بعد از پیروزی‌هایی که در منطقه‌ فلوجه (در استان همجوار، الانبار) به دست آمده، امیدهای مردم موصل بیشتر هم شده است، خصوصا که فلوجه یکی از مهم‌ترین دژ‌ها و پایگاه‌های سازمان داعش محسوب می‌شد و تحلیل‌ها از محال بودن آزادسازی آن از دست داعش، حکایت داشت.

موصل در انتظار ساعت خلاصی؛ فرماندهان داعشی، از حالا آماده‌ی فرار به ترکیه یا سوریه‌ایم/
سرویس جهان مشرق - شهر موصل (مرکز استان نینوی عراق) و مناطق نزدیک به آن، این روزها شرایطی استثنایی را تجربه می‌کنند، گویی منتظر و آماده‌ی چیزی هستند. در حقیقت، همینطور هم هست: بسیاری از مردم استان نینوی که دو سال است زیر چکمه‌ی داعشی‌ها زندگی می‌کنند، بی‌تابانه منتظر کسی هستند که آنها را از این جهنم نجات دهد.
 
بعد از سلسله پیروزی‌های بزرگی که در منطقه‌ی فلوجه (در استان همجوارشان، الانبار) به دست آمده، امیدهایشان بیشتر هم شده است، خصوصا که فلوجه یکی از مهم‌ترین دژ‌ها و پایگاه‌های سازمان داعش محسوب می شد و اکثر نشانه‌ها و تحلیل‌ها به این سمت بود که آزادسازی آن از دست داعش، محال است.
 
به نوشته‌ی عادل الجبوری (کارشناس عراقی) در سایت پایگاه خبری-تحلیلی العهد، در طرف مقابل داعشی‌ها با اوضاع بسیار آشفته‌ای روبه‌رو هستند و در وضعیت نگرانی و ترس شدیدی به سر می‌برند و اغلبشان (چه رهبران چه نیروها) به فرار و خلاص شدن خودشان فکر می‌کنند تا مواجهه و کسب پیروزی. این چیزی است که تعداد زیادی از اهالی استان نینوی می‌گویند، کسانی که برخی‌هایشان در مناطق تحت تصرف داعش زندگی‌ می‌کنند و برخی دیگراشان از شهرشان به دیگر مناطق عراق فرار کرده‌اند اما ظاهرا اخبار آنچه در موصل در جریان است را به دقت دنبال می‌کنند و چشم‌انتظار رسیدن ساعت خلاصی از این سازمان تروریستی‌اند.
منابع آگاه و شاهدان عینی از داخل موصل گزارش می‌دهند که به راحتی می‌توان شعارهای ضد داعش را در اماکن عمومی و بر روی دیوارهای ساختمان‌ها و خانه‌ها دید. کماینکه درگیری و بحث بین نیروهای داعش و اهالی استان نینوی هم دیگر جزو مسائل عجیب و توجه برانگیز نیست، بلکه تبدیل شده به یکی از رفتارهای عادی و روزمره‌ی اهالی. چون مردم از یک طرف صبر و تحملشان در برابر روش‌های سرکوبگرانه و جنایتکارانه‌ی داعش سر آمده و از طرف دیگر حس می‌کنند این سازمان در بدترین و ضعیف‌ترین وضعیتش قرار دارد، خصوصا بعد از شکست‌های بزرگ و قابل توجهش در فلوجه.
 
این منابع اشاره می‌کنند درحالیکه پیش از این داعشی‌ها به سادگی از کارمندان و صاحبان مغازه‌ها و بازرگانان اقدام به اخذ «حق و حساب» می‌کردند، اما الان دیگر قادر نیستند بسیاری از اهالی نینوی را مجبور به پذیرش قوانین ظالمانه‌شان و اجرای اراده‌شان کنند و همین باعث شده درآمدهای مالی‌شان کمتر شود، خصوصا بعد از قطع شدن بخش قابل توجهی از منابع مالی‌شان که عبارت بود از قاچاق نفت مناطقی که بر آن سیطره داشتند [و حالا توسط مقاومت و ارتش عراق از آنها باز پس گرفته شده است.] 
موصل در انتظار ساعت خلاصی؛ فرماندهان داعشی، از حالا آماده‌ی فرار به ترکیه یا سوریه‌ایم/
 موصل در انتظار ساعت خلاصی؛ فرماندهان داعشی، از حالا آماده‌ی فرار به ترکیه یا سوریه‌ایم/

معروف است که داعش هر کس را با او مخالفت کند، اعدام می‌نماید، ولی این روش هم دیگر در موصل جوابگو نیست چون این کار باعث شده نارضایتی عمومی افزایش پیدا کند و شهروندان به میزان بیشتری جرئت نقد و مخالفت پیدا کنند، گذشته از اینکه ماهیت این سازمان تروریستی را هم بیشتر نشان داده است. به گفته‌ی منابع ویژه از داخل موصل، اعدام سه تن از ائمه‌ی مساجد موصل در همین مدت اخیر (به دلیل اینکه شهروندان را به آزادسازی شهرشان از ظلم و تروریسم تشویق می‌کرده‌اند) باعث آشفتگی بیشتر داعشی‌ها شده است، چون این کارشان باعث شده سد ترس از آنها، بیش از پیش شکسته شود.
 
منابع امنیتی حکومت عراق هم می‌گویند نوشته‌هایی که هواپیماهای عراقی چند روز پیش بر روی استان نینوی ریختند به شکل گسترده‌ و به میزان غیرمنتظره‌ای بین مردم دست به دست می‌شود و نیروهای داعش نتوانسته‌اند جلوی چرخش این نوشته‌جات در دست مردم را بگیرند. این نوشته‌ها به اهالی استان نینوی مژده داده که آزادی‌شان از دست داعش نزدیک است و از آن‌ها خواسته با نیروها و دستگاه‌های امنیتی و نظامی‌‌ای که از چند هفته پیش کارشان را برای آزادسازی نینوی آغاز کرده‌اند، همکاری نمایند. 
از چند هفته پیش، دسته‌هایی از ارتش عراق و دستگاه مبارزه با تروریسم و پلیس فدرال این کشور شروع کرده‌اند به وارد آوردن ضربات حساب‌شده و دقیق به تجمعات داعشی‌ها در مناطقی در استان نینوی از قبیل منطقه‌ی شرقاط. در همین زمان نیروی هوایی ارتش هم حملاتی به داعشی‌ها صورت می‌دهد که باعث تلفات سنگین در صفوف آنها شده است.
 
شکی نیست که چنین عملیات‌های پیش‌دستانه‌ای اثر بزرگی در آماده شدن زمینه‌های آزادسازی قطعی نینوی ایفا می‌نماید چون باعث قطع شدن خطوط لوجستیک تروریست‌ها شده و از امکانات انسانی و مادی آنها می‌کاهد، کما اینکه به شکل گسترده‌ای در تضعیف روحیه‌ی آنها هم موثر است.
 
تماس‌هایی که بین فرماندهان داعشی در موصل برقرار شده (و توسط دستگاه‌های اطلاعاتی عراقی رصد و شنود شده‌اند) نشانگر میزان نگرانی و وحشت در صفوف داعش است و نشان می‌دهد که تمرکز فکر آنها بر روی این موضوع قرار دارد که در صوتی که رزمنده‌های سازمان نتوانستند در مقابل نیروهای ارتش عراق و الحشد الشعبی و نیروهای عشایری مقاومت کنند، فرار نمایند (یا به سوریه یا به ترکیه). 
شهروندان در موصل خبر می‌دهند که داعشی‌ها از نظر روحیه دچار فروپاشی شده‌اند چون مردم حالا مستقیما و بدون ترس در روی آنها می‌ایستند و اگر در خیابان‌ها بچرخند خیلی راحت به شعارهای [دیوار نوشته‌ای] برمی‌خورند که شعار معروف ضد آنها را بیان می‌کند که «عاقبتتان در موصل مثل عاقبتتان در فلوجه خواهد بود.» داعشی‌ها حالا می‌توانند در خیابان‌ها صدها برگه از نوشته‌هایی که هواپیماها در خیابان‌‌ها و بازارهای نینوی فروریختند و در دست مردم قرار گرفته را ببینند، برگه‌هایی که مژده می‌دهد که پایان کارشان نزدیک شده و می‌رود که صفحه‌ی آنها برای همیشه در عراق بسته شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 26
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 12
  • سبحان شاهمرادی اصولگرا ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۳۱
    0 0
    ان شا الله در موصل پشت سر حاج قاسم سلیمانی نماز جماعت خواهیم خواند
  • سبحان شاهمرادی اصولگرا ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۳۱
    0 0
    راه شام از عراق میگذرد
  • سبحان شاهمرادی اصولگرا ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۳۱
    0 0
    عراق سرزمین افسانه ای است
  • ناشناس ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۳۱
    0 0
    انشاءالله به زودی زود موصل ازاد شود وتمام داعشی های کافر نابود شوند به یاری خدا
  • ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۳۱
    0 0
    مع حشدنالمقدس
  • مرصاد ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۳۱
    0 0
    انشالله
  • ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۳۱
    0 0
    خوب است
  • شیعه ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۳۱
    0 0
    انشاالله وبایاری امام زمان (عج)این دواعش ملعون وهابی ازعراق تاسوریه وبه همراه اربابان وبوجودآورندگانشان توسط نیروهای ارتش وحشدالشعبی عراق بزرگ وباهمکاری نیروهای باغیرت ایران اسلامی بزودی بدرک اسفل السافلین واردخواهندشدآمین یاربالعالمین
  • مجید ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۳۱
    0 0
    اگر عراق به طور کامل از تروریست خلاص شود. تمام مزدوران در سوریه جمع می شوند و مثل یک گربه که وقتی یک گوشه گیر می کند وحشی می شود، تروریست ها مجبورأ تا آخر بجنگند و این کار را در سوریه مشکل تر می کند. به ویژه که جمعیت و یک پارچگی سوریه کمتر از عراق تجهیزات قدیمی تر راه ها ناهموارتر و... روسیه و آمریکا و کردها یک هدف دارند و آن خارج کردن داعش از عراق است. ولی در سوریه قدرت های 1- ترکیه2- فرانسه 3- کردها4- آمریکا5- عربستان 6- قطر 7- ایران 8- سوریه9- حزب الله اهداف مختلفی رو دنبال می کنند و این کار را مشکل می کند. به نظر من باید اول سوریه رو خلاص کنیم و داعش رو بکشونیم در موصل و جنگ نهایی رو در عراق تشکیل بدیم نه سوریه.
  • خودی ۱۷:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۳۱
    0 0
    اره خدارو شکر ازاد بشه خیلی وقته این حرومیها دارن اونجا خوش میگذرونن
  • ممدوح ۱۷:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۳۱
    0 0
    داعش بره صدام جدیدی میاد عراقی ها فقط صدام به دردشون میخوره
  • ۱۷:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۳۱
    0 0
    سلام. امروز هم ائتلاف بین المللی ضد داعش که در آمریکا جلسه داشت اعلام کرد برسر یک برنامه جامع ( که حتی شامل آمادگی برای اسکان صدها هزار پناهنده میشود ) به توافق رسیده است. در همین جلسه اعلام شده که قرار است به زودی حملات بسیار شدیدی صورت گیرد. به نطر می آید با توافق تمام طرف ها ، داعش جایی در عراق نداشته باشد. امید است به زودی شاهد چنین تعاملی در سوریه هم باشیم.
  • سبحان شاهمرادی اصولگرا ۱۹:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۳۱
    0 0
    دولت سوریه به تنهایی نمی تواند با تکفیری ها بجنگد لکن اگر عراق پاکسازی شود تکفیری ها هم از طرف ارتش سوریه و هم از طرف ارتش عراق تحت فشار قرار خواهند گرفت.
  • سرباز امام خامنه ای ۱۹:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۳۱
    0 0
    مرگ بر امریکا و کسانی که دلبسته امریکا هستند
  • shayan ۱۹:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۳۱
    0 0
    واقعا خوشحالم از اوضاع عراق که به لطف اباعبدالله داره پاک میشه اوضاع سوریه هم بد نیست اگه همینطور ادامه پیدا کنه شک نکنید امسال سال نابودی داعش اگر روسیه کار خرابی نکنه و نفروش مارو به نظر بنده حقیر اگه عراق تموم شه حشدالشعبی میزنه میره سوریه کار و یک سره میکنه فقط خدا کنه به حق محمد(ٌص) فتنه جدیدی راه نیفته
  • ۲۰:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۳۱
    0 0
    بسیج مردمی 150 هزار نیرو دارد یعنی حتی می تواند با ارتش امریکا و ترکیه بتنهایی بجنگد همه می دانند بخاطر ترس از بمباران هوایی آمریکا ارتش عراق پیشروی نمی کند و نباید از بمباران ارتش امریکا و تهدیدات آن بترسند و باید بسوی شمال حرکت کنند قبل از اینکه جدایی استانهای شمالی عراق رسمیت یابد و در این راه باید کرکوک و مناطق مورد نزاع با کردها خصوصا کرکوک را در وهله نخست از داعش باز پس بگیرد و نیروی مازاد خود را حداقل 10000 نفر را به حلب و دمشق بفرستد
  • reza ۲۰:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۳۱
    0 0
    دقيقا زدي تو هدف چون در روايت داريم فتنه در شامات رخ ميدهد و اين فتنه خاموش ميشود و فتنه بزرگتر از آن رخ خواهد داد كه بهش ميگن فتنه سفياني سفياني كسي است كه با امام زمان ميجنگد
  • ۲۰:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۳۱
    0 0
    امام بزرگ ما خیلی وقت پیش فرمودند راه قدس از کربلامی گذرد
  • بعد از آزادی برای همپه پیش بسوی آزادی سوریه وقدس ۲۱:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۳۱
    0 0
    ناشناس
  • سینا ۲۱:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۳۱
    0 0
    اگه عراق موصل رو پس بگیره بسیج مردمی با اعتماد به نفس و تجربه بیشتر فرصت اینو پیدا میکنه که به کمک سوریه برند
  • همه ایران ۰۰:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۱
    0 0
    ایران در جریان کودتا از اردوغان حمایت کرد اگر اردوغان مرد باشد واز کودتا درس گرفته باشد باید جلو ورود داعشی ها را به موصل بگیرد و تمامی آنها را در مرز سوریه و ترکیه دفن کند
  • ناصر ۰۱:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۱
    0 0
    داعش به طور قطع از عراق عقب نشینی خواهد کرد چون چاره ای جز این نداره فشار بع داعش روز به روز داره بیشتر می شه-در سوریه نیز انها چاره ای جز عقب نشینی گسترده نخواهند داشت.البته داعش با تمام قوا از رقه یعنی پایتختش دفاع خواهد کرد و برای حفظ رقه دست به هر ریسکی خواهد زد گرچه دور یا زود رقه هم سقوط می کنه و اعضای داعش مجبور به فرار به ترکیه خواهند شد.البته امکان نابودی داعش در همه جای دنیا بعید به نظر می رسه ولی قطعا اون رو ضعیف خواهد کرد و انها برای ادامه حیات خود به ناچار به شکل مخفیانه فعالیت خواهد کرد.
  • ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۱
    0 0
    مرگ بر آل سقوط
  • محسن ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۱
    0 0
    آقای اسدالهی در برنامه تلویزیونی میگفت نیروهای عراقی باید اول مرزشونو باسوریه بطور کامل پس بگیرن و اونجا امن بشه بعد با خیال راحت برن شمال برای آزادسازی موصل یکی از دلایلی که درست بودن نظر آقای اسدالهی را نشون میده اصرار آمریکا در چن وقت اخیر بر اولویت آزادسازی موصل بر سایر مناطقه!!
  • محمدرضا ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۲
    0 0
    چگونه میتوان از کسانی که به وجود آورنده این وحوش هستند و از آنها به نحو احسند استفاده ابزاری می کنند توقع مبارزه حقیقی با این حرامی ها رو داشت. اکثر دولت مداران کشورهای غربی از آمریکا گرفته تا آلمان،فرانسه،انگلیس و ... از این وحوش 1000 مرتبه وحشیتر،جلادتر و خون آشامتر هستند فقط فرقشون با این خر مقدسهای وهابی اینه که صورتهاشون رو اصلاح میکنن، کت شلوار اتو کشیده میپوشن و یه کراوات میزنن همین
  • ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۲
    0 0
    اکثر عراقی ها شیعه هستند و اولاد علی ابن ابی طالب باید آرزوهای خوب برای برادرانمان در هرکجا از دنیا فارغ از نژاد داشت

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس