عبدالله روا مجری برنامه هایی مانند «روز از نو»، «شهرخدا» و «شب های فوتبالی» می‌گوید: در ماه‌ها یا حتی سال‌های آینده اگر جایی را در این عرصه بیابم که آن را دوست داشته باشم و راضی‌ام کند خیلی مایلم بازیگری را نیز تجربه کنم.

سرویس فرهنگ و هنر مشرق- عبدالله روا مجری جوان و پرانرژی تلویزیون در این سالها با اجرای برنامه های ترکیبی پربیننده ای مانند «روز از نو»، «شهرخدا»، «شب های فوتبالی»، «سینمایش»، «از آن می گویم» و... خوش درخشیده و تبدیل به یکی از مجری های محبوب و پرکار رسانه ملی شده است. آخرین برنامه ای که روا اجرای آنرا برعهده داشت برنامه «شیدایی» بود که در ماه مبارک رمضان روی آنتن رفت و به مبحث ازدواج می پرداخت. به همین بهانه گپ و گفت صمیمانه ای با این مجری جوان داشته ایم و از وی درباره اجرای برنامه های مختلف، علاقمندی ها و برنامه هایش برای آینده سوال کرده ایم که در ادامه می خوانید.

خودتان را برای خوانندگان خبرگزاری مشرق معرفی کرده و از بیوگرافی‌تان بگویید.
متولد اسفند سال 1364 هستم. مدرک لیسانس حقوق را از دانشگاهی در اصفهان و مدرک کارشناسی ارشد را در رشته ادبیات فارسی از دانشگاه شهید بهشتی تهران دریافت کرده‌ام.

کار اجرا را از چه سالی آغاز کردید و اصلا چطور شد به این حرفه علاقمند شدید؟
ارتباطم با مقوله هنر از سرودن شعر شروع شد. در انجمن‌ها وکنگره‌های ادبی به واسطه علاقه‌ام به شعر و سرودن شعر دعوت می‌شدم و حضور داشتم. ارتباط گرفتن با مردم با شرکت در همین محافل ادبی و هنری تبدیل به یکی از علاقمندی‌هایم شد. وقتی در یکی از همین محافل ادبی به عنوان یک شاعر جوان با من گفت‌وگو کردند، دریچه‌ای باز شد تا بتوانم به عنوان مجری وارد سازمان صداو سیما شوم. کارم را از سال 84 و در شبکه استان چهارمحال و بختیاری آغاز کردم و پس از آن به شبکه دو سیما آمدم و از آن پس هم با شبکه های دیگر همکاری داشته‌ام.

شمابه عنوان یک مجری جوان تابحال در برنامه‌های متعددی حضور داشته‌اید و دارای تجربه هستید. به عنوان یک مجری به ایده‌پردازی در برنامه هم کمک می‌کنید یا تنها اجرا را بر عهده دارید؟
بستگی به طرح و و البته تهیه‌کنندگان آن برنامه دارد. بعضی از برنامه‌ها از صفر تا صدشان برنامه‌ریزی شده است و جایی برای پیشنهاد مجری وجود ندارد اما در عین حال مجری می‌تواند با خلاقیت در هنگام اجرا ایده‌هایی خوبش را عملی کند. من شخصا در حوزه فعالیتم هر زمان احساس کردم نکته‌ای باعث جذاب‌تر شدن برنامه می‌شود اضافه کرده‌ام اما در حوزه فرا اجرایی، یعنی بیش از فعالیت  یک مجری، همه چیز بستگی به تهیه‌کننده برنامه دارد. در برخی برنامه‌ها سازنده این فرصت را برای مجری ایجاد می‌کند كه با ایده‌پردازی وارد کار شود و در برخی دیگر آنقدر همه چیز برنامه‌ریزی دقیق و از پیش مشخص شده دارد که شاید چندان نتوان در حوزه غیر اجرایی دخالتی داشت و ایده‌ای ارائه کرد. به طور کلی اگر چیزی به ذهنم برسد که حس کنم در جهت ارتقای برنامه خواهد بود عنوان می‌کنم و خوشبختانه اغلب هم مورد موافقت قرار گرفته است.
 
دوست دارم بازیگری را تجربه کنم 

آخرین برنامه‌ای که اجرای آن را برعهده داشتید برنامه گفتگومحور «شیدایی» بود که در ماه مبارک رمضان پخش شده و با استقبال بسیار خوب مخاطبان روبرو شد. کمی در مورد این برنامه و بازتاب مردمی آن بفرمایید.
من چندان در روند شکل گیری برنامه شیدایی نبودم؛ حتی تهیه‌کنندگان و مدیران شبکه هم چندان در روند شکل‌گیری این برنامه نبودند چراکه پیش‌تولید بسیار کوتاهی داشت. البته این برنامه با وجود پیش‌تولید کوتاه، برنامه‌ای موفق بود و بازتابی که از مردم گرفتیم خیلی مثبت و خوب بود. وقتی من به این برنامه اضافه شدم مدت زیادی به پخش آن نمانده بود و همه گروه به شدت تلاش کردیم تا آن را به شکلی آبرومندانه و جذاب به مخاطب ارائه دهیم.

میهمانان این برنامه چطور انتخاب می‌شدند؟
میهمانان بر اساس رویکرد و هدف برنلامه انتخاب شدند. قرار بود در این برنامه درباره اخلاق و ازدواج صحبت شود و میهمانان نیز تعداد زیادی زوج بودند که در بین آنها زوج‌های هنرمند، ورزشکار و ... دیده می‌شد. سوالات من نیز در حوزه ازدواج و اخلاق بود و هر روز هم موضوعی جدید را که پیشوایان دین روی آن تاکید داشته‌اند در کنار موضوعات اصلی مطرح کرده و درباره آنها با میهمانان صحبت می‌كردیم؛ موضوعاتی مانند درستکاری، وفای به عهد، راستگویی و ... که یادآوری‌شان در ماه مبارک رمضان دلنشین‌تر بود.در این برنامه همچنین میهمانانی داشتیم که مجرد بوده  و هنوز ازدواج نکرده بودند ولی از آنها هم در مورد ازدواج سوال می‌کردیم و سعی داشتیم از هر قشری میهمان داشته باشیم؛ مثلا کسی که سنش بالا رفته و هنوز مجرد است، شخصی که در سن پایین ازدواج کرده، زوج‌هایی که در سنین بالا ازدواج کرده بودند و ... و من هم  با توجه به اینکه هنوز تشکیل خانواده نداده‌ام نماینده کسانی بودم که درمورد ازدواج سوال داشتند و می‌خواستند به جواب برسند.

در سی شب برنامه شیدایی همانطور که اشاره کردید میهمانان مختلفی حضور داشتند. در بین آنها میهمانی هم بود که بیش از بقیه توجه شما را جلب کند و آن برنامه را برایتان خاطره‌انگیزتر کند؟
در بین میهمانان چهره‌های هنری حضور داشتند که مدت‌ها طرفدارشان بوده‌ایم و طبعا از دیدنشان در برنامه‌ای با اجرای خودم خوشحال شدم. در این بین اما زن و شوهری به نام فاطمه و حسین میهمان برنامه ما شدند که برایم خیلی عزیز بودند. زن ناشنوا بود و همسرش نیز توانایی راه رفتن نداشت اما مکمل‌های بسیار خوبی برای هم بودند، از هیچ چیز شکایتی نداشند و امید به بچه‌دار شدن در گفته‌هایشان مشخص بود. زندگی این زوج فوق‌العاده آرام و دلنشین بود و می‌توانست تلنگری برای همه باشد.

شما اجرای برنامه های مختلفی  با محوریت مذهبی وانقلابی، ورزشی، سینمایی، اجتماعی و ... را برعهده داشتید. اجرای این طیف گسترده از برنامه‌های ترکیبی که طبعا نیاز به اطلاعات عمومی وسیع دارد برایتان سخت یا چالش‌برانگیز نیست؟
این سوال برای خیلی‌ها پیش آمده و حتی برخی از همکاران شما در مطبوعات این کار را غیرحرفه‌ای نیز دانسته‌اند. این نکته را هم اضافه کنم که بعضی از همکارانتان بدون آن که برنامه‌های مرا دیده باشند اظهار نظر کردند. من از اجرای برنامه‌هایی با محوریت‌های موضوعی مختلف بسیار آموخته‌ام. شاید تعریف از خود باشد (که البته اشکالی هم ندارد چراکه برای رسیدن به این نقطه بسیار زحمت کشیده‌ام) اما باید بگویم  اجرا در حیطه‌های مختلف موضوعی نشان‌دهنده تسلط من بر مباحث مختلف است. ضمن اینکه من هیچ جا به عنوان کارشناس در برنامه حضور نداشته‌ام و وظیفه‌ام اجرا بوده است. به نظرم منتقدانم در این مورد شاید محق نباشند چراکه آشنایی چنداین با این موضوع ندارند و کارشناس و گرداننده برنامه را از هم تفکیک نمی‌کنند. حتی بعضی از این دوستان به این خاطر که در یکی دو سال اخیر به نظرشان به چشم آمده‌ام و برنامه‌هایم دیده شده است بر اساس هدایت‌هایی که می‌شوند نظر می‌دهند. شاید حتی دلپسند خیلی از همکارانم هم نباشد که کسی طیف گسترده‌ای از برنامه‌های گفتگومحور و ترکیبی را اجرا کند و در آنها حضور داشته باشد؛ گهگاه به کنایه و شوخی نیز این نارضایتی را ابراز می‌کنند (با خنده).
 درمورد چالش‌برانگیز بودن نیز باید بگویم دقیقا همینطور است. وقتی به سمت یک مجری درمی‌آییم باید سعی کنیم ذهنمان و دانسته‌هایمان را افزون کرده و پرورش دهیم. باید در هر حوزه ای که اجرای آن را می‌پذیریم مطالعه داشته باشیم و تحقیق کنیم. من وقت و زندگی‌ام را برای این کار گذاشته‌ام. کار اجرا برای من یک شغل واقعی و دوست‌داشتنی است و اینطور نیست که اگر نباشد برایم فرقی نکند و تغییری در زندگی‌ام ایجاد نشود. ممکن است اشتباهاتی نیز در این مسیر داشته باشم اما همواره سعی در کم کردن این اشتباهات و قرار گرفتن در مسیر پیشرفت داشته و دارم.

سال گذشته ویژه برنامه «سینمایش» را برای ایام جشنواره فیلم فجر روی آنتن داشتید. چقدر خودتان اهل فیلم و سینما هستید؟ سینما جزو علاقمندی‌هایتان محسوب می‌شود؟
می‌توانید مرا یک طرفدار فیلم و سینما در سطح کمی بالاتر از آماتور بدانید. کسی که چالش و دغدغه اصلی‌اش در زندگی سینما نیست اما عاشقانه این هنر را دوست دارد. شاید کسانی مانند من که خیلی اهل تماشای فیلم و سریال باشند خودشان را خوره فیلم بدانند اما من این دنیا را وسیع‌تر و بزرگ‌تر از آن می‌دانم که چنین لقبی رابه خودم بدهم چون با وجود همه علاقه و پیگیری‌ها خودم را هنوز صرفا یک علاقمند می‌دانم. این هنر را خیلی زیبا و متعالی می‌دانم و حتی بی‌صبرانه منتظرم حضور در این دنیا را تجربه کنم.

اتفاقا از آنجایی که ورود مجری‌ها به عرصه سینما در این سال‌ها خیلی باب شده، یکی از سوالاتم همین است که پیشنهادی برای بازی داشته‌اید؟
بله پیشنهادهای مختلفی داشته‌ام اما در حال حاضر هندوانه‌ای که زیر بغل دارم بزرگتر از آن است که بتوانم باری دیگر را بردارم (می‌خندد) ولی در ماه‌ها یا حتی سال‌های آینده اگر جایی را در این عرصه بیابم که آن را دوست داشته باشم و راضی‌ام کند خیلی مایلم بازیگری را نیز تجربه کنم. شاید شهاب حسینی بهترین مثال برای بازیگران موفق باشد که کارش را با اجرا آغاز کرد و به موفقیت هم رسید. البته خیلی چیزها در مورد ایشان می‌تواند مثال و حتی الگو باشد؛ مسایلی مانند سبک زندگی و نگاهشان به زندگی و عشق و علاقه به کار و حرفه‌شان.

در ابتدای گفتگو اشاره کردید به تاک‌شوها علاقه دارید. پس حتما از طرفداران برنامه ماه عسل هم هستید.
این برنامه را دوست دارم اما تاک‌شویی که که مد نظرم است، بیشتر شبیه «دورهمی» و «خندوانه» است. من از طرفداران ماه عسل با اجرای خوب همکارم احسان علیخانی هستم. همانطور که پیش‌تر عرض کردم پیش‌تولید مناسب خیلی در موفقیت یک برنامه ترکیبی موثر است و ماه عسل گروهی حرفه‌ای و دقیق و پرتلاش برای پیش‌تولید این برنامه در اختیار دارد. از نظر من برگ برنده این برنامه تهیه‌کنندگی آن است که بر عهده خود احسان علیخانی است. من از زبان خودشان شنیدم که تهیه‌کنندگی را اولویت یک و اجرا را در وهله دوم می‌دانند. همین حالا که ما مشغول گفتگو هستیم او در حال تدارک ماه عسل سال بعد است و نتیجه این تلاش و پیش‌تولید با وسواس و حرفه‌ای می‌شود برنامه‌ای که همه از تماشای آن لذت می‌برند.

اگر همین حالا به شما بودجه‌ای مناسب و اختیار عمل برای ساختن برنامه‌ای ترکیبی شبیه به آنچه مد نظر دارید بدهند این برنامه را با چه حال وهوا و ایده‌ای خواهید ساخت؟
از حالا شروع می کنم به پیش تولید تا سال آینده به مرحله اجرا برسد. ایده‌های بسیاری در ذهن دارم و فکر می‌کنم كه هم فقدان آنها در صداوسیما وجود دارد و هم پتانسیل موفقیت‌شان. دوست دارم برنامه‌ای با حضور گسترده مردم در محیطی وسیع  بسازم و در آن برنامه به چالش‌هایی از زندگی مانند به دنیا آمدن و مرگ بپردازم که شاید در رسانه ملی کمتر به آنها پرداخته شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • تارا سعدي ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۶
    0 0
    مجري مسلط و توانايي هست. همچنين جوان و پر انرژي.
  • افسون ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۶
    0 0
    مجری توانمندی هست. مصاحبه خوبی هم بود.
  • ۲۱:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۶
    0 0
    بازيگري بهش مياد
  • پری ترشیده ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۸
    0 0
    اتفاقا مجری ضعیفی است
  • پری ترشیده ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۸
    0 0
    مجری ضعیفی است
  • ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۹
    0 0
    چ جالب
  • رسولي ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۹
    0 0
    بنظرم تو برنامه هاي اجتماعي و سينمايي موفق تره به نسبت برنامه هاي ورزشي يا مذهبي

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس