کد خبر 609153
تاریخ انتشار: ۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۸

مسئول روابط خارجه پ.ک.ک که به عنوان «وزیر خارجه» حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک) نیز محسوب می‌شود با بیان این که تعامل آمریکا با کردها بر اساس منافع‌اش است، گفت که در صورت ادامه بی‌ثباتی‌ها در ترکیه، کودتاها دیر یا زود در کشور رخ خواهند داد.

 به گزارش مشرق، رضا آلتون، وزیر خارجه حزب کارگران کردستان ترکیه در مصابه با روزنامه السفیر لبنان در پاسخ به سوالی پیرامون این که آیا درخواست برای تشکیل کشور مستقل کردها در ترکیه همچنان وجود دارد یا خیر، عنوان داشت: ما به مساله کردها از دید قومیتی یا نژادی نگاه نمی‌کنیم بلکه آن را برای آزادی تمامی ملت‌های خاورمیانه مساله‌ای اساسی به شمار می‌آوریم. به جای کشور مستقل و دعوت به جدایی و تقسیم و مسائلی از این دست، تمرکز ما بر آزادی جامعه برای گروه‌ها در منطقه است. ما با گذر زمان، به جای اصطلاح استقلال از اصطلاح آزادی استفاده کردیم چراکه آزادی برای ما یک مساله اساسی است. تمرکز بر تشکیل یک کشور قومیتی برای کردها صرفا باعث بیشتر شدن مشکلات کنونی می‌شود در حالی که تمرکز بر آزادی شرایط را به سمت راه حل سوق می‌دهد.

وی افزود: با انقلاب‌های بهار عربی، جریان سلفی سر برآورد که داعش نماینده آن است که یک جریان تکفیری است. ما به چگونگی رویارویی با این جریان فکر می‌کنیم. از سوی دیگر، قدرت‌های سرمایه ‌داری و سرمایه داری مدرن و امپریالیستی نیز با مداخله‌هایشان خواهان اجرایی کردن سیاست‌هایشان هستند و آنها سرچشمه تقسیم منطقه خاورمیانه به کشورها و شوراندن آنها علیه یکدیگرند.

وزیر خارجه حزب کارگران کردستان تصریح کرد: ذهنیت رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه و حزبش به مذهب گرایی فرامی‌خواند و بر مسائل منفی در خاورمیانه برای به جریان انداختن سیاست‌هایش بازی می‌کند. اما در دوره اخیر وضعیت بسیار مصیب وار شده است.

وی در پاسخ به اینکه تجربه ایجاد کشور فدرال در ترکیه در حال حاضر قابل اجرا نیست و اینکه آیا آنها به بازی از طریق پارلمان با وجود بسته بودن این مسیر ادامه می‌دهند، یا اینکه سلاح همان مسیری است که باید در پیش بگیرند، گفت: نبرد ما روش‌های سیاسی، اجتماعی، فکری، دیپلماتیک، و رسانه‌ای و حتی نظامی دارد و راهی که ما در پیش می‌گیریم، در گرو موضع دولت است. زمانی که دولت برای نابودی وجود کردها دست به حملات می‌زند چیزی که اخیرا رخ داد، ما مجبور به استفاده از سلاح برای دفاع از وجود خود هستیم. دستاوردهایی که مبارزه مسلحانه رقم خواهد زد، ما از آن در تغییر دموکراتیک استفاده خواهیم کرد. اخیرا فشارهای بسیاری علیه ما صورت گرفت و ما به مقاومت مسلحانه پناه آوردیم.

وی درخصوص کودتای اخیر در ترکیه گفت: وضعیت در ترکیه بسیار پیچیده است، اردوغان می‌گوید که گولن دست به کودتا زده است، به صورت خلاصه باید گفت که این مساله درست نیست و اگر او هم نقشی داشته باشد، نقش او بسیار اندک بوده است. به قدرت رسیدن اردوغان با حمایت غرب بود. دو جریان کمال گرا در ارتش وجود داشتند، یک جریان که تلاش کرد با سیاست اردوغان کنار بیاید و یک جریان کمال گرای سنتی که من بر این باورم که آن دست به کودتا زد. اما در عین حال، این جریان توافقی با اقشار دیگر در داخل ارتش که از حکومت اردوغان ناراضی بودند، منعقد کرد. کودتا شکست خورد و آنچه که در حال حاضر رخ می‌دهد، یک ضد کودتا با رویکرد مدنی است. در مقابل ما یک شخص است که نامش اردوغان است و قانون اساسی را به رسمیت نمی‌شناسد. تعداد کسانی که تاکنون بازداشت شده‌اند از ۵۰ هزار تن بازداشت شده‌اند و تمامی اساتید دانشگاه از شغل‌هایشان اخراج شده‌اند و ۱۷ هزار مدرس بازداشت شده‌اند. می‌خواهیم بگوییم که کودتای کنونی در حال حاضر همان کودتایی است که اردوغان دست به آن زد. پس از انتخابات هفتم ژوئن، اردوغان علیه نتایج دست به کودتا زد که آن کودتای اصلی بود و وارد نظام ریاست جمهوری شد و فعالیت نهادهای دیگر از جمله دستگاه قضاء را فلج کرد.

این مقام کرد خاطرنشان کرد: کودتای نظامی اخیر کودتایی علیه کودتای اردوغان بود، اما شکست خورد و ما امروز دست به کودتایی جدید می‌زنیم. به صورت مختصر می‌توان گفت که اردوغان علیه کردها و منطقه خطر را در پیش گرفت. آنچه که او انجام داد، آیینه‌ای برای آن چیزی است که در آینده انجام خواهد داد چراکه او تلاش کرد تا با داعش، النصره و احرار الشام و دیگر گروه‌های ارتجاعی ائتلاف تشکیل دهد تا از این طریق رهبر منطقه شود.

وی خاطرنشان کرد: نقشی که اردوغان خواهان ایفای آن بود، شکست خورد، در حال حاضر اردوغان تلاش می‌کند تا روابط را با دیگران عادی کند و این کاری است که با روسیه و اسرائیل انجام داده است. جز قطر و عربستان برای اردوغان کشوری باقی نمانده است. حتی روابطش با آمریکا نیز دچار تنش شده است. شکست اردوغان، او را واداشت تا در سیاست‌هایش بازنگری کند. در داخل نیز حتی اردوغان پشت دوستانش را خالی کرد و تمامی این مسائل زمینه را برای کودتای اخیر به وجود آورد.

وی تصریح کرد: پس از کودتا اردوغان در سیاست‌های پیشین خود بازنگری نخواهد کرد، بلکه این سیاست‌ها را ادامه خواهد داد. اردوغان به دو راهی رسیده است: یا اینکه در قدرت بماند و کسانی که مخالفتش هستند، بکشد یا این که باید خودش کشته شود و راه سومی وجود ندارد. او از حالا به بعد هر کاری هم کند، مانع از تکرار تلاش‌ها برای کودتا نخواهد شد. او تلاش خواهد کرد تا ترکیه را در سایه آشوب مدیریت کند اما او ترکیه را به آشوبی بزرگ‌تر می‌کشاند. او سیاست‌های خود و همچنین مواضعش علیه کردهای سوریه را ادامه خواهد داد. پایه و اساس مشکلات ترکیه، مساله کردها است و آن در عین حال، کلید راه حل نیز است. یا باید این مساله حل شود یا بحران ادامه یابد. اردوغان که مشکل کردها را حل نکرده است، راه را در مقابل کودتاهای نظامی مجدد باز گذاشته است. تا زمانی که ثباتی در ترکیه وجود نداشته باشد، موج کودتاها تکرار خواهد شد و این امر چه بسا به زودی و چه بسا در آینده باشد. ما همچون کودتاچیان مخالف سیاست‌های اردوغان هستیم.

وی افزود: رابطه ترکیه با غرب استراتژیک است. مشکل این است که ترک‌ها فرهنگ خود را دارند اما با فرهنگ غرب زندگی می‌کنند. غرب از ترک‌ها به عنوان ابزاری علیه دشمنانش استفاده می‌کند. آنها ترکیه را به پیمان ناتو و اتحادیه اروپا بردند اما در جنگ به کویت، ترک‌ها با غرب همسو نبودند. برای نخستین بار در آن هنگام کمال‌گراها در ترکیه از سیاست‌های آمریکا فاصله گرفتند. بنابراین تصمیمی برای به قدرت رساندن اردوغان صورت گرفت و آمریکا نقش بزرگی در این امر داشت. اما پس از مدتی شکاف میان اردوغان و آمریکا بیشتر شد. سیاست‌های او با آمریکا در سوریه، عراق، لیبی، اسرائیل، مصر و در هر مکانی فرق می‌کرد. آمریکا دیگر تحمل این سیاست‌های اردوغان را نداشت که برای آمریکا مشکلاتی را ایجاد کرده بود. غرب می‌گوید که مخالف کودتای اخیر در ترکیه است، اما غرب در ساعات نخست تا زمانی که شکست خوردن کودتا مشخص شود، سکوت اختیار کرد. اگر کودتا موفق می‌شد، اظهارات فرق می‌کرد.

وی در پاسخ این سوال که ممکن است آمریکا در کودتا دست داشته باشد، گفت: بله، ممکن است چراکه در آغاز سکوت اختیار کرد. نمی‌توان به صورت قطعی گفت که آمریکا در این کودتا نقش داشته است اما اردوغان گولن را به کودتا متهم می‌کند درحالیکه گولن در آمریکا است و وی نمی‌توانسته بدون اطلاع آمریکا دست به کودتا بزند. وضعیت آمریکا در قبال ترکیه با موضعش نسبت به کشورهای دیگر متفاوت است چراکه آمریکا هر چقدر هم از ترکیه ناراضی باشد اما به آن نیاز دارد. در آغاز این تصمیم گرفته شده بود تا اردوغان برای یک دوره مشخص قدرت را در دست داشته باشد اما تحولات در منطقه باعث شد که او فریفته شود و سیاست‌های رهبری بر منطقه را در پیش بگیرد. او به جایی رسید که فکر کرد رهبر مذهب سنی در جهان اسلام شده است و او به سمت خلافت بر اساس عثمانی جدید گام برداشت و این مساله عامل شکاف اصلی با آمریکا است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا تماس‌هایی میان حزب کارگران کردستان با آمریکا وجود دارد یا خیر گفت: تماس‌هایی وجود دارد اما این تماس‌ها به سطح هماهنگی نمی‌رسد و این تماس‌ها گاهی مستقیم و گاهی غیرمستقیم است. اما آمریکا از یک سو از نیروهای مدافع خلق حمایت می‌کند و مانع از مداخله ترکیه می‌شود اما در عین حال از کشتارهای دسته جمعی کردها چشم می‌پوشد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا تماس‌هایی با نظام سوریه صورت می‌گیرد، تصریح کرد: از آغاز تماس‌هایی با نظام سوریه صورت می‌گرفت و تماس‌ها همواره وجود داشته است اما دیدارهای زیادی صورت نگرفته است. ما به رابطه با دمشق و آنچه که دمشق به ما در گذشته داد، وفادار هستیم.
منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • ۱۷:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۵
    8 0
    مسلما اینطوره وقتی اخراج فله ای میکنه نا رضایتی فله ای هم به دنبال داره
  • ۲۱:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۵
    0 10
    مرگ بر تروریست ها،چه پژاک، چه پ ک ک ،چه داعش
  • ناشناس ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۶
    14 0
    مرگ بر اردوغان
  • ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۶
    0 17
    ترکیه انقدر قویه که این تروریستها نتونن ادعای استقلال کنن عراق رو دریابید. بارزانی(مسعود داعشانی) فعلا دشمن اول ماست.
  • ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۶
    0 2
    مگه گروه تروریستی وزیر خارجه هم داره؟خخخ
  • ۱۸:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۶
    0 11
    پژاک،کومله،دموکرات و ...دستشون به خون پیر و جوان این مملکت آلوده است.مرگ بر مزدور وطن فروش.
  • تبریزلی ۲۰:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۹
    0 3
    وزیر خارجه پ ک ک !!!!!!عجب داستانی شده گروه تروریستی شاه ووزیر هم دارهبزودی نابود خواهید شد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس