی ها باشه چه به دست اعضای مقاومت

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس