تولیت آستان قدس رضوی علیه السلام در برنامه نگاه یک شبکه اول سیما گفت: توجه به محرومان و نیازمندان سرلوحه برنامه های آستان قدس رضوی است.

به گزارش مشرق، حجت الاسلام و المسلمین رئیسی در بیان ویژگی های امامت امام جعفر صادق علیه السلام به تنوع در علوم و فنون و توانایی رهبری علمی، مرامی و سیاسی ایشان اشاره کرد و افزود: امام جعفر صادق علیه السلام نسبت به ضدیت حکومت جاهل تأکید فراوان داشتند.

او کارآمدی حوزه های علمیه را در روند وظایف دینی شان اینگونه توصیف کرد که: حوزه های علمیه همیشه در سر سفره سخنان امام صادق علیه السلام بوده اند و هستند و در حوزه افکار، احکام ، بایدها و نبایدها کسب علم کرده اند.

رئیسی ادامه داد: از زمان حضرت امام صادق علیه السلام و دیگر ائمه علیهم السلام تاکنون هیچ زمانی قرار نبوده است که فقه حکومت کند و این تفاوت زمان ما با آن بزرگان است.

تولیت آستان قدس رضوی علیه السلام افزود: امروز  قرار است فقه در همه حوزه ها حکومت کند و فقهای ما منابع جامعی دارند که این امکان را میسر می سازد تا به هیچ عنوان در فقه بن بستی ایجاد نشود و برای هر سؤالی پاسخی وجود داشته باشد.

رئیسی تصریح کرد: وظیفه حوزه های علمیه بحث نظری مبتنی بر فقه و نظریه پردازی جعفری  علیه السلام است و وظیفه پاسخ به سؤالات بانکی و پولی و قضائی را دارد اما در حوزه اجرا باید دیگر نهادها پاسخگو باشند.

او در ارتباط با وظایف آستان قدس رضوی  علیه السلام افزود : به رغم همه کارهایی که تا به حال انجام شده است این ظرفیت وجود دارد که این آستان به مرجعیت علمی در جهان اسلام تبدیل شود که البته این مهم نیازمند ملزوماتی است.

وی تعداد زائران حضرت امام رضا  علیه السلام را سالانه حدود 27 تا 30 میلیون نفر بیان کرد و گفت: آستان قدس رضوی علیه السلام در واقع یک مدرسه بزرگ است که زائران  برای کسب علم و معرفت به آنجا می آیند.

رئیسی ادامه داد: مجموعه آستان قدس رضوی  علیه السلام بر جان و دل زائرین بسیار اثرگذار  است به گونه ای که هیچ کس بر آنجا احساس خستگی نمی کند و دلزده نمی شود.

او گفت: اهل سنت عاشق فرزندان پیغمبرند البته به غیر از افرادی که زیارت را در جهت اهداف سیاسی خود تلقی می کنند در حقیقت زیارت رنگ گرفته از سیره امامت است و جوانان ما را مصون می سازد.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی افزود: مردم به دلیل دلدادگی و عشق به امام رضا علیه السلام و سایر ائمه اطهار علیهم السلام دوست دارند که حاصل عرق جبین خود را وقف امامت و زائران ایشان کنند آن هم در قالب وقف دائم که تا ابد مورد استفاده قرار بگیرد.

او گفت: وقفیات اسباب جاودانگی هر فرد است و باید روز به روز رونق بیشتری داشته باشد آن دسته از افرادی که بودجه فراوان ندارند می توانند موقوفات مشارکتی داشته  و در ساخت و ساز مکانی وقفی مشارکت داشته باشند.

رئیسی با اشاره به سیره ائمه علیهم السلام توجه به محرومان و نیازمندان را یک اصل و سرلوحه کار آستان قدس معرفی کرد.

او با توجه به تأکیدات رهبری در خصوص رسیدگی به وضع محرومان ادامه داد: مراجعات بسیاری به آستان قدس رضوی علیه السلام صورت می گیرد که البته رسیدگی به بسیاری از آنها مربوط به کمیته امداد و مراکز خیریه محلی می شود اما همه کمک هایی که نهادهای ذیربط انجام می دهند فقط یک التیام است و نباید نادیده گرفت که اگر این نهادها نبودند چه می شد؟

رئیسی در بیان یکی از قدم های آستان قدس رضوی علیه السلام در ماه مبارک رمضان به 22 هزار افطاری در هر شب از ماه رمضان اشاره کرد و گفت: همه سعی ما این است تا مراجعات به آستان قدس را به حداقل برسانیم.

او از طرح ریزی برنامه ای به این منظور خبر داد و افزود: تلاش داریم تا به جای مراجعه نیازمندان به آستان، توسط نیروهای بسیج و نیروهای جهادگر جهاد سازندگی برای شناسایی نقاط محروم و محرومین به رفع نیازهای عمرانی کوچک و حوزه های درمانی و آموزشی اقداماتی را صورت دهیم که البته برخی از این اقدامات با همکاری کمیته امداد انجام خواهد شد زیرا بنا داریم تا هر کاری از مجرای خودش انجام شود.

تولیت آستان قدس رضوی علیه السلام گفت: توسعه "خدمت،خادم و مخدوم" یکی از مهم ترین برنامه های جدید این آستان است تا خدمت به دلدادگان امام رضا علیه السلام محدود به محوطه حرم نشود.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی در ادامه برنامه نگاه یک افزود: بر اساس این برنامه برآنیم که از تخصص مال و امکانات خادمان حضرت امام رضا علیه السلام که از قشرهای مختلف مردم هستند برای خدمت به نیازمندان نه تنها در حرم مطهر بلکه در اطراف مشهد و دورترین نقاط کشور استفاده شود .

وی با اشاره به تاکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی برای توجه به محرومان گفت: در برنامه های آستان قدس یکی از مهم ترین اولویت ها رفع مشکل و گره گشایی از نیازمندان با کمک خادمان در نقاط مختلف کشور و همچنین زائران محروم و ضعفاست.

رئیسی تصریح کرد: حرم مطهر به طور متناوب 50 هزار خادم دارد و در دوره مسئولیت جدید نیز 5 هزار نفر از قشرهای گوناگون جامعه درخواست خادمی آستان قدس را کرده اند.

تولیت آستان قدس رضوی از تجدید نظر در چگونگی سرمایه گذاری های این استان خبرداد و گفت: رویکرد اصلی سرمایه گذاری ها برمحور رسالت اصلی آستان یعنی نشر و تبیین معارف قرآن و اهل بیت خدمت به زائران به ویژه نیازمندان و همچنین گره گشایی محرومان خواهد بود و در این سرمایه گذاری ها روی اقتصاد مقاومتی تمرکز خواهیم کرد .

وی در پاسخ به این پرسش مبنی بر اینکه با توجه توسعه کافی حرم مطهر نگاه مدیریت جدید به حرم امام رضا علیه السلام چگونه است گفت: هم اکنون برنامه ما نگهداری و حفاظت از حرم احداث و توسعه زائرسرای ارزان قیمت و توجه به موزه حرم است .

رئیسی تصریح کرد: در ورودی مشهد 35 هکتار زمین در اختیار داریم که کاره های مقدماتی آن را انجام دادیم تا زائر سرای مناسب را برای 5 هزار نفر آماده کنیم علاوه برآن دانشگاه آستان قدس را نیز توسعه خواهیم داد.

وی شفاف سازی را یکی دیگر  از برنامه های  خود در آستانه قدس اعلام کرد و گفت: وقفان ،‌ ناظران ، میهمانان و زائران   باید در جریان امور آستان قرار گیرند بنابراین درباره فعالیت های آستان شفاف سازی و اطلاع رسانی خواهیم کرد .
منبع: خبرگزاری صدا و سیما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۰۸:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۰
    0 0
    درود بر خدمت گذاران انقلاب
  • همسایه حرم ۰۸:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۰
    0 0
    سلام ایشون واقعا تغییرات کلی ایجاد کردن خدا خیرشون بده
  • مشهدی ۰۸:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۰
    0 0
    درود بر آقای رئیسی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس