کد خبر 609322
تاریخ انتشار: ۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۳:۲۴

عبدالباری عطوان سردبیر روزنامه رأی الیوم در سرمقاله این نشریه برخورد دوگانه آل سعود در بر مواجهه با مسائل جهان اسلام به ویژه موضوع فلسطین اشغالی را مورد بحث و بررسی قرار داد.

به گزارش مشرق، عطوان معتقد است ریاض در ارتباط با تحولات جهان عرب سیاست یک بام و دو هوا را در پیش گرفته است زیرا از یک سو مبارزه در فلسطین اشغالی را مردود می داند اما در عین حال از نبرد در یمن و سوریه با جنگنده ها و میلیاردها دلار حمایت به عمل می آورد.

وی در ارتباط با سفر ژنرال عشقی (ژنرال سعودی) به بیت المقدس اشغالی و دیدارش با مقامات صهیونیست گفت: چرا عربستان در مورد اظهارات و دیدارهای شوک برانگیزش سکوت اتخاذ کرده است؟ چرا خاندان سعودی جهاد پیامبر اکرم با کفار و مشرکین را فراموش کرده و فقط بر گفت وگوی وی با مشرکان مکه تاکید می کند؟

عطوان این کارشناس سرشناس مسائل سیاسی جهان عرب خاطرنشان کرد: اگر مقامات سعودی نمی خواهند ژنرال انور عشقی را بخاطر سفرش به رژیم صهیونیستی و دیدارش با مسوولان اسراییلی مورد بازخواست قرار دهند پس شایسته است او را بخاطر اظهاراتش که طی آن به توجیه سفر خویش به بیت المقدس اشغالی پرداخت، محاکمه کنند.

وی در سرمقاله رای الیوم نوشت: ما به خوبی می دانیم که عشقی مورد بازخواست و یا محاکمه قرار نخواهد گرفت بلکه مورد تقدیر و ستایش نیز قرار گرفته زیرا ماموریت محوله از سوی ریاض را به نحو احسن به سرانجام رسانده است.

عطوان خاطرنشان کرد: گفت وگوی ژنرال عشقی با شبکه العالم نمایانگر سردرگمی حاکم بر سیاست ها و مواضع عربستان در مدت اخیر است زیرا مقامات و حتی شهروندان سعودی در شبکه های "کافر آتش پرست" به تعبیر خودشان، ظاهر نمی شوند و تمامی شبکه های مربوط به ایران و سازمان های شیعی را از ماهواره عرب ست حذف کرده اند.

شاهزاده ترکی الفیصل و همچنین ژنرال عشقی در توجیه دیدارهای خود با مقامات اسراییلی می گویند که آنها فقط به نمایندگی از سوی خود چنین رویکردی را در پیش گرفته اند و در حکومت عربستان هیچگونه موقعیت و پستی ندارند.

عطوان از سکوت محافل رسمی عربستان در مقابل رویکرد یاد شده ابراز تاسف و خشم کرده و می نویسد: این سکوت از روند بهبود مناسبات با رژیم صهیونیستی دردناک تر است و در آینده پیامدهای وخیمی با خود به همراه خواهد داشت به ویژه با توجه به این که تمامی جنگ ها و دخالت های نظامی و سیاست های منطقه ای عربستان شکست خورده و نتایج معکوس به همراه داشته اند.

این کارشناس و نویسنده مشهور جهان عرب همچنین از استقبال تشکیلات خودگردان فلسطین از ژنرال عشقی ابراز تاسف کرد.

عطوان تاکید کرد: مقامات سعودی با بهبود روابط شان با اسراییل دچار اشتباه بزرگی شده اند زیرا چنین رویکردی برای عربستان امنیت و ثبات به همراه نخواهد داشت و در واقع پایبند ماندن بر اصول اسلامی و عربی امنیت و ثبات عربستان را حفظ خواهد کرد.عربستان مدرن ترین جنگنده های خود را برای قتل عام مردم یمن می فرستد و در عین حال بندهای طرح صلح خود در سال 2002 را نقض می کند. این طرح بر بهبود کامل مناسبات در مقابل عقب نشینی کامل اسراییل مبتنی است . وقتی خود عربستان به بندهای طرح ابتکاری خود احترام نمی گذارد چگونه می توان از اسراییل انتظار داشت به آنها احترام بگذارد.

وی نوشت: ما مطمئن هستیم که ملت عربستان با بهبود روابط با اسراییل به شدت مخالف است و فلسطین را یک موقوفه اسلامی می داند و آماده است تا با جان خود در راه آزادسازی آن تلاش کند و از ژنرال عشقی و همفکرانش بیزار است.
 
منبع: العالم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۲۳:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۵
    0 0
    آل سعود همون آل صهیون از نوع عربیشه. انتظار دیگه ای از آل سقوط صهیونیستی نداشته باشید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس