اگر مدیران دولتی آنقدر تخصص و کارآمدی دارند که بخش خصوصی حاضر است حقوق بیشتری به آنها بدهد، دولت نباید از رفتن آنها نگران باشد و یقینا رفتن مدیران کارآمد به بخش خصوصی به نفع اقتصاد کشور خواهد بود.

آیا سقف 19 میلیونی حقوق مدیران دولتی، قابل دفاع است؟ آیا سقف حقوق 228 میلیونی مدیران دولتی، قابل دفاع است؟
سرویس اقتصاد مشرق - پس از رسوایی حقوق‌های نجومی، دولت در برابر فشار افکار عمومی چند کار انجام داد که تغییر مدیران متخلف و اصلاح برخی مقررات مهمترین آنها بود.
 
بر اساس آخرین تصمیم دولت برای بستن منافذ قانونی دریافت حقوق‌های نجومی، شورای حقوق و دستمزد برای مدیران دولتی سقف حقوقی در نظر گرفت.

جزئیات مصوبه شورای حقوق و دستمزد را محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت در نشست خبری هفته گذشته خود اعلام کرد.
 
به گفته نوبخت، طبق این مصوبه تمامی مقامات سیاسی از جمله روسای سه قوه، معاون اول رئیس جمهور، نواب رئیس مجلس، وزرا، نمایندگان، شورای نگهبان، معاونان رئیس جمهور و مقامات همطراز زیر 10 میلیون تومان حقوق بگیرند.
 
همچنین مدیران کارخانجات و بنگاه ها، سقف خالص پرداختی شان نباید از سقف 3 برابر حقوق تعیین شده در ماده 76 قانون مدیریت کشوری یعنی 18 میلیون و 900 هزار تومان بیشتر باشد.

همانطور که نوبخت گفته سقف حقوقی مدیران شرکت‌های دولتی حدود 19 میلیون تومان تعیین شده است.
 
در حالی که سخنگوی دولت با افتخار این مبلغ را بیان کرده و تصور داشته که افکار عمومی آن را می‌پذیرند، اما حقیقت آن است که چنین تصمیماتی نشانه بی‌خبری تصمیم‌گیران از وضعیت درآمدی اکثریت جامعه و واکنش آنها به چنین ارقامی است.

مصوبه شورای حقوق و دستمزد درباره تعیین سقف 19 میلیونی برای حقوق مدیران شرکت‌های دولتی نشان می‌دهد تا پیش از این، این مدیران دولتی مجوز قانونی دریافت حقوق‌های بالای 19 میلیون را داشته‌اند و احتمالا هم از این مجوز استفاده کرده‌اند. دولت هم به خیال خود برای عادلانه‌ کردن حقوق مدیران دولتی، تصمیم گرفته آنها از این پس بالای 19 میلیون تومان حقوق نگیرند.

آیا سقف 19 میلیونی حقوق مدیران دولتی، قابل دفاع است؟ آیا سقف حقوق 228 میلیونی مدیران دولتی، قابل دفاع است؟ این تصمیم در حالی است که اکثریت جامعه ایرانی با درآمدهای زیر دو میلیون تومان زندگی می‌کنند. بخش زیادی از کارگران هم زیر یک میلیون تومان دستمزد می‌گیرند.

در این شرایط، تعیین سقف 19 میلیونی به مدیران شرکت‌های دولتی، یقینا با واکنش مثبت مردم مواجه نخواهد شد.

چنین تصمیماتی نشان از بی‌خبری دولتمردان از وضعیت عامه مردم دارد. دولتمردان تصور می‌کنند اگر به مدیران شرکت‌های دولتی به جای 50 میلیون 18 میلیون تومان حقوق بدهند، گام بلندی در راستای عدالت‌ برداشته‌اند و مردم هم برای این اقدام عادلانه! آنها سوت و کف می‌زنند.

در این میان، مرور خاطره‌ای که چند هفته پیش غلامرضا تاجگردون رئیس اصلاح‌طلب کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در برنامه پایش (دقیقه 39 و 20 ثانیه) بیان کرد، ضروری به نظر می‌رسد.

تاجگردون در آن برنامه  در صحبت های خود به حقوق های نامتعارف میلیونی اشاره کرد که این روزها ذهن تمام مردم را به خود مشغول کرده و در ادامه صحبتهایش خاطره ای را تعریف کرد از یکی از موکلین خود در یکی از روستاهای حوزه انتخابیه اش که به او گفته بود: آقای تاجگردون شما که ماهی ۲ میلیون تومان حقوق میگیری و با این حقوق وضع مالی خوبی داری!

تاجگردون در ادامه بیان کرد که این سخن آن مرد روستایی نشان داد که برای بسیاری از مردم ایران، 2 میلیون تومان هم یک حقوق رؤیایی و دست‌نیافتنی است.

احتمالا توجیه دولت در تعیین سقف 19 میلیون تومان برای حقوق مدیران شرکت‌های دولتی این بوده که اگر حقوق آنان را کاهش دهیم، به بخش خصوصی می‌روند.
 
پاسخ این بهانه هم این است که اگر این مدیران آنقدر تخصص و کارآمدی دارند که بخش خصوصی حاضر است حقوق بیشتری به آنها بدهد، نباید از رفتن آنها به بخش خصوصی نگران شد. یقینا رفتن مدیران کارآمد به بخش خصوصی به نفع اقتصاد کشور خواهد بود.

با این حال، تعداد بسیاری از افراد متخصص و کارآمد در کشور هستند که حاضرند با حقوق‌های پایین در شرکت‌ها و دستگاه‌های دولتی مدیریت کنند و هیچ‌گاه خلأ مدیران مهاجر به بخش خصوصی احساس نخواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 17
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 8
  • رحمان ۰۱:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۴
    0 0
    کاشکی یکی به حقوق نجومی فوتبالیستها هم توجه ایی می کرد. ببخشید که وارد خط قرمز بعضی بزرگان شدم.
  • امید ۰۴:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۴
    0 0
    پرداخت این مبالغ خلاف لایحه فرسوده خدمات کشوری،خلاف عدالت و اهداف انقلاب و خلاف عقل و عرف وغیر قابل قبول است در غرب سرمایه دار هم چنین قوانینی نیست من مدرس دانشگاه فرهنگیان با 33 سال خدمت و ده ها مقاله و چندین جلد کتاب و چندین طرح پژوهشی و. چندین مقام اول کشوری و ده ها مقام اول استانی با مدرک دکترا دریافتیم 2750000 تومان است این تفاوت فاحش دریافتی را روز قیامت چه کسی پاسخگوست در حالی که تعداد زیادی بیکار و یا با ذر آمد زیر 1000000 و 1200000 تومان داریم حقایق را به اطلاع رئیس جمهور محترم دکتر روحانی برسانید در همین دانشگاه فردی که 5 سال سابقه تدریس در دانشگاه را بیشتر ندارد و هیات علمی شده است بیش از 6700000 هزار دریافت می کند ولی امثال بنده که چندین سال است که مامور تمام وقت در دانشگاه هستم و بیش از 18 سال به طور متناوب در دانشگاه ها تدریس دارم دریافتی ام این طور است ما خدا را شکر می کنیم ولی نگفتن حقایق ظلم به آن هایی است که نمی دانند یا می دانند و لی آن را به زعم خود حق مسلم خود می دانند والله عالم الغیب و الشهاد ة- خواهشمند است مطالب را به گوش مسئولان به ویژه دکتر نوبخت که خود معلم بوده و آن زمان انسان حق خواه و بزرگواری بوده و مدیر کل آموزش و پرورش استان ما بوده برسانید خدا را چه دیدی شاید موانع بر طرف شود- خداوند همه را روزی دهد و بیامرزد
  • ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۴
    0 0
    حداکثر حقوق پنج میلیون تومان. مگر مدیران برای کسب پول امده اند ایا نمیخواهند به مملکت خدمت نمایند؟
  • شهاب ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۴
    0 0
    کلیت نظام جمهوری اسلامی در آستانه آزمون بزرگی قرار گرفته. به قول یکی از دوستان اینها دارند با تصویب قانون پرداختهای نجومی شون رو قانونی میکنند.انگار این قانون بوده که مشکل داشته نه دریافتی دوستان.
  • ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۴
    0 0
    جطور باید قابل دفاع باشه وقتی این 19 میلیون میتونه حقوق ده خانواده باشه مادر من بازنشته بهزیستی حقوقش به یک میلیون نمیرسه و خواهرم بازنشسته فرهنگی حقوقش به یک میلیون و پانصد هزار دوتایشون روی هم رفته به دو میلیون وپانصد نمیرسه حالا با وضعیت بیماری مادر و هزینه های بالا یه قشر فقط باید وعده بشنوند و گروه دیگر هم پول های میلیونی رو حق و سهم خودشون بدونند و ذخایر نظام معرفی بشن
  • ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۴
    0 0
    ملت ممکن است از روی احساسات و ندانم کاری مسئولین حتی در مسیر ضد کشور وهمراهی با دشمن واقع شوند.همانند فرزندی که از والدین خود دلگیر می شود. بنابراین مدیران کشور باید مراقب باشند که چنین وضعی پیش نیاید. در شرایط کنونی فقط مبارزه بافساد وفاسدین می تواند همه ملت را یک پارچه وهمدم انقلاب نماید . لذا باید هر گونه اثار فساد را در زمین خواری ودزدی و00000 ازبین برد و مفسدین ومدیران ناتوان وپر مدعا که عامل رکود وتورم هستند فورا کنار گذاشت وسپس محاکمه نمود. چون این مدیران بخاطر ثروت وقدرت حاضرند کشور را نابود نمایند .
  • ناشناس ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۴
    0 0
    میگن یه عده ایی قربانی شدن تا بقیه راحت بتونن حرام خواری کنن همینه دیگه
  • ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۴
    0 0
    چرا شما فکر میکنید چون اکثر مردم 2 تومن میگیرن رییس جمهور باید 10 تومن بگیره؟ نگارنده این مطلب خودش حاضره با ماهی 10 تومن ریس جمهوری کنه؟
  • دامغانی ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۴
    0 0
    .حقوق این اقایان به اندازه یکسال ودو ماه بنده بعد ازسی سال معلمی در روستا وشهر میباشد.عجب عدالتی.خب ادعای مسلمانی نکنیدتا ازشما این اقدامات پذیرفتنی باشد
  • ناشناس ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۴
    0 0
    چرا حقوق رئیس جمهور و وزراء کابینه در این دولت چند برابر دولت قبل است ؟!!
  • ناشناس ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۴
    0 0
    سقف حقوق برای مدیران باید 5 میلیون تومان باشد و بیشتر از این حرام است .
  • ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۴
    0 0
    میشه یکی بگه چه کاری می کنند که ماهی 19 ملیون تومان باید پول بگیرند در حالی که کارگر و معلم بزور ماهی 1-2 تومن؟؟؟ مفهوم عدالت به سخره گرفته شده است
  • سربدار ۱۸:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۴
    0 0
    برخی چه لقمه ها که گلو گیر می خورند/خوبان ولی به شام بلا تیر می خورتد/اهل رفاه و بزم که در ناز و نعمتند/کی غمگسارملت و کی اهل خدمتند/دیروز خرده کاسب تحریم بوده اند/امرئز نیز کاسب تسلیم و ذلتند/سر مست ازحقوق نجومی خویشتن/آخر چگونه در طلب حق ملتند/ای دوستان که درصف اول نشسته اید/مردم هنوز چشم به راه عدالتند
  • ۱۹:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۴
    0 0
    مطمئن باش کل ملت ایران حاضرن با ماهی 10 تــــــــــــــــــــــومان رئیس جمهوی کنن!
  • ۲۳:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۴
    0 0
    یه چیز رو همه ما ها نمیدونیم اونم اینه که پولی که در میاریم معلوم نیست چند درصدش حلال و چندرصدش حرامه فقط پناه میبرم به خدا با حقوق ماهی 150 هزار تومان تعجب نکنید هستن کسانی که ماهیانه با 100 یا 200 هزار تومان زندگی میکنند و خدا رو شکر میکنند ولی دزدان چرا انقدر حریس و حرام خور هستند چرا ؟؟؟؟؟؟؟؟
  • ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۵
    0 0
    کاملا موافقم. 95 درصد مدیران با هدف کندن پول بیشتر از بیت المال خود را به این جایگاه رسانده اند.
  • ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۵
    0 0
    حقوق ثابت مدیران باید پایین باشد و مثل غرب چنانچه مدیری رشدو درآمدی بالا ایجاد کند به پاداش کارش فوق العاده ای دهن باز کن بگیرد که همه مدیران برای رسیدن به آن پاداش سواد و کارائی شان را افزایش دهند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس