وزیر خارجه سوئد با اعتراض نسبت به مجازشدن روابط جنسی با کودکان در ترکیه واکنش تند چاوش اوغلو را در پی داشت تا تفرج‌گاه‌های ساحلی در اروپا بیش از پیش نیازمند حضور مأموران امنیتی باشند. اینجا همه چیز به هم ربط دارد.

سرویس جهان مشرق- مارگوت والاستروم وزیر خارجه سوئد با توئیت جنجالی خود منجر به احضار کاردار کشورش در آنکارا شد.
 
افزایش تنش در روابط آنکارا با قاره سبز
چاوش اوغلو وزیر خارجه ترکیه در کنار والاستروم همتای سوئدی
 
داستان از آنجا شروع شد که ماه گذشته دادگاه قانون اساسی ترکیه بندی در حقوق جزا را به تعلیق درآورد که در آن روابط جنسی با کودکان و نوجوانان زیر 15 سال به عنوان جرم در نظر گرفته شده بود. وزیر خارجه سوئد دیروز در توئیت خود به این حکم اعتراض کرد:«ترکیه باید از تصمیم خود برای مجازدانستن روابط جنسی با کودکان زیر 15 سال برگردد. کودکان به حمایت بیشتر در برابر خشونت و آزار جنسی نیاز دارند،‌نه حمایت کمتر».
 
به گزارش گاردین وزیر خارجه ترکیه بلافاصله در گفتگوی تلویزیونی خود واکنش تندی نسبت به خانم وزیر نشان داد:«این افتضاح برای یک وزیر است که اخبار اشتباه یا گمانه‌های خود را توئیت کند». به نظر می رسد منظور چاوش اوغلو مهلت شش‌ماهه پارلمان ترکیه برای تجدید نظر در مصوبه دادگاه عالی است.
وزیر خارجه ترکیه همچنین اعلام کرد سفیر سوئد را به دلیل اظهار نظر وزیر خارجه آن کشور احضار خواهد کرد،‌ اما در این مورد نیز احتمالاً منظورش کاردار بوده است، زیرا سفیر در تعطیلات به سر می‌برد.
 
به نظر می‌رسد مقامات ترکیه از اینکه بهانه جدیدی به دست اروپاییان بیافتد و لغو ویزا در مرزها با این کشور را باز هم به عقب بیاندازند، نگران شده‌اند. چاوش اوغلو دیروز تهدید کرد «ما نمی‌توانیم هر چه به نفع اروپا است اجرا کنیم و در عوض هیچ چیز به ترکیه نرسد».
 
وی حتی تلویحاً اروپا را به لغو توافق‌نامه در مورد مهاجران تهدید کرد. به گزارش دیلی‌اکسپرس‌ یکی از خبرنگاران از او پرسید اگر اروپا تا اکتبر امسال مانع روادید را از سر راه ترک‌ها برندارد، مهاجران را به سمت اروپا روان می‌‌کنید و او پاسخ داد:«این می‌تواند بدترین سناریو باشد اما نمی‌خواهم اکنون در مورد آن صحبت کنم چون مذاکرات با اروپا در جریان است. ولی به هر حال یا همه توافق‌ها همزمان اجرایی می‌شود یا هیچ توافقی محترم نخواهد بود».
 
اتحادیه اروپا چک‌لیستی برای ترکیه فرستاده تا بعد از اجرایی‌شدنِ تمامی آنها منتظر برداشته‌شدن ویزا باشد. یکی از مهمترین موارد اختلافی در این زمینه قوانین ضدتروریسم در ترکیه است و اخیراً نیز پس از کودتای 15 ژوئیه درخواست اردوغان برای قانونی‌شدن اعدام به مانع جدیدی تبدیل شد.
 
به نظر می‌رسد تهدید آنکارا برای آزادکردن مسیر مهاجران خاورمیانه به سمت اروپا بی‌اثر نخواهد بود. همین الان نیز شهروندان آلمان، فرانسه، بلژیک و مانند آن که شاهد مرگ فجیع هموطنان خود به دست برخی تروریست‌های مهاجر بوده‌اند، شب‌ها خواب خوش ندارند.
 
به گزارش دیلی‌اکسپرس  سواحل نیس فرانسه که میدان مانور مرگبار کامیون یکی از مهاجران شده بود، مملو از سربازانی شده که در کنار مردم در این تفرج‌گاه به برقراری نظم و تأمین امنیت می‌پردازند. برخی سواحل در ایتالیا و اسپانیا نیز به حالت مشابه درآمده است.
 
افزایش تنش در روابط آنکارا با قاره سبز
 
وزیر کشور فرانسه: پاسگاه‌های دائمی در سواحل برپا می‌‌کنیم 
در همین رابطه برنارد کازنوو وزیر کشور فرانسه از تشدید حضور مأموران امنیتی و انتظامی در سواحل و مراکز توریستی این کشور خبر داد و دلیل آن را تلاش برای مراقبت از درآمد گردشگری در شرایط تهدید گروه‌های تروریستی دانست. او گفت ایستگاه‌هایی برای حضور 24 ساعته این مأموران بر پا خواهد شد.
 
این روزها هزاران نفر در ناحیه لوردس، واقع در جنوب شرق فرانسه گرد آمده‌اند تا در نقطه‌ای که حدود 160 سال پیش دختری با نام ماری برنادت سوبیرو شمایل یک بانوی مقدس را دیده بود برای شفای بیماران خود دعا کنند. شنبه گذشته تهدیدهای امنیتی نسبت به این تجمع مسیحی موجب سفر وزیر کشور به ناحیه لوردس شد.
 
 
منابع
 
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 12
  • ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۶
    0 0
    وزیر خارجه ترکیه: "یا همه توافق‌ها همزمان اجرایی می‌شود یا هیچ توافقی محترم نخواهد بود" مسئولین اجرای برجام یاد بگیرند.
  • ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۶
    0 0
    خخخخخخخخ
  • ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۶
    0 0
    ترکبه دیگه تموم شد
  • ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۶
    13 0
    به هر ذلتی شده میخوان عضو اروپا بشن
  • ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۶
    0 0
    از کودتا چه خبر؟
  • ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۶
    0 0
    خخخخخخ
  • ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۶
    0 11
    اروپا دیگه داره زیادی ناز میکنه
  • رضا ۱۹:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۶
    12 0
    غرب تركيه رأ به سه كشور كرد ترك اسيايي وترك اروپايي تجزيه خواهند كرد وقسمت كوچك تركيه اروپايي به اتحاديه اروپا ميپيوندد واردوغان اجمق بازيچه ومجري اين پروژه خواهدبود وخواب ابرقدرتي رأ به گور خواهدبرد
  • تبریزلی ۱۹:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۶
    0 12
    اتحادیه اروپا اگه خوب بود انگلیس ولش نمیکرد ترکیه هم نمیخواد به اتحادیه اروپا بره دنبال بهونه میگرده مهاجران رو روانه اروپا کنه تا هم خودش راحت بشه وهم اروپا رو به خاطر حمایت از کودتا تنبیه کنه
    • ممم IR ۰۰:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۵
      0 0
      متاسفانه اشتباه می کنید جناب: انگلستان از اتحادیه اروپا رفت بخاطر ملی گرا ها بود و ضرر هم کرد. که به مرکل بر می گرده و مهاجر زیادی قبول کرد. که الان به خودش اومده و از پارسال تا الان صد هزار نفر رو پس فرستاده. درکل بودن در یک سیستم اقتصادی بزرگتر بهتر است.این یک اصل اقتصادی بسیار ساده است. کشور ترکیه از نظر موقعیت جغرافیایی و منابع آب شیرین بسیار وضعیت خوبی دارد. ولی از نظر منابع زیر زمینی فقیر است. کشوری صنعتی نیست و فقط دو آزاد راه بزرگ دارد یکی از استابول تا آنکارا و یکی از آدانا به گازینتپ . کشوری که بیشتر بودجش از راه توریسم هست. آرزویش این است که با اروپا روادید آزاد داشته باشد و اروپایی ها انجا پول خرج کنند که نهایت به جیب دولت بریزد ..
  • مم IR ۰۰:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۵
    0 0
    چقدر ذلت ؟ بسه دیگه اروپا نم خوادتون چرا بی خیال نمیشید ؟ مگه دو سال پیش فرانسوی ها نگفت اتحادیه اروپا مال اروپایی هاست و بس؟ مگه المان نگفت یا المان تو اتحاد هست یا ترکیه ؟ د بسه دیگه راهتون نمیدن کم خودتون رو خوار می کنید ؟ اینقدر دست بوسی و ذلیلی شرم اوره !

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس