کد خبر 606817
تاریخ انتشار: ۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۵۳

پس از پیروزی های ارتش سوریه و همپیمانان آن در نبرد با تروریسم و افزایش دامنه فعالیت گروه های تروریستی و خارج شدن همه برگ برنده ها از دست ترکیه اکنون مقامات این کشور پیام ضرورت پایان بخشیدن به جنگ سوریه را ارسال می‌کنند.

به گزارش مشرق، ترکیه طی 5 سال گذشته در موضع‌ گیری همسو با دولت های عربی و غربی بر برکناری «بشار اسد» رئیس جمهوری سوریه از قدرت به‌ عنوان تنها راه‌ حل بحران سوریه پافشاری می ‌کرد اما به تازگی مقام های سیاسی ترکیه نشانه ‌هایی درباره تغییر موضع خود علیه دولت سوریه آشکار کرده اند و اکنون رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه و بینالی یلدریم نخست‌ وزیر این کشور از عادی ‌سازی روابط با دولت سوریه سخن می ‌گوید. یلدریم از زمان قرار گرفتن در منصب نخست وزیری در اوایل خردادماه امسال، همواره تاکید کرده است که ترکیه باید بر شمار دوستانش بیفزاید و از دشمنانش بکاهد.

ترکیه چندی پیش با ارسال نامه عذرخواهی به «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه، مناسبات آنکارا با مسکو را که پس از سرنگونی جنگنده روسیه در مرزهای سوریه به تیرگی گراییده بود، ترمیم کرد.

در این پیوند، روزنامه الوطن سوریه نوشت: پس از تحولات پرشتاب میدان های جنگ و عرصه سیاسی در منطقه که در نتیجه پایداری محور مقاومت به وجود آمده و همچنین پس از افزایش دامنه مبارزه با تروریسم و کنار رفتن پرده از واقعیت جنگ هایی که مردم و امت ها را هدف قرار می دهد، ترکیه پیام ضرورت پایان بخشیدن به جنگ سوریه را فرستاد.

به نوشته الوطن، نظام ترکیه همه شرط بندی های خود برای ویران سازی سوریه را باخت. دیگر بر هیچ کس پوشیده نیست که نظام ترکیه به این درک رسیده است که اگر امروز به سوی سوریه و محور مقاومت برگردد، بهتر از فردا است.

روزنامه القدس العربی هم در این زمینه نوشت: ترکیه برای گسترش روابط خود با سوریه تلاش و از درخواست کناره گیری اسد چشم پوشی می کند. به نوشته این روزنامه، تحلیلگران بر این باورند که دست خالی بودن ترکیه از هرگونه برگ برنده و گسترش نفوذ کردها، این کشور را به تغییرهای شوک آوری وادار می کند. بینالی یلدریم برای سومین بار پس از 5 سال تاکید کرد که کشورش قصد دارد با سوریه روابط خود را از سرگیرد. او به طور قطعی از این مساله سخن به میان آورد. این نقطه تحول بی سابقه ای در سیاست خارجی ترکیه است. اگرچه او از جزئیات سخن به میان نیاورد اما این اظهارات بدون هیچ تردیدی نشان می دهد که ترکیه راهبرد خود را درباره سوریه تغییر داده است. ترکیه طی این 5 سال از دست یافتن به هرگونه پیروزی واقعی در سوریه ناتوان بوده و این مساله آنکارا را خسته کرده است. این گام ترکیه تغییر بزرگی در سیاست خارجی آنکارا که همواره بر کناره گیری اسد از قدرت تاکید می کرد به شمار می رود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • ۰۴:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۱
    0 0
    با عذرخواهی ترکیه و از سرگیری روابط ظلمی که به مردم سوریه و عراق از طرف دولت مثلا اسلام گرای ترکیه شده جبران نمیشه تو این 5 سال ترکیه روی اسراییل و آل سعود رو هم سفید کرد براستی جز "خوک منطقه" هیچ صفتی لایق اردوغان و دولتش نیست
  • ۲۳:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۱
    0 0
    ترکیه داره میبینه وضعش چطوره الان داره کم کم تمایل پیدا میکنه به سمت ایران و جبهه مقاومت چون چاره ای نداره نه که دلش بخواد!
  • محسن از اصفهان ۰۲:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۲
    0 0
    ترکیه با اسرائیل هم روابط خودش را از سرگرفته و نمیشه هم با اسرائیل بود و هم با سوریه و محور مقاومت. این گفته های نخست وزیر ترکیه در مورد سوریه بوده و نه شخص بشار اسد، به نظر من هنوز برای نتیجه گیری در مورد رفتار ترکیه زود است.
  • ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۲
    0 0
    شاید هم پشت پرده ی این تصمیم یک خدعه باشدبرای ایجاد فرصت طلایی برای وارد کردن خنجر از پشت!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس