کد خبر 614415
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۴

حلب این روزها به کانون توجه همه ناظران امور سوریه با توجه به تاثیر سرنوشت نبرد آن در بحران سوریه تبدیل شده است.

به گزارش مشرق، حلب یکی از بزرگترین شهرهای سوریه و مرکز استان حلب است. استان حلب یکی از بزرگترین استانهای سوریه از نظر تعداد سکنه  نیز محسوب می شود. حلب در شمال غرب سوریه واقع شده و فاصله آن با دمشق پایتخت حدود ۳۱۰ کیلومتر است. بر اساس آخرین آمار منتشر شده در سال ۲۰۰۴ جمعیت آن حدود ۴.۶ میلیون نفر بود.

حلب دوران هیتی، آشوری، پارسی، هلنی، روم و اسلامی را به خود دیده است. در دوره عباسیان حلب به عنوان مرکز حمدانیان بود. این شهر از قدیمی ترین شهرهای دنیاست و از آغاز هزاره ششم قبل از میلاد بشر در آن به سر برده است و حفاری های تپه های السوده و الانصاری در جنوب حلب گواه این مدعاست.

این منطقه از سوریه در سال ۲۰۱۱ بحرانی شد. حلب با توجه به موقعیت جغرافیایی و نزدیکی با ترکیه به عرصه ای برای حضور تروریستها مورد حمایت برخی کشورهای منطقه و غرب تبدیل شد.

حوادث حلب طی هفته های گذشته روند شتابزده ای پیدا کرده و این به دلیل اهمیت نبرد حلب در بحران سوریه است. پس از اینکه ارتش سوریه موفقیتهای چشمگیری در کاستیلو و برخی دیگر از مناطق حلب به دست آورد، تروریستها نیز دست به تحرکاتی زدند.

بدون تردید موفقیت ارتش سوریه در تسلط بر کل حلب نه تنها ضربه ای به گروههای مسلح محسوب می شد بلکه زمینه را برای پیشروی ارتش سوریه در جبهه های دیگر در شمال و شرق این کشور فراهم می آورد.

نبرد حلب نقش مهمی در مذاکرات سیاسی ایفا می کند و هر طرفی می کوشد با داشته های خود در نبرد حلب در گفتگوها شرکت کند و به اصطلاح از موضع قوی ظاهر شود.

از همین رو بود که ظرف هفته گذشته ۲۲ گروه تروریستی علیه ارتش سوریه متحد شدند تا محاصره همقطاران خود را در شرق حلب بشکنند. به دنبال آن شماری از تروریستها از مناطق شرقی دیرالزور به جنوب غرب حلب اعزام شدند. همچنین از حماه، ادلب و حسکه نیز تروریستهایی رهسپار جنوب حلب شدند.

تحرکات تروریستها از غرب شهر حلب و منطقه حمدانیه، روستای الحویز و ارتفاعات آن صورت گرفت. هدف اصلی الراموسه بود تا از طریق آن تروریستهای حمله کننده بتوانند با تروریستها در شیخ سعید ملحق شوند.

تروریستها بر روستای المشرفه و مدرسه حکمت مسلط شدند. تروریستهای مورد حمایت غرب و برخی کشورهای منطقه حملات خود را به دانشکده امور تسلیحات و توپخانه متمرکز کردند.

آخرین وضعیت جبهه های جنگ حلب

بر اساس گزارش رسانه ها پس از پیشروی های محدود گروههای مسلح در جنوب حلب، نیروی هوایی روسیه و سوریه حملات سنگینی به مواضع این گروهها و مراکز تجمع آنها انجام دادند و دانشکده تسلیحات را با خاک یکسان کرد و تلفات سنگینی به تروریستها وارد کرد.

تروریستها برای اینکه معبر باریکی به سوی شرق حلب بگشایند متحمل بیش از ۵۰۰ کشته و هزاران زخمی شده اند.

این در حالی است که نیروهای کُرد در شیخ مقصود و السکن الشبابی آماده پیکار با تروریستها در حلب می شوند.

در داخل دانشکده های تسلیحات و توپخانه تروریستها متحمل ۴۰۰ کشته شده اند. مناطق تحت تسلط ارتش سوریه در غرب حلب امن است اما تروریستها حملات موشکی به غیرنظامیان در حمدانیه و صلاح الدین می کنند.

در حال حاضر مواضع گروههای مسلح در دانشکده های تسلیحات و توپخانه به شدت زیر آتش قرار دارد و عملا تروریستها قدرت مانور را ندارند و به دنبال یافتن روزنه هستند.

شادی رسانه های حامی تروریستها

رسانه هایی مانند الجزیره و العربیه و دیگر رسانه های وابسته به کشورهای عربی ضد نظام سوریه و نیز برخی رسانه های فرا منطقه ای که گویا فرصت مناسبی برای آنها به وجود آمده است و می کوشند از حداقل ها نهایت استفاده را ببرند اقدام به بمباران خبری کردند و ضمن انتشار تصاویری از مناطقی که گروههای مسلح بر آنها مسلط شده بودند کوشیدند که اوضاع را به گونه ای پیش ببرند که گویا روند به طور کلی به نفع این گروههای مسلح تغییر پیدا کرده است. از سویی این رسانه ها اقدام به انتشار فیلم و تصاویری از شادی مردم در شرق حلب کردند.

این اولین بار نیست که توطئه گران علیه سوریه جنگ رسانه ای به راه می اندازند در طی شش سال گذشته این حملات سنگین رسانه ای ادامه داشته است. اگر اخبار شبکه هایی مانند الجزیره و العربیه را مورد توجه قرار دهیم متوجه می شویم که اکثر اخبار آنها از شکستن محاصره شرق حلب از سوی تروریستها و مبالغه بسیار در این زمینه حکایت دارد.

رسانه های مذکور در واقع می کوشند که کاخ شنی برای خود بسازند و به نوعی سرگرم پیروزی کاغذی باشند. پول فراوانی در اختیار این رسانه ها قرار می گیرد. رسانه ها و شبکه های اجتماعی به مثابه زرادخانه های خطرناک هستند و این نشان از اهمیت سلاح رسانه در جنگ دارد. رسانه ها  از این حیث سلاح مرگبار محسوب می شوند که تاثیر زیادی بر افکار عمومی و بالا بردن روحیه دارند.

نکته پایانی

اما نکته ای که درباره نبرد حلب می توان گفت این است که این نبرد قبل از اینکه نظامی باشد هویت منطقه را نشانه گرفته و هدفش رقم زدن آینده چند صد ساله منطقه، از طریق آشوب فراگیر در عرصه میدانی، رسانه ای و جنگ روانی است.

مطابق برآورد مخالفان نظام سوریه، سوریه باید در نیمه دوم سال ۲۰۱۲ تجزیه می شد اما مقاومت روند را تغییر داد و طرحها را بر هم زد. در سالی که قرار بود سوریه تجزیه شود یعنی در سال ۲۰۱۲، گروههای مسلح بر شرق حلب و حومه شمالی و غربی و جنوبی آن مسلط شدند و غرب حلب که تحت کنترل ارتش سوریه بود به محاصره درآمد.

اما ارتش سوریه با گشودن گذرگاهی طولانی از حماه به اثریه و خناصر و حلب توانست تغییرات گسترده ای در عرصه میدانی ایجاد کند و در نهایت مناطق شرقی حلب را پس از تسلط بر جاده کاستیلو و کوی بنی زید در شمال شرق شهر به محاصره درآورد.

اینکه تروریستها تحرکاتی را در برابر ارتش سوریه برای شکست محاصره انجام دهند موضوع عجیبی نبود و قابل پیش بینی بود. در ابتدا این گونه القا می شد که شکستن محاصره مناطق شرقی حلب از داخل این مناطق صورت می گیرد و انفجارهای که مواضع و خطوط دفاعی ارتش سوریه را نشانه رفت با هدف کشاندن نیروهای ارتش سوریه به خطوط تماس در داخل مناطق شرق بود.

در این راستا تلاش هایی نیز برای شکستن محاصره در مزارع ملاح و جاده کاستیلو صورت گرفت تا اینکه یورشی گسترده ای با مشارکت ۹۰۰۰ تروریست که تعداد آنها به ۱۵ هزار نیز رسید آغاز شود آنهم به منطقه ای با عرض ۲۰ کیلومتر.

تروریستها کوشیدند که موجهای متوالی ایجاد  کنند و هر موج آن عبارت از خودروهای بمبگذاری شده و به دنبال آن انغماسیون بودند. به دنبال آن موشکباران گسترده ارتش سوریه قبل از خودروها بمبگذاری شده و ورود انغماسیون(در حقیقت همان انتحاری است با این  تفاوت که تروریست انغماسی علاوه بر بستن کمربند انفجاری، سلاح به دست می‌گیرد و پس از پایان یافتن گلوله‌هایش، خود را منفجر می‌کند) بود. مواد منفجره این موشکها بالغ بر صد کیلو گرم بود. در واقع تروریستها حجم آتش بالایی ایجاد کردند.

هماهنگی بالای تروریستها و شیوه نزدیک شدن آنها به مواضع ارتش سوریه نشان از حمله برنامه ریزی شده از سوی افراد آموزش دیده دارد و اینکه اتاق عملیات اداره کننده حملات به خوبی این تروریستها را هدایت می کند.

نفوذ به مدرسه حکمت و بخشهایی از ۱۰۷۰ و تپه موته و احد و روستای المشرفه به دلیل همین عامل اساسی یعنی اتاق عملیات قوی که تروریستها را هدایت می کرد، بود. در واقع تروریستها پس از تسلط بر مناطق مذکور توانستند از آنها به عنوان سکویی برای یورشهای بعدی به منطقه دانشکده ها استفاده کنند.

اما تاکتیکی که ارتش سوریه در انتخاب خطوط دفاعی جدید اتخاذ کرد سهم زیادی در کاهش یورش و فراهم آوردن دامنه حرکت نیروی هوایی و توپخانه ایجاد کرد زیرا یکی از اهداف تروریستها این بود که با یورش به مواضع خط مقدم ارتش سوریه مانع از فعالیت نیروی هوایی و توپخانه شوند اما با درایت فرماندهان میدانی این حربه ناکام ماند.

بامداد امروز پس از اینکه ارتش مانع از نفوذ تروریستها به دیوارهای دانشکده ها شده بود به ناگاه یورش غافلگیر کننده ای به دانشکده تسلیحات در جنوب غرب حلب شد و برخی از تروریستها به مناطقی از دانشکده توپخانه وارد شدند و در ادامه موفق شدند که معبر باریکی ایجاد کنند.

عملیات با شدت تمام در جریان است و متوقف نشده است. تروریستها به دنبال گشودن محورهای مختلف هستند تا قدرت مانور را از ارتش سوریه بگیرند. هدف آنها قطع خطوط میان ارتش سوریه و همپیمانان آن است. باید نیروهای اضافی به محور درگیری ها اعزام شود. تروریستها به دنبال تحکیم مواضع خود در منطقه دانشکده ها با توجه به اینکه منطقه از ارتفاع بیشتری برخوردار است، هستند.

نیروی هوایی سوریه در حال حاضر به شدت مواضع تروریستها را زیر آتش گرفته است و اجازه تحرک بیشتر را به آنها نمی دهد.

اما با توجه به حجم تحرکات تروریستها می توان رد پای دستگاه های اطلاعاتی آمریکا و برخی کشورهای منطقه را در نبرد حلب مشاهده کرد.

در پایان می توان گفت که با توجه به نزدیک بودن دیدار رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه، اوضاع حلب اهمیت بیشتری می یابد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 13
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • ۲۱:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۷
    0 0
    مشرق دروغ گو اخه چرا دروغ میگی؟؟؟پادگان که افتاد دستشون و راموسه هم دستشونه و باریکه ای ایجاد کردن .یا نقشه ی درست و بزن یا دروغ ننویس خاک تو سرت دروغگو
  • مهگانه ۲۲:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۷
    0 0
    ممنون مشرق . ولی پوتین اگر سر سوزنی آوانس به عردوغان بده حالا با هر سیاستی ، به مقاومت خیانت کرده
  • ۲۲:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۷
    0 0
    خدا شر تروریستها و حامیانشون یعنی آمریکا و آل سعود رو کم کنه
  • ۲۳:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۷
    0 0
    مخالفین یک معبر برا خودشون باز کردن و از محاصره نجات پیدا کردن نقشه امروز رو بیار 17مرداد
  • ۲۳:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۷
    0 0
    بله که روند تغییر کرده اگه بتونن نیروها رو محاصره کنن حلب از دست میره باید نیرو اعزام بشه کمبود نیرو باعث شد بتونن بشکنن محاصره رو و اگر نه با عملیات در نقاط دیگه حلب میشد از تمرکز تروریستا بر راموسه کم کرد
  • یوسف ۰۰:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۸
    0 0
    مقاومت رمز پیروزی است .حلب برای تروریست ها وحامیان منطقه ای آنها خیلی مهم است لذا رزمندگان مقاومت باید بسیار هوشیار باشند وتا فتح کامل حلب آمادگی خودشان را حفظ کنند
  • ۰۰:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۸
    0 0
    دستت درد نکنه
  • احمد ۰۰:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۸
    0 0
    خاک تو سر خودت که رسانه های حامی القاعده اعتماد می کنی.
  • احمد ۰۰:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۸
    0 0
    انشالله همه تروریستها با هم متحد بشن و بیان به حلب که همه با هم عمده ای نیست و نابود بشن و جنگ در مناطق دیگه راحت تر بشه. اینکه امروز یکم جلو میان و فردا یکم عقب میرن مهم نیست. مهم اینه هر روز صدها تروریست به درک واصل میشن و میلیونها دلار خرج رو دست حامیانشون میذارن. حمله گسترده به حلب در یک نقطه متمرکز بزرگترین اشتباهی که خط دهندگان به تروریستها می تونستن مرتکب بشن. این تروریستها همیشه با حمله های چریکی و بزن در رو پیشروی می کردن. ولی توان مقابله با ارتش کلاسیک که دارای پشتیبانی هوایی و توپخانه و یگانهای زرهی هست رو ندارن. همین طور صد تا صد تا قتل عام میشن تا تموم بشن. همون اتفاقی که در شمال حلب افتاد.
  • سید ۰۱:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۸
    0 0
    خیانت روسها را کجای دلمان بگذاریم ؟؟ سفر نتانیاهو به روسیه و جلسات مخفیانه اش با پوتین و مانور مشترک نظامی با اسرائیل را چه کنیم ؟؟ اس 400 فروختن پوتین به سعودی و تحویل دیر هنگام اس 300 به ایران را چه جوری توجیه کنیم ؟؟ نکنه سرکارمان گذاشته باشند ؟؟ نکنه خون عزیزترین فرزندان این مرز و بوم به هدر برود ؟؟ دولت اسد اینقدر دست نشانده روسها است که اجازه ندارد تجاوز هوائی نظامی چند باره اسرائیل را پاسخ بدهد .
  • حامد از اصفهان ۰۲:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۸
    0 0
    . میدان راموسه تنها راه ارتباطی ترورسیت هاست. خود میدان و شرق و غربش در دست تروریستهاست و شمال و جنوبش نیروهای سوریه.
  • مهدي ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۸
    0 0
    وقتي رزمندگان مقاومت نتيجه كار را به خدا واگذارن و به او توكل كنند كار تمام است چون به او با تمام دل باور دارن و خداست كه حرف را در صحنه نبرد حق عليه با طل ميزند نه سلاح ونه نفرات و فقط اوست. و گلچين روزگار در اين رويارويي گلهاي خود را دستور ميدهد براي بهشت برين بچينند
  • مصطفی ۱۷:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۸
    0 0
    مشرق اگه به نیروهای مقاومت تو سوریه دسترسی داری بگو: برای مقابله با انتحاری ها سنگرهای قوسی بسازن یا کانال حفر کنن که انتحاری ها نتونن به منطقه تماس برسن چون نقطه قوت انتحاری ها سرعتشون هست در ضمن برای دفاع در مقابل حجوم اونها به جای دفاع نقطه ای از دفاع باز استفاده کنن یعنی هم از روبه رو و هم از راست و چپ دفاع کنن اینطوری بهتر میشه نیروها رو تقسیم کرد خواهش میکنم این ایده رو به بچه های حاضر در سوریه بگو یاعلی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس