یک روزنامه مشهور انگلیسی ضمن اشاره به دیدار اخیر رئیس جمهور ترکیه با همتای روس خود در شهر سن پیترزبورگ، این نشست را برای تحولات آتی سوریه بسیار مهم ارزیابی کرده است.

به گزارش مشرق به نقل از ایندیپندنت، ترکیه مسیر قاچاق سلاح و نیرو برای داعش، القاعده و گروه های وابسته به آنها به شمار می رود و به نظر می رسد یک تهدید جدی علیه دمشق است. وقوع کودتای مرموز در ترکیه و پاکسازی ارتش و بازگشت دوباره ترکیه به سوی روسیه از اهمیت فراوانی برخوردار است.

رجب طیب اردوغان در واقع ترکیه را از ناتو به سوی روسیه بازگردانده است. این تحولات در شرایطی است که شورشیان سوریه بار دیگر نیروهای دولتی را در حلب محاصره کرده اند و هدف اصلی آنها بازگشایی مجدد مسیر تدارکاتی ترکیه است.

در حالی که همکاری های نظامی روسیه با ارتش سوریه همچنان ادامه دارد و جنگنده های روسی به صورت روزانه مواضع شورشیان و تروریست ها را در حلب بمباران می کند، به نظر می رسد پوتین در برابر قاچاق موشک از طریق مرز ترکیه برای سرنگونی بالگردهای روسی، هیچ گونه تحمل و نرمشی نشان نخواهد داد.

اگر ناتو و اتحادیه اروپا بر این باورند که می توانند روی اردوغان حساب کنند تا نابودی دولت بشار اسد در سوریه را دنبال کند یا جلوی مهاجرت آوارگان به اروپا را بگیرد، باید در این دیدگاه خود تجدیدنظر نمایند.

اردوغان پیش از سفر به روسیه تاکید کرد: این سفر ظاهرا نقطه عطفی در روابط دوجانبه است و من شخصا با تمام وجود و از طرف مردم ترکیه، به پوتین و همه مردم روسیه درود می فرستم.

اردوغان در مصاحبه ای با خبرگزاری تاس روسیه پیش از سفر به سن پیترزبورگ درباره بحران سوریه نیز گفت: یک راهکای برای بحران سوریه بدون مشارکت روسیه، دست یافتنی نخواهد بود. ما بحران سوریه را تنها با همکاری و مشارکت روسیه می توانیم حل و فصل کنیم.

درباره همکاری با بشار اسد چطور؟ شاید اردوغان بار دیگر روابط گرم خود با بشار اسد را از سر بگیرد. اگر شما بتوانید هواپیمای جنگنده روسیه را ساقط کنید و پس از آن دوست خود یعنی پوتین را در آغوش بگیرید، چرا اردوغان نتواند همین کار را در خصوص بشار اسد انجام دهد؟

بزرگترین بازنده نمایش سن پیترزبورگ ظاهرا داعش، القاعده و همه گروه های تروریستی فعال در سوریه خواهند بود که می بینند قابل اعتمادترین مسیر برای ارسال نیرو و سلاح به سوریه اکنون با جدی ترین دشمن آنها یعنی روسیه، هم پیمان شده است.

میلیاردرهای سعودی و قطری نیز پول و سلاح را برای گروه های تروریستی فعال در سوریه و عراق فراهم می کردند، بازندگان بزرگ بهبود روابط روسیه و ترکیه خواهند بود.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس