سرزمینی که با وجود اربابان پولدار و کَم‌کار، روزی بهشت کارگران خارجی بود، حالا به کابوس هزاران بیکار تبدیل شده است.

سرویس جهان مشرق- «7 ماه است حقوق نگرفته‌ام. یک ماه پیش دفتر شرکت تعطیل شد و گفتند دولت هیچ پرداختی به ما نداشته است. 10 روز است که کافه‌تریا نیز به ما فیش غذا نمی‌دهد». این را شام‌شیالام خان گفت؛ کارگر 32 ساله‌ای که روی یکی از ماشین‌های حفاری در پروژه احداث کاخ سلطنتی جدّه کار می‌کرد.
 
«بن‌بست» بهترین توصیف برای وضعیتی است که هزاران کارگر بنگلادشی، پاکستانی، هندی و فیلیپینی را در عربستان سعودی درگیر خود کرده، کسانی که نه یارای ماندن دارند و نه هزینه بازگشت به وطن.
 
گزارش واشنگتن‌پست از آن سوی خلیج فارس حاکی از آن است که کاهش قیمت نفت، جیب اربابان سعودی را خالی کرده و هزاران کارگر خارجی هندی را از کار بیکار کرده است. کسانی که روزگاری برای خویشاوندان خود در موطن آبا و اجدادی کمک‌هزینه می‌فرستادند، حالا حتی هزینه گرفتن ویزا و بازگشت به هند را نیز ندارند.
 
کارگران هندی بیشتر در مشاغل اصطلاحاً «یقه‌آبی» فعالیت می‌کنند، یعنی ساختمان‌سازی یا مشاغلی در کارگاه‌ها و کارخانه‌ها که نیازمند تخصص و مهارت ویژه نیست. دولت عربستان اخیراً بودجه پروژه‌های زیرساختی را به شدت کاهش داده است.
 
هزاران کارگر هندی در عربستان بیکار شدند
سواراج وزیر خارجه هند:«ما آنها را رها نکرده و می‌خواهیم به اینجا برگردانیم» 
 
مقامات دهلی ابراز نگرانی کرده‌اند اردوگاه‌های اسکان کارگران به کمپ بیکاران تبدیل شده و دست‌کم 2500 نفر از آنها در 10 شب گذشته گرسنه سر بر بالین گذاشته‌اند. 
 
این وضعیت موجب شده دهلی‌نو طرحی را برای بازگرداندن کارگران خود، فعلاً با هزینه دولتی کلید بزند. سوشما سواراج وزیر خارجه دیروز در پارلمان هند گزارش داد:«کارگران ما در آنجا تشنه و گرسنه هستند. ما به سفارت خود در ریاض صحبت کرده و خواستیم غذای رایگان به آنها بدهند... فعلاً برای 7 تا 10 روز».
 
انجمن‌های هندی در شهر جدّه با کنسول‌گری‌ همکاری کرده و در اوایل هفته توزیع سبزیجات، حبوبات و روغن را در میان کارگران هموطن آغاز کرده‌اند. عاصم زیشان از مدیران انجمن با ابراز تأسف از تجربیات خود در مواجهه با هندی‌هایی می‌گوید که پیش از دریافت بسته غذایی فقط با آب و نمک خود را زنده نگه داشته بودند.
 
برگردیم به دهلی نو. سواراج ادامه داد «مشکل البته با این کار حل نمی‌شود. ما آنها را رها نکرده و می‌خواهیم به اینجا برگردانیم». به نظر وی دو مانع باید پیش از بازگرداندن کارگران رفع شود: یکی رضایت مقامات ریاض برای استثناقائل‌شدن در قانون عربستان که خروج کارگران را منوط به امضای کارفرمایان می‌کند و دیگری پرداخت حقوق معوقه هندی‌ها توسط شرکت‌های سعودی.
 
هزاران کارگر هندی در عربستان بیکار شدند
 
کارگران هندی در عربستان مشغول تماس تلفنی با خانواده خود در وطن
لزوم تأیید کارفرمایان برای رهایی کارگران هندی بسیار جدی است و موجب شده بسیاری از آنها اسم وطن خود را پیش اربابان سعودی نیاورند. وینو در این مورد می‌گوید:«من می‌خواهم به وطنم برگردم اما می‌ترسم این موضوع را مطرح کنم یا بدون اطلاع خارج شوم. نمی‌‌خواهم آخر کاری به زندان بیافتم».
 
با توجه به حضور حدود 3 میلیون هندی در عربستان، مشخص نیست طرح بازگرداندن آنها به چه میزان از استقبال مواجه شود. روزنامه «هندو» نوشت در صورت افزایش استقبال، ممکن است از کشتی برای انتقال بیکاران استفاده شود. 
 
شام‌شیالام خان،‌ همان کارگر 32 ساله که از شهرهای فقیر مرکز هند در سال 2008 میلادی به عربستان آمده، حالا به جای پول باید خودش به هند برگردد:«خانواده‌ام زمانی می‌توانستند راحت غذا بخوردند و هرینه تحصیل برادران کوچکترم را پرداخت کنند که پولم را پس‌انداز کرده و هر ماه می‌فرستادم». حالا اما شرایط خیلی عوض شده است.

منابع:
 
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۳
    5 0
    ما که عمره رفته بودیم می گفتن کل افراد خدماتی در مکه ومدینه خارجی هستن مراکشی و بنگلادشی و امثالهم همه مث برده خدمتگزار خائن الحرمین بودن
  • ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۳
    2 0
    اونا به روش صدر اسلام برده داری می کنن در حالیکه منسوخ شده
  • ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۳
    3 0
    عربستان سعودی بهتر از این نمیشه که
  • ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۳
    0 0
    اللهم العن الجبت و الطاغوت
  • ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۳
    2 0
    اونوقت سازمان ملل کو تا محکوم کنه؟
  • ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۳
    2 0
    بیچاره هندی ها
  • ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۳
    0 0
    انگار هر چی پولدار تر باشی بی خدا تری مثل آل سعود
  • ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۳
    0 0
    مرگ بر آل سعود
  • ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۳
    0 0
    کاش هندی ها تو غذای ارباباشون سم بریزن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس