رضا هاکان‌ تکین با بیان اینکه اتحادیه اروپا و مواضع آن دیگر برای ترکیه باورپذیر نیست، گفت: روند عضویت ما در این اتحادیه 53 سال به طول انجامیده است ولی اتحادیه اروپا بهانه‌تراشی می‌کند.

 به گزارش مشرق، رضا هاکان‌ تکین سفیر جمهوری ترکیه در تهران، عنوان کرد که من در این خبرگزاری احساس غریبگی نمی‌کنم و خود را در خانه خود می‌دانم.

وی در این گفت‌وگو ایران و ترکیه را دوستان روزهای خوشی و سختی خواند و درباره دخالت خارجی در کودتای اخیر این کشور عنوان کرد که فعلا نمی‌توانیم با قطعیت در این باره صحبت کنیم.

هاکان تکین همچنین عنوان کرد: کشورها و دوستان ما که در این روزهای سخت بدون هیچگونه تردیدی در کنار ما بودند و از ما حمایت کردند در آینده در روابط با ما از اولویت جدی برخوردار هستند.

سفیر ترکیه از ارسال پرونده‌ ارتباط گولن با کودتا به آمریکا طی روزهای آینده خبر داد و درباره اینکه اگر آمریکا برای استرداد گولن با ترکیه همکاری نکند، آنکارا چه موضعی اتخاذ خواهد کرد؟ گفت که فعلاً نمی‌تواند در مورد اما و اگرها صحبت کند.

وی در این گفت‌وگو ادامه روند بازداشت‌ها در ترکیه پس از کودتا را امری کاملاً طبیعی می‌داند و می‌گوید: این بازداشت‌ها و تعلیق‌ از خدمت‌ها تا جایی که نهادهای ترکیه از لوث نفوذ سازمان تروریستی گولن پاک شود، ادامه خواهد یافت.

هاکان تکین در بخش دیگری از این گفت‌وگو بر این باور است که اتحادیه اروپا در مقابل عضویت ترکیه، بهانه‌تراشی می‌کند.

* فعلا نمی‌توانیم با قطعیت درباره دخالت‌ خارجی در کودتا صحبت کنیم 

هاکان‌ تکین در پاسخ به سؤالی در خصوص احتمال دخالت برخی کشورها در کودتای ترکیه گفت: برخی از مسئولان و وزرای ما این دیدگاه را مطرح کردند که ممکن است دست خارجی پشت این وقایع وجود داشته باشد، اما تا به حال اینها ارزیابی‌های شخصی بوده است و نمی‌توان با قطعیت در این خصوص صحبت کرد.

وی با اشاره به اقامت 16 ساله فتح‌الله گولن در آمریکا عنوان کرد: این موضوع می‌تواند موجب ایجاد این علامت سؤال در ذهن شود، اما ما به عنوان موضع رسمی تا وقتی سند و مدرکی به دست نیاوریم که فلان کشور پشت قضیه بوده و از کودتا حمایت کرده است، نمی‌توانیم کسی را متهم کنیم.

* ارسال پرونده‌ ارتباط گولن با کودتا به آمریکا

سفیر ترکیه در تهران با بیان اینکه در روزهای آتی پرونده‌ای را در خصوص ارتباط و دست داشتن گولن و سازمانش با کودتا به طرف آمریکایی ارائه خواهیم کرد، اظهار داشت: رویکرد آمریکا در خصوص استرداد گولن، نقش تعیین‌ کننده‌ای در روابط ما با آمریکا در آینده خواهد داشت و این در خصوص تمام کشورها صدق می‌کند و اگر شخصی که علیه حاکمیت ملی کشور ما اقدامی کرده است، از سوی کشوری حمایت شود، این رفتار مورد تأیید ما نخواهد بود و بر روابط ما با آن کشور تاثیر خواهد گذاشت.

هاکان‌ تکین در پاسخ به این سؤال که اگر آمریکا برای استرداد گولن با ترکیه همکاری نکند، آنکارا چه موضعی اتخاذ خواهد کرد؟ گفت: من فعلاً نمی‌توانم در مورد اما و اگرها صحبت کنم.

* در مورد ادعای دخالت عربستان و قطر در کودتا چیزی نمی‌دانیم

وی در پاسخ به سؤالی درباره دخالت عربستان و امارات در کودتا عنوان کرد: فکر می‌کنم حدس و گمانه‌زنی‌های زیادی در این رابطه وجود دارد. باید بگویم دروغ‌های زیادی درباره مداخله دیگر کشورها و درباره کودتا وجود دارد. در مورد اظهارات و ادعاهای مطرح شده در خصوص دخالت عربستان سعودی و کشورهای دیگر مانند امارات، باید بگویم ما چیزی در این رابطه نمی‌دانیم.

سفیر ترکیه ادامه داد: پادشاه عربستان سعودی بعد از کودتا با رئیس جمهور ما تماس گرفت. همچنین امیر قطر هم با دولت تماس گرفت و حمایت این کشور از دولت دموکراتیک را اعلام کرد. ما می‌دانیم که تنش‌های زیادی در منطقه ما وجود دارد. ما از افزایش تنش بین عربستان و ایران طی ماه‌های اخیر نگران هستیم و همچنین نگران این هستیم که این دشمنی‌ها تبدیل به موضوعات دیگر شود.

وی اضافه کرد: به عنوان مثال در مورد کودتا هر کشوری ممکن است بر اساس دیدگاه خودش اتفاقات را تعبیر و تفسیر کند و کشوری حمایت کرده و کشور دیگری حمایت نکند. در چنین شرایطی ما به اظهارات مقامات کشورها توجه داریم. همچنین ما باید مراقب گروه تروریستی فتح الله گولن هم باشیم چون آن‌ها در شکل‌دادن افکار عمومی مهارت دارند و برای قرار دادن ترکیه در موقعیت سخت‌تری، در داخل و خارج از ترکیه دروغ‌های زیادی را منتشر می‌کردند.

هاکان تکین یادآور شد: نمی‌خواهیم این را یک بازی با حاصل جمع صفر ببینیم که اگر اتفاقی می‌افتد یک کشور باید تحسین شود و از کشور دیگر انتقاد صورت گیرد.

وی در عین حال گفت که در مورد نقش عربستان سعودی، مستندات و شواهدی در دست نداریم.

* مواضعمان درباره اسد تغییری نکرده

سفیر ترکیه در ادامه و در خصوص تغییر سیاست ترکیه در قبال تحولات منطقه، عنوان کرد: نخست‌وزیر ما اخیرا در بیانیه‌ای اعلام کرد که می‌خواهیم در داخل و خارج از ترکیه دوستانمان را افزایش و دشمنانمان را کاهش دهیم. این اظهارات با تفاسیر متعددی مواجه و عنوان شد که ترکیه سیاست‌ خارجی خود را به ویژه در قبال سوریه و بخصوص در رابطه با بشار اسد تغییر می‌دهد. ولی وقتی چنین اظهاراتی به گوش ما رسید، خود نخست‌وزیر هم گفت که موضع ترکیه در مورد اسد تغییر نکرده است، بلکه باید راه‌حل دیگری پیدا کرد و نظامی در سوریه بر سر کار بیاید که همه عناصر این کشور را شامل شده و نماینده‌ای از همه گروه‌ها باشد.

وی ادامه داد: کسانی که با اقدامات خود در کشتار بیش از 4 هزار نفر از مردم سوریه نقش داشته‌اند، به نظر ما جایی در آینده این کشور ندارند و آنچه شما از رئیس جمهور ما درباره نقش اسد در آینده سوریه نقل کردید در همین چارچوب قابل فهم است. پیش از این توافقاتی برای سوریه در ژنو صورت گرفت که به نظر ما باید به همان عمل کرد.

* موضع روشن و امیدوارکننده روسیه و ایران درباره کودتا

سفیر ترکیه درباره اینکه گفته می‌شود روسیه قبل از کودتا اطلاعاتی را در این زمینه در اختیار دولت ترکیه قرار داده بود؟ عنوان کرد: متاسفانه من در موقعیتی نیستم که درباره این مسائل اظهارنظر کنم. همانطور که می‌دانید مسائل امنیتی چارچوب‌های خاص خود را دارد. حتی اگر چنین چیزی اتفاق افتاده باشد، در کانال خودش انجام می‌گیرد و ما به آن دسترسی نداریم، حتی اگر دسترسی هم داشته باشم نمی‌توانم اظهارنظری کنم.

وی اضافه کرد: به صورت رسمی و غیررسمی هم نمی‌توانم درباره این مسئله اظهارنظر کنم. اما آنچه می‌توانم بگویم این است که موضع روشن روسیه و ایران درباره کودتای اخیر در ترکیه برای ما امیدوار کننده بود چون این کشورها، کشورهای مهمی در منطقه هستند و نقش مهمی در سوریه‌ای دارند که درحال حاضر قلب مشکلات منطقه ما است. این به ما امید می‌دهد که در آینده نزدیک بتوانیم به خونریزی در سوریه پایان دهیم و ثبات را به این کشور برگردانیم. 

*می‌توانیم پلی بین ایران و روسیه و غرب برای حل بحران سوریه باشیم

سفیر ترکیه در ادامه این گفت‌وگو و در پاسخ به این سؤال که آیا تحولات اخیر در ترکیه بر حمایت آنکارا از جبهه النصره تاثیرگذار خواهد بود؟ عنوان کرد: ما هیچ وقت از این گروه‌ها حمایت نکردیم.

وی در پاسخ به سؤال که مرزهای ترکیه همیشه برای بسیاری از این گروه‌های شبه نظامی مثل احرار الشام باز بوده و جبهة النصره هم همپیمان احرار الشام است، خاطرنشان کرد: بین احرار و جبهة النصره و داعش و القاعده تفاوت وجود دارد. یک توافق بین‌المللی هست که این‌ها گروه‌های تروریستی هستند و باید با آن‌ها مبارزه کرد.

هاکان تکین در پاسخ به این پرسش که احرار و جبهة النصره در زیر چتر جیش الفتح همپیمان هستند و آیا شما جیش الفتح را جزو گروه‌های تروریستی می‌دانید؟ عنوان کرد: اینها گروه‌هایی تروریستی هستند که در لیست بین‌المللی از آن‌ها به عنوان گروه‌های تروریستی یاد شده است.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا این کودتا بر حمایت شما از گروه‌هایی مثل احرار الشام تاثیرگذار خواهد بود؟ اظهار داشت: من به اظهارات قبلی‌ام رجوع می‌کنم. هیچ رابطه‌ای بین کودتا و موضعمان در سوریه، عراق یا دیگر کشورهای منطقه نمی‌بینم. این‌ها واقعا بی‌ربط هستند. در مورد سوریه مثل همیشه می‌گوییم که آماده هستیم تلاش خود را برای یافتن راه‌حلی در سوریه به کار بگیریم که برای همه مردم سوریه رضایت‌بخش باشد.

سفیر ترکیه اضافه کرد: می‌توانیم پلی بین ایران و روسیه و کشورهای غربی باشیم تا به توافقی برسند که ثبات را به سوریه بازگردانند.

هاکان تکین درباره اینکه بعد از کودتا ارتش شما تضعیف شده و گزارش‌ها حاکی از آن است که نیروهای امنیتی خود را از مرز با سوریه فراخواندید، خاطرنشان کرد: شایعاتی در این زمینه وجود دارد، ولی من دسترسی به آن اطلاعات ندارم. اما وقتی کودتایی با حضور فرماندهان ارتش صورت گرفته در نتیجه باید تغییراتی در ارتش صورت بگیرد، اما این مسئله تاثیری در حضور مرزی ما نخواهد داشت، چون حضور مرزی به مسئله امنیت ملی مربوط است. ما قبلا مواضع تروریست‌ها از جمله داعش را بمباران می‌کردیم و به این کار ادامه خواهیم داد.گرچه چالش‌هایی بعد از کودتا بود، اما این به معنای تغییر موضع ما در مسائل امنیت ملی نیست.

* به دنبال راه‌حل نظامی برای سوریه نیستیم

هاکان تکین در پاسخ به این پرسش که آیا بعد از کودتا و حمایت روسیه و ایران از دولت قانونی ترکیه، آیا آنکارا از راه‌های دیپلماتیک و در همکاری با ایران و روسیه به منظور حل مسئله سوریه استفاه می‌کند؟ گفت: آنچه شما بدان اشاره ندارید، این است که ما پیش از این با رویکرد دیپلماتیک به دنبال یافتن راه‌حل بودیم و به همین رویه ادامه می‌دهیم. در واقع ما خواستار راه‌حل نظامی برای سوریه نیستیم و می‌خواهیم راه‌حل دیپلماتیک برای این کشور وجود داشته باشد.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا کمک شما به احرار الشام کمتر نمی‌شود؟ گفت: ما همیشه طرف مردم سوریه بودیم و به همین روش هم ادامه می‌دهیم.

* ادامه روند بازداشت‌ها کاملاً طبیعی است

هاکان‌ تکین در پاسخ به سؤالی در خصوص اینکه با گذشت بیش از 10 روز از کودتا کماکان شاهد بازداشت‌، اخراج و تعلیق کارکنان نهادهای مختلف در ترکیه هستیم، اظهار داشت: ادامه روند بازداشت‌ها کاملاً طبیعی است، این بازداشت‌ها و تعلیق‌ از خدمت‌ها تا جایی که نهادهای ترکیه از لوث نفوذ سازمان تروریستی گولن پاک شود، ادامه خواهد یافت.

وی با بیان اینکه این سازمان، سازمانی نیست که در چند سال گذشته در دستگاه‌های ترکیه نفوذ کرده باشد، عنوان کرد: این نفوذ از 40 سال پیش رخ داده است. ما با گروهی روبرو هستیم که بچه‌های دبیرستانی را انتخاب و بر روی آنها سرمایه‌گذاری کرده و با شستشوی مغزی آنها به مرور این افراد را به سمت نهادهای حاکمیتی سوق داده و در این نهادها مهره‌چینی کرده است.

سفیر ترکیه در ایران ادامه داد: این سازمان تروریستی عملکرد موفقی در پنهان‌کاری داشته است و ما با دشمنی که مردانه در مقابل ما ایستاده باشد مواجه نیستیم. چون این یک وضعیت استثنایی است، مبارزه با آن با وسواس و دقت انجام خواهد شد، اما تمام مقامات و مسئولان ترکیه و در رأس آن رئیس‌ جمهور بارها تأکید کرده‌اند که در روند این پاکسازی، تمام تدابیر انجام خواهد شد که به ناحق با کسی برخورد نشود.

* بها‌نه‌تراشی اتحادیه اروپا برای عضویت ترکیه 

هاکان‌ تکین در خصوص اظهارات مقامات اروپایی پس از کودتا که عنوان کرده‌اند تمام مذاکرات برای پیوستن آنکارا به اتحادیه اروپا در صورت اجرای مجدد مجازات اعدام در این کشور فورا متوقف خواهد شد، اظهار داشت: از نظر ما دیدگاه‌ها و مواضع مقامات اتحادیه اروپا در خصوص احتمال اجرای حکم اعدام در ترکیه که توسط مسئولان این اتحادیه اعلام شده، اهمیتی ندارد.

وی افزود: اتحادیه اروپا و مواضع آن، دیگر برای ترکیه خیلی باورپذیر نیست. روند عضویت ما در اتحادیه اروپا 53 سال است که به طول انجامیده است.

این دیپلمات ترک با اشاره به اینکه کشورهایی که استانداردهای خیلی پایین‌تری نسبت به ترکیه دارند، ظرف چند سال به عضویت اتحادیه اروپا درآمدند، گفت: اتحادیه اروپا در مقابل عضویت ترکیه، بهانه‌تراشی می‌کند. این مایه تعجب ما نیست که بدون اینکه هنوز اتفاقی در خصوص اعدام‌ها در ترکیه افتاده باشد، آنها این موضوع را بهانه قرار داده‌اند.

* امنیت کامل در شهرهای توریستی ترکیه

هاکان‌ تکین همچنین در بخش دیگری از این گفت‌وگو با بیان اینکه انجام پروازها در ترکیه روند عادی دارد، عنوان کرد: اتفاقاتی همچون حمله به قطار باری ایران در مرز ترکیه اتفاق رخ داده در مرز ترکیه به خاطر فعالیت‌های گروهک پ‌ک‌ک در این منطقه بوده است و شهرهایی که مقصد گردشگران هستند، در حال حاضر از امنیت کامل برخوردارند.

* تاثیر مواضع ایران در کودتا بر آینده مناسبات تهران و آنکارا

وی با اشاره به موضع جمهوری اسلامی ایران در قبال کودتای اخیر در ترکیه عنوان کرد: ایران موضع روشن و رویکرد محکمی بلافاصله بعد از اقدام به کودتا درباره محکومیت این اقدام اتخاذ کرد و حمایت‌هایی را از دولت و ملت ترکیه داشت که در آینده روابط دوجانبه تاثیر بسزایی خواهد داشت.

به گفته سفیر ترکیه دوستی در روزهای سخت و حمایت و یاوری در این روزها یک امتحان و آزمونی برای دوستی است.

* ایران و ترکیه دوستان روزهای سختی و خوشی

هاکان‌ تکین با اشاره به همراهی ترکیه با ایران در روزهای سخت تحریم‌ها و حمایت‌های ایران از ترکیه در کودتای اخیر عنوان کرد: اینها نشان داد که ما صرفا دوستان روزهای خوشی نیستیم و دوستان روزهای سخت هم هستیم.

وی با بیان اینکه مناسبات دو کشور در 6 ماه گذشته رونق بیشتری یافته بود، ابراز امیدواری کرد که مناسبات دو کشور در حوزه‌های مختلف گسترش یابد.

سفیر ترکیه در ایران در خصوص هدف‌گذاری 30 میلیارد دلاری دو کشور برای گسترش مناسبات اقتصادی، با بیان اینکه این هدف از سوی رؤسای جمهور دو کشور مشخص شده، گفت: متاسفانه به دلیل تحریم‌های اعمال شده علیه ایران ما در گذشته از رسیدن به این هدف یک مقداری دور ماندیم، اما در حال حاضر از این تحریم‌ها عبور کرده‌ایم و تحریم‌های مزبور لغو شده‌اند.

* وجود موانع بانکی بر سر راه گسترش مناسبات تجاری تهران - آنکارا

هاکان ‌تکین با یادآوری این نکته که هنوز یکسری مسائل به خصوص در حوزه بانکی وجود دارد، اظهار داشت: در ماه آوریل گذشته نشست کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور پس از 2 سال تاخیر در ترکیه برگزار شد که در طی آن و همچنین در سفر رسمی رئیس‌جمهور ایران به ترکیه دو طرف هم‌نظر بودند که باید تدابیری برای گسترش روابط در حوزه‌های تجاری، انرژی و سرمایه‌گذاری‌های مشترک اتخاذ شود تا راه را برای افزایش این فعالیت‌ها باز کند.

سفیر ترکیه با اشاره به موافقتنامه تجارت ترجیحی بین دو کشور که مشکلاتی هنوز در مسیر اجرایی شدن آن وجود دارد، عنوان کرد: پلت فرمی وجود دارد که بتوانیم به این هدف دست یابیم.

* سفر وزیر اقتصاد ترکیه به ایران در آینده نزدیک

وی اعلام کرد که «نهاد زبرکچی» وزیر اقتصاد ترکیه در آینده‌ای بسیار نزدیک به ایران سفر خواهد کرد و افزود: در دوران پیش رو روابط تجاری و اقتصادی ما به سطح بالاتری خواهد رسید. 

* برنامه‌های مشترک ایران و ترکیه در زمینه فرهنگی

هاکان‌ تکین درباره مناسبات فرهنگی ایران و ترکیه با اشاره به سفر رئیس سازمان آموزش عالی ترکیه در 5 ماه گذشته و همچنین سفر اخیر وزیر علوم ایران به ترکیه عنوان کرد: این دیدارها به روابط دانشگاهی و آکادمیک بین دو کشور کمک کرد.

سفیر ترکیه با اشاره به اینکه دو کشور دارای اشتراکات فرهنگی زیادی هستند، اظهار داشت: برنامه‌های مشترکی را برای گسترش همکاری‌های فرهنگی در آینده در دستور کار داریم. 

* اولویت برای کشورهای حامی دولت در زمان کودتا

وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به مواضع ایران در حمایت از دولت ترکیه در تحولات اخیر این کشور آیا شاهد تاثیراتی بر مناسبات تهران و آنکارا در آینده خواهیم بود، گفت: هنوز مدت زیادی نیست که از وقایع ترکیه می‌گذرد. اتفاقی که رخ داد فوق‌العاده بزرگ بود. آشکار شد که یک سازمان تروریستی در طی 10ها سال فعالیت خود به مهم‌ترین نهادهای حاکمیت نفوذ کرد و توانست این نفوذ را به مرحله‌ای برساند که کودتا را طراحی کند. 

هاکان ‌تکین ادامه داد: نمی‌دانم که آیا تا به حال در تاریخ جهان، ارتش یک کشور مجلس خود را به این شکل بمباران کرده است؟ ما شاهد چنین اتفاقی بودیم و تانک‌ها به روی مردم آتش گشودند و کودتاچیان مردم را به رگبار بستند. 

سفیر ترکیه یادآور شد: طبیعتا در حال حاضر دولتمردان ترکیه اصلی‌ترین اولویت‌شان این است که این نهادهای دولتی و حاکمیتی را از این سازمان تروریستی که در آنها نفوذ کرده، پاک کند. البته این بدان معنا نیست که ما روابط بین‌المللی خود را دور از نظر خواهیم داشت. 

وی افزود:‌ کشورها و دوستان ما که در این روزهای سخت بدون هیچگونه تردیدی در کنار ما بودند و از ما حمایت کردند در آینده در روابط با ما از اولویت جدی برخوردار هستند.

* برداشتن گام‌های عملی و عینی برای گسترش مناسبات دوجانبه

هاکان‌ تکین با بیان اینکه البته دو کشور باید در راستای گسترش مناسبات گام‌های عملی و عینی بردارند، اظهار داشت: اگر در راستای توسعه روابط تفاهم‌نامه‌ای امضا می‌شود نباید یک روز بعد از امضا اقداماتی را در جهت خلاف همکاری انجام دهیم. 

این دیپلمات ترک ادامه داد: شاید ساده‌ترین بخش کار هدف‌گذاری است، اما مهم دستیابی به آن اهداف است که باید گام‌های جدی در این زمینه برداشته شود و این همکاری و نزدیکی بین دو کشور نباید صرفا محدود به روابط دوجانبه باشد، بلکه باید در همکاری‌های بین‌المللی ما نیز منعکس شده و به آن سرایت کند. زیرا منطقه ما سال‌هاست دورانی پر از مشکل را سپری می‌کند.

* تاکید بر همکاری ایران، ترکیه و روسیه در منطقه 

وی با اشاره به گفت‌وگوی تلفنی هفته گذشته رؤسای جمهور دو کشور عنوان کرد: آقای اردوغان هفته گذشته در تماس تلفنی آقای روحانی به این مسئله اشاره و تاکید کرد که باید همکاری نزدیک‌تری بین ایران، ترکیه و حتی روسیه در منطقه شکل بگیرد.

* انتقاد از برخی ارزیابی‌های غلط از کودتای ترکیه

سفیر ترکیه افزود: بعداز اقدام به کودتا در ترکیه، تحلیل‌ها و اخباری که بعضا در برخی رسانه‌های ایرانی منتشر شد یا اعلام مواضعی که از سوی برخی مسئولان ایرانی و ائمه جمعه مطرح شد، توجه ما را جلب کرد. 

وی در توضیح بیشتر این موضوع گفت: ارزیابی‌هایی صورت گرفت که یک رابطه علل و معلولی بین سیاست‌های ترکیه در خصوص سوریه و عراق با کودتا وجود دارد که از نظر ما این ارزیابی‌ها بسیار غلط است. سیاست منطقه‌ای ترکیه می‌تواند مورد نقد قرار گیرد و حق دارید این سیاست را نقد کنید، اما اینکه بخواهید رابطه‌ای را بین این سیاست و اقدام به کودتا در ترکیه ایجاد کنید، از نظر ما هیچ ارتباط منطقی در این زمینه وجود ندارد. 

هاکان ‌تکین افزود:‌ چرا که سازمان تروریستی فتح‌الله گولن سازمانی است که فارغ از سیاست‌های منطقه‌ای تلاش خود را برای در دست گرفتن حاکمیت ترکیه انجام می‌دهد و شما از دیدگاه‌های او درباره ایران و تشیع آگاهی دارید.

* گولن و پیروانش مخالف نزدیکی ترکیه و ایران هستند

این دیپلمات ترک با اشاره به برخی از مواضع فتح‌الله گولن اضافه کرد: گولن و پیروانش همواره مخالف نزدیکی ترکیه با ایران بودند و تشیع را به عنوان یک اندیشه انحرافی می‌شناسند و به اعتقاد من دوستان ایرانی ما از این زاویه که کودتای این نیروها نتوانسته موفق شود، باید خوشحال شوند. 

وی گفت: طبیعتا ملت ترکیه هیچ وقت فرصت را به کسانی که صاحب این اندیشه هستند، نخواهد داد.

* درک متقابل دولتمردان ایران و ترکیه از لزوم گسترش روابط 

سفیر ترکیه با بیان اینکه من نسبت به آینده روابط دو کشور بسیار خوشبین هستم، افزود: چون ما دو کشوری هستیم که مجبور به ارتباط با هم می‌باشیم و کافی است که نگاهی به نقشه بیندازیم و البته نیازی به اشاره به روابط ریشه‌دار مردم دو کشور نیست. 

هاکان ‌تکین گفت: البته نباید ساده انگارانه به این مسئله نگاه کنیم، چرا که راه بدون سنگ و خارا نیست و هنوز اقشار و محافلی در دو کشور وجود دارند که پیش‌داوری‌هایی را نسبت به دو کشور بیان کرده و چنین دیدگاه منفی را ایجاد می‌کنند. 

وی افزود: اما یکی از خوش‌شانسی‌های ما در حال حاضر این است که در هر دو کشور دولت‌هایی حاکم هستند که ارزش روابط را درک می‌کنند.

سفیر ترکیه در ایران درباره اظهارنظرات برخی از ائمه جمعه در خصوص تحولات اخیر ترکیه با بیان اینکه ائمه جمعه در ایران جایگاه مهمی را دارند، اظهار داشت: رسانه‌ها در ایران نیز برای ما از اهمیت برخوردارند. ائمه جمعه و رسانه‌ها در شکل‌گیری ذهنیت و ارزیابی شهروندان ایرانی نسبت به وقایع نقش دارند. اگر موردی باعث رنجش ما شود در دیدارهای رسمی به مقامات رسمی منتقل می‌کنیم و اگر امکان تماس وجود داشته باشد، دیدگاه‌های خود را به صورت مستقیم به آن نهاد منتقل می‌کنیم.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • حقگو ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۶
    0 0
    تنها کاری که ترکیه نکرده تهاجم نظامی زمینی مانند صدام است وگرنه کاری هست که ترکیه نکرده باشد؟ این ها را ما می دانیم : 1- هماهنگی برای حضور داعش و دیگر گروههای تروریستی در سوریه 2- کمک به سرقت نفت ، کارخانجات برق و تاسیسات دیگر سوریه 3- درمان مجروحان تروریست 4- تامین سلاح و مهمات تروریست ها 5 - بمباران و حمله توپخانه ای به ارتش سوریه در حمایت از تروریست های داعش و ... الباقی را هم خدا می داند ولی بدانید جواب ظلم را در این دنیا خواهید گرفت بدانید کسانی که به ظاهر با شما شریک بودند به شما خیانت می کنند در این کودتا بخشی از خیانت آنها را دیدید همانطور که انها به محمد مرسی خیانت کردند به اردوغان رحم نمی کنند
  • ۱۷:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۶
    0 0
    ترکیه هیچ وقت با ما دشمنی نداشته مخصوصا فراموش نکنیم در زمان تحریم ظالمانه غربی بر علیه ما همواره در کنار ما بود.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس