اعضای کابینه دولت پاکستان با برگزاری اجلاس ویژه‌ای که «نواز شریف» سرپرستی آن را به عهده داشت برای برگزاری روز الحاق کشمیر و همبستگی با مردم این سرزمین به توافق رسیدند.

به گزارش مشرق، اعضای کابینه دولت پاکستان با برگزاری اجلاس ویژه که نواز شریف نخست وزیر این کشور سرپرستی آن را به عهده داشت برای برگزاری یوم الحاق کشمیر و همبستگی با مردم این سرزمین به توافق رسیدند.
 
دولت پاکستان درخواست کرد که مردم روز 20 جولای در راهپیمایی بزرگ همبستگی با مردم کشمیر و روز سیاه در این سرزمین شرکت کنند.
 
روز الحاق کشمیر روزی است که قسمتی از این سرزمین به پاکستان ملحق و نمایندگان سیاسی به عنوان کشمیر آزاد اداره آن را به عهده گرفتند.
 
در سال‌های گذشته روز 20 جولای به عنوان روز الحاق به کشمیر برگزار می‌شد اما به علت اتفاقات اخیر دولت تصمیم گرفته از روز 19 جولای مراسم این روز را برگزار کند که تا چند روز آینده ادامه خواهد داشت.
 
در اجلاس کابینه توافق شد که سفارت و کنسولگری‌های پاکستان در تمام کشورها از مردم کشمیر حمایت و در این زمینه نامه‌ای به سازمان ملل متحد ارسال خواهند کرد.
 
مجلس سنای پاکستان ضمن حمایت از مردم کشمیر و محکوم کردن جنایات ارتش هند علیه مردم این سرزمین از مجامع بین المللی،‌سازمان‌های حقوق بشر، سازمان ملل متحد و سازمان کنفرانس اسلامی درخواست کرد که برای حل مسئله کشمیر وارد عمل شوند.
 
اعضای مجلس سنای پاکستان از سازمان ملل مدتحد درخواست کردند نمایندگان خود را به کشمیر اعزام و بحران به وجود آمده را حل کند.
 
مقامات پاکستانی در پیام‌های جداگانه حمایت خود از مردم کشمیر را اعلام کرده‌اند این در حال است که شهرهای بزرگ پاکستان از جمله اسلام‌آباد، پیشاور، کویته و مظفرآباد مرکز کشمیر آزاد صحنه تظاهرات مردم برای همبستگی با مردم کشمیر است که از امروز آغاز شده و تا چند روز ادامه خواهد داشت.
 
آخرین گزارش‌ها نشان می‌دهد «سید علی گیلانی»،«میر واعظ عمر فاروق» و «محمد یاسین ملک» رهبران کشمیری از مردم درخواست کرده‌اند که تسلیم نشوند و به تجمعات و تظاهرات‌های خود ادامه دهند.
 
رهبران کشمیری با پخش اعلامیه در سراسر کشمیر،‌به مردم هشدار دادند که دشمنان سعی دارند با انحراف افکار عمومی اتحاد و نظم آنها برای ادامه تظاهرات و اعتراض را به چالش بکشند بنابراین مردم باید در این زمینه هوشیار باشند.
 
در این اعلامیه عنوان شده که با تحریم رسانه‌ها دشمنان می‌توانند اخبار دلخواه خود را منتشر کنند تا واقعیت آشکار نشود.
 
حدود یک هفته قبل «برهان وانی» از رهبران کشمیری که عضو گروه حزب المجاهدین بود توسط نیروهای ارتش هند کشته شد و تظاهرات مردمی که از وی حمایت می‌کردند با شدت بیشتری ادامه پیدا کرد.
 
نیروهای هندی از گلوله‌های پلاستیکی و ساچمه‌ای برای سرکوب تظاهرات‌ها استفاده می‌کنند که سبب مجروح شدن بیشتر مردم از ناحیه چشم شده است و برخی از تظاهرات کنندگان نیز حداقل از یک چشم نابینا شده‌اند.
 
تا قبل از این در سال 2008 و 2010 نیر تظاهرات‌های مردم کشمیر به اوج خود رسید اما این بار با شدت بیشتری انجام می‌شود و نیروهای امنیتی و ارتش از خشونت بیشتری استفاده می‌کنند.
 
در حالی که مقامات پاکستانی در مورد خشونت نیروی امنیتی هند در کشمیر واکنش نشان داده‌اند اما دهلی‌نو اعلام کرده که اسلام‌آباد حق مداخله در امور داخلی کشورش را ندارد.
 
پاکستان سفیر هند را به دفتر وزارت امور خارجه احضار و مراتب اعتراض اسلام‌آباد در اعتراض به خشونت علیه مردم کشمیر را به وی ابلاغ کرده است.
 
هند و پاکستان از زمان پایان جنگ جهانی دوم بر سر کشمیر با یکدیگر اختلاف داشته و نظامیان 2 کشور طی سال‌های قبل برای چندین ساعت در منطقه مرزی ناحیه «بارامولا» در 110 کیلومتری شهر سرینگر به سوی یکدیگر تیراندازی کرده‌اند.
 
کشمیر منطقه مورد مناقشه  دهلی نو و اسلام آباد است و تاکنون تلاش نه چندان جدی مجامع بین‌المللی برای حل و فصل این اختلاف مرزی بین 2 طرف به نتیجه‌ای منجر نشده است.
 
هند معتقد است چون کشمیر ملک شخصی ماهاراجه این سرزمین بوده باید به این کشور واگذار شود از طرفی پاکستان اصرار دارد که چون بیش از 90 درصد مردم کشمیر مسلمان هستند طبق قرارداد بین دو کشور این سرزمین باید به پاکستان الحاق شود.
 
پاکستان از گذشته تا کنون کشمیر تحت کنترل خود را به عنوان یک ایالت اعلام نکرده و از آن به عنوان کشمیر آزاد یاد می‌شود.
 
نظر پاکستان این است که تا زمانی که کل کشمیر آزاد نشود این سرزمین را به طور رسمی به پاکستان ملحق نخواهد کرد.
 
از گذشته هند به تحریک مردم کشمیر توسط پاکستان معترض بوده و اقدامات اسلام‌آباد برای پشتیبانی از شبه‌نظامیان در کشمیر را محکوم کرده است.
 
شبه‌نظامیان پاکستان عملیات‌های تروریستی زیادی علیه هند انجام داده‌اند که حادثه بمبئی و حمله به پارلمان هند نمونه بارز آن است.
 
در جنگ سیاسی و نظامی بین هند و پاکستان به مردم توجهی نشده است و قربانیان اصلی این جنگ طولانی و زخم کهنه کشمیر مردمی هستند که توسط نیروهای امنیتی و شبه‌نظامیان کشته می‌شوند و به حقوق آنها احترام گذاشته نمی‌شود.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس