کد خبر 611972
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۸

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی با اشاره به سفر هیأت ژاپنی در ماه دسامبر به تهران برای اجرایی کردن تفاهم‌نامه‌های شکل گرفته دو طرف، گفت: ژاپنی‌ها با سرمایه‌گذاری دو تا سه میلیارد دلاری، پروژه‌های مشترک دو کشور را‌ آغاز می‌کنند.

تهران صاحب قطار سریع‌ السیر زیرزمینی‌ می شودبه گزارش مشرق، اصغر فخریه کاشان‌ با اشاره به دیدار با هیأت ژاپنی بیان کرد: از مدت‌ها قبل قرار بود گروه کاری تشکیل دهیم که این گروه کاری پروژه‌ها و زمینه‌های همکاری دو کشور را تعیین کند و بر همین اساس قرار شد تا به عنوان نماینده وزارتخانه در سفر به ژاپن هدایت کننده این گروه کاری باشم.

وی با اعلام اینکه درسفر به ژاپن به دنبال زمینه‌های مشترک همکاری در حوزه وزارت راه و تعیین نقشه راهی برای همکاری درازمدت بین دو کشور بودیم، تصریح کرد: بحث بر سرانجام پروژه‌های ریلی عمده گفت‌‌و‌گوی ما در این سفر بود؛ پروژه ریلی چابهار به زاهدان و در ادامه مشهد، پروژه ریلی تهران به همدان، پروژه حومه‌ای تهران و قطار سریع السیر حومه ای زیرگذر تهران که شامل چهار خط می‌شود و پیش‌تر در وزارتخانه بررسی شده بود از جمله پیشنهادهای ما به طرف ژاپنی برای آغاز سرمایه‌گذاری و مشارکت بود.

فخریه کاشان با بیان اینکه درحال حاضر روزانه حدود ۴۵۰ تا ۷۵۰ هزار ماشین به تهران رفت و آمد می‌کند که این هم به لحاظ آلودگی هم مصرف و هم زمان برای اقتصاد کشور خوب نیست، توضیح داد: پروژه قطار حومه‌ای تهران حجم زیادی از خودروهایی که در حال حاضر در روز از هشتگرد به شهریار و پرند و پردیس می‌روند یا از ورامین به سمت لواسان می‌آیند را شامل می‌شود و مسافران آنها را به ریل هدایت می‌کند؛ برهمین اساس ساخت قطارهای سریع‌السیر زیرگذر تهران را با ژاپنی‌ها به گفت‌‌و‌گو گذاشتیم تا بتوانیم شرق به غرب و شمال و جنوب تهران را به هم وصل کنیم.

وی با بیان اینکه بحث توسعه فاز سه بندر چابهار درحوزه دریایی نیز مطرح شد، ادامه داد: در بخش فرودگاه‌ها هم ساخت فرودگاه اهواز و چابهار را پیشنهاد دادیم و درباره قطار سریع‌ السیر نیز این بررسی را داشتیم که آیا می‌ شود با امکانات طرف ژاپنی قطار سریع السیر تهران و مشهد را جدا از دو خطه کردن به کمک ژاپنی‌ها اجرا کنیم.

فخریه کاشان گفت: براساس تفاهم نهایی بین طرفین ظرف چند ماه ٖآینده گروه کاری تشکیل شده به تعریف دقیق و مبادله و تعیین نوع همکاری می‌پردازد و امکاناتی را که ژاپن می‌تواند در این پروژه‌ها فراهم کند مشخص می‌کند.

وی اضافه ‌کرد: این یک دستاورد بود که در یک سند همکاری برای تشکیل کارگروه بین دو کشور تفاهم شد، بر همین اساس در ماه دسامبر هم معاون وزیر راه ژاپن به تهران می‌آید تا پیشرفتی که درباره شناسایی و تببین پروژه‌های قابل انجام توسط دو کشور حاصل شده است را در تهران با هم بررسی ‌مشترک انجام دهند.

وی همچنین تصریح کرد: خرید هواپیماهای MRG هم در گروه مذاکرات ما با طرف ژاپنی بود.

فخریه کاشان ادامه داد: موضوع دوم هم تامین مالی این پروژه‌ها بود، ژاپنی ها بر اساس توافقنامه‌ای که با وزارت دارایی امضا کرده‌اند تعهد کرده‌اند، ۱۰ میلیارد دلار اعتبار صادراتی به ایران بدهند و درعین حال علاقه‌مند هستند از این ۱۰ میلیارد برای پروژه‌هایی که انتخاب می‌شود استفاده شود؛ در مقابل اعلام طرف ایرانی این بود که زمینه‌هایی هست که در برخی پروژه‌ها نیازی به ضمانت دولت ندارد مثل خرید هواپیما یا احداث فرودگاه که می‌تواند به صورت BOT اجرا شود بنابراین قرار بر این شد که این موضوع در کارگروه بررسی شود ‌تا معلوم شود چقدر از آنها باید از رقم ۱۰ میلیارد و چقدر با شیوه های دیگر بدون تضمین دولت باشد؛ البته ژاپن پذیرفت که هواپیماها بدون تضمین دولت تامین مالی شود.

فخریه کاشان همچنین پیش‌بینی کرد که ژاپنی‌ها در حد دو تا سه میلیارد دلار با وزارت راه پروژه قابل تعریف داشته باشند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ناشناس ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۲
    0 0
    این دو وزارتخانه راه و ترابری و مسکن و شهرسازی را از هم تفکیک کنید تا کارها بهتر پیش ئبرود
  • ناشناس ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۲
    0 0
    چقدر به تهران میرسید؟آنوقت میگویید مردم به تهران نیایند.هر چه پول مملکت است را در تهران خرج میکنید.باید کاری کرد که مردم از تهران بروند
  • ایرانی ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۲
    0 0
    هرچی که هست و نیست فقظ به تهران و مردم تهران میرسد واقعا متاسفم به این وضع در مملکت مدعی عداالت جاهای دیگر ایران درد دارد درد
  • ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۲
    0 0
    اگر این کار صورت گرفت ، این خط --- این نشون @
  • مجتبی ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۲
    0 0
    در پاسخ به دوستان باید بگم حرفتون کاملا درست نیست جمعیت تهران چند برابر کلان شهرهای بزرگ هست پس باید بودجه بیشتر داشته باشه
  • علی ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۲
    0 0
    سلام قطارهای سیع السیر برقی خیلی وقت پیش از این باید در کشور عملیاتی میشد و نمیدانم چرا تاکنون به آن توجه چندانی نشده. تصور کنید کسی که بودجه اش به هواپیما نمی رسد و ناچار است مدام با قطار و اتوبوس بین مثلا عسلویه تا شهرهای شمالی در رفت و آمد باشد چقدر سختی میکشد و چه زمانی هدر میرود. ضمنا به شهرهای دیگر کشور هم برسید. در همین ژاپن که در این مقاله نوشته اید شهرهای دیگر نیز کم از توکیو اهمیت و آوازه ندارند.
  • ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۲
    0 0
    چقدرش پاداش به مدیران نجومی می رسد خدا داند
  • ۱۷:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۲
    0 0
    آخه تونلهای زیر زمینی مترو و.... بجز مسئله حمل ونقل و مهندسی شهری، بخش مهمی از پدافند غیر عامل هست. گاها لازمه تونلهایی حفر بشه که هیچ خارجی نباید از آنها باخبر باشه. شما وقتی اسرار و ساخت پدافند غیر عامل رو میدی دست همیان کشورهای غربی که دیگه پدافند نمیشه، میشه محلی برای آفند دشمن!
  • مستر جلال ۰۱:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۳
    0 0
    دوستان عزیز دقت کنید که اینقدر از تهران گلایه نکنید. حومه تهران جزو محروم ترین نقاط کشور است که با بعضی از روستا هم قابل قیاس نیست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس