براساس اسناد به دست آمده برداشت غیرقانونی از حساب متقاضیان مسکن مهر قزوین به مبلغ یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال برای خرید کارت هدیه در پنج فقره صورت گرفته است.

به گزارش مشرق،طبق اصل 31 قانون اساسی کشور دسترسی آسان به مسکن حق هر خانوار ایرانی است. از جمله برنامه‌های راهبردی که به منظور خانه‌دار شدن خانوارهای ایرانی در چند سال گذشته اجرا شده می‌توان به طرح مسکن مهر اشاره کرد که توسط دولت نهم و دهم با هدف پاسخ‌ به نیاز اقشار متوسط و ضعیف جامعه شکل گرفت تا این دهک از جامعه نیز طمع شیرین خانه‌دار شدن را بچشند.

سهم استان قزوین از ساخت مسکن مهر با توجه به نیازهای مردم این استان  55 هزار واحد مسکونی ارزیابی شد، طبق رسالتی که مسکن مهر بر عهده داشت اقشار متوسط و ضعیف جامعه شروع به ثبت‌نام برای مسکن مهر کردند زیرا همان‌طور که گفته شده بود این پروژه برای تحقق رویای دهکی از جامعه برنامه‌ریزی شده بود که سر پناهی به نام مسکن را در زندگی خود کم داشتند و یا به آن به عنوان رویایی دست‌ نیافتنی نگاه می‌کردند.

براساس نیازسنجی‌های صورت گرفته توسط مدیران وقت  استان قزوین، فرآیند جای‌گذاری مسکن مهر در چند شهرستان قزوین از جمله قزوین، تاکستان، الوند، آبیک و.. انجام شد، با توجه به جای‌گذاری بزرگ‌ترین بخش از مسکن مهر استان قزوین در شهر محمدیه، شهرداری این شهر نیز در اجرایی کردن بزرگ‌ترین پروژه مسکن مهر استان نقش بسزایی داشت.

حجم ساخت‌و ساز مسکن مهر در شهرک مهرگان به حدی گسترده است که رضا عسگری فرماندار البرز از آن به عنوان یکی از برزگ‌ترین سایت مسکن مهر کشور یاد می‌کند.

در ادامه روند ساخت مسکن مهر در شهرک مهرگان به واسطه ضرورت آماده‌سازی زیرساخت‌های شهری جهت تکمیل طرح مسکن مهر مقرر شده بود تا به ازای هر واحد مسکن مهر متقاضیان مسکن  حدودا مبلغ 20 میلیون ریال به حساب مشترک راه‌وشهرسازی قزوین و شهرداری محمدیه واریز کنند، مبالغ فوق به مرور از تعانی‌های مسکن مهر و شرکت‌های سازنده مسکن مهر به نیابت از متقاضیان اخذ شد.

برداشت غیرقانونی از حساب متقاضیان مسکن مهر/ خرید کارت‌هدیه با پول متقاضیان در قزوین +اسناد

با توجه به مسئولیت اداره کل راه وشهرسازی و شهرداری محمدیه برای انجام عملیات عمرانی فوق باید مبالغ اخذ شده که بودجه اجرای طرح تلقی می‌شود به صورت مشترک و در چارچوبی ضابطه‌مند هزینه شود.

این مبالغ‌ هزینه‌‌هایی بود که از دهک‌های پایین جامعه با این شعار که شهرک مهرگان قرار است به بزرگ‌ترین شهر استان قزوین تبدیل شود که به واسطه مترو به پایتخت کشور متصل شده و بزرگ‌ترین بوستان استان و حتی کشور نیز در آن احداث شود، جمع‌آوری شد.

با این حال چند روز پیش مستنداتی به دست خبرگزاری تسنیم رسید که نشان می‌دهد برداشت‌های نامعلوم از این بودجه و هزینه‌کردهای نامعلوم و بدون نظارتی (جهت تعیین دقیق برداشت‌های غیر قانونی و تعیین سرنوشت واقعی بودجه نیازمند حسابرسی است ) توسط راه و شهرسازی و شهرداری محمدیه و به دستور مدیرکل‌ راه و شهرسازی استان قزوین و شهردار محمدیه صورت گرفته است.

براساس این اسناد برداشت غیرقانونی از حساب متقاضیان مسکن مهر برای خرید کارت هدیه در ٥ فقره از جمله خرید 31 میلیون  تومان کارت هدیه، خرید 46 میلیون تومان و 10 میلیون تومان کارت هدیه در دوره مدیرکل اسبق راه‌وشهرسازی و خرید 75 میلیون تومانی کارت هدیه در دوره حامد مانی‌فر مدیرکل راه‌وشهرسازی استان قزوین برداشت شده است.

در این اسناد آماده است که برداشت از بودجه دولتی به بهانه‌های مختلف همچون تهیه کارت هدیه و برپایی مراسم افطاری در چند بازه‌زمانی گوناگون رخ داده و مجموع برداشت‌های غیرقانونی از حساب مشترک مسکن مهر استان قزوین بالغ بر یک میلیاردو 800 میلیون ریال برآورد شده است.

برداشت غیرقانونی از حساب متقاضیان مسکن مهر/ خرید کارت‌هدیه با پول متقاضیان در قزوین +اسناد

این در حالی است که برای هرگونه پاداش و یا تشویق از سوی دستگاه‌های دولتی باید اعتباری جداگانه مختص این امر از وزارتخانه مربوطه و تحت اخذ شده و همزمان با نظارت نهادهای نظارتی همچون سازمان بازرسی کل کشور هزینه شود، که در این موارد به هیچ یک از این قواعد پایبندی نداشته، البته نکته تلخ این ماجرا این است که مشخص نیست این کارت‌های هدیه اساساً به چه کسانی ؟ به چه میزان ؟ به چه دلیل؟ داده شده که هر یک موضوعی بزرگ است به شمار می‌رود.

سئوال که اینجا مطرح می‌شود این است که  اگر قرار است آقایان از محل پول مردم برای خود یا هر کسی دیگر کارت هدیه تهیه کنند، باید از تمام متقاضیان رضایتنامه گرفته شود که بخشی از پول مردم ( بیت‌المال ) را اجازه دارند برای خودشان کارت هدیه تهیه کنند یا خیر ؟ و اگر جواب منفی باشد باید گفت چه کسی و به چه صورت این دین به بیت المال را ادا خواهد کرد ؟!

خودتشویقی و تهیه کارت هدیه به بهانه‌های مختلف در حالی از سوی این دو ارگان مسئول صورت گرفته است که بحث‌ها و تناقض‌گویی‌های بسیار زیادی در مورد نحوی اجرای و کیفیت پروژه‌های مسکن مهر در شهرک مهرگان وجود دارد، ساکنان این منطقه که بیشتر از دهک‌های متوسط و ضعیف جامعه هستند تاکنون به بهانه‌های مختلف اعتراض خود نسبت به کیفیت پروژ‌های مسکن مهر و خدمات زیربنایی آن اعلام کرده‌اند که از جمله آن می‌توان به اعتصاب ساکنان مهرگان قزوین و نصب پلاکارت‌هایی مختلف در هنگام افتتاح برخی از پروژه‌های این منطقه به دست وزیر راه‌و شهرسازی اشاره کرد.

برداشت غیرقانونی از حساب متقاضیان مسکن مهر/ خرید کارت‌هدیه با پول متقاضیان در قزوین +اسناد

برداشت‌های غیرقانونی از حساب دولتی توسط متولیان ساخت مسکن مهر قزوین در حالی صورت گرفته است که شهرک مهرگان تنها یکی از مناطق قزوین بوده که زیر نظر راه و شهرسازی استان قزوین به ساخت مسکن مهر اختصاص پیدا کرده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، بدیعی است که اداره‌کل راه و شهرسازی قزوین و شهرداری محمدیه در جهت شفاف‌سازی و روشنگری به افکار عمومی می‌توانند پاسخ خود را از همین رسانه انتشار دهند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ۰۶:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۲
    0 0
    الهی قبرشان پر از اتش باشد
  • علی ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۲
    0 0
    خدا ازشان نگذرد ما با بدبختی این پولهارا واریز کردیم الان هم به نان شب محتاجیم آنوقت این خدا نشناسان اینطوری مفتخوری میکنن . من خیلیهارو میشناسم که چندتا بچه یتیم داره آخه پول این یتمها خوردن داره .آن دنیا چطور جواب میدن؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس